Gereformeerde Gemeenten

Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannes »

DDD schreef:Waarom zou je die suggestie weerleggen? Als je kijkt naar besluiten van de generale synode, zoals over de HSV, dan zijn die feitelijk alleen denkbaar als er flinke druk is uitgeoefend vanuit GBS-kringen. Ik begrijp wel dat zoiets niet in de notulen komt, maar er moeten wel heel dramatische redenen zijn geweest waarom zulke besluiten zijn genomen.
Waarom grijp jij elke mogelijkheid aan om de GBS af te branden? Druk vanuit GBS kring :yahoo
Je moet jezelf eens afvragen of je wel in het juiste kerkverband zit.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zit zeker niet in het juiste kerkverband. Maar wat is het juiste kerkverband eigenlijk?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Waarom zou je die suggestie weerleggen? Als je kijkt naar besluiten van de generale synode, zoals over de HSV, dan zijn die feitelijk alleen denkbaar als er flinke druk is uitgeoefend vanuit GBS-kringen. Ik begrijp wel dat zoiets niet in de notulen komt, maar er moeten wel heel dramatische redenen zijn geweest waarom zulke besluiten zijn genomen.
DDD, ik zou je willen vragen om deze posting nog eens te heroverwegen. Vind je het echt correct om op basis van je eigen vermoeden een dergelijke suggestieve uitspraak te doen? Je zegt eigenlijk dat er geen eerlijke afweging heeft plaatsgevonden. Dat mag toch zomaar niet beweerd worden?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind het moeilijk. Ik stel me op het standpunt dat alleen verifieerbare informatie op het forum hoort. Deze stelling is voldoende verifieerbaar, omdat hij zich beperkt tot een inschatting.

Ik denk dat als synodeleden onder ede gehoord worden, dat zij zullen verklaren dat dit inderdaad zo is gegaan. Daar heb ik goede redenen voor, maar geen bewijs. Pas als een synodelid uitdrukkelijk verklaart dat er geen predikanten zijn die hebben gedreigd met een kerkscheuring als de HSV niet zou worden afgewezen, herzie ik mijn inschatting. Dan moet ik naar het oordeel der liefde ervan uit gaan dat mijn informatie en inschatting niet juist is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Hmm. Dus op kerkelijke vergaderingen wordt gedreigd?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Hmm. Dus op kerkelijke vergaderingen wordt gedreigd?
Ja. Anders zouden wij nu vermoedelijk geen Refoforum hebben.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Hmm. Dus op kerkelijke vergaderingen wordt gedreigd?
Er zijn mensen aanwezig. Er is macht, er is hiërarchie. Men spreek over zaken die men onwrikbaar vast vindt staan. Veel kans dus dat dat best wel eens gebeurd. Daar zullen kerken helaas niet anders in zijn dan welk gremium ook.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Zijn er kleine GerGems waar een groot deel van de mannelijke familie die ouderling/diaken zijn ?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannes »

DDD schreef:Ik zit zeker niet in het juiste kerkverband. Maar wat is het juiste kerkverband eigenlijk?
Ik bedoel het kerkverband waarin je jezelf thuis voelt. Dit lijkt nu niet echt het geval te zijn. Zeker gezien je merkwaardige stellingname omtrent de GBS.

Dat je vervolgens iets als voldoende verifieerbaar wegzet op basis van je eigen inschatting geeft wel aan hoe serieus we dit soort verwerpelijke insinuaties moeten nemen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8981
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Wandelende schreef:
Herman schreef:Hmm. Dus op kerkelijke vergaderingen wordt gedreigd?
Ja. Anders zouden wij nu vermoedelijk geen Refoforum hebben.
Kun je eens uitleggen hoe je dit bedoelt?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:Zijn er kleine GerGems waar een groot deel van de mannelijke familie die ouderling/diaken zijn ?
Beetje lastige zin. Je doelt op de vraag of er plaatsen zijn waar de ‘macht’ veel binnen 1 familie ligt?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Zijn er kleine GerGems waar een groot deel van de mannelijke familie die ouderling/diaken zijn ?
Beetje lastige zin. Je doelt op de vraag of er plaatsen zijn waar de ‘macht’ veel binnen 1 familie ligt?
Ja dat bedoel ik.
Daar had ik met berlijdeniscath gisteravond over.
De HHK hanteert de kerkorde van 1951 en daarin staat onder andere dat men geen familie van elkaar mag zijn als je ouderling/diaken wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind het moeilijk. Ik stel me op het standpunt dat alleen verifieerbare informatie op het forum hoort. Deze stelling is voldoende verifieerbaar, omdat hij zich beperkt tot een inschatting.

Ik denk dat als synodeleden onder ede gehoord worden, dat zij zullen verklaren dat dit inderdaad zo is gegaan. Daar heb ik goede redenen voor, maar geen bewijs. Pas als een synodelid uitdrukkelijk verklaart dat er geen predikanten zijn die hebben gedreigd met een kerkscheuring als de HSV niet zou worden afgewezen, herzie ik mijn inschatting. Dan moet ik naar het oordeel der liefde ervan uit gaan dat mijn informatie en inschatting niet juist is.
Dit gaat echt helemaal fout. Als ik zeg: de volgende auto van de buurman is zwart, dan is het niet verifieerbaar. Als ik dan zou zeggen: ik schat in dat hij vermoedelijk zwart zal zijn, is dat plotseling voldoende verifieerbaar?
Onschuldig voorbeeld, maar zo kun je natuurlijk niet zomaar alle laster verspreiden, door er alleen maar vóór te zetten: mijn inschatting is...

Vervolgens wordt het nog gekker als je zegt dat vermoedelijk iemand onder ede hetzelfde zou verklaren. Dat is een onderbouwing van lucht, met de suggestie van de grootste soliditeit die we in Nederland kennen (verklaring onder ede). Zeer verwerpelijk, deze redenering.

Om dan nog maar te zwijgen van de lariekoek dat je eerst door een synodelid tegengesproken wil worden om je oordeel te herzien. Nogmaals, op deze manier kun je alle soorten lasterpraat wel de wereld in slingeren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Herman schreef:Hmm. Dus op kerkelijke vergaderingen wordt gedreigd?
Ik weet niks over kerkelijke vergaderingen, want daar ben ik nooit. Maar ik kan me wel voorstellen dat er sprake kan zijn van emotionele manipulatie. Dat is helaas in kerkelijke kringen ook aanwezig.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Zijn er kleine GerGems waar een groot deel van de mannelijke familie die ouderling/diaken zijn ?
Beetje lastige zin. Je doelt op de vraag of er plaatsen zijn waar de ‘macht’ veel binnen 1 familie ligt?
Ja dat bedoel ik.
Daar had ik met berlijdeniscath gisteravond over.
De HHK hanteert de kerkorde van 1951 en daarin staat onder andere dat men geen familie van elkaar mag zijn als je ouderling/diaken wordt.
In de CGK komt dit ook voor, ik weet er twee waar familie in de kerkenraad zit, vader en zoon of oom en neef, vooral in kleine dorpsgemeente ontkom je er niet aan, daar is soms alles familie van elkaar...
Er zit echt wel gevaar in dat er dingen "doorgedrukt" kunnen worden, of er een verborgen agenda ontstaat.
Dat kan ook zonder famiie te zijn, maar de kans is veel groter. Ook een machtspositie als er meerdere familieleden in de kerkenraad zitten, soms hoor je wel het "jansenkerkje" oid
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie