Tsunami's

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Tsunami's

Bericht door Hendrien »

Pas realiseerde ik mij dat we op school met Aardrijkskunde nooit les hebben gehad over tsunami's. Mijn man heeft dezelfde ervaring. Beiden hebben we ook in dit vak eindexamen gedaan. Toch wel opmerkelijk. Toen ik de overzichten terugkeek, bleek dat er in onze schooltijd ook geen tsunami's waren. Vanaf 2004 hebben we nu al 3 keer een zeer ernstige tsunami gehad. Ik vind de filmpjes van een tsunami zeer beangstigend. Zomaar plotseling zo'n metershoge golf die alles verwoest. Eigenlijk een ramp van apocalyptische omvang. In Lukas 21:25 gaat het over "dat de zee en watergolven groot geluid zullen geven". Zouden hier ook tsunami's mee geduid worden?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tsunami's

Bericht door Lilian1975 »

Hendrien schreef:Pas realiseerde ik mij dat we op school met Aardrijkskunde nooit les hebben gehad over tsunami's. Mijn man heeft dezelfde ervaring. Beiden hebben we ook in dit vak eindexamen gedaan. Toch wel opmerkelijk. Toen ik de overzichten terugkeek, bleek dat er in onze schooltijd ook geen tsunami's waren. Vanaf 2004 hebben we nu al 3 keer een zeer ernstige tsunami gehad. Ik vind de filmpjes van een tsunami zeer beangstigend. Zomaar plotseling zo'n metershoge golf die alles verwoest. Eigenlijk een ramp van apocalyptische omvang. In Lukas 21:25 gaat het over "dat de zee en watergolven groot geluid zullen geven". Zouden hier ook tsunami's mee geduid worden?
Ik weet het niet. Zelf kan ik ook niets uit mijn schooltijd hierover herinneren. Toch schijnt het vaker voorgekomen te zijn...
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/wee ... ~a6bc4842/

De eerste die ik mij weet te herinneren is ergens in de jaren negentig. Je ziet wel dat dejaartallen dichter op elkaar zitten. Aan de andere kant. Nu horen wij alles. Nu zien wij alles. Maar hoe is dat in bijv. De middeleeuwen geweest?

En ten tijde van Noach. Zou de wereldwijde zondvloed ook niet tegelijkertijd een soort tsunamie geweest kunnen zijn? ( ik weet er te weinig vanaf hoor) in combinatie met de regen. De kolkende massa en water dat uit de aarde kwam?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Tsunami's

Bericht door emigrant »

in mijn schooltijd was er nooit Code oranje van het KNMI.

er lagen nooit bladeren op de rails. De trein ging gewoon.

het is de (overdreven) perceptie. Tsunamis, aardbevingen, orkanen zijn er altijd al geweest. Maar we vinden het steeds erger en we doen steeds hysterischer dankzij de sensatiezucht van de journalistiek en apocalyptische gelovigen die elke dag het einde zien.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tsunami's

Bericht door -DIA- »

Ik (en veel meer, zo heb ik bevonden) hoorden het woord 'tsunami' voor het eerst met de grote Kerst-tsunami 2004.
Daarvoor werd het volgens mij 'vloedgolf' genoemd, hoewel een vloedgolf minder schade veroorzaakt (doorgaans) dan een 'tsunami'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tsunami's

Bericht door Mara »

Het is zeker geen nieuw fenomeen hoor.
Eén van de bekendere uit de geschiedenis was de Krakatau in 1883.


Na de uitbarsting was het grootste deel van het eiland verdwenen. Tsunami’s die op de kusten van Sumatra en Java sloegen kostten het leven aan ruim 36.000 mensen. Onder de doden vielen ook de 3.000 mensen die op het eiland Sebesi, op dertien kilometer van Krakatau, woonden en duizend mensen op Sumatra die werden getroffen door een regen van hete as. Het dorpje Merak op Java werd overspoeld door een tsunami van 46 meter hoog en compleet weggevaagd.

De effecten van de uitbarsting waren wereldwijd te merken. In Engeland en Frankrijk werden in het Kanaal extra deiningen van de zee gemeten. Temperaturen daalden in de jaren na de uitbarsting wereldwijd met 1.2 °C en de lucht bleef jaren donkerder dan normaal. Inmiddels begint het eiland Anakrakatau, kind van Krakatau, zoals het nu heet, weer langzaam te groeien door vulkanische afzettingen.

bron:is geschiedenis
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/uitbar ... au-in-1883

In de 80er jaren waren wij op een strand bij een rivier. Er voer een grote tanker voorbij, die al het water wegtrok tot de vaargeul.
Mensen liepen richting die vaargeul, wij verzamelden onze spullen om het hogerop te brengen.
We hebben staan roepen en zwaaien, mensen kom terug, het water dat weg is, komt allemaal terug met grote kracht!
En gelukkig kwamen ze rennen, omdat meer mensen gingen roepen, maar ze werden wel ingehaald en sommigen waren behoorlijk gewond.
Mensen onderschatten de kracht van het stromende water. Bij amper 20 of 30 cm stromend water kun je al niet meer staande blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tsunami's

Bericht door Zeeuw »

Hendrien schreef:Pas realiseerde ik mij dat we op school met Aardrijkskunde nooit les hebben gehad over tsunami's. Mijn man heeft dezelfde ervaring. Beiden hebben we ook in dit vak eindexamen gedaan. Toch wel opmerkelijk. Toen ik de overzichten terugkeek, bleek dat er in onze schooltijd ook geen tsunami's waren. Vanaf 2004 hebben we nu al 3 keer een zeer ernstige tsunami gehad. Ik vind de filmpjes van een tsunami zeer beangstigend. Zomaar plotseling zo'n metershoge golf die alles verwoest. Eigenlijk een ramp van apocalyptische omvang. In Lukas 21:25 gaat het over "dat de zee en watergolven groot geluid zullen geven". Zouden hier ook tsunami's mee geduid worden?
Wellicht mijn Zeeuwse afkomst, maar watervloeden hebben bij ons in de lesstof altijd een behoorlijke plaats gehad.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tsunami's

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Hendrien schreef:Pas realiseerde ik mij dat we op school met Aardrijkskunde nooit les hebben gehad over tsunami's. Mijn man heeft dezelfde ervaring. Beiden hebben we ook in dit vak eindexamen gedaan. Toch wel opmerkelijk. Toen ik de overzichten terugkeek, bleek dat er in onze schooltijd ook geen tsunami's waren. Vanaf 2004 hebben we nu al 3 keer een zeer ernstige tsunami gehad. Ik vind de filmpjes van een tsunami zeer beangstigend. Zomaar plotseling zo'n metershoge golf die alles verwoest. Eigenlijk een ramp van apocalyptische omvang. In Lukas 21:25 gaat het over "dat de zee en watergolven groot geluid zullen geven". Zouden hier ook tsunami's mee geduid worden?
Wellicht mijn Zeeuwse afkomst, maar watervloeden hebben bij ons in de lesstof altijd een behoorlijke plaats gehad.
Wel de watersnoodramp. Maar tsunami had ik echt nog nooit van gehoord... maar wellicht leeftijdsverschil?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tsunami's

Bericht door refo »

Op school wel over gehoord. Vulkanisme was in de brugklas het grootste onderwerp. Met alle bijverschijnselen.
Eerst trekt de zee terug, dan komt er een golf. Bij natuurkunde in de vierde hebben we het ook behandeld. Bij de golfperikelen. Waarom eerst terug en dan hoog?
Een Nederlands meisje had dat in2004 ook geleerd en kon zo waarschuwen.
Online
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Tsunami's

Bericht door merel »

Mara schreef:Het is zeker geen nieuw fenomeen hoor.
Eén van de bekendere uit de geschiedenis was de Krakatau in 1883.


Na de uitbarsting was het grootste deel van het eiland verdwenen. Tsunami’s die op de kusten van Sumatra en Java sloegen kostten het leven aan ruim 36.000 mensen. Onder de doden vielen ook de 3.000 mensen die op het eiland Sebesi, op dertien kilometer van Krakatau, woonden en duizend mensen op Sumatra die werden getroffen door een regen van hete as. Het dorpje Merak op Java werd overspoeld door een tsunami van 46 meter hoog en compleet weggevaagd.

De effecten van de uitbarsting waren wereldwijd te merken. In Engeland en Frankrijk werden in het Kanaal extra deiningen van de zee gemeten. Temperaturen daalden in de jaren na de uitbarsting wereldwijd met 1.2 °C en de lucht bleef jaren donkerder dan normaal. Inmiddels begint het eiland Anakrakatau, kind van Krakatau, zoals het nu heet, weer langzaam te groeien door vulkanische afzettingen.

bron:is geschiedenis
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/uitbar ... au-in-1883
Deze gebeurtenis wordt ook beschreven in het boek 'Heren van de thee'.

Ik had er voor 2004 in het nieuws ook nooit zo over gehoord. Het viel mij juist op dat men in die periode dit uitgebreid ging uitleggen en bespreken in diverse nieuwsitems. Ook de tsunamiwaarschuwingen van Japan werden vanaf dat ogenblik besproken.
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tsunami's

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Hendrien schreef:Pas realiseerde ik mij dat we op school met Aardrijkskunde nooit les hebben gehad over tsunami's. Mijn man heeft dezelfde ervaring. Beiden hebben we ook in dit vak eindexamen gedaan. Toch wel opmerkelijk. Toen ik de overzichten terugkeek, bleek dat er in onze schooltijd ook geen tsunami's waren. Vanaf 2004 hebben we nu al 3 keer een zeer ernstige tsunami gehad. Ik vind de filmpjes van een tsunami zeer beangstigend. Zomaar plotseling zo'n metershoge golf die alles verwoest. Eigenlijk een ramp van apocalyptische omvang. In Lukas 21:25 gaat het over "dat de zee en watergolven groot geluid zullen geven". Zouden hier ook tsunami's mee geduid worden?
Wellicht mijn Zeeuwse afkomst, maar watervloeden hebben bij ons in de lesstof altijd een behoorlijke plaats gehad.
Wel de watersnoodramp. Maar tsunami had ik echt nog nooit van gehoord... maar wellicht leeftijdsverschil?
Dat laatste valt, als 1975 klopt, erg mee. Maar ik denk ook niet dat ik het op school leerde. Ik was/ben nogal een boekenwurm dus had het hele Krakatau gebeuren ook vaker gelezen. Ik denk dat het woord tsunami pas in 2004 echt wijd gebruikt en bekend is geworden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tsunami's

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Dat laatste valt, als 1975 klopt, erg mee. Maar ik denk ook niet dat ik het op school leerde. Ik was/ben nogal een boekenwurm dus had het hele Krakatau gebeuren ook vaker gelezen. Ik denk dat het woord tsunami pas in 2004 echt wijd gebruikt en bekend is geworden.
Wat ik nu niet begrijp is, na de tsunami zou er in elke kuststrook een waarschuwingssysteem geplaatst worden en het is meen ik weleens onterecht afgegaan ergens.
Maar in Sulawesi was dit niet, of werkte het niet? En op een filmpje zie je mensen nog redelijk laconiek reageren, terwijl een man schreeuwend op zijn balkon staat en het filmt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tsunami's

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Dat laatste valt, als 1975 klopt, erg mee. Maar ik denk ook niet dat ik het op school leerde. Ik was/ben nogal een boekenwurm dus had het hele Krakatau gebeuren ook vaker gelezen. Ik denk dat het woord tsunami pas in 2004 echt wijd gebruikt en bekend is geworden.
Wat ik nu niet begrijp is, na de tsunami zou er in elke kuststrook een waarschuwingssysteem geplaatst worden en het is meen ik weleens onterecht afgegaan ergens.
Maar in Sulawesi was dit niet, of werkte het niet? En op een filmpje zie je mensen nog redelijk laconiek reageren, terwijl een man schreeuwend op zijn balkon staat en het filmt.
Het systeem was niet onderhouden en daarom defect.
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tsunami's

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Dat laatste valt, als 1975 klopt, erg mee. Maar ik denk ook niet dat ik het op school leerde. Ik was/ben nogal een boekenwurm dus had het hele Krakatau gebeuren ook vaker gelezen. Ik denk dat het woord tsunami pas in 2004 echt wijd gebruikt en bekend is geworden.
Wat ik nu niet begrijp is, na de tsunami zou er in elke kuststrook een waarschuwingssysteem geplaatst worden en het is meen ik weleens onterecht afgegaan ergens.
Maar in Sulawesi was dit niet, of werkte het niet? En op een filmpje zie je mensen nog redelijk laconiek reageren, terwijl een man schreeuwend op zijn balkon staat en het filmt.
Het systeem was niet onderhouden en daarom defect.
Klopt. Bizar he. Maar geeft m.i. ook de staat van de overheid in dit land weer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tsunami's

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Dat laatste valt, als 1975 klopt, erg mee. Maar ik denk ook niet dat ik het op school leerde. Ik was/ben nogal een boekenwurm dus had het hele Krakatau gebeuren ook vaker gelezen. Ik denk dat het woord tsunami pas in 2004 echt wijd gebruikt en bekend is geworden.
Wat ik nu niet begrijp is, na de tsunami zou er in elke kuststrook een waarschuwingssysteem geplaatst worden en het is meen ik weleens onterecht afgegaan ergens.
Maar in Sulawesi was dit niet, of werkte het niet? En op een filmpje zie je mensen nog redelijk laconiek reageren, terwijl een man schreeuwend op zijn balkon staat en het filmt.
Het systeem was niet onderhouden en daarom defect.
Klopt. Bizar he. Maar geeft m.i. ook de staat van de overheid in dit land weer.
Geloof me, met de overheid gaat het deels de goede kant op. De president lijkt niet corrupt te zijn, en in sommige grote steden (zoals Surabaya en Bandung) wordt de corruptie ook actief bestreden. Helaas is in Jakarta gouveneur Ahok vreselijk behandeld en is er vooral buiten java weinig aandacht voor corruptie bestrijding.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tsunami's

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: Het systeem was niet onderhouden en daarom defect.
Klopt. Bizar he. Maar geeft m.i. ook de staat van de overheid in dit land weer.[/quote]
Geloof me, met de overheid gaat het deels de goede kant op. De president lijkt niet corrupt te zijn, en in sommige grote steden (zoals Surabaya en Bandung) wordt de corruptie ook actief bestreden. Helaas is in Jakarta gouveneur Ahok vreselijk behandeld en is er vooral buiten java weinig aandacht voor corruptie bestrijding.[/quote]

Dat geloof ik wel. Maar dit soort zaken komen niet bij de grote steden en krijgen daarom minder prioriteit denk ik.
Plaats reactie