Zomer-/wintertijd(peiling)

Zomer-, wintertijd of gewoon klok blijven verzetten?

Zomertijd
8
15%
Wintertijd
28
53%
Gewoon klok blijven verzetten
17
32%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Piet Puk »

Naar aanleiding van de discussie elders op het forum en de Nederlandse overheid die onderzoek doet naar wat wij Nederlanders willen, hier een onderzoekje wat Refoforum wil: Zomertijd, Wintertijd of gewoon de klok blijven verzetten. Wat vind jij?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Dodo »

Mijn optie zou zijn: wintertijd of zomertijd maakt niet uit, als ze maar stoppen met het verzetten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door parsifal »

In Zweden zomertijd, in Nederland wintertijd. Eigenlijk wil ik dat Zweden en Nederland in dezelfde tijdzone zitten, dus ik ga maar egoïstisch voor zomertijd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door -DIA- »

Voor de invoering van de zomertijd, na de energiecrisis begin jaren 70, kenden we niet anders dan wat nu de wintertijd is. We hebben er toen nooit bij stilgestaan dat we een tijd hadden die eens verschoven zou worden. Negatieve gevolgen of herinneringen aan die vaste tijd heb ik helemaal niet, wel aan het invoeren van de zomertijd. Door slechts een uur kan er in de natuur veel gebeuren: Patiënten die tabletten stipt om de zoveel uren moeten innemen. Of b.v. melkveehouders die koeien op steeds op hetzelfde tijdstip melken, en zoveel zaken die de gevolgen merken van het doorbreken van de gewone cyclus van 24 uur met het verzetten van de tijd.

Omdat het er toch bij komt te staan: Ik heb dit gewijzigd, daar een van bovenstaande zinnen niet goed liep. Zo weet ieder dus waarom deze wijziging.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 okt 2018, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Mijn optie zou zijn: wintertijd of zomertijd maakt niet uit, als ze maar stoppen met het verzetten.
Dat zou ook mijn keuze zijn, maar die zit er niet bij.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Wandelende »

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de wintertijd. Ik slaap nog diep in deze paar weken als het nog donker is. Dat gaat straks weer even over. Als we een doorlopende wintertijd zouden hebben, wordt deze tijdsperiode van een donkere morgen verkort. Ik ben voor.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:Mijn optie zou zijn: wintertijd of zomertijd maakt niet uit, als ze maar stoppen met het verzetten.
Dat zou ook mijn keuze zijn, maar die zit er niet bij.
En waarom maakt dat dan niet uit? Als je de zomertijd instelt, dan wordt het 's winters pas om 9.30 uur licht. Dan kan je toch beter de wintertijd aanhouden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Tiberius »

Dat maakt mij dus niet uit. :)
Of mag dat niet?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Posthoorn »

De gewone tijd, net als vroeger vóór de invoering van de zomertijd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Mara »

De wintertijd is de oorspronkelijke tijd. Voordat de zomertijd inging (dat was in 1977) konden we daar prima mee leven.

De eerste die met een echt serieus plan kwam voor zomer- en wintertijd was de Brit William Willett (1856–1915). In 1907 kwam hij met het plan om de klok in de lente op vier opeenvolgende zondagen steeds twintig minuten vooruit te zetten. Op zondagen in september zou de klok dan weer steeds twintig minuten teruggezet moeten worden.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd door de Duitsers voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was duur en om kolen te besparen besloot Duitsland op 30 april om één uur voor middernacht de zomertijd in te voeren. Ook in de bezette delen van België en Frankrijk werd dit ingevoerd. Nederland volgde het voorbeeld een dag later. Engeland voerde de zomertijd drie weken nadien ook in.

Tijdens het interbellum was er geen zomer- of wintertijd. In de Tweede Wereldoorlog ging Nederland op bevel van de Duitsers van de Amsterdamse Tijd over op de Midden-Europese Tijd. De klok moest één uur en veertig minuten vooruit worden gezet zodat het in Nederland even laat zou zijn als in Duitsland. In 1946 werd de zomertijd afgeschaft. In 1977 werden zomer- en wintertijd echter opnieuw ingevoerd. Dit vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er energie bespaard worden.
bron: historiek.net

Ik kies voor de gewone tijd, de wintertijd dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Dat maakt mij dus niet uit. :)
Of mag dat niet?
O jawel. Maar dat is zo somber...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Dat maakt mij dus niet uit. :)
Of mag dat niet?
O jawel. Maar dat is zo somber...
Dat vind ik niet :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:De wintertijd is de oorspronkelijke tijd. Voordat de zomertijd inging (dat was in 1977) konden we daar prima mee leven.
Soms laat je geheugen je wel eens in de steek. Ik meende dat (hoewel ik mijn verkeerde gedachte ruiterlijk toegeef) dat de zomertijd niet lang na de oliecrisis van 1973 was ingevoerd. Hoewel… wat is in feite 4 jaar op zo'n periode...
Wel is het zeker, om met wijlen premier Den Uyl te spreken: dat het nooit meer zo zou worden als het was. Ditzelfde werd eender verwoord toen op de 11e september van het jaar 2001 een ernstige aanslag plaatsvond in de Verenigde Staten van Amerika. Toch zijn, nader beschouwd, beide uitspraken wel bewaarheid, hoewel de eerste minder gevoelig dan de tweede.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Terri »

Ik ben helemaal voor de 'normale tijd' wintertijd dus. Geen 'gedoe' met tijd veranderen, maar dat komt ook dat ik er altijd behoorlijk last van heb, met name het verzetten, wat @Dodo schreef. Vooral als de zomertijd weer ingaat.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zomer-/wintertijd(peiling)

Bericht door Valcke »

Zelfs de wintertijd heeft al een verschil van circa 40 minuten met de werkelijke zonnetijd in ons land (12 uur zon op hoogste stand in zuiden). Bij wintertijd valt onze midderdag (midi) op 12:40, bij zomertijd op 13:40.

Wat mij betreft is klok blijven verzetten de beste optie: lange lichte avonden in het voorjaar en zomer en niet te laat licht in de winter. Maar als ik moet kiezen, dan de zomertijd.
Plaats reactie