Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Men gist, men sist en men beslist. (en in veel gevallen is het mis)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5401
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
Welnee. Het ligt er wel degelijk aan of je overgaat naar de CGK van Damwoude of naar de CGK van Groningen.
Er zijn vast ook mensen die vanwege huwelijk of dergelijke naar een ander kerkverband overstappen. Maar uit hetgeen ik in mijn omgeving zie, heeft het meerendeel moeite met 'de leer van de Gereformeerde Gemeenten'. Men wil het niet meer gezegd worden en reageert verbolgen als er gewaarschuwd wordt voor dit of dat. Want het moet er allemaal maar mee door kunnen.

Jantje, je reageert erg kort door de bocht.
Ik ken verschillende gemeenten, die de laatste jaren door de komst van een predikant, en daarna de voorzichtige wijziging van een kerkenraad, echt van cultuur en inhoud gewijzigd zijn.
Mensen herkennen de gemeente niet meer waar ze al jaren lid zijn.
Die stappen echt niet lichtvaardig op.
Yes ik ken die gemeenten ook. Een kruis voor gemeente en predikant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef:Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Ik ken er ook velen die inderdaad met veel moeite lid blijven in de GG, en voor wie het gaat over de prediking. Samenvattend gaat het dan over mensen, die zich eenzaam en onbegrepen voelen als ze voorzichtig het gebrek in de prediking aanwijzen. De snakken naar eenvoudige Bijbelse prediking die opkomt uit de tekst, zonder dat de genadedeur uiteindelijk toch weer grotendeels wordt dichtgedaan. Een prediking waarin het verbond en de beloften van het verbond weer echt functioneert, zoals dat bij de oudvaders en de puriteinen gebeurde. Een prediking die niet voorspelbaar is, en daardoor niet meer binnenkomt. Een prediking die niet naar de mens is, die alles afbreekt wat geen Christus is, waar nog echt 'geproclameerd' wordt en niet beschreven. Een prediking die niet gestempeld wordt door wat het allemaal niet is, hoe vreselijk de tijden zijn, en wat er in andere kerken allemaal niet deugt. Een prediking waar je het bloed van Christus hoort druppen in de verkondiging. Een prediking waar niet de angst regeert dat mensen zich iets onterecht toeëigenen, maar de liefde van Christus dringt en mensen daardoor ook best weten wanneer ze zichzelf bedriegen. Een prediking die niet zozeer door de kerkelijke cultuur wordt bepaald dat het steeds verder afstaat van het gewone leven van alledag.

Dit lijken me zaken die voor een deel van de 20.000 sterk gelden en ook gelden voor de 20.000 die de komende tien jaar gaat vertrekken. En dat zal blijven gebeuren, als er niet fundamenteel over de prediking wordt gesproken en vergeleken wordt met de prediking van de oudvaders en de puriteinen.

En voordat er een verwijt klinkt: Ja, deze prediking is er nog binnen de GG, maar bij teveel predikanten niet (of niet meer).
Ik besef heel wel dat ik nu een steen in een vijver gooi, ook dat sommigen nu zullen zeggen: Kijk, nu is duidelijk wat een ketter die @Luther is. Maar vergeet mij even, probeer dit eens te wegen, zonder allerlei vijandbeelden en schema's op dit antwoord los te laten. Ik denk werkelijk dat voor een substantieel deel van de vertrekkers bovenstaande met groot verdriet de hoofdreden was om te vertrekken, en dat dit voor vele andere op dit moment de reden is dat men ongewild met de kerkelijke deurkruk in de hand staat.

@mods: Als deze post te scherp is, of niet binnen de kaders van het RF-beleid passen, dan mikken jullie 'm maar weg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Als je opstapt zonder dat je met je betreffende predikant en kerkenraad (bijvoorbeeld op een kerkenraadsvergadering) gepraat hebt, is het wel zo dat je lichtvaardig vertrekt (zeg ik ook tot @Luther, doelend op zijn laatste reactie). Daarnaast zou je ook altijd nog naar de classis, de PS of de GS kunnen gaan om je bezorgdheid kenbaar te maken. En zeker, ik ken wel enkele (een stuk 2) voorbeelden, maar dat zijn mijns inziens een uitzondering van de regel en in de meeste gevallen de schuld van de kerkenraad die een verkeerde keuze maakte om de thans dienende predikant op het tweetal te plaatsen.
In die uitzonderlijke gevallen ben ik het dus absoluut met @DDD eens, als hij zegt dat de kerkenraad niet goed leiding geeft.
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 sep 2018, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Als je opstapt zonder dat je met je betreffende predikant en kerkenraad (bijvoorbeeld op een kerkenraadsvergadering) gepraat heeft, is het wel zo dat je lichtvaardig vertrekt. (zeg ik ook tot @Luther, doelend op zijn laatste reactie. En zeker, ik ken wel enkele (een stuk 2) voorbeelden, maar dat zijn mijns inziens een uitzondering van de regel en in de meeste gevallen de schuld van de kerkenraad die een verkeerde keuze maakte om de thans dienende predikant op het tweetal te plaatsen.
In die uitzonderlijke gevallen ben ik het dus absoluut met @DDD eens, als hij zegt dat de kerkenraad niet goed leiding geeft.
Uiteraard mag je nooit vertrekken zonder gesprekken met kerkenraad en predikant! Helemaal eens.
Maar snap je ook de rest van de post?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:Als je opstapt zonder dat je met je betreffende predikant en kerkenraad (bijvoorbeeld op een kerkenraadsvergadering) gepraat heeft, is het wel zo dat je lichtvaardig vertrekt (zeg ik ook tot @Luther, doelend op zijn laatste reactie). Daarnaast zou je ook altijd nog naar de classis, de PS of de GS kunnen gaan om je bezorgdheid kenbaar te maken. En zeker, ik ken wel enkele (een stuk 2) voorbeelden, maar dat zijn mijns inziens een uitzondering van de regel en in de meeste gevallen de schuld van de kerkenraad die een verkeerde keuze maakte om de thans dienende predikant op het tweetal te plaatsen.
In die uitzonderlijke gevallen ben ik het dus absoluut met @DDD eens, als hij zegt dat de kerkenraad niet goed leiding geeft.
Uiteraard mag je nooit vertrekken zonder gesprekken met kerkenraad en predikant! Helemaal eens.
Maar snap je ook de rest van de post?
Geloof jij dat al die 20.000 vertrokken GG-ers dat ook daadwerkelijk gedaan hebben?

Deels wel hoor. Maar de 5 tot 10 predikanten waar ik dat van vind, zijn in de volle breedte van de Gereformeerde Gemeenten te vinden, terwijl het hier op het forum alleen lijkt te gaan over de uiterst rechtse flank. Dat is nou juist zo verontrustend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Als alle kerkverlaters waren gebleven, was de GG geen GG meer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Als je opstapt zonder dat je met je betreffende predikant en kerkenraad (bijvoorbeeld op een kerkenraadsvergadering) gepraat heeft, is het wel zo dat je lichtvaardig vertrekt (zeg ik ook tot @Luther, doelend op zijn laatste reactie). Daarnaast zou je ook altijd nog naar de classis, de PS of de GS kunnen gaan om je bezorgdheid kenbaar te maken. En zeker, ik ken wel enkele (een stuk 2) voorbeelden, maar dat zijn mijns inziens een uitzondering van de regel en in de meeste gevallen de schuld van de kerkenraad die een verkeerde keuze maakte om de thans dienende predikant op het tweetal te plaatsen.
In die uitzonderlijke gevallen ben ik het dus absoluut met @DDD eens, als hij zegt dat de kerkenraad niet goed leiding geeft.
Uiteraard mag je nooit vertrekken zonder gesprekken met kerkenraad en predikant! Helemaal eens.
Maar snap je ook de rest van de post?
Geloof jij dat al die 20.000 vertrokken GG-ers dat ook daadwerkelijk gedaan hebben?

Deels wel hoor. Maar de 5 tot 10 predikanten waar ik dat van vind, zijn in de volle breedte van de Gereformeerde Gemeenten te vinden, terwijl het hier op het forum alleen lijkt te gaan over de uiterst rechtse flank. Dat is nou juist zo verontrustend.
Het maakt me op dit moment niet echt uit of ze wel of geen gesprek zijn aangegaan. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen dat uiteraard gewoon doen.
Maar dat is mijn punt niet; je gaat opnieuw niet in op de kern van mijn post, maar wijst wel naar de vertrekkers. Misschien heb je daar helemaal gelijk in, maar het is misschien ook goed om eens het gedachte-experiment aan te gaan: Stel dat de vertrekkers met die pijn over de prediking gelijk hebben?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bijdrager »

GGotK schreef:Als alle kerkverlaters waren gebleven, was de GG geen GG meer.
Dat klinkt hoogmoedig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dan zou je ook altijd nog naar de classis, de PS of de GS kunnen gaan om je bezorgdheid kenbaar te maken.
Daarnaast: eenzijdigheid is nog geen afvalligheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bijdrager »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Ik ken er ook velen die inderdaad met veel moeite lid blijven in de GG, en voor wie het gaat over de prediking. Samenvattend gaat het dan over mensen, die zich eenzaam en onbegrepen voelen als ze voorzichtig het gebrek in de prediking aanwijzen. De snakken naar eenvoudige Bijbelse prediking die opkomt uit de tekst, zonder dat de genadedeur uiteindelijk toch weer grotendeels wordt dichtgedaan. Een prediking waarin het verbond en de beloften van het verbond weer echt functioneert, zoals dat bij de oudvaders en de puriteinen gebeurde. Een prediking die niet voorspelbaar is, en daardoor niet meer binnenkomt. Een prediking die niet naar de mens is, die alles afbreekt wat geen Christus is, waar nog echt 'geproclameerd' wordt en niet beschreven. Een prediking die niet gestempeld wordt door wat het allemaal niet is, hoe vreselijk de tijden zijn, en wat er in andere kerken allemaal niet deugt. Een prediking waar je het bloed van Christus hoort druppen in de verkondiging. Een prediking waar niet de angst regeert dat mensen zich iets onterecht toeëigenen, maar de liefde van Christus dringt en mensen daardoor ook best weten wanneer ze zichzelf bedriegen. Een prediking die niet zozeer door de kerkelijke cultuur wordt bepaald dat het steeds verder afstaat van het gewone leven van alledag.

Dit lijken me zaken die voor een deel van de 20.000 sterk gelden en ook gelden voor de 20.000 die de komende tien jaar gaat vertrekken. En dat zal blijven gebeuren, als er niet fundamenteel over de prediking wordt gesproken en vergeleken wordt met de prediking van de oudvaders en de puriteinen.

En voordat er een verwijt klinkt: Ja, deze prediking is er nog binnen de GG, maar bij teveel predikanten niet (of niet meer).
Ik besef heel wel dat ik nu een steen in een vijver gooi, ook dat sommigen nu zullen zeggen: Kijk, nu is duidelijk wat een ketter die @Luther is. Maar vergeet mij even, probeer dit eens te wegen, zonder allerlei vijandbeelden en schema's op dit antwoord los te laten. Ik denk werkelijk dat voor een substantieel deel van de vertrekkers bovenstaande met groot verdriet de hoofdreden was om te vertrekken, en dat dit voor vele andere op dit moment de reden is dat men ongewild met de kerkelijke deurkruk in de hand staat.

@mods: Als deze post te scherp is, of niet binnen de kaders van het RF-beleid passen, dan mikken jullie 'm maar weg.
Absoluut niet te scherp, de spijker op z’n kop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bijdrager schreef:
GGotK schreef:Als alle kerkverlaters waren gebleven, was de GG geen GG meer.
Dat klinkt hoogmoedig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik het er wel mee eens.

Maar de vraag is natuurlijk wel, aangezien er uit de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland ook weer aanzienlijk wat leden bij komen, of in die zin de Gereformeerde Gemeenten dan niet naar rechts opschuiven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[
Maar de vraag is natuurlijk wel, aangezien er uit de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland ook weer aanzienlijk wat leden bij komen, of in die zin de Gereformeerde Gemeenten dan niet naar rechts opschuiven.
Dat is geen vraag meer. De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar in tal van gemeenten.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door AnJa »

Bijdrager schreef:
Luther schreef:
Bezorgd schreef:Zeer triest dit. 20 grote gemeenten! in 10 jaar tijd gesloten.
En , ik ken er velen die zijn gegaan. Vaak met pijn in het hart, veel pijn.

En ik ken er nog velen die op de drempel staan, maar eigenlijk niet willen. Maar bang zijn binnenkort niet anders te kunnen.
Ik ken er ook velen die inderdaad met veel moeite lid blijven in de GG, en voor wie het gaat over de prediking. Samenvattend gaat het dan over mensen, die zich eenzaam en onbegrepen voelen als ze voorzichtig het gebrek in de prediking aanwijzen. De snakken naar eenvoudige Bijbelse prediking die opkomt uit de tekst, zonder dat de genadedeur uiteindelijk toch weer grotendeels wordt dichtgedaan. Een prediking waarin het verbond en de beloften van het verbond weer echt functioneert, zoals dat bij de oudvaders en de puriteinen gebeurde. Een prediking die niet voorspelbaar is, en daardoor niet meer binnenkomt. Een prediking die niet naar de mens is, die alles afbreekt wat geen Christus is, waar nog echt 'geproclameerd' wordt en niet beschreven. Een prediking die niet gestempeld wordt door wat het allemaal niet is, hoe vreselijk de tijden zijn, en wat er in andere kerken allemaal niet deugt. Een prediking waar je het bloed van Christus hoort druppen in de verkondiging. Een prediking waar niet de angst regeert dat mensen zich iets onterecht toeëigenen, maar de liefde van Christus dringt en mensen daardoor ook best weten wanneer ze zichzelf bedriegen. Een prediking die niet zozeer door de kerkelijke cultuur wordt bepaald dat het steeds verder afstaat van het gewone leven van alledag.

Dit lijken me zaken die voor een deel van de 20.000 sterk gelden en ook gelden voor de 20.000 die de komende tien jaar gaat vertrekken. En dat zal blijven gebeuren, als er niet fundamenteel over de prediking wordt gesproken en vergeleken wordt met de prediking van de oudvaders en de puriteinen.

En voordat er een verwijt klinkt: Ja, deze prediking is er nog binnen de GG, maar bij teveel predikanten niet (of niet meer).
Ik besef heel wel dat ik nu een steen in een vijver gooi, ook dat sommigen nu zullen zeggen: Kijk, nu is duidelijk wat een ketter die @Luther is. Maar vergeet mij even, probeer dit eens te wegen, zonder allerlei vijandbeelden en schema's op dit antwoord los te laten. Ik denk werkelijk dat voor een substantieel deel van de vertrekkers bovenstaande met groot verdriet de hoofdreden was om te vertrekken, en dat dit voor vele andere op dit moment de reden is dat men ongewild met de kerkelijke deurkruk in de hand staat.

@mods: Als deze post te scherp is, of niet binnen de kaders van het RF-beleid passen, dan mikken jullie 'm maar weg.
Absoluut niet te scherp, de spijker op z’n kop.
Herkenbaar! En geheel mee eens!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
Maar de vraag is natuurlijk wel, aangezien er uit de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland ook weer aanzienlijk wat leden bij komen, of in die zin de Gereformeerde Gemeenten dan niet naar rechts opschuiven.
Dat is geen vraag meer. De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar in tal van gemeenten.
'Tal van gemeenten' is ook weer overdreven. Er zijn er enkele; ik ken ze ook. Maar die zijn op 2 handen te tellen, schat ik in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie