Gereformeerde Gemeenten

Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Gereformeerde Gemeenten8

Bericht door Yesenaer »

Jantje schreef:Dit meen je toch niet serieus zeker?

Ik weet van een dominee die standaard elke woensdag(avond) reserveert voor zijn gezin. En dat is inderdaad een goede zaak.
Zeer zeker mee eens!
Daar heb ik een mooi verhaaltje van...

Maatje en Kaatje, twee tieners, hun vaders zijn allebei predikant in.

Maatje vertelt dat haar vader naast het vele werk in de gemeente ook aanwezig is voor zijn gezin.
Ik kan zo nu en dan even naar vader om wat te vragen voor school of andere dingen. Dat kan meestal s-avonds.
Heel fijn dat dat kan, mijn vader wil niet elke avond weg zijn. Anders ziet hij zijn lieve kinderen niet. En moeders vind dat natuurlijk ook fijn.

Maar bij Kaatje is dat helaas heel anders.
Mijn vader heeft ook een grote gemeente.
Als ik uit bed kom is vader meestal in zijn studeerkamer druk aan het werk.
Ik ga naar school en kan alleen even gedag zeggen.
Als ik uit school kom is vader weg. Hij is naar een vergadering en daarna geeft hij catechisatie.
Ik heb hem alleen vanmorgen even gezien.
De volgende dag weer hetzelfde, dat is trouwens iedere ochtend, behalve zaterdag en zondag.
Uit school is vader al op weg naar een gemeente voor een weekdienst. Hij preekt toch wel 2 keer in de week + veel huwelijksbevestigingen in de buurt
De volgende dag heb ik `s-middags even tijd om hem te spreken, maar hij krijgt weer telefoon.
`s-avonds is hij hele avond van huis omdat hij in een aantal commissies zit.
Nou eindelijk is het zaterdag, Mijn vader doet wat bezoekjes en is wat bezig voor de volgende dag.
Hij maakt wat meer tijd vrij voor ons. we zingen wat doen bijvoorbeeld spelletjes omdat dat de enige normale dag is dat we vader zien.
Zondags eten we gezamenlijk. we praten wat over de zondagse dingen.
Uit kerk overhoort hij onze vragen voor school.
Maar ik zou graag willen dat mijn vader net als Maatje haar vader zoveel thuis is. en bewust niet veel weggaat voor commissies en preken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef:Het zijn (doop)leden; dus het totale aantal leden. En (ik kan me vergissen) je reactie komt een beetje negatief over, met name de laatste zin.
Je vergist je. Uiterst vriendelijk bedoeld. Mooi dat er zulke aantallen in een gemeente zitten.
Ik kwam vanmorgen bij dit artikel van Prof op t Hof terecht. Zit veel in.

https://cip.nl/32541-we-gaan-in-nederla ... sgemeenten
Ik vind dit artikel vreselijk negatief en een dominee onwaardig. Ik heb er geen goed woord voor over, werkelijk waar niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Het zou goed zijn als een predikant maar eenmaal per zondag in de eigen gemeente preekt. Dat scheelt enorm veel werkdruk en de predikant kan meer tijd in de voorbereiding van de preek stoppen. Dat komt de verkondiging ten goede.

Als je ziet dat er nu predikanten zijn die tweemaal per zondag en op woensdagavond in hun eigen gemeente voorgaan blijft er, bij alle andere werkzaamheden, wel erg weinig tijd voor een goede voorbereiding over.

Bovendien hebben vacante gemeenten dan wat vaker een predikant.
Geert
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geert »

Jantje schreef:
Jeremiah schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef:Het zijn (doop)leden; dus het totale aantal leden. En (ik kan me vergissen) je reactie komt een beetje negatief over, met name de laatste zin.
Je vergist je. Uiterst vriendelijk bedoeld. Mooi dat er zulke aantallen in een gemeente zitten.
Ik kwam vanmorgen bij dit artikel van Prof op t Hof terecht. Zit veel in.

https://cip.nl/32541-we-gaan-in-nederla ... sgemeenten
Ik vind dit artikel vreselijk negatief en een dominee onwaardig. Ik heb er geen goed woord voor over, werkelijk waar niet.
Beste Jantje,

Volgens mij stipt deze dominee enkele terechte punten aan:
- megakerken, onderlinge verbondenheid die dan ver te zoeken is, persoonlijk contact, verdrinken in de massa
Zijn verwachting van het ontstaan van huisgemeenten onderbouwt hij vanuit vervolging die hij aan ziet komen en noemt daarbij nu geen punten die ondenkbeeldig kunnen zijn. Kortom een stukje dat 90 van de 100 dominees zo had kunnen schrijven/verwoorden.

Wat is het dat je zo fel doet reageren? Is het te term hoogmoed die deze dominee gebruikt?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Jeremiah schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef:Het zijn (doop)leden; dus het totale aantal leden. En (ik kan me vergissen) je reactie komt een beetje negatief over, met name de laatste zin.
Je vergist je. Uiterst vriendelijk bedoeld. Mooi dat er zulke aantallen in een gemeente zitten.
Ik kwam vanmorgen bij dit artikel van Prof op t Hof terecht. Zit veel in.

https://cip.nl/32541-we-gaan-in-nederla ... sgemeenten
Ik vind dit artikel vreselijk negatief en een dominee onwaardig. Ik heb er geen goed woord voor over, werkelijk waar niet.
Of hij nu wel of niet gelijk heeft, het is niet goed van kerken om elkaar de maat te nemen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Geert schreef: Volgens mij stipt deze dominee enkele terechte punten aan:
- megakerken, onderlinge verbondenheid die dan ver te zoeken is, persoonlijk contact, verdrinken in de massa
Zijn verwachting van het ontstaan van huisgemeenten onderbouwt hij vanuit vervolging die hij aan ziet komen en noemt daarbij nu geen punten die ondenkbeeldig kunnen zijn. Kortom een stukje dat 90 van de 100 dominees zo had kunnen schrijven/verwoorden.
Ik zie meer nadelen kleven aan een grote gemeente dan voordelen.
Ik denk dat het goed is als er een maximum zou worden gesteld aan het aantal leden.
Zodat de predikant nog in staat is om hen allemaal persoonlijk te bezoeken (indien nodig) en te kennen.
Je ziet in de praktijk van de grote gemeentes dat er een grote druk op de k.r. broeders komt, want zij moeten een deel van het takenpakket van hun predikant op zich nemen.
Het is niet te doen voor een predikantenechtpaar om 20 kraambezoeken af te leggen in 1 maand bijvoorbeeld.
En wie gaat je missen als je je plaats niet meer inneemt tussen 1988 andere mensen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jeremiah schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef:Het zijn (doop)leden; dus het totale aantal leden. En (ik kan me vergissen) je reactie komt een beetje negatief over, met name de laatste zin.
Je vergist je. Uiterst vriendelijk bedoeld. Mooi dat er zulke aantallen in een gemeente zitten.
Ik kwam vanmorgen bij dit artikel van Prof op t Hof terecht. Zit veel in.

https://cip.nl/32541-we-gaan-in-nederla ... sgemeenten
Hoewel het christen niet past om te somberen, zeker niet in het licht van het aankomende Rijk van God, schrijft de schrijver wel waarheden over het aardse koninkrijk.
Zeker met het eerste punt, de megakerken, kan ik alleen maar van harte instemmen.
De overige alinea's zijn mogelijk wel waar, de tijdgeest die er achter zit wordt goed doorzien. Echter hoeft de schrijver niet de pessimistische profeet te zijn, dat ligt er wel iets te nadrukkelijk op. Maar welke hoop zouden we zonder God wel hebben?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik vraag me af of je in dit geval gelijk hebt, @Wandelende. Als een dominee ter (uiterst) rechterzijde zo somber zou zijn geweest, was het halve forum over hem heen gevallen, vermoed ik zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik vraag me af of je in dit geval gelijk hebt, @Wandelende. Als een dominee ter (uiterst) rechterzijde zo somber zou zijn geweest, was het halve forum over hem heen gevallen, vermoed ik zo.
Ik zou niet weten waar ik de schrijver moet plaatsen. Hoef ik ook niet te weten.
Alleen waarin vind je dat ik geen gelijk heb? Want dat kan ik niet echt uit je post opmaken.
(~)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Ik vraag me af of je in dit geval gelijk hebt, @Wandelende. Als een dominee ter (uiterst) rechterzijde zo somber zou zijn geweest, was het halve forum over hem heen gevallen, vermoed ik zo.
Als je jezelf even in de schrijver van dit stuk had verdiept kon je weten dat hij in te delen is in de rechterzijde van de HHK.....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me af of je in dit geval gelijk hebt, @Wandelende. Als een dominee ter (uiterst) rechterzijde zo somber zou zijn geweest, was het halve forum over hem heen gevallen, vermoed ik zo.
Ik zou niet weten waar ik de schrijver moet plaatsen. Hoef ik ook niet te weten.
Alleen waarin vind je dat ik geen gelijk heb? Want dat kan ik niet echt uit je post opmaken.
Lees jij zijn stukjes nooit? Hij kan heel geestig schrijven en heeft een gezonde zelfreflectie.
Dat vind je ook niet bij elke dominee. ;)
Ik heb weleens een stuk uit de kerkbode hier geplaatst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Lees jij zijn stukjes nooit?
Weleens. Niet vaak. ;)
(~)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik wil niet zeuren, maar hij is wel ter rechterzijde hoor. De GG zouden nog wat naar rechts opschuiven als hij toetrad, met dit verschil dat hij wel zelf standpunten inneemt en dus hier en daar verrassend zou kunnen zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik vraag me af of je in dit geval gelijk hebt, @Wandelende. Als een dominee ter (uiterst) rechterzijde zo somber zou zijn geweest, was het halve forum over hem heen gevallen, vermoed ik zo.
Ik zie vrijwel iedere predikant ter rechterzijde somberen, en voor mij zijn dat predikanten rechts van het midden van de GB. Er gaat niet echt een wervende boodschap uit van al dat somberen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik wil niet zeuren, maar hij is wel ter rechterzijde hoor. De GG zouden nog wat naar rechts opschuiven als hij toetrad, met dit verschil dat hij wel zelf standpunten inneemt en dus hier en daar verrassend zou kunnen zijn.
Alsof er een bom ontploft.
Plaats reactie