Grijze november en december

aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Grijze november en december

Bericht door aline1984 »

Herkennen mede-forummers het, dat ze in de grijze novembermaand en begin december wat minder lekker in hun velletje zitten, en daarom sneller problemen zien of sneller kortaangebonden reageren?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: grijze november en december

Bericht door Ambtenaar »

aline1984 schreef:Herkennen mede-forummers het, dat ze in de grijze novembermaand en begin december wat minder lekker in hun velletje zitten, en daarom sneller problemen zien of sneller kortaangebonden reageren?
Nee.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: grijze november en december

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het nu nog wel leuk. Gezellig met lichtjes in huis en zo. Maar vanaf Januari tot de lente word ik er inderdaad wel somber van.

Aan het einde van de winter kijk ik uit naar de lente, en als die arriveert leef ik weer helemaal op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: grijze november en december

Bericht door aline1984 »

Eh, bij Philpot komt de winter toch voor de herfst? ;-)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: grijze november en december

Bericht door J.C. Philpot »

aline1984 schreef:Eh, bij Philpot komt de winter toch voor de herfst? ;-)
Dat hoop ik altijd nog een keer mee te maken. Misschien dat de winter voor de herfst komt als pasen en pinksteren op 1 dag vallen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: grijze november en december

Bericht door Herman »

Ik ervaar het wel als een probleem. In het donker naar het werk, er komt overdag weinig licht binnen en dan in het donker weer naar huis. Van het jaar lijkt het gelukkig mee te vallen, maar het is nog geen kerst.

Inmiddels heb ik het gezelligheidsdebat thuis gewonnen. Alle lichten gaan gewoon vol aan in huis, en dat scheelt wel enigszins op mijn humeur.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: grijze november en december

Bericht door Orchidee »

Aan de ene kant hou ik meer van de herfst/winter/lente, de zomer is me te warm!
Aan de andere kant merk ik wel dat ik vanaf eind oktober de neiging heb om me in en op te sluiten in "mijn eigen veilige" wereldje.
(Doe dat dus ook héél véél)
Ik kom (veel) te weinig buiten en heb (veel) minder contact met mensen in "de buitenwereld".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: grijze november en december

Bericht door DDD »

Ik gebruik op mijn werk en in de badkamer 's morgens een lichtlamp. Dat helpt goed. Maar ik ben er ook erg gevoelig voor. Daar kwam ik pas achter toen ik al 35 was.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: grijze november en december

Bericht door parsifal »

Hier in Stockholm is het nog wat donkerder dan in Nederland, maar gelukkig ook wat oostelijker zodat ik meestal in november in het licht op de fiets naar het werk kan (terug geen kans). Ik heb niet het idee dat het daglicht veel effect op me heeft. Mijn vrouw, die in de tropen is opgegroeid heeft het lang wat zwaarder gehad in de winters hier. Zij gebruikt ook een daglichtlamp bij het ontbijt, wat wel helpt. Meestal is het in december en januari al een stuk beter omdat we dan vaak sneeuw hebben, wat gecombineerd met de straatverlichting een mooi (en licht) effect geeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: grijze november en december

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik gebruik op mijn werk en in de badkamer 's morgens een lichtlamp. Dat helpt goed. Maar ik ben er ook erg gevoelig voor. Daar kwam ik pas achter toen ik al 35 was.
Welke kenmerken heeft die lichtlamp?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: grijze november en december

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:Herkennen mede-forummers het, dat ze in de grijze novembermaand en begin december wat minder lekker in hun velletje zitten, en daarom sneller problemen zien of sneller kortaangebonden reageren?
Ik herken het vooral bij de dames om me heen. Pas ergens gelezen dat vrouwen gevoeliger voor winterblues zijn dan mannen. Geen idee meer waarom. Mijn eigen waarneming bevestigt deze wel. Mijn humeur is niet afhankelijk van jaargetijde.
Soms wel van de files die meer optreden in herfst en winter :D
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: grijze november en december

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:
aline1984 schreef:Herkennen mede-forummers het, dat ze in de grijze novembermaand en begin december wat minder lekker in hun velletje zitten, en daarom sneller problemen zien of sneller kortaangebonden reageren?
Ik herken het vooral bij de dames om me heen. Pas ergens gelezen dat vrouwen gevoeliger voor winterblues zijn dan mannen. Geen idee meer waarom. Mijn eigen waarneming bevestigt deze wel. Mijn humeur is niet afhankelijk van jaargetijde.
Soms wel van de files die meer optreden in herfst en winter :D
Als man ben ik er toch ook wel behoorlijk gevoelig voor.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: grijze november en december

Bericht door Mara »

aline1984 schreef:Herkennen mede-forummers het, dat ze in de grijze novembermaand en begin december wat minder lekker in hun velletje zitten, en daarom sneller problemen zien of sneller kortaangebonden reageren?
Nee ik heb er totaal geen last van. Ik hoor mensen in december nog over gezeligheid, maar in januari wordt er gesomberd.
Dat is echt zo'n maand waarin niets gebeurt, volgens velen.
Blue monday is daarvoor uitgevonden.
Ik geniet van de wisseling van de seizoenen.
Tijdens de hitte voelde ik me s'ochtends wel eens helemaal lamgeslagen, ik had amper fut om uit mijn bed te komen, alsof er zware gewichten aan mijn armen hingen.
Tegen kou kun je je kleden, ik ga elke dag naar buiten, ongeacht welk weertype het is.
Ik werk bij mensen die weinig buiten komen. Ik neem hen dan mee voor een rondje. Als we weer terug zijn zijn hun wangen rozig ipv grauw en hun ogen staan weer blij.
M.a.w. een rondje in de buitenlucht brengt de doorbloeding op gang en daarmee ook je stemming. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: grijze november en december

Bericht door Chrisje72 »

Ja ik heb daar behoorlijk last van. Heb altijd een hekel gehad aan november vanwege het vaak grauwe, sombere weer( net aIs nu ). Het heeft dan ook direct invloed op mijn stemming en energie niveau.
Ben nu herstellende van een zware griep maar dat gaat ook langzamer door het sombere weer.
December voelt knus, de gordijnen kunnen vroeg dicht en de lichten aan.
In januari daarentegen heb ik altijd een heel opgeruimd gevoel. Alle drukte van de decembermaand (inclusief een aantal verjaardagen) Is dan weer achter de rug en ik merk heel goed dat de dagen dan weer langer worden.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: grijze november en december

Bericht door Hendrien »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het nu nog wel leuk. Gezellig met lichtjes in huis en zo. Maar vanaf Januari tot de lente word ik er inderdaad wel somber van.

Aan het einde van de winter kijk ik uit naar de lente, en als die arriveert leef ik weer helemaal op.
Dit is ook mijn ervaring!
Plaats reactie