Het boerkaverbod

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het boerkaverbod

Bericht door Mara »

Het boerkaverbod, wel of niet streng handhaven?

Rechtbankverslaggever Paul Verspeek ging op zoek naar boerka's in Rotterdam... en vond er geen. Volgens hem zijn lokale politici meer bezig met symboolpolitiek dan met wat de stad echt nodig heeft. Dat zei hij vrijdagavond in zijn tv-column in live@rijnmond.

"Ik hoorde er plat Rotterdams en onverstaanbaar Afrikaans", zegt Paul, die op de markt op het Afrikaanderplein zocht naar boerkadragende vrouwen. "De hele wereld kwam langs. Hoofddoekjes? Ja, volop. Maar boerka's? Niqaabs? Niet één."

Het boerkaverbod, een referendum over Zwarte Piet, Paul noemt het symboolpolitiek. "Weet u waar de lokale politici het niet over hebben? Over huiswerkklassen, bijvoorbeeld. Een initiatief dat geheel draait op vrijwilligers, maar structureel geld van de gemeente goed zou kunnen gebruiken.
bron:Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het boerkaverbod

Bericht door eilander »

Grappig. Ik zag er een tijdje terug een op Rotterdam CS. Best lastig om patat te eten, maar het ging toch...
En eerder heb ik er een paar gezien op een recreatieterrein in de buurt van Utrecht. Die dames waren een balletje aan het trappen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Terri »

Ik zag van de week een moeder in boerka ( tenminste, dat dacht ik, want je weet niet echt wat er onder zit)haar kinderen naar school brengen. In onze woonplaats zie ik het nog geregeld.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Mara »

Maar moet het nu streng gehandhaafd worden? Vrouwen beboet, uit het ov gehaald?
Mag een school of zorginstelling iemand weigeren, die een gezichtsbedekkende sluier om heeft?
Je kunt je immers niet identificeren dan >> verplicht in een zorginstelling.

In de Volkskrant staat een afbeelding wat toegestaan is en wat niet
Afbeelding

Nu het verbod er daadwerkelijk komt, is de vraag wat er gebeurt als een passagier in boerka of nikab de tram, bus of trein instapt. Het is lastig een vervoersmiddel stil te zetten of een passagier de toegang te ontzeggen. ‘Uiteindelijk moet de politie handhaven’, zegt Vaandrager. ‘Het is niet de bedoeling dat buschauffeurs dit gaan doen.’ Hij hoopt op meer duidelijkheid van de minister tijdens het overleg in januari.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... -~b49f1f2c
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Wandelende »

Mooie illustratie van de Volkskrant.
Goed dat dit verbod er is gekomen en dat de opties 3 (chador) en 4 (hijab) niet onder het verbod vallen.
En zeer apart dat de burgemeester van onze hoofdstad haar eigen mening boven de wet stelt, het later weer formeel accepteert maar de praktische handhaving van de wet alsnog aan haar eigen mening wil onderwerpen.
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het boerkaverbod

Bericht door J.C. Philpot »

Ik had liever gehad dat te weinig bedekkende kleding verboden werd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:Ik had liever gehad dat te weinig bedekkende kleding verboden werd.
Eens, soms gaat de identificatiedrang erg ver.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Mooie illustratie van de Volkskrant.
Goed dat dit verbod er is gekomen en dat de opties 3 (chador) en 4 (hijab) niet onder het verbod vallen.
En zeer apart dat de burgemeester van onze hoofdstad haar eigen mening boven de wet stelt, het later weer formeel accepteert maar de praktische handhaving van de wet alsnog aan haar eigen mening wil onderwerpen.
Roderick Veelo schreef dat het Halsema aan moed ontbreekt om het verbod te handhaven.

Als Halsema de moed gehad had, dan had ze misschien gezegd: 'U mag salafist zijn wat u wil, maar vrijheid van geloof betekent ook dat mensen uw geloof de rug toe mogen keren. En dat er grappen gemaakt mogen worden over uw geloof.

En nee, u mag uw vrouw niet thuis houden, want wij hechten aan individuele vrijheid en emancipatie. U bent hier in Nederland en hier worden geen vrouwen door hun man van top tot teen ingepakt. Wij hebben een wet die daar paal en perk aan stelt en uw overheid gaat er per 1 januari op toezien dat die wet wordt nageleefd. Welkom in het moderne Westen.'


https://www.rtlz.nl/opinie/column/45004 ... -handhaven

Het heeft er nl alles mee te maken dat vrouwen niet vrij zijn. Sommigen beweren dat vrouwen het niet erg vinden om in zo'n tent te moeten lopen en er zijn zelfs vrouwen die hier vrijwillig voor gekozen hebben.
Het is geen cultuurverschijnsel, het heeft met religie te maken.

En hier in Nederland is godsdienstvrijheid. Dus...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Ouddorp »

Ik hoorde deze week een Groenlinks kamerlid enthousiast Halsema verdedigen. Ik vraag me af hoe ze gereageerd zou hebben als een SGP-burgemeester zou hebben gezegd: Het homohuwelijk vind ik zó niet bij onze gemeente passen....
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het boerkaverbod

Bericht door Terri »

Terri schreef:Ik zag van de week een moeder in boerka ( tenminste, dat dacht ik, want je weet niet echt wat er onder zit)haar kinderen naar school brengen. In onze woonplaats zie ik het nog geregeld.
Oeps, het was dus een Nikab...
Het heeft een beetje de algemene naam 'boerka', net zoals alle wegwerpluiers pampers worden genoemd... :huhu
Plaats reactie