Weekdiensten

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

J.C. Philpot schreef:
Mistig schreef:Kennen Rooms-Katholieken ook weekdiensten?
Ja hoor. In Nederland misschien niet zoveel meer, maar in het buitenland zijn er Katholieken die dagelijks ter mis gaan.
kloosters, abdijen en communiteiten altijd dagelijks, ook getijdengebeden en alles openbaar.

in grote steden minstens 1 stadsparochie dagelijks.

op het platteland zijn regionale federaties: door de week is in 1 van de gebouwen altijd wel dienst.

overigens altijd zonder preek, een uitzondering daargelaten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Eerlijk gezegt ben ik weleens jaloers op Katholieken die elke zondag en ook nog doordeweek ter communie kunnen gaan. Ik weet dat er veel gewoonte en bijgelovigheid bij is, maar toch... Dan voel ik het als gemis dat wij maar eens per 3 maanden avondmaal hebben.

Wel vind ik het een voorrecht dat wij een grondige prediking hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Delftenaar »

Er zijn kerken die iedere week Avondmaal houden. Zoals de NGK in Dordrecht.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Mannetje schreef:
Mannes schreef:
Dit betreft duidelijk een leer verschil.
Er is een verklaring voor opgesteld waar de handtekeningen van alle predikanten van de GGiN onder staan. Die verklaring gaat over het specifiek eerder genoemde geval. Dit officiële document geeft wel aan dat het niet om exegese gaat, integendeel, hier komt de ingezette verschuiving van de GGIN naar voren.
Mocht u desondanks beweren dat het toch exegese betreft, dan impliceert dat onder andere dat ze om exegeseverschillen zelfs extra tijd besteden op de synodevergaderingsdag.
Wat is het achterliggende leerverschil dan? En hoe denk jij over die zaak?
Het komt daar op neer dat een mens met een keuze voor de nog onbekende God in bewustheid van de ziel aan het avondmaal kan deelnemen. 1 predikant had 2 weken daarvoor een meditatie geschreven die daar lijnrecht tegenin ging. Deze predikant moest de bewuste verklaring namens GGiN toch tekenen onder het mom van eenheid.

Ik ben zelf van mening dat er bewuste kennis aan een toegepaste Middelaar moet zijn wil men gedenken tot iemands gedachtenis. Ik sta dan ook achter die ene predikant, deze is ondertussen van Opheusden naar Leerdam vertrokken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mannes schreef:
Mannetje schreef:
Mannes schreef:
Dit betreft duidelijk een leer verschil.
Er is een verklaring voor opgesteld waar de handtekeningen van alle predikanten van de GGiN onder staan. Die verklaring gaat over het specifiek eerder genoemde geval. Dit officiële document geeft wel aan dat het niet om exegese gaat, integendeel, hier komt de ingezette verschuiving van de GGIN naar voren.
Mocht u desondanks beweren dat het toch exegese betreft, dan impliceert dat onder andere dat ze om exegeseverschillen zelfs extra tijd besteden op de synodevergaderingsdag.
Wat is het achterliggende leerverschil dan? En hoe denk jij over die zaak?
Het komt daar op neer dat een mens met een keuze voor de nog onbekende God in bewustheid van de ziel aan het avondmaal kan deelnemen. 1 predikant had 2 weken daarvoor een meditatie geschreven die daar lijnrecht tegenin ging. Deze predikant moest de bewuste verklaring namens GGiN toch tekenen onder het mom van eenheid.

Ik ben zelf van mening dat er bewuste kennis aan een toegepaste Middelaar moet zijn wil men gedenken tot iemands gedachtenis. Ik sta dan ook achter die ene predikant, deze is ondertussen van Opheusden naar Leerdam vertrokken.
Ik meende toch dat hier hetzelfde wordt geleerd, alleen de praktijk is hier vaak wat "soepeler". Weren kan men vanzelf niet iemand die een kerkelijk recht heeft. En dat maakt ook dat de bediening van het H. Avondmaal niet meer zo´n beslag legt als vroeger.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Dat soort pietluttigheden mijns inziens geen leergeschil. Een leergeschil is de vraag of bij het avondmaal het brood wel of niet daadwerkelijk het lichaam van Christus wordt. Of zoiets als wel of geen kinderdoop. Ik begrijp wel dat je van alles een punt en dus ook een leergeschil kunt maken, maar dat lijkt me toch geen passende uitdrukking voor een verschil van gevoelen over zoiets.

Als mensen er in meegaan dat dit soort dingen leergeschillen kunnen worden, dan is dat een recept voor kerkscheuringen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

DDD schreef:Dat soort pietluttigheden mijns inziens geen leergeschil. Een leergeschil is de vraag of bij het avondmaal het brood wel of niet daadwerkelijk het lichaam van Christus wordt. Of zoiets als wel of geen kinderdoop. Ik begrijp wel dat je van alles een punt en dus ook een leergeschil kunt maken, maar dat lijkt me toch geen passende uitdrukking voor een verschil van gevoelen over zoiets.

Als mensen er in meegaan dat dit soort dingen leergeschillen kunnen worden, dan is dat een recept voor kerkscheuringen.
Uw visie en die van alle predikanten van de GGiN liggen dan ver van elkaar vandaan. Dat u dit een pietluttigheid noemt zegt denk ik meer iets over u dan over al die predikanten. Ik denk dat de diepte van dit soort zaken dan ook totaal aan u voorbij gaan. Optie 2 is dat u niet helemaal weet waar het over gaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Welnee, het is een minimalistisch verschilletje, zeker in het licht van de eeuwigheid. We moeten niet van een mug een olifant willen maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Mannes schreef:Het komt daar op neer dat een mens met een keuze voor de nog onbekende God in bewustheid van de ziel aan het avondmaal kan deelnemen.
Ik heb deze zin echt al heel vaak gelezen maar begrijp werkelijk niet wat hier nu eigenlijk wordt gezegd. Kan en wil je dat toelichten?
(~)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Mannes schreef:
Mannetje schreef:
Mannes schreef:
Dit betreft duidelijk een leer verschil.
Er is een verklaring voor opgesteld waar de handtekeningen van alle predikanten van de GGiN onder staan. Die verklaring gaat over het specifiek eerder genoemde geval. Dit officiële document geeft wel aan dat het niet om exegese gaat, integendeel, hier komt de ingezette verschuiving van de GGIN naar voren.
Mocht u desondanks beweren dat het toch exegese betreft, dan impliceert dat onder andere dat ze om exegeseverschillen zelfs extra tijd besteden op de synodevergaderingsdag.
Wat is het achterliggende leerverschil dan? En hoe denk jij over die zaak?
Het komt daar op neer dat een mens met een keuze voor de nog onbekende God in bewustheid van de ziel aan het avondmaal kan deelnemen. 1 predikant had 2 weken daarvoor een meditatie geschreven die daar lijnrecht tegenin ging. Deze predikant moest de bewuste verklaring namens GGiN toch tekenen onder het mom van eenheid.

Ik ben zelf van mening dat er bewuste kennis aan een toegepaste Middelaar moet zijn wil men gedenken tot iemands gedachtenis. Ik sta dan ook achter die ene predikant, deze is ondertussen van Opheusden naar Leerdam vertrokken.
Ik maak bezwaar tegen het elke keer schermen met een verklaring die openbaar niet is bekendgemaakt bijv. in de DWS.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

'keuze (…) in de bewustheid van de ziel' is een (mijns inziens wat ongelukkige) formulering voor 'bewuste keuze', neem ik aan?

En verder zou het je verbazen hoeveel ik van dit soort discussies begrijp. Maar wat ik niet begrijp, is dat volwassen mensen zich hier zo druk om kunnen maken, alsof het belangrijke kwesties zijn. Ik maak mij bij voorkeur druk om onbelangrijke dingen, daar hangt niet zoveel van af. In dat geval is het aardig om je uren met dit onderwerp bezig te houden. Maar verklaringen horen daar niet bij, mijns inziens.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Piet Puk schreef:

Ik maak bezwaar tegen het elke keer schermen met een verklaring die openbaar niet is bekendgemaakt bijv. in de DWS.
Hij is inderdaad niet gepubliceerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat er ook personen genoemd worden. Ook staat de handtekening van elke predikant er onder. (1953 was de laatste keer dat dit op deze manier gebeurd is!) U kan er mag elke predikant bellen en naar deze verklaring vragen. Dat je dit niet durft/wil is natuurlijk geen argument om te zeggen dat ik er niet mee mag schermen. Ik mag hem niet overhandigen wegens bovenstaande reden.

Je bezwaar is dus ongegrond verklaard :langue
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:Welnee, het is een minimalistisch verschilletje, zeker in het licht van de eeuwigheid. We moeten niet van een mug een olifant willen maken.
Tja, waarom dan een verklaring opstellen en elke predikant laten ondertekenen? Zelf iemand die het er niet mee eens is? Ik vermoed dat de gebroeders GGiN er anders over denken. Bel eens een predikant er vraag er eens naar, kijken hoe hard je mug gaat groeien.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:

Ik maak bezwaar tegen het elke keer schermen met een verklaring die openbaar niet is bekendgemaakt bijv. in de DWS.
Hij is inderdaad niet gepubliceerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat er ook personen genoemd worden. Ook staat de handtekening van elke predikant er onder. (1953 was de laatste keer dat dit op deze manier gebeurd is!) U kan er mag elke predikant bellen en naar deze verklaring vragen. Dat je dit niet durft/wil is natuurlijk geen argument om te zeggen dat ik er niet mee mag schermen. Ik mag hem niet overhandigen wegens bovenstaande reden.

Je bezwaar is dus ongegrond verklaard :langue
@Mannes, dit is flauw en ongepast. Wees dan een vent en publiceer hier die verklaring. Nu verwijs je naar het bellen van predikanten. Je weet zelf al dat er zijn die dit of niet doen of als ze bellen geen antwoord krijgen. En jij blijft dan volhouden. Ik schaar dit onder ontoelaatbare insinuaties.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Piet Puk schreef:

Ik maak bezwaar tegen het elke keer schermen met een verklaring die openbaar niet is bekendgemaakt bijv. in de DWS.
Hij is inderdaad niet gepubliceerd. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat er ook personen genoemd worden. Ook staat de handtekening van elke predikant er onder. (1953 was de laatste keer dat dit op deze manier gebeurd is!) U kan er mag elke predikant bellen en naar deze verklaring vragen. Dat je dit niet durft/wil is natuurlijk geen argument om te zeggen dat ik er niet mee mag schermen. Ik mag hem niet overhandigen wegens bovenstaande reden.

Je bezwaar is dus ongegrond verklaard :langue
@Mannes, dit is flauw en ongepast. Wees dan een vent en publiceer hier die verklaring. Nu verwijs je naar het bellen van predikanten. Je weet zelf al dat er zijn die dit of niet doen of als ze bellen geen antwoord krijgen. En jij blijft dan volhouden. Ik schaar dit onder ontoelaatbare insinuaties.
Maak niet zo'n theater.
Of je belt een predikant of je bedwingt je nieuwsgierigheid.
Nee, ik mag hem niet publiceren dus vandaar dat ik moet doorverwijzen. De predikanten zijn kerkrechtelijk verplicht om te antwoorden dus gewoon bellen, niet ineens doen alsof het normaal dat je geen antwoord krijgt en dat ik daarom iets geks opper. Dat schaar ik onder niet zuiver redeneren.
Plaats reactie