Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Eens met Luther.
Ds. Van Eckeveld slaat de plank mis met zijn ‘analyse’.
Ik heb zelf best veel GG-verlaters gesproken, maar hun bezwaren komen vaak overeen met wat Luther verwoordt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Eens met Luther.
Ds. Van Eckeveld slaat de plank mis met zijn ‘analyse’.
Ik heb zelf best veel GG-verlaters gesproken, maar hun bezwaren komen vaak overeen met wat Luther verwoordt.
Ik keek vanmorgen in de spiegel en zag er eentje.. Grotendeels eens met Luther. Dit verschilt m.i. wel zeer per plaats. Gegroeide cultuur heeft een grote invloed en zorgt vaak voor gesloten blokken, waartegen geen gesprekken en vragen mogelijk zijn. Dit is zeker,geen uniek Gereformeerde Gemeente punt. Het gaat dan vaak echt niet over ‘Classis-waardige’ zaken, maar wel voldoende om een dergelijke zware en moeilijke stap te overwegen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Eens met Luther.
Ds. Van Eckeveld slaat de plank mis met zijn ‘analyse’.
Ik heb zelf best veel GG-verlaters gesproken, maar hun bezwaren komen vaak overeen met wat Luther verwoordt.
Ik vond de 'analyse' zeer pijnlijk. Pijnlijk voor de mensen die de GG verlieten met een bezwaard gemoed en nu in een ander kerkverband een Schriftuurlijk bevindelijke preek horen. Dan wordt je even weggezet. (En ja, die mensen ken ik)
Verder: je kunt er je hoofd over schudden, maar ik hoop dat GG toch anders gaat reageren op 2000 verlaters per jaar. Ik hoop dat het gedachtenexperiment van Luther ook de predikanten bezig zal houden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het gaat over zowel innerlijke vervreemding vanwege kerkelijke en culturele ontwikkelingen die er in alle kerken van gereformeerde belijdenis altijd geweest zijn en waarbij in de GG in een soort omgekeerde richting is ingeslagen, als om het functioneren van predikanten die soms zo conservatief of zelfs manipulatief zijn, dat het de vraag is of zij wel door een gewoon assessment zouden heenkomen.

Het is ietwat onnozel om daarvan de gemeenteleden die zich normaal tot hun omgeving verhouden, de schuld te geven.

Verder ben ik het wel eens met Bezorgd. En de 'analyse' van ds. Van Eckeveld is mijns inziens kortzichtig. Maar goed, dat lijkt soms een kenmerk van het ware te zijn.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Ik denk dat we met de analyse vooral op de knieën moeten. Het is meestal erg onvruchtbaar om hier van alles over te roepen.
Wij kunnen lang niet van alle mensen die gegaan zijn de beweegredenen beoordelen. Er zullen er zeker bij zijn waarvan het heel jammer is dat we ze kwijt zijn, en waar de schuld op het ambtelijke vlak ligt; maar soms zijn mensen zelf ook zo weggegroeid van hun wortels (i.d.d. door verkeerde invloeden uit dubieuze kringen van Evangelische signatuur) dat de schuld eerder bij henzelf dan bij de kerk te zoeken is. En dan is het soms beter voor het welzijn van een gemeente dat men vertrekt. Hoe erg dat ook is, want ook zij hebben een ziel.

Zou er niet teveel gekletst worden en te weinig geworsteld in het gebed met 'de nood' van een kerkverband? Ik steek de hand daarbij eerst in eigen boezem. Ik discussieer en redeneer vaak ook meer dan dat ik bid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Ik ken er ook velen die inderdaad met veel moeite lid blijven in de GG, en voor wie het gaat over de prediking. Samenvattend gaat het dan over mensen, die zich eenzaam en onbegrepen voelen als ze voorzichtig het gebrek in de prediking aanwijzen. De snakken naar eenvoudige Bijbelse prediking die opkomt uit de tekst, zonder dat de genadedeur uiteindelijk toch weer grotendeels wordt dichtgedaan. Een prediking waarin het verbond en de beloften van het verbond weer echt functioneert, zoals dat bij de oudvaders en de puriteinen gebeurde. Een prediking die niet voorspelbaar is, en daardoor niet meer binnenkomt. Een prediking die niet naar de mens is, die alles afbreekt wat geen Christus is, waar nog echt 'geproclameerd' wordt en niet beschreven. Een prediking die niet gestempeld wordt door wat het allemaal niet is, hoe vreselijk de tijden zijn, en wat er in andere kerken allemaal niet deugt. Een prediking waar je het bloed van Christus hoort druppen in de verkondiging. Een prediking waar niet de angst regeert dat mensen zich iets onterecht toeëigenen, maar de liefde van Christus dringt en mensen daardoor ook best weten wanneer ze zichzelf bedriegen. Een prediking die niet zozeer door de kerkelijke cultuur wordt bepaald dat het steeds verder afstaat van het gewone leven van alledag.

Dit lijken me zaken die voor een deel van de 20.000 sterk gelden en ook gelden voor de 20.000 die de komende tien jaar gaat vertrekken. En dat zal blijven gebeuren, als er niet fundamenteel over de prediking wordt gesproken en vergeleken wordt met de prediking van de oudvaders en de puriteinen.

En voordat er een verwijt klinkt: Ja, deze prediking is er nog binnen de GG, maar bij teveel predikanten niet (of niet meer).
Ik besef heel wel dat ik nu een steen in een vijver gooi, ook dat sommigen nu zullen zeggen: Kijk, nu is duidelijk wat een ketter die @Luther is. Maar vergeet mij even, probeer dit eens te wegen, zonder allerlei vijandbeelden en schema's op dit antwoord los te laten. Ik denk werkelijk dat voor een substantieel deel van de vertrekkers bovenstaande met groot verdriet de hoofdreden was om te vertrekken, en dat dit voor vele andere op dit moment de reden is dat men ongewild met de kerkelijke deurkruk in de hand staat.

@mods: Als deze post te scherp is, of niet binnen de kaders van het RF-beleid passen, dan mikken jullie 'm maar weg.
Dit is niet scherp hoor. Wel grotendeels geleuter....
Ik zie weinig vertrekkers met pijn enzo... Ik ken er aardig wat. Eerder tonen ze zich een soort bevrijd van een juk en kunnen ze precies vertellen wat er allemaal fout was. Ik kan onmogelijk veel respect hebben voor dezulken. Er is meer Bijbels bewijs voor een relatie tussen zuiverheid en mensen die weglopen dan zuiverheid en een toestroom van mensen. Niet om dit in dit geval als bewijs te claimen maar ik zeg het toch maar even.
En verder: ik hoor ook wel onzuiverheden, niet zozeer bij mijn predikant maar wel bij anderen. Alleen is de reactie op die onzuiverheid ook weer niet veel soeps.
Ten laatste weglopen is niet de weg. DDD zei daar deze dagen wel wat zinnigs over.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refoforum2017 »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Ik ken er ook velen die inderdaad met veel moeite lid blijven in de GG, en voor wie het gaat over de prediking. Samenvattend gaat het dan over mensen, die zich eenzaam en onbegrepen voelen als ze voorzichtig het gebrek in de prediking aanwijzen. De snakken naar eenvoudige Bijbelse prediking die opkomt uit de tekst, zonder dat de genadedeur uiteindelijk toch weer grotendeels wordt dichtgedaan. Een prediking waarin het verbond en de beloften van het verbond weer echt functioneert, zoals dat bij de oudvaders en de puriteinen gebeurde. Een prediking die niet voorspelbaar is, en daardoor niet meer binnenkomt. Een prediking die niet naar de mens is, die alles afbreekt wat geen Christus is, waar nog echt 'geproclameerd' wordt en niet beschreven. Een prediking die niet gestempeld wordt door wat het allemaal niet is, hoe vreselijk de tijden zijn, en wat er in andere kerken allemaal niet deugt. Een prediking waar je het bloed van Christus hoort druppen in de verkondiging. Een prediking waar niet de angst regeert dat mensen zich iets onterecht toeëigenen, maar de liefde van Christus dringt en mensen daardoor ook best weten wanneer ze zichzelf bedriegen. Een prediking die niet zozeer door de kerkelijke cultuur wordt bepaald dat het steeds verder afstaat van het gewone leven van alledag.

Dit lijken me zaken die voor een deel van de 20.000 sterk gelden en ook gelden voor de 20.000 die de komende tien jaar gaat vertrekken. En dat zal blijven gebeuren, als er niet fundamenteel over de prediking wordt gesproken en vergeleken wordt met de prediking van de oudvaders en de puriteinen.

En voordat er een verwijt klinkt: Ja, deze prediking is er nog binnen de GG, maar bij teveel predikanten niet (of niet meer).
Ik besef heel wel dat ik nu een steen in een vijver gooi, ook dat sommigen nu zullen zeggen: Kijk, nu is duidelijk wat een ketter die @Luther is. Maar vergeet mij even, probeer dit eens te wegen, zonder allerlei vijandbeelden en schema's op dit antwoord los te laten. Ik denk werkelijk dat voor een substantieel deel van de vertrekkers bovenstaande met groot verdriet de hoofdreden was om te vertrekken, en dat dit voor vele andere op dit moment de reden is dat men ongewild met de kerkelijke deurkruk in de hand staat.

@mods: Als deze post te scherp is, of niet binnen de kaders van het RF-beleid passen, dan mikken jullie 'm maar weg.
Uit het hart gegrepen, maar ik zit en blijf in de GG. Weglopen is de makkelijkste manier om je verantwoordelijkheid te ontlopen op een plek die de Heere je gaf. Persoonlijk kan ik dat niet. Bovendien is het funest voor de GG als al deze mensen weggaan.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

In welke gemeentes is de uitstroom het grootst? In de "zware" gemeentes, of juist in de "lichtere"? Om maar even een paar foute termen te gebruiken?

Als ik kijk naar uitstromers die ik ken, en dat zijn er, nu ik zo eens nadenk, behoorlijk wat, dan kom ik tot de volgende conclusie:
In 1 geval, was het een geval zoals Luther bedoelt. Geen gesprek mogelijk met de dominee en de kerkenraad. Vragen werden opgelost door te zeggen: lees eerst dit boekje maar.
In een heel aantal gevallen ging het om verhuizing naar een plaats zonder GG. Hier kun je veel van vinden, maar de gemeente waar ze heengingen was absoluut vergelijkbaar met de gemeente waar ze vandaan kwamen.
In een heel aantal andere gevallen was het een afzwaaien naar de evangelische hoek. Fundamenteel een breuk met de gereformeerde traditie, hetzij qua doop, hetzij qua remonstrantisme. Niet zelden zat hier de invloed van allerlei conferenties bij.
Een aantal gevallen ging om conflicten. Om keuzes die men maakte die absoluut niet binnen de GG pasten, maar kritiek daarop was niet mogelijk.
En dan heb je nog de huwelijken. Een zeer legitiem argument, ik heb van nabij meegemaakt hoe bizar het is als man en vrouw niet gelijk kerken.

Als bovenstaande representatief is (ik betwijfel het een beetje, maar het gaat hier om mensen uit verschillende gemeentes, ook qua ligging, dus het is ook niet geheel eenzijdig) dan trek ik de conclusie dat er onder de 20 000 een flink aantal is (zeker 1000) waar het om de pijn gaat, zoals door Luther verwoord. Daar wil ik dus ook niets vanaf doen. Het is geen geleuter, ik heb de pijn gezien, gehoord.
Een kwart van de gevallen heeft als reden verhuizen en huwen.
Dan blijft het grootste deel over waarbij het wel degelijk gaat om "afzwaaien naar links". De analyse van ds. v. Eckeveld is eenzijdig, maar zeker voor een groot gedeelte niet onwaar.
-
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Herkennen kerkverlaters ter linkerzijde zich nog (geheel) in de prediking van ds GH Kersten/ De Gereformeerde Dogmatiek van ds GH Kersten?

Zo ja, hoe gaan ze dit dan terugvinden in hun nieuwe kerkverband?
Zo nee, dan is het toch niet zo vreemd dat je je niet thuis voelt binnen de GG? Bovendien is het toch zeer ridicuul om juist dat de GG te verwijten? Dat is net zoiets om bij de ober te klagen dat er tomaten in de tomatensoep zitten.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Het is niet mogelijk, maar het zou nuttig zijn om die stroom van 20.000 eens te volgen door de jaren heen.
Dat zal veel verklaren over de reden van hun vertrek. Iemand merkte het al op dat het vaak het begin is van een glijdende schaal.
Men schuift steeds verder op. Meerdere hervormde predikanten hebben daar ook wel eens de vinger bij gelegd, ook in interviews. Men komt rechts binnen en vliegt er enige tijd later links uit. Dit geld natuurlijk lang niet alle gevallen, maar het zegt wel wat.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Ik ken er ook velen die inderdaad met veel moeite lid blijven in de GG, en voor wie het gaat over de prediking. Samenvattend gaat het dan over mensen, die zich eenzaam en onbegrepen voelen als ze voorzichtig het gebrek in de prediking aanwijzen. De snakken naar eenvoudige Bijbelse prediking die opkomt uit de tekst, zonder dat de genadedeur uiteindelijk toch weer grotendeels wordt dichtgedaan. Een prediking waarin het verbond en de beloften van het verbond weer echt functioneert, zoals dat bij de oudvaders en de puriteinen gebeurde. Een prediking die niet voorspelbaar is, en daardoor niet meer binnenkomt. Een prediking die niet naar de mens is, die alles afbreekt wat geen Christus is, waar nog echt 'geproclameerd' wordt en niet beschreven. Een prediking die niet gestempeld wordt door wat het allemaal niet is, hoe vreselijk de tijden zijn, en wat er in andere kerken allemaal niet deugt. Een prediking waar je het bloed van Christus hoort druppen in de verkondiging. Een prediking waar niet de angst regeert dat mensen zich iets onterecht toeëigenen, maar de liefde van Christus dringt en mensen daardoor ook best weten wanneer ze zichzelf bedriegen. Een prediking die niet zozeer door de kerkelijke cultuur wordt bepaald dat het steeds verder afstaat van het gewone leven van alledag.

Dit lijken me zaken die voor een deel van de 20.000 sterk gelden en ook gelden voor de 20.000 die de komende tien jaar gaat vertrekken. En dat zal blijven gebeuren, als er niet fundamenteel over de prediking wordt gesproken en vergeleken wordt met de prediking van de oudvaders en de puriteinen.

En voordat er een verwijt klinkt: Ja, deze prediking is er nog binnen de GG, maar bij teveel predikanten niet (of niet meer).
Ik besef heel wel dat ik nu een steen in een vijver gooi, ook dat sommigen nu zullen zeggen: Kijk, nu is duidelijk wat een ketter die @Luther is. Maar vergeet mij even, probeer dit eens te wegen, zonder allerlei vijandbeelden en schema's op dit antwoord los te laten. Ik denk werkelijk dat voor een substantieel deel van de vertrekkers bovenstaande met groot verdriet de hoofdreden was om te vertrekken, en dat dit voor vele andere op dit moment de reden is dat men ongewild met de kerkelijke deurkruk in de hand staat.

@mods: Als deze post te scherp is, of niet binnen de kaders van het RF-beleid passen, dan mikken jullie 'm maar weg.

Ik kan deze posting alleen maar volledig onderschrijven!
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Soms is een helikopterview best handig.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dit is niet scherp hoor. Wel grotendeels geleuter....
Ik zie weinig vertrekkers met pijn enzo... Ik ken er aardig wat. Eerder tonen ze zich een soort bevrijd van een juk en kunnen ze precies vertellen wat er allemaal fout was. Ik kan onmogelijk veel respect hebben voor dezulken. Er is meer Bijbels bewijs voor een relatie tussen zuiverheid en mensen die weglopen dan zuiverheid en een toestroom van mensen. Niet om dit in dit geval als bewijs te claimen maar ik zeg het toch maar even.
En verder: ik hoor ook wel onzuiverheden, niet zozeer bij mijn predikant maar wel bij anderen. Alleen is de reactie op die onzuiverheid ook weer niet veel soeps.
Ten laatste weglopen is niet de weg. DDD zei daar deze dagen wel wat zinnigs over.
Het bijbelse bewijs lijkt me niet te onderbouwen.

En voor het overige weten mensen wel (als ze enigszins betrokken zijn) hoe kerkelijke onderscheidingen vallen. Die wetenschap zegt niets over hun innerlijke gezindheid.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Laag »

GGotK schreef:Herkennen kerkverlaters ter linkerzijde zich nog (geheel) in de prediking van ds GH Kersten/ De Gereformeerde Dogmatiek van ds GH Kersten?

Zo ja, hoe gaan ze dit dan terugvinden in hun nieuwe kerkverband?
Zo nee, dan is het toch niet zo vreemd dat je je niet thuis voelt binnen de GG? Bovendien is het toch zeer ridicuul om juist dat de GG te verwijten? Dat is net zoiets om bij de ober te klagen dat er tomaten in de tomatensoep zitten.
Juist, is men zelf niet van de GG vervreemd, innerlijk. Ik heb niet echt het gevoel dat de GG zo verrechtst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Eens met Luther.
Ds. Van Eckeveld slaat de plank mis met zijn ‘analyse’.
Ik heb zelf best veel GG-verlaters gesproken, maar hun bezwaren komen vaak overeen met wat Luther verwoordt.
Toch is Luthers analyse niet toepasbaar op veel verlaters van de GG . Best (heel) veel vertrekken naar kerkelijke gemeenten waar ze zeker niet de prediking horen die de oudvaders en de puriteinen preekten.
Vaker gaan ze naar een prediking die van separatie en Schriftuurlijke bevinding niet weet .

....en ja ik heb met veel GG verlaters gesproken .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie