Papieren leden

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Papieren leden

Bericht door Mara »

Veel gemeentes hebben de zgn. papieren leden. Mensen die ingeschreven staan, maar niet (meer) komen.
Dat kan vanwege ouderdom of chronische ziekte bijvoorbeeld, maar het gaat om de mensen die wel in staat zijn maar er nooit zijn.
Ze worden mee geteld in het ledenbestand, maar eigenlijk bestaan ze niet.
Wat is jullie mening, als iemand ingeschreven blijft staan, aan welke regel moet hij zich dan houden?
Ik denk hierbij aan een financiële bijdrage, of een taak in het gemeenteleven.
Kun je iemand daartoe verplichten of is lidmaatschap een persoonlijke en vrijblijvende zaak?
Dit n.a.v. een gesprek met een sociaal kerkelijk werker, die o.m. de doopgesprekken voert.
Mensen komen jarenlang niet in de kerk, krijgen een baby en willen die dan toch laten dopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Papieren leden

Bericht door Ambtenaar »

Lidmaatschap is vrij van verplichtingen en regels wat mij betreft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Papieren leden

Bericht door refo »

Mara schreef:Veel gemeentes hebben de zgn. papieren leden. Mensen die ingeschreven staan, maar niet (meer) komen.
Dat kan vanwege ouderdom of chronische ziekte bijvoorbeeld, maar het gaat om de mensen die wel in staat zijn maar er nooit zijn.
Ze worden mee geteld in het ledenbestand, maar eigenlijk bestaan ze niet.
Wat is jullie mening, als iemand ingeschreven blijft staan, aan welke regel moet hij zich dan houden?
Ik denk hierbij aan een financiële bijdrage, of een taak in het gemeenteleven.
Kun je iemand daartoe verplichten of is lidmaatschap een persoonlijke en vrijblijvende zaak?
Dit n.a.v. een gesprek met een sociaal kerkelijk werker, die o.m. de doopgesprekken voert.
Mensen komen jarenlang niet in de kerk, krijgen een baby en willen die dan toch laten dopen.
Een papieren lid is iemand die wel ingeschreven staat, maar niet bij de kerk betrokken. Ziekte of ouderdom hebben daarmee niets van doen. Zou wat moois wezen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Dodo »

Als iemand niet meedoet in de gemeente, moet je niet teveel verwachten wat betreft geldelijke bijdragen of vrijwilligerswerk in de gemeente. Dat lijkt me evident.
Laten dopen is weer iets anders. Bij ons wordt niet zomaar gedoopt, er wordt wel eerst een stevig gesprek gevoerd. Waarom wil je laten dopen als je nooit de diensten bezoekt?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Papieren leden

Bericht door Terri »

refo schreef:
Mara schreef:Veel gemeentes hebben de zgn. papieren leden. Mensen die ingeschreven staan, maar niet (meer) komen.
Dat kan vanwege ouderdom of chronische ziekte bijvoorbeeld, maar het gaat om de mensen die wel in staat zijn maar er nooit zijn.
Ze worden mee geteld in het ledenbestand, maar eigenlijk bestaan ze niet.
Wat is jullie mening, als iemand ingeschreven blijft staan, aan welke regel moet hij zich dan houden?
Ik denk hierbij aan een financiële bijdrage, of een taak in het gemeenteleven.
Kun je iemand daartoe verplichten of is lidmaatschap een persoonlijke en vrijblijvende zaak?
Dit n.a.v. een gesprek met een sociaal kerkelijk werker, die o.m. de doopgesprekken voert.
Mensen komen jarenlang niet in de kerk, krijgen een baby en willen die dan toch laten dopen.
Een papieren lid is iemand die wel ingeschreven staat, maar niet bij de kerk betrokken. Ziekte of ouderdom hebben daarmee niets van doen. Zou wat moois wezen.
Het wonderlijke is vaak dat ze niet uitgeschreven willen worden en zelfs aan 'actie Kerkbalans' betalen ze mee.
Op de een of andere manier willen ze geen definitieve breuk....
Niet altijd is de echte reden te peilen.
Als we vragen of ze dan absoluut geen bezoek meer willen, blijft het ook vaag, 'bel over een half jaar nog maar een keer.....' zeggen ze dan, de deur gaat niet in het slot.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Papieren leden

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:Lidmaatschap is vrij van verplichtingen en regels wat mij betreft.
ds. Korving heeft hier toch een andere mening over:
Wie weigert als een getrouw lid van de gemeente mee te leven en toch graag op papier lid wil blijven, zal in een kerk die trouw wil blijven aan Gods Woord en de Dordtse Kerkorde onherroepelijk met de kerkelijke tucht in aanraking (moeten) komen. Het lichaam van Christus kent geen papieren leden. De kaartenbak van menige plaatselijke gemeente helaas vaak wel.

GEHELE VRAAG EN ANTWOORD
Dodo schreef:Waarom wil je laten dopen als je nooit de diensten bezoekt?
Die mensen zijn er. Bij mij zaten diverse vrouwen op zwangerschapsgym die al jaren niet meer naar de kerk gingen en toch hun baby wilden laten dopen, omdat dit mooi is, traditioneel, en ach, het kan geen kwaad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Papieren leden

Bericht door Ambtenaar »

Je kunt de deze leden schrappen, maar dat lijkt me ongewenst. Je kunt hen onder tucht plaatsen, maar dat is zinloos.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Papieren leden

Bericht door Terri »

Het Lichaam van Christus kent inderdaad geen papieren leden. Maar leden van een kerkgenootschap zijn ook niet het Lichaam van Christus, dat is Zijn Gemeente of Zijn Lichaam, Kol. 1:18.
Alleen ware gelovigen samen zijn het lichaam en Christus is hun Hoofd.
Er wordt ook wel eens gezegd; 'de kerk met een hoofdletter' , volgens mij bedoel je dan hetzelfde, maar persoonlijk vind ik de vergelijking hoofd-lichaam erg mooi, vooral omdat met kerk en gemeente er onduidelijkheid kan ontstaan.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Papieren leden

Bericht door emigrant »

ze willen dopen: dan zegt het geloof hen nog iets!

steek de hand in eigen boezem en laten we ons afvragen wat hen in de diensten afschrikt.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Papieren leden

Bericht door Isala »

Ambtenaar schreef:Je kunt de deze leden schrappen, maar dat lijkt me ongewenst. Je kunt hen onder tucht plaatsen, maar dat is zinloos.
Als het onder tucht plaatsen zinloos is, waarom is het dan ongewenst om deze leden te schrappen?
Hora est!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Dodo »

Je moet als kerk mensen niet uitschrijven, behalve als ze dat zelf willen. Ook randleden zijn soms gevoelig voor pastoraal contact. Is het niet nu, dan misschien over een paar jaar bij een andere wijkouderling.
Ik heb wel voorbeelden gezien van randleden die na verloop van tijd toch (weer) trouwe meelevende leden werden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Papieren leden

Bericht door Isala »

Dodo schreef:Je moet als kerk mensen niet uitschrijven, behalve als ze dat zelf willen. Ook randleden zijn soms gevoelig voor pastoraal contact. Is het niet nu, dan misschien over een paar jaar bij een andere wijkouderling.
Ik heb wel voorbeelden gezien van randleden die na verloop van tijd toch (weer) trouwe meelevende leden werden.
Ik ben het deels met je eens.
En toch is het heel lastig soms.
Wij hebben in onze gemeente echt heel veel papieren leden (ik durf het aantal bijna niet te noemen). Ook vaak meegemaakt dat men juist niet mee wil doen aan kerkbalans, (zelfs van de deur gejaagd bij het brengen van de enveloppe) maar toch wil men zich niet uitschrijven. Maar er moet voor ieder papieren lid door de gemeente jaarlijks wel een bedrag betaald worden.

Ik vraag me soms af: Hoe ga je hier Bijbels mee om. Ik denk dat er geen eindeloze rek in dit elastiek kan zitten, iedereen draagt zijn eigen verantwoording. Als je jaren lang niet meer in de kerk wilt komen, is dat immers een bewuste keuze! Daar mag je op aan gesproken worden, en daar mag ook een consequentie aan zitten. We zijn zo bang om een grens te trekken. Maar ik denk dat juist daardoor zaken duidelijk worden. In de Bijbelse gemeentes had men geen lidmaatschap. Doordat de kerk geïnstitutionaliseerd is, is deze situatie ontstaan.

En als men later toch weer naar de kerk wil komen: Heel erg graag! Die houding moet er vooral zijn!
Hora est!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Dodo »

Zoveel kosten ze niet, zeker niet als je het in de hele begroting bekijkt. Je gaat toch mensen niet de kerk uitsturen omdat ze een twee tientjes per jaar kosten?
Voor kerkbalans kun je uitgeschreven worden, dan krijg je geen verzoeken om geld meer. Maar wel hopelijk de verjaardagskaart, af en toe een poging tot bezoek van de wijkouderling of een uitnodiging om met een activiteit mee te doen.

Ik zie trouwens ook een aantal randleden die wel degelijk trouw elk jaar bijvoorbeeld vijftig euro betalen, hoewel ze verder nergens aan mee willen doen. Bijzonder.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Papieren leden

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Zoveel kosten ze niet, zeker niet als je het in de hele begroting bekijkt. Je gaat toch mensen niet de kerk uitsturen omdat ze een twee tientjes per jaar kosten?
Voor kerkbalans kun je uitgeschreven worden, dan krijg je geen verzoeken om geld meer. Maar wel hopelijk de verjaardagskaart, af en toe een poging tot bezoek van de wijkouderling of een uitnodiging om met een activiteit mee te doen.

Ik zie trouwens ook een aantal randleden die wel degelijk trouw elk jaar bijvoorbeeld vijftig euro betalen, hoewel ze verder nergens aan mee willen doen. Bijzonder.
Ik ben bang dat dit wel gebeurd of een vriendelijk verzoek om te vertrekken, ook aan doopleden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Papieren leden

Bericht door Mara »

Isala schreef: Ook vaak meegemaakt dat men juist niet mee wil doen aan kerkbalans, (zelfs van de deur gejaagd bij het brengen van de enveloppe) maar toch wil men zich niet uitschrijven. Maar er moet voor ieder papieren lid door de gemeente jaarlijks wel een bedrag betaald worden.
Ik heb in het verleden ook weleens gelopen voor kerkbalans en ik schrok soms van de negatieve, soms agressieve reacties.
Isala schreef:Ik vraag me soms af: Hoe ga je hier Bijbels mee om. Ik denk dat er geen eindeloze rek in dit elastiek kan zitten, iedereen draagt zijn eigen verantwoording. Als je jaren lang niet meer in de kerk wilt komen, is dat immers een bewuste keuze!
Ik lees meerdere kerkbladen en dan lees ik als iemand overleden is, in het memoriam, dat iemand al jaren niet meer in de kerk kwam, maar toch wel geloofde hoor. M.a.w. men stelt het wel op prijs, of het verzoek komt soms, op pastorale begeleiding.
Er zit toch een zekere vrijblijvendheid in het begrip papieren leden, kennelijk durven of kunnen ze de draad niet helemaal door te knippen. En dat kan vanwege allerlei redenen zijn. Misschien ooit gedoopt in die kerk?
Maar het vraagt soms wel best veel van een k.r. en een dominee. Toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie