Kerkproeverij

GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Kerkproeverij

Bericht door GZB »

Wandelende schreef:
J.C. Philpot schreef:
windorgel schreef:Op Texel deze zomer hartelijk verwelkomd in de hal van de kerk door de plaatselijke GG predikant!
Goed om te lezen. Het is goed als onderherders benaderbaar zijn voor de (potentiële) schapen.

In het buitenland kreeg ik weleens na de dienst een hand van de onderherder. Wat onwennig in onze kerkcultuur, maar het zou ook in onze kringen het invoeren waard zijn. Iets simpels als een hand en een enkel vriendelijk woord kan veel doen, en zorgen dat mensen sneller op de ds af durven stappen. Uiteraard is dit meestal niet mogelijk in een zeer grote gemeente.
Ik begrijp goed dat dominees niet aan handen schudden zouden beginnen en het verder bij een minzame glimlach laten.
Moet er niet aan denken iedere week de ds een hand te moeten schudden. Zou niet weten wat ik iedere keer zeggen moet. En dan de ellenlange rijen ivm mensen die wel precies weten wat ze zeggen moeten en terstond vergeten dat er nog zo'n 500 man achter hen staat.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkproeverij

Bericht door GGotK »

Kerken zijn geen evangelisatieposten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkproeverij

Bericht door Jantje »

GZB schreef:
Wandelende schreef:
J.C. Philpot schreef:
windorgel schreef:Op Texel deze zomer hartelijk verwelkomd in de hal van de kerk door de plaatselijke GG predikant!
Goed om te lezen. Het is goed als onderherders benaderbaar zijn voor de (potentiële) schapen.

In het buitenland kreeg ik weleens na de dienst een hand van de onderherder. Wat onwennig in onze kerkcultuur, maar het zou ook in onze kringen het invoeren waard zijn. Iets simpels als een hand en een enkel vriendelijk woord kan veel doen, en zorgen dat mensen sneller op de ds af durven stappen. Uiteraard is dit meestal niet mogelijk in een zeer grote gemeente.
Ik begrijp goed dat dominees niet aan handen schudden zouden beginnen en het verder bij een minzame glimlach laten.
Moet er niet aan denken iedere week de ds een hand te moeten schudden. Zou niet weten wat ik iedere keer zeggen moet. En dan de ellenlange rijen ivm mensen die wel precies weten wat ze zeggen moeten en terstond vergeten dat er nog zo'n 500 man achter hen staat.
Dat laatste is zomers op Texel wel bijna het geval. Dus dat zal dan lang geduurd hebben... :D
Overigens vind ik het inderdaad wel positief dat ds. Vermeij dat doet. Er zouden nog dominees een voorbeeld aan kunnen nemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerkproeverij

Bericht door emigrant »

wat ze in de NRC doen om drempels te verlagen, mensen welkom te laten voelen, en snel aansluiting in de kliek die een gemeente vaak is, doen:

meld ons van te voren als u een dienst wilt bezoeken, dan vangt iemand u op en maakt u wegwijs, en na de dienst bied diegene u een maaltijd aan bij hem thuis.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkproeverij

Bericht door J.C. Philpot »

emigrant schreef:wat ze in de NRC doen om drempels te verlagen, mensen welkom te laten voelen, en snel aansluiting in de kliek die een gemeente vaak is, doen:

meld ons van te voren als u een dienst wilt bezoeken, dan vangt iemand u op en maakt u wegwijs, en na de dienst bied diegene u een maaltijd aan bij hem thuis.
Je word wegwijs gemaakt in de kliek die de gemeente is, en daarna in de kliekjes thuis :D Maar mooi dan dit word gedaan!

In de Westminster Chapel in Londen (waar eens dr. Martyn Lloyd Jones heeft gestaan) was er toen ik daar een dienst bezocht een maaltijd na de dienst, waar je als "first time visitor" geen financiele bijdrage voor hoefde te betalen. Daarna kregen we zelfs van de zoon van de pastor de kamer van dr. Martyn Lloyd Jones te zien, waar zijn bijbel nog lag (o.a. de romeinenbrief vele malen meer versleten omdat hij daar zeer uitgebreid over heeft gepreekt). Verder lag de toga van de dr er nog, en hing er een portret van Spurgeon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkproeverij

Bericht door DDD »

GZB schreef:
Wandelende schreef:
J.C. Philpot schreef:
windorgel schreef:Op Texel deze zomer hartelijk verwelkomd in de hal van de kerk door de plaatselijke GG predikant!
Goed om te lezen. Het is goed als onderherders benaderbaar zijn voor de (potentiële) schapen.

In het buitenland kreeg ik weleens na de dienst een hand van de onderherder. Wat onwennig in onze kerkcultuur, maar het zou ook in onze kringen het invoeren waard zijn. Iets simpels als een hand en een enkel vriendelijk woord kan veel doen, en zorgen dat mensen sneller op de ds af durven stappen. Uiteraard is dit meestal niet mogelijk in een zeer grote gemeente.
Ik begrijp goed dat dominees niet aan handen schudden zouden beginnen en het verder bij een minzame glimlach laten.
Moet er niet aan denken iedere week de ds een hand te moeten schudden. Zou niet weten wat ik iedere keer zeggen moet. En dan de ellenlange rijen ivm mensen die wel precies weten wat ze zeggen moeten en terstond vergeten dat er nog zo'n 500 man achter hen staat.
Je hoeft niets anders dan een goede of gezegende zondag en bedankt te zeggen hoor. Ik doe het regelmatig als ik in een kleine PKN-gemeente te gast ben als ik elders logeer. Dat is echt geen opgave. Er staan immers nog een aantal mensen te wachten. Maar bij meer dan 200 mensen is zoiets gewoon niet te doen, of je moet het als optie aanbieden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkproeverij

Bericht door Mara »

DDD schreef: Je hoeft niets anders dan een goede of gezegende zondag en bedankt te zeggen hoor. Ik doe het regelmatig als ik in een kleine PKN-gemeente te gast ben als ik elders logeer. Dat is echt geen opgave. Er staan immers nog een aantal mensen te wachten. Maar bij meer dan 200 mensen is zoiets gewoon niet te doen, of je moet het als optie aanbieden.
Ik kom weleens gelijk aan met de dominee en dan zeg ik hem vriendelijke goedendag en wens hem een gezegende dienst.
Als ik hem na de dienst toevallig passeer, houd ik het bij een vriendelijk knikje.
Ik merk dat als mensen op hem staan te wachten dat ze in de regel wel vriendelijk blijven, maar toch graag naar huis willen.
Mijn zoon wachtte een keer de ds op omdat hij vroeger les van hem had gekregen. Hij was heel aardig, maar hij hield het kort. Sorry jongen, ik vind het heel erg leuk om je te zien, maar ik ben best moe nu.
Als je 2 of 3 keer gepreekt hebt, kan ik me voorstellen dat je dan even alleen wil zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Kerkproeverij

Bericht door Junia »

Bij ons hebben we na de dienst altijd koffie drinken met elkaar, en de voorganger is daar dan ook bij. Mensen hebben dan de gelegenheid om door te praten over de dienst, en mijn kinderen maken daar vaak dankbaar gebruik van. Ik waardeer het altijd erg dat de predikant dit doet, na zo'n preek zal hij best behoeft hebben aan wat tijd voor zichzelf kan ik me voorstellen, maar hij neemt altijd alle tijd voor iedereen.

Ook hebben we af en tot een middag dienst, waarna we na afloop de gelegenheid hebben vragen te stellen aan de predikant. Dus tijdens de dienst, terwijl we met iedereen nog bij elkaar zijn. Erg fijne diensten zijn dat!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkproeverij

Bericht door Mara »

Even een aanvulling, ik spreek vanuit een situatie waarin een gastpredikant voorgaat. Die man heeft meestal nog een rit voor de boeg.
Dat is natuurlijk anders wanneer een eigen predikant beschikbaar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie