Huisgenoten

Plaats reactie
Jelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2018, 18:28

Huisgenoten

Bericht door Jelle »

Goeden avond,

Ik zou graag onderstaand aan jullie voorleggen.

Na best een lange tijd ben ik bezig mijn geloof weer op te pakken. De afgelopen jaren is dat er bij ingeschoten.
Vroeger wel mee opgevoed en helemaal weg was het ook niet, maar zie dat als het hebben van een zwemdiploma en vervolgens nooit of nauwelijks nog zwemmen.
De manier waarop ik bezig ben is het lezen in de bijbel, meestal op 2 vaste momenten per dag. Daarnaast veel ontdekken over wat er in de Bijbel staat en hoe dat is bedoeld. Er is veel over te vinden.
Dat begint nu wat vormen aan te nemen en ik hoop dat ik dan ook in staat ben om alles toe te passen, zodat ik uiteindelijk kan zeggen dat ik weet dat ik God heb gevonden en dat het wederzijds is.
De kinderen, 11 en 15, zitten op een christelijke school en kennen de Bijbel en de Psalmen goed. Ook kerkgescheidenis en godsdienst. Wat dat betreft staan zij niet op achterstand. Omdat we thuis alleen bidden voor het eten, maar de Bijbel niet actief gebruiken (ook niet als de jongens naar bed gaan) stuit het opniew invoeren van het Bijbellezen na het eten, of samen met de jongste lezen, op weerstand.
De kinderen geven aan dat ze er op school dagelijks mee bezig zijn en dat vinden ze voldoende.
Zelf zie ik dat anders, maar ik heb er op dit moment nog geen verplichting van gemaakt.
Heeft iemand een goede raad?

met groet,
Jelle
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huisgenoten

Bericht door Mannetje »

Mijn eerste gedachte: stel voor om aan het begin van de maaltijd een stukje (!) te lezen en het maaltijdeinde te houden zoals het nu is.

En verder: veel zegen bij het Bijbelonderzoek!
-
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Huisgenoten

Bericht door Erskinees »

Bijbellezen na het eten is een typisch Nederlands gebruik. Zie het dan ook niet als verplichting of een heilig gebruik.
Alhoewel: het is ontzettend waardevol en alleen maar aan te raden. Het kan ook zorgen voor mooie gesprekken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisgenoten

Bericht door helma »

Ik zou aan de kinderen uitleggen hoe het gegaan is in je leven en dat je het nu als vader belangrijk vindt om samen met hen te luisteren naar en stil te staan bij Gods boodschap. Dat God dat ook van ouders vraagt. En dat het niet goed is geweest dat tot nu toe de Bijbel niet zo'n grote plek heeft ingenomen.

Al zou het maar een paar verzen zijn die je kort toelicht.
Veel zegen gewenst!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgenoten

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Ik zou aan de kinderen uitleggen hoe het gegaan is in je leven en dat je het nu als vader belangrijk vindt om samen met hen te luisteren naar en stil te staan bij Gods boodschap. Dat God dat ook van ouders vraagt. En dat het niet goed is geweest dat tot nu toe de Bijbel niet zo'n grote plek heeft ingenomen.

Al zou het maar een paar verzen zijn die je kort toelicht.
Veel zegen gewenst!
Dit. Stel je kwetsbaar op. Maar wel als vader. Je hebt niet alle antwoorden, maar ziet wel duidelijk de waarde. Voor jezelf maar zeker ook voor hun.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huisgenoten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zou zeggen: bid veel voor jezelf en je kinderen. Als we zaken forceren kan het mis gaan, maar de Heere wil openingen on mogelijkheden schenken op het gebed. En stel ook de persoon Christus centraal in alles. Niet de geboden verbreken ons hart, maar de barmhartigheid van Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie