Weekdiensten

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Dom niet, maar wel erg conservatief natuurlijk. Daarom is de hele kerk tot stand gekomen of zo je wilt, voortgezet. (Het is hier niet de plek om daarover te discussiëren, denk ik.)
Ik begrijp dat je totaal niet op de hoogte bent van het geheel van de HHK en ook niet van het tot stand komen daarvan. Dit is echt volstrekte onzin. Ik heb al vaker gemerkt dat je afkeer van de HHK erg diep zit, maar heb het dan over de feiten en niet over je gevoelens.
Ik heb me daarmee destijds anders uitvoerig beziggehouden, op de middelbare school schreef ik al een werkstuk over het SOW-proces.

Maar het klopt dat ik een afkeer heb van alle scheurmakerij. En verder doet dat hier helemaal niet ter zake. Het is evident dat de HHK een relatief conservatief kerkgenootschap is als je het vergelijkt met andere orthodoxe kerken zoals de GKV en CGK.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Gijs Diederik »

Bruna schreef: Op zich heb je wel een punt GijsD. Er zou meer aan vacante gemeenten kunnen worden gedacht en wat minder aan de eigen gemeenten.
Er zijn een paar gemeenten die hebben altijd eigen ds.
Meestal preekt men echter door de weeks ook nog wel 2 keer. En dat week aan week. Als 4 x preken (2 x zondag en 2x door de week, een voorbereiding van 8 uur tijd kost perbeurt dan heb je al een aardige weektaak.
Daarbij komt dan al het andere nog. Dus het zal dan vooral de studeerkamerstoel zijn en dat is niet verkeerd.
Zou er echt zoveel tijd besteed worden aan de voorbereiding van de weekdiensten in de GGiN?
En waarom een preek niet meer malen gebruiken, daar is toch niets mis mee?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Je hebt ook nog catechisaties, ziekenbezoeken, huisbezoeken, een gezin, enzovoort.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Delftenaar »

En daarom is het goed als een predikant in de (O)GG(iN) maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente preekt. De andere diensten worden dan vervult in vacante of andere gemeenten.
Als er maar een preek per zondag hoeft te worden voorbereid is er enerzijds meer tijd beschikbaar voor een diepgaander studie. Daar wordt de gemeente beter van.
Aan de andere kant resteert er meer tijd voor de overige taken van een predikant, zoals pastoraat, deputaten etc.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Orchidee »

Roeline schreef:
DDD schreef:Wat dat overige punt betreft: eens. Het huidige systeem zorgt voor veel stress en gedoe. Ik begrijp werkelijk niet waarom de preekbeurten van een dominee niet gewoon door de preekregelaar van zijn gemeente worden geregeld. Dat kan online, dan kunnen kleine gemeenten ook een dominee beroepen en die regelmatig uitlenen en het scheelt als het via een centraal systeem gaat veel oneerlijkheid.
Dat zou mooi zijn! Zolang dat nog niet gebeurt hoop ik dat de predikanten die een makkelijk telefoonnummer hebben (i.t.t. anderen; ook die verhoudingen schijnen scheef te liggen) ook zo wijs zijn om niet steeds alleen toe te happen op de meest snelle, frequentste, bekendste bellers.
Orchidee schreef:Capelle-West is een bijzondere gemeente!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Vind je?
Ja in veel opzichten
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Orchidee »

@DDD : Waarin en/of waarmee is de hhk conservatief?
Ik zou je aanraden om eens in de volle breedte naar de hhg's te kijken.
Er zijn hhg die niet veel anders zijn dan diverse pkn gemeenten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?

De reden van ontstaan was het modernisme in de PKN in oprichting. Ik begrijp werkelijk niet wat daar nu zo ingewikkeld aan is. Natuurlijk zijn er binnen de HHK ook relatief gematigde gemeenten, maar die zijn nog steeds behoudend.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wijk »

Niks mis mee toch om Bijbelse principes te hebben? Welke kant wil je op @DDD? Dat vrouwen wél in het ambt mogen? Dat er persé een andere vertaling gelezen moet worden?

Je zegt het zelf al: Behoudend, let daarbij even op wat dat nou echt betekend, en welk woord daar in (verstopt) zit...
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Dat is helemaal het punt niet. Ik ben zelf ook conservatief, zij het op dit forum relatief minder.

De vraag was of de HHK een conservatief kerkgenootschap is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: De vraag was of de HHK een conservatief kerkgenootschap is.
Zeker. In mijn ogen oerconservatief.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wijk »

Orchidee schreef:@DDD : Waarin en/of waarmee is de hhk conservatief?
Ik zou je aanraden om eens in de volle breedte naar de hhg's te kijken.
Er zijn hhg die niet veel anders zijn dan diverse pkn gemeenten.
Je hoeft niet de HHK te verdedigen door te zeggen dat er ook ''midden'' gemeenten zijn, het is nu eenmaal zo dat de HHK de oude Hervormde beginselen wil volgen, en daarmee de dus de Bijbelse lijn.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wijk »

DDD schreef:Dat is helemaal het punt niet. Ik ben zelf ook conservatief, zij het op dit forum relatief minder.

De vraag was of de HHK een conservatief kerkgenootschap is.
Het klinkt wel zo alsof je beetje tegenin gaat, of beetje andere mening toch heb. Ook als ik andere posts lees dan merk ik dat wel, alsof je beetje ''expres'' links op wil?

Niet om ophef te veroorzaken, maar het valt mij op dat best veel PKN'ers wel een beetje zo zijn. In ieder geval wel in mijn omgeving en ook als ik lees op sites e.d. Houden de behoudende PKN'ers zich stil? Zouden er mensen hierop in willen gaan? Ik bedoel het alles behalve aanvallend, even voor de duidelijkheid, het is echt even een serieuze vraag.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Gijs Diederik schreef:
Bruna schreef: Op zich heb je wel een punt GijsD. Er zou meer aan vacante gemeenten kunnen worden gedacht en wat minder aan de eigen gemeenten.
Er zijn een paar gemeenten die hebben altijd eigen ds.
Meestal preekt men echter door de weeks ook nog wel 2 keer. En dat week aan week. Als 4 x preken (2 x zondag en 2x door de week, een voorbereiding van 8 uur tijd kost perbeurt dan heb je al een aardige weektaak.
Daarbij komt dan al het andere nog. Dus het zal dan vooral de studeerkamerstoel zijn en dat is niet verkeerd.
Zou er echt zoveel tijd besteed worden aan de voorbereiding van de weekdiensten in de GGiN?
En waarom een preek niet meer malen gebruiken, daar is toch niets mis mee?
Er zijn binnen de GGiN predikanten die elke preek van zondag voor de doordeweekse dienst(en) gebruiken. De één noemt het opgewarmde prak, de ander vind het normaal. Zo komt er namelijk ook wat tijd vrij voor alle andere zaken van je consulent gemeenten.

Er is een predikant die z'n preken over verschillende gelijkenissen in 7 verschillende gemeenten 7x achter elkaar hield. Dan geloof ik toch dat je tijd tekort hebt of je bent de weg even kwijt.

Dat er nog veel tijd in voorbereiding zit voor de doordeweekse dienst maak je mij niet wijs. Zeker niet als je hem (bijna) volledig uitschrijft.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik ben van de Gereformeerde Gemeenten, voor alle duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

DDD schreef:Er zijn (bijna?) geen HHK met vrouwen in het ambt, bijna geen HHK die de NBV gebruiken, en zo voorts. Dan is het toch duidelijk dat we het over een conservatief kerkgenootschap hebben?
Als je met die kenmerken conservatief bent, ben ik graag conservatief. Volstrekt Bijbels om de vrouwen niet toe te laten door de ambten, of je moet de gereformeerde Schriftvisie verlaten. De NBV is in veel opzichten een oecumenische compromisvertaling. Dat blijkt vooral in het NT. Als je pas gematigd bent met vrouwen in het ambt en de NBV, dan heb je wel een hele vreemde definitie van behoudend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie