Gereformeerde Gemeenten

GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Alleen door het eenzijdig lezen van het bewuste artikel kun je tot de conclusie komen dat ds Hoogerland deze Schot beschuldigt van eenzijdigheid. Ds Hoogerland plaatst 2 kanttekeningen en die moeten vooral gezien worden als waarschuwing voor de eenzijdige lezer.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:Alleen door het eenzijdig lezen van het bewuste artikel kun je tot de conclusie komen dat ds Hoogerland deze Schot beschuldigt van eenzijdigheid. Ds Hoogerland plaatst 2 kanttekeningen en die moeten vooral gezien worden als waarschuwing voor de eenzijdige lezer.
Precies, hij bezigt termen als ernstig, zeer onderwijzend en waardevol. Ik heb het nog eens gelezen, maar snap de ophef toch niet. Ds. Roos wijst er bij de bespreking van de Schotten ook regelmatig op deze wijze op.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:Alleen door het eenzijdig lezen van het bewuste artikel kun je tot de conclusie komen dat ds Hoogerland deze Schot beschuldigt van eenzijdigheid. Ds Hoogerland plaatst 2 kanttekeningen en die moeten vooral gezien worden als waarschuwing voor de eenzijdige lezer.
Er bij velen geen verstaan van deze zaken, en velen willen het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk. Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de vaderen. Laat ds. Kersten niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 nov 2018, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Er is geen verstaan van deze zaken, en velen willen het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk. Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en men wil het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk.
Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Jantje, Jantje... :nonnon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en men wil het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk.
Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Ook die, maar niet door een verkeerde bril, zodat er nog iets van de mens overend blijft. Dan zitten we zo in remomstrants vaarwater. Daarmee (voor de duidelijkheid!) zeg ik niet dat Spurgeon remonstrants was, let op!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en men wil het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk.
Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Jantje, Jantje... :nonnon
Neem me niet kwalijk @Ad, maar ik kon het niet laten... Bovendien heeft ds. Kersten met deze discussie niks te maken. Althans, ik zie het verband niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en men wil het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk.
Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Jantje, Jantje... :nonnon
Neem me niet kwalijk @Ad, maar ik kon het niet laten... Bovendien heeft ds. Kersten met deze discussie niks te maken. Althans, ik zie het verband niet.
Jawel ik heb duidelijk verwezen naar ds. Kersten, en gewezen op dezelfde lijn waarin ds. Hoogerland schrijft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en men wil het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk.
Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Ook die, maar niet door een verkeerde bril, zodat er nog iets van de mens overend blijft. Dan zitten we zo in remomstrants vaarwater. Daarmee (voor de duidelijkheid!) zeg ik niet dat Spurgeon remonstrants was, let op!
Nee, @DIA, ik geloof niet dat er hier op het forum iemand dat doet. Dát er mensen zijn die ook daadwerkelijk zo denken, is heel wat anders. Maar ik vind persoonlijk dat je daarover niet in een recensie moet schrijven. Houd het puur bij het boek zelf. Dat is al meer dan genoeg.

En verder wil ik andersom ook wijzen op die mensen die bepaalde geschriften van ándere oudvaders door een verkeerde bril lezen, en vervolgens met de armen over elkaar gaan zitten en zeggen: 'God moet het doen.' Dát is evenzo een groot gevaar. Begrijp je wat ik bedoel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door aline1984 »

in terdege stond een interview met een predikant uit de cgk. hij spreekt met veel waardering over de schotse oudvaders, maar waarschuwt wel voor eenzijdig citeren (alleen de bediening van het evangelie en niet van de wet). is dat niet een beetje hetzelfde?
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en velen willen het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk. Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Bij de Schotse vaderen denk ik niet aan Spurgeon...
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:Er is geen verstaan van deze zaken, en velen willen het ook niet. Dat is een vast te stellen feit. Ook gezien vanuit de praktijk. Het is voor je het weet: Weg met deze. Ik ben me bewust van wat sommigen hiervan zullen denken, maar het is niet anders. Ik zeg nog eens: Waakt! Lees de geschriften van de Schotse vaderen. Laat Spurgeon niet met de monde verheerlijkt worden, maar lees zijn nagelaten geschriften.
Bij de Schotse vaderen denk ik niet aan Spurgeon...
Het gaat om het voorbeeld, maar ik had inderdaad beter de naam van Robert Traill kunnen gebruiken. Hopelijk begrijp je wel wat ik bedoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

aline1984 schreef:in terdege stond een interview met een predikant uit de cgk. hij spreekt met veel waardering over de schotse oudvaders, maar waarschuwt wel voor eenzijdig citeren (alleen de bediening van het evangelie en niet van de wet). is dat niet een beetje hetzelfde?
Dat veroorzaakt minder ruis. ;)
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Toch blijft het heel ingewikkeld. Ik was vroeger ook echt heel bang om iets van C.H. Spurgeon te lezen door o.a. zulke recensies en gepraat over "remonstrantse draden". Er staan veel dingen in de boeken van Spurgeon en in de Puriteinen die soms lijnrecht staan tegenover de prediking van heel wat GerGem-dominees. Wat moet je hiermee als je zo'n boek leest? Juist als je zoekt naar een Zaligmaker en je leest over een ruim aanbod van genade? Overslaan en snel verder lezen, zoals ik iemand hoorde zeggen? Ik kom hier niet uit!
Plaats reactie