Weekdiensten

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?

De reden van ontstaan was het modernisme in de PKN in oprichting. Ik begrijp werkelijk niet wat daar nu zo ingewikkeld aan is. Natuurlijk zijn er binnen de HHK ook relatief gematigde gemeenten, maar die zijn nog steeds behoudend.
De reden van ontstaan is niet gelegen in het ontstaan van het modernisme. Dat was er binnen de NHK al tientallen jaren. Vrouw in het ambt, diverse bijbelvertalingen, gezangenbundel, enz. enz. Dat is nooit een reden geweest om de kerk te verlaten. Die is gelegen is vooral gelegen in de toevoeging van andere belijdenisgeschriften. Als je je echt verdiept hebt, in het hele proces rondom de scheuring, dan ben je daarvan op de hoogte en ben je bezig met verdraaien van feiten.

Verder doe je alsof er binnen de HHK vrouwen in het ambt zouden kunnen zijn. Dat is niet het geval. De NBV wordt nergens gebruikt. Wel de HSV. Je noemde iets eerder de GKV conservatief. Dan wordt duidelijk dat je een hele vreemde definitie van conservatief hanteert of je kent ook de GKV niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

Mannes schreef:Er zijn binnen de GGiN predikanten die elke preek van zondag voor de doordeweekse dienst(en) gebruiken. De één noemt het opgewarmde prak, de ander vind het normaal. Zo komt er namelijk ook wat tijd vrij voor alle andere zaken van je consulent gemeenten.
Wat een nare uitdrukking 'opgewarmde prak'. Uiteraard wordt een preek meerdere keren gebruikt. Waarom ook niet? Als je van de Geest inzicht hebt ontvangen in wat de Schrift zegt, dan wil je dat toch graag ook aan andere gemeenten dan je eigen gemeente doorgeven. En de Heilige Geest moet er elke keer weer in meekomen!
Mannes schreef:Dat er nog veel tijd in voorbereiding zit voor de doordeweekse dienst maak je mij niet wijs. Zeker niet als je hem (bijna) volledig uitschrijft.
Daar zit minder tijd in, maar dat is toch niet erg? En uitschrijven... ik neem aan dat je uittypen bedoelt. Toch zal de predikant elke preek toch ook weer enigszins toespitsen op de gemeente waar hij 'm houdt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?
Als je met die kenmerken conservatief bent, ben ik graag conservatief. Volstrekt Bijbels om de vrouwen niet toe te laten door de ambten, of je moet de gereformeerde Schriftvisie verlaten. De NBV is in veel opzichten een oecumenische compromisvertaling. Dat blijkt vooral in het NT. Als je pas gematigd bent met vrouwen in het ambt en de NBV, dan heb je wel een hele vreemde definitie van behoudend.
Er is niets mis met conservatief.

Maar wat versta je dan onder behoudend?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?

De reden van ontstaan was het modernisme in de PKN in oprichting. Ik begrijp werkelijk niet wat daar nu zo ingewikkeld aan is. Natuurlijk zijn er binnen de HHK ook relatief gematigde gemeenten, maar die zijn nog steeds behoudend.
De reden van ontstaan is niet gelegen in het ontstaan van het modernisme. Dat was er binnen de NHK al tientallen jaren. Vrouw in het ambt, diverse bijbelvertalingen, gezangenbundel, enz. enz. Dat is nooit een reden geweest om de kerk te verlaten. Die is gelegen is vooral gelegen in de toevoeging van andere belijdenisgeschriften. Als je je echt verdiept hebt, in het hele proces rondom de scheuring, dan ben je daarvan op de hoogte en ben je bezig met verdraaien van feiten.

Verder doe je alsof er binnen de HHK vrouwen in het ambt zouden kunnen zijn. Dat is niet het geval. De NBV wordt nergens gebruikt. Wel de HSV. Je noemde iets eerder de GKV conservatief. Dan wordt duidelijk dat je een hele vreemde definitie van conservatief hanteert of je kent ook de GKV niet.
De Barmer Thesen werden toch echt als modern gezien. Maar goed. Ik zou de GKV niet conservatief, wel orthodox willen noemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?
Als je met die kenmerken conservatief bent, ben ik graag conservatief. Volstrekt Bijbels om de vrouwen niet toe te laten door de ambten, of je moet de gereformeerde Schriftvisie verlaten. De NBV is in veel opzichten een oecumenische compromisvertaling. Dat blijkt vooral in het NT. Als je pas gematigd bent met vrouwen in het ambt en de NBV, dan heb je wel een hele vreemde definitie van behoudend.
Er is niets mis met conservatief.

Maar wat versta je dan onder behoudend?
@Luther heeft zeker gelijk in deze.
Ik heb jouw definitie van behoudend, conservatief, links en rechts altijd al zeer wonderlijk gevonden. Een dominee die ter linkerzijde van de GG breedt beroepen werd in de afgelopen maanden, beschouw jij als rechts.
Daarnaast is het heel duidelijk dat de GKV helemaal niet orthodox zijn. Want fundamentele standpunten die op Gods Woord zijn gegrond, worden zomaar afgeserveerd. Één ding weet ik zeker, dat de wonderlijke opvattingen die jij hebt over bepaalde zaken, zelfs in Vlissingen of Lelystad niet worden geleerd. Maar goed, bij vrijwel elke post is mijn onderschrift weer des te meer waar. Ik verwonder me dagelijks over jouw visie, omdat je soms onverwacht toch weer heel ultra-rechts uit de hoek komt ;) . Daar leer ik ook weer van. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Ik ben van de Gereformeerde Gemeenten, voor alle duidelijkheid.
Dat is bekend ja.
Maar als we kijken naar je posting zou je dat niet zeggen..
Ik bedoel dit niet als aanval op de persoon, maar ik kan sommige uitspraken niet begrijpen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?
Als je met die kenmerken conservatief bent, ben ik graag conservatief. Volstrekt Bijbels om de vrouwen niet toe te laten door de ambten, of je moet de gereformeerde Schriftvisie verlaten. De NBV is in veel opzichten een oecumenische compromisvertaling. Dat blijkt vooral in het NT. Als je pas gematigd bent met vrouwen in het ambt en de NBV, dan heb je wel een hele vreemde definitie van behoudend.
Er is niets mis met conservatief.

Maar wat versta je dan onder behoudend?
@Luther heeft zeker gelijk in deze.
Ik heb jouw definitie van behoudend, conservatief, links en rechts altijd al zeer wonderlijk gevonden. Een dominee die ter linkerzijde van de GG breedt beroepen werd in de afgelopen maanden, beschouw jij als rechts.
Daarnaast is het heel duidelijk dat de GKV helemaal niet orthodox zijn. Want fundamentele standpunten die op Gods Woord zijn gegrond, worden zomaar afgeserveerd. Één ding weet ik zeker, dat de wonderlijke opvattingen die jij hebt over bepaalde zaken, zelfs in Vlissingen of Lelystad niet worden geleerd. Maar goed, bij vrijwel elke post is mijn onderschrift weer des te meer waar. Ik verwonder me dagelijks over jouw visie, omdat je soms onverwacht toch weer heel ultra-rechts uit de hoek komt ;) . Daar leer ik ook weer van. :)
Als de GKV niet orthodox zijn, hoe omschrijf je ze dan? En hoe onderscheid je ze van de midden-orthodoxie en de vrijzinnnigheid?

De rest laat ik maar even buiten beschouwing, want anders kunnen we nog veel herhalen. Behalve dan dat de GG in Vlissingen en Lelystad natuurlijk binnen de GG wellicht wat gematigd zijn, maar in het licht van alle kerken in Nederland nog steeds erg behoudend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Mannes schreef:Ik ben bovengemiddeld geïnformeerd sommige zaken. Vandaar dat ik ze deel. Dat sommige dingen minder leuk zijn neemt niet weg dat je er je ogen voor moet sluiten en het afdoen als wat nare opmerkingen.

Mijn primaire doel is dus het delen van bestaande, niet voor iedereen beschikbare info.
Dat noemen we inderdaad vertrouwelijke informatie, die bovendien ook nog eens niet te controleren valt. Dat staan we hier niet toe. Ik roep @Mannes daarom met klem op om hiermee te stoppen. Stoppen met het noemen van namen, zoals je in het verleden deed. Maar stop ook met het maken van toespelingen op bepaalde predikanten of wie dan ook.
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

OGG Geldermalsen, Tielerweg 39, we zingen Datheen

Dinsdag 13-11 19.30 ds. A. Kort
Dinsdag 20-11 19.30 leesdiens
Donderdag 22-11 14.00 ds. G. Gerritsen - Huwelijk
Dinsdag 27-11 19.30 leesdienst (i.v.m. ziekte ds. A.F.R. v/d Veen)
Vrijdag 30-11 14.30 ds. H.H. Romkes - Huwelijk
Dinsdag 04-12 19.30 ds. Th. L. Zwartbol
Zondag 09-12 10.00 & 18.30 ds. P. van Veen
Dinsdag 11-12 19.30 dhr. P. de Boer
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Weet iemand wie er gisteren, in verband met een tijdrede, voorging in de HHK van Vriezenveen?

Op https://www.kerktijden.nl/gem/67/herst- ... riezenveen stond dat ds. G. Mouw (emeritus-predikant GG Uddel) voorging, maar in de vergaderagenda van het RD, van deze week, stond er vermeld dat zijn zoon, ds. W. Mouw (GG Opheusden) zou voorgaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door helma »

Vanavond CGK Renswoude
Dordtse Leerregels 3-4 paragraaf 13-14 (Efeze 2:1-10)
In de Koepelkerk 19.45 u
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door helma »

helma schreef:Vanavond CGK Renswoude
Dordtse Leerregels 3-4 paragraaf 13-14 (Efeze 2:1-10)
In de Koepelkerk 19.45 u
Mooie dienst, de moeite van het naluisteren waard. Voor mezelf werden er vragen beantwoord.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door merel »

Waarom heeft de CGK Renswoude ook weekdiensten? Dat is toch met name bedoeld voor kerken die op zondag vaak preeklezen hebben en zo af en toe nog eens een predikant horen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

merel schreef:Waarom heeft de CGK Renswoude ook weekdiensten? Dat is toch met name bedoeld voor kerken die op zondag vaak preeklezen hebben en zo af en toe nog eens een predikant horen?
Nee, dat is met name bedoeld voor mensen die ook door de week graag het Woord van God horen in de prediking.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door merel »

Dan kan je toch ook via internet een preek luisteren? En daarbij zie je het vooral in kerken waar relatief weinig predikanten zijn en er op zondag veel preeklezen is. In de andere kerken ( en met name de cgk) ken ik het helemaal niet.
Plaats reactie