Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:
Gijs Diederik schreef:Wij zijn er niet geweest, wel even meegekeken via RD.nl.
Best indrukwekkend, maar de uitreiking van de "Vervolgde Christen Award" vonden wij zeer triest.
Wat moet die man daarmee. Die wil dat vrouw en dochter veilig wegkomen daar. Want voor je het weet heeft zo'n hysterische op hol geslagen moslimmenigte je vrouw en dochter verkracht en vermoord.
Maar nee deze krijgt een award.
Ik ben niet op de hoogte van de context, maar zo'n Award bevreemd me.
Ik lees op het RD:
Van Nifterik maakt van de gelegenheid gebruik om Malook de eerste HVC-award uit te reiken. Vanaf nu zal deze prijs jaarlijks overhandigd worden aan personen die zich inzetten voor de vervolgde kerk. Twee rijen ringen beelden als symbool van oneindigheid de trouw van God uit.

Op die manier begrijp ik het beter. Een Award voor mensen die zich inzetten voor vervolgde christenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Herman »

Die advocaat was blijkens het interview in het RD aardig met zichzelf ingenomen. Ik ga ervanuit dat het een cultuurverschil is, want plattelands calvinisten weten inzet, kwaliteit en risico niet zo op waarde te schatten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Die advocaat was blijkens het interview in het RD aardig met zichzelf ingenomen. Ik ga ervanuit dat het een cultuurverschil is, want plattelands calvinisten weten inzet, kwaliteit en risico niet zo op waarde te schatten.
Klopt. Ik hoop dat hij nu hij op deze manier met christenen in aanraking komt jaloers mag worden, en tot een levend geloof in de Heere Jezus mag komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Bezorgd »

Commentaar RD:
Refdag schreef:Asia Bibi was en is de vrouw waardoor christenvervolging een gezicht kreeg. Toch moet ook niet worden vergeten dat zij rooms-katholiek is. Op cruciale punten van de christelijke leer heeft ze andere opvattingen dan orthodoxe protestanten. Meeleven en gebed zijn noodzakelijk, maar daarmee mag dat verschil niet worden weggepoetst.
Is het echt wijs om dat in deze zaak nu te benoemen? Ik vraag het me af.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Nasrani »

Bezorgd schreef:Commentaar RD:
Refdag schreef:Asia Bibi was en is de vrouw waardoor christenvervolging een gezicht kreeg. Toch moet ook niet worden vergeten dat zij rooms-katholiek is. Op cruciale punten van de christelijke leer heeft ze andere opvattingen dan orthodoxe protestanten. Meeleven en gebed zijn noodzakelijk, maar daarmee mag dat verschil niet worden weggepoetst.
Is het echt wijs om dat in deze zaak nu te benoemen? Ik vraag het me af.
En ja hoor daar gaan we weer......
Net als met Syrië destijds in de Saambinder.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:Commentaar RD:
Refdag schreef:Asia Bibi was en is de vrouw waardoor christenvervolging een gezicht kreeg. Toch moet ook niet worden vergeten dat zij rooms-katholiek is. Op cruciale punten van de christelijke leer heeft ze andere opvattingen dan orthodoxe protestanten. Meeleven en gebed zijn noodzakelijk, maar daarmee mag dat verschil niet worden weggepoetst.
Is het echt wijs om dat in deze zaak nu te benoemen? Ik vraag het me af.
Toen ik las dat ze RK was verwachtte ik reacties en ja die kwam... meeleven en gebed noodzakel8jk ja... hier in het vrije westen met kerken vol onbekeerde, met naamchristenen... laten we de hand op de mond doen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Apostolicum
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:36

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Apostolicum »

Voor mij is het een stuitende reactie van het RD.

Ook makkelijk om een dergelijk opiniestuk te plaatsen in de krant zonder persoonlijke ondertekening.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vraag me ook af: is de genoemde opmerking gepast?

Maar: het is slechts een alinea in het commentaar. In de context van het geheel van het commentaar is het een eerlijke benoeming van een feit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Bezorgd schreef:Commentaar RD:
Refdag schreef:Asia Bibi was en is de vrouw waardoor christenvervolging een gezicht kreeg. Toch moet ook niet worden vergeten dat zij rooms-katholiek is. Op cruciale punten van de christelijke leer heeft ze andere opvattingen dan orthodoxe protestanten. Meeleven en gebed zijn noodzakelijk, maar daarmee mag dat verschil niet worden weggepoetst.
Is het echt wijs om dat in deze zaak nu te benoemen? Ik vraag het me af.
Toen ik las dat ze RK was verwachtte ik reacties en ja die kwam... meeleven en gebed noodzakelijk ja... hier in het vrije westen met kerken vol onbekeerde, met naamchristenen... laten we de hand op de mond doen.
Eens! Laten we onszelf ook de vraag stellen: Zijn wij dan wel christenen? In de diepste betekenis van het woord.
En: Zijn wij bereid 8 jaar lang gevangen te zitten voor de naam van Christus?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Ambtenaar »

Totaal irrelevante constatering van het RD. Mevrouw wordt vervolgd omwille van haar geloof. Dat enkele feit zou voldoende moeten zijn om het voor haar op te nemen, ongeacht haar persoonlijke opvattingen over theologische vraagstukken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Totaal irrelevante constatering van het RD. Mevrouw wordt vervolgd omwille van haar geloof. Dat enkele feit zou voldoende moeten zijn om het voor haar op te nemen, ongeacht haar persoonlijke opvattingen over theologische vraagstukken.
Heb je het hele commentaar gelezen? De reden dat ik dat vraag is dat de hoofdredactie van de RD in dit commentaar jouw mening onderschrijft dat we het voor haar moeten opnemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Heb je het hele commentaar gelezen? De reden dat ik dat vraag is dat de hoofdredactie van de RD in dit commentaar jouw mening onderschrijft dat we het voor haar moeten opnemen.
Jazeker. Ik bedoelde enkel te zeggen dat in het geheel, de gewraakte opmerking niets toevoegt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
liz boer schreef:
Bezorgd schreef:Commentaar RD:
Refdag schreef:Asia Bibi was en is de vrouw waardoor christenvervolging een gezicht kreeg. Toch moet ook niet worden vergeten dat zij rooms-katholiek is. Op cruciale punten van de christelijke leer heeft ze andere opvattingen dan orthodoxe protestanten. Meeleven en gebed zijn noodzakelijk, maar daarmee mag dat verschil niet worden weggepoetst.
Is het echt wijs om dat in deze zaak nu te benoemen? Ik vraag het me af.
Toen ik las dat ze RK was verwachtte ik reacties en ja die kwam... meeleven en gebed noodzakelijk ja... hier in het vrije westen met kerken vol onbekeerde, met naamchristenen... laten we de hand op de mond doen.
Eens! Laten we onszelf ook de vraag stellen: Zijn wij dan wel christenen? In de diepste betekenis van het woord.
En: Zijn wij bereid 8 jaar lang gevangen te zitten voor de naam van Christus?
Ja ik heb een brief naar de hoofdredactie, ik vond het echt arrogant... als slot had ik, straks zullen deze RK-christenen ingaan en wij als refo-christenen voor eeuwig buiten blijven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Luther »

liz boer schreef:Ja ik heb een brief naar de hoofdredactie gestuurd, ik vond het echt arrogant... als slot had ik, straks zullen deze RK-christenen ingaan en wij als refo-christenen voor eeuwig buiten blijven.
Helemaal met je eens, @lizboer, zeker met die laatste zin. Ik durf niets van deze vrouw te zeggen, als je ziet hoe ze al die jaren standvastig is gebleven. Luister ook naar wat haar advocaat (een moslim!) daarover zegt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door -DIA- »

En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen". Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie