Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Zeker. Dat geldt op en onder de kansel. Dat is helemaal waar.

@Huisman:
Dat is dan weer een van de verheugende berichten op deze droevige dag.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Zeker. Dat geldt op en onder de kansel. Dat is helemaal waar.

@Huisman:
Dat is dan weer een van de verheugende berichten op deze droevige dag.
Ik vind het droevig hoe jij met enkele luchtige opmerkingen van de zijlijn de ontwikkelingen in de CGK en de wijze van handelen van samenwerkingsgemeenten becommentarieert, met voorbijgaan van alle pijn en verdriet die in het behoudende deel van de CGK hieraan wordt beleefd. Het gaat hier niet over middelmatige zaken, maar uiteindelijk over de vraag welk gezag de Schrift heeft. Lijkt me geen zaak om luchtig over te doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik zie weinig luchtigs aan mijn opmerkingen. Integendeel. Ik maak mij juist grote zorgen.

Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Jan Vogel schreef:
Jantje schreef:Jesaja 8 vers 20
Tot de Wet en tot de Getuigenis; zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben.
Pas op met (selectief) tekst-/Bijbelgebruik. Onderzoek eerst de context van deze tekst, voordat u deze tekst hier in het midden werpt.
De context van deze tekst heeft op iets heel anders betrekking dan de huidige kerkelijke situatie in de CGK of welke kerk dan ook.
Nee hoor. Dit is heel terecht. Alles wat niet is naar Gods Woord, zal nooit en te nimmer dageraad hebben. Dat is gewoon een zeer Bijbelse gedachtegang. Daarom vrees ik met grote vreze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef: Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat snap ik als je de nieuwe hermeneutiek die dat deel van de CGK volgt, zo waardeert. Maar dan loop jij toch langzamerhand helemaal vast met wat je zondags hoort?
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Auto schreef:
DDD schreef: Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat snap ik als je de nieuwe hermeneutiek die dat deel van de CGK volgt, zo waardeert. Maar dan loop jij toch langzamerhand helemaal vast met wat je zondags hoort?
Nee hoor. Er is zelden sprake van enige reflectie op de hermeneutiek. Dat is een heel ander probleem, maar dat ligt dan weer aan het opleidingsniveau en het gebrek aan inlevingsvermogen in de huidige cultuur van het overgrote deel van de predikanten. Daar is al eerder een discussie over geweest.

Los daarvan hoef ik niet alles wat ik zondag hoor voor suikervrije koek te slikken, gelukkig.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Jan Vogel schreef:Wbt. de Geref.Bond. Ik weet dat dit geen kerkgenootschap is. Toch houden ze elkaar wel vast, ondanks de liggingsverschillen. Iets om van te leren.
De vergelijking gaat niet op. Gemeenten hebben geen formele link met de GB. En als persoon lid zijn van de GB kost 10 euro per maand. Verder ga je als GB leden gewoon je eigen gang, en ben je nergens aan gebonden.
Dan betrek je het toch op de hele kerk? Binnen de NHK had men al tientallen jaren vrouwelijke ambtsdragers. Dat was voor de GB en ook voor de abonnees van het latere gekrookte riet geen reden om de kerk te scheuren. Ik begrijp dat dit in een verband wat anders ligt dan in een genootschap, maar toch... Blijf op je plek....
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:
Auto schreef:
DDD schreef: Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat snap ik als je de nieuwe hermeneutiek die dat deel van de CGK volgt, zo waardeert. Maar dan loop jij toch langzamerhand helemaal vast met wat je zondags hoort?
Nee hoor. Er is zelden sprake van enige reflectie op de hermeneutiek. Dat is een heel ander probleem, maar dat ligt dan weer aan het opleidingsniveau en het gebrek aan inlevingsvermogen in de huidige cultuur van het overgrote deel van de predikanten. Daar is al eerder een discussie over geweest.

Los daarvan hoef ik niet alles wat ik zondag hoor voor suikervrije koek te slikken, gelukkig.
We moeten maar een speciale reformatorische kerk oprichten voor de hoogopgeleiden....
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Je weet heel goed dat ik daar helemaal niet blij mee zou zijn. Dominees moeten goed opgeleid zijn. Dan kunnen ze heel eenvoudig preken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jan Vogel schreef:Wbt. de Geref.Bond. Ik weet dat dit geen kerkgenootschap is. Toch houden ze elkaar wel vast, ondanks de liggingsverschillen. Iets om van te leren.
De vergelijking gaat niet op. Gemeenten hebben geen formele link met de GB. En als persoon lid zijn van de GB kost 10 euro per maand. Verder ga je als GB leden gewoon je eigen gang, en ben je nergens aan gebonden.
Dan betrek je het toch op de hele kerk? Binnen de NHK had men al tientallen jaren vrouwelijke ambtsdragers. Dat was voor de GB en ook voor de abonnees van het latere gekrookte riet geen reden om de kerk te scheuren. Ik begrijp dat dit in een verband wat anders ligt dan in een genootschap, maar toch... Blijf op je plek....
Bij een kerkverband ligt de eenheid van de plaatselijke kerken met elkaar in een gemeenschappelijke schriftvisie en belijdenis. Als je daar anders tegenaan kijkt, kom je inderdaad bij de hervormde manier van kerk-zijn. En daarmee geef je heel precies aan, dat er - wanneer de vrouwelijke ambtsdrager en homoseksuele relaties worden gezien als keuzemogelijkheid met een andere schriftvisie - er geen enkel bestaansrecht meer is voor de CGK naast de PKN.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik zie weinig luchtigs aan mijn opmerkingen. Integendeel. Ik maak mij juist grote zorgen.
Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat verdriet zie ik wel, maar dat is onterecht verdriet. Dat is verdriet over het feit dat men niet onschriftuurlijk mag handelen. Heel ernstifg dat jij dat als middelmatige zaken ziet, terwijl dit één op één gerelateerd is aan het Schriftgezag. De GS van 1998 heeft klip en klaar uitgesproken dat zij op grond van de Schrift geen ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers. In het OT waren die er ook al niet, onder de twaalf discipelen/apostelen ook niet. Daaruit is in eeuwenlange traditie de ambtelijke structuur gevormd, die ook wordt beleden in de gereformeerde confessie.
Kennelijk is jouw Schriftvisie inmiddels zo bepaald door de huidige culturele context en de postmoderne ruimte die daarbij hoort, dat je meer oog hebt voor mensen die daarin worden begrensd, dan voor hen die het gereformeerde belijden willen vasthouden. Ik neem aan dat je beseft dat je daarmee de sleutel omdraait naar een totaal andere visie op andere delen van de Schrift. Ik doel dan niet alleen om homoseksuele relaties, over de kwestie Schepping en evolutie (waar ds. Heemskerk in het RD van heden behartenswaardige dingen over zegt), maar ook t.a.v. de Five Points of Calvinsm. Uiteindelijk leidt jouw Schriftvisie tot volstrekte relativering van elke waarheidsclaim in de Schrift.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Je weet heel goed dat ik daar helemaal niet blij mee zou zijn. Dominees moeten goed opgeleid zijn. Dan kunnen ze heel eenvoudig preken.
Dat hoeft niet persé een universitaire opleiding te zijn. Toch? :huhu :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Jantje »

Auto schreef:
DDD schreef: Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat snap ik als je de nieuwe hermeneutiek die dat deel van de CGK volgt, zo waardeert. Maar dan loop jij toch langzamerhand helemaal vast met wat je zondags hoort?
Tsja, dat vraag ik me nou ook steeds en steeds vaker af...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Je weet heel goed dat ik daar helemaal niet blij mee zou zijn. Dominees moeten goed opgeleid zijn. Dan kunnen ze heel eenvoudig preken.
Dat hoeft niet persé een universitaire opleiding te zijn. Toch? :huhu :hum
Er zijn maar heel weinig uitzonderingen waarbij een predikant er in slaagt om goed te preken zonder dat hij een universitaire opleiding heeft. Maar het hoeft inderdaad niet perse. Uitzonderingen bevestigen de regel. Sommige dominees staan zo dicht bij de mensen dat ze geen geleerd hoofd nodig hebben om aan te sluiten bij hun luisteraars. Maar dominees met een pabo-opleiding bijvoorbeeld zijn geregeld zo wereldvreemd dat ze wel mooi kunnen vertellen en ook heus heel zinnige dingen zeggen, maar niet aansluiten bij de werkelijkheid van onze tijd.

Daarover is echter al een uitvoerig gesprek geweest in een ander draadje en hier gaat het over de CGK en niet over de GG.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik zie weinig luchtigs aan mijn opmerkingen. Integendeel. Ik maak mij juist grote zorgen.
Maar ik heb meer oog voor het verdriet ter linkerzijde van de CGK misschien dan.
Dat verdriet zie ik wel, maar dat is onterecht verdriet. Dat is verdriet over het feit dat men niet onschriftuurlijk mag handelen. Heel ernstifg dat jij dat als middelmatige zaken ziet, terwijl dit één op één gerelateerd is aan het Schriftgezag. De GS van 1998 heeft klip en klaar uitgesproken dat zij op grond van de Schrift geen ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers. In het OT waren die er ook al niet, onder de twaalf discipelen/apostelen ook niet. Daaruit is in eeuwenlange traditie de ambtelijke structuur gevormd, die ook wordt beleden in de gereformeerde confessie.
Kennelijk is jouw Schriftvisie inmiddels zo bepaald door de huidige culturele context en de postmoderne ruimte die daarbij hoort, dat je meer oog hebt voor mensen die daarin worden begrensd, dan voor hen die het gereformeerde belijden willen vasthouden. Ik neem aan dat je beseft dat je daarmee de sleutel omdraait naar een totaal andere visie op andere delen van de Schrift. Ik doel dan niet alleen om homoseksuele relaties, over de kwestie Schepping en evolutie (waar ds. Heemskerk in het RD van heden behartenswaardige dingen over zegt), maar ook t.a.v. de Five Points of Calvinsm. Uiteindelijk leidt jouw Schriftvisie tot volstrekte relativering van elke waarheidsclaim in de Schrift.
Ik meen niet dat je gelijk hebt. Mijn schriftvisie is in mijn beleving voluit gereformeerd. Gereformeerder dan menige gereformeerde die feitelijk alleen behoudend is, maar veel reele vragen bij zijn opvattingen niet doordenkt.

Ik zie de nadelen van een schriftvisie die iets minder rigide is, maar ik blijf erbij dat de rigide schriftvisie die sommige forumleden hier vertegenwoordigen nooit consequent kan worden gehanteerd en daarom welbeschouwd als een kaartenhuis ineenzakt. Wat je dus soms ook op schrijnende wijze ziet gebeuren.

Waarmee ik niet wil zeggen dat gemeenten met een mijns inziens meer doordachte schriftvisie geen kerkverlating kennen. Want zo is dat helaas niet.
Plaats reactie