Roeping tot het ambt?

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Roeping tot het ambt?

Bericht door Piet Puk »

Zijn er hier op Refoforum die een roeping voelen tot het ambtelijk werk?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Zita »

Piet Puk schreef:Zijn er hier op Refoforum die een roeping voelen tot het ambtelijk werk?
Er zijn hier heel wat ambtsdragers actief, ja.
Over een onvervulde roeping vermoed ik dat er niet zoveel geschreven zal gaan worden. Dat is meer iets voor de binnenkamer dan voor een forum.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Piet Puk »

Zita schreef:
Piet Puk schreef:Zijn er hier op Refoforum die een roeping voelen tot het ambtelijk werk?
Er zijn hier heel wat ambtsdragers actief, ja.
Over een onvervulde roeping vermoed ik dat er niet zoveel geschreven zal gaan worden. Dat is meer iets voor de binnenkamer dan voor een forum.
Daar ben ik ook bang voor, heb ook getwijfeld of ik het zou vragen. Het is inderdaad ook voor de binnenkamer.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Herman »

Er is nog wel wat meer te zeggen. Zo is er een algemene christelijke ambtsopvatting. Volgens Petrus behoren Gods kinderen tot een koninklijk priesterdom en daarmee dragen zij dus het ambt van alle gelovigen. Het is dan vervolgens de vraag hoe zich dat onderscheid van een roeping tot één van de ambten zoals we die onder ons kennen.
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe we dat onderscheid vanuit de bijbel kunnen aantonen?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Er is nog wel wat meer te zeggen. Zo is er een algemene christelijke ambtsopvatting. Volgens Petrus behoren Gods kinderen tot een koninklijk priesterdom en daarmee dragen zij dus het ambt van alle gelovigen. Het is dan vervolgens de vraag hoe zich dat onderscheid van een roeping tot één van de ambten zoals we die onder ons kennen.
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe we dat onderscheid vanuit de bijbel kunnen aantonen?
Je bedoelt het ambt aller gelovigen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:
Herman schreef:Er is nog wel wat meer te zeggen. Zo is er een algemene christelijke ambtsopvatting. Volgens Petrus behoren Gods kinderen tot een koninklijk priesterdom en daarmee dragen zij dus het ambt van alle gelovigen. Het is dan vervolgens de vraag hoe zich dat onderscheid van een roeping tot één van de ambten zoals we die onder ons kennen.
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe we dat onderscheid vanuit de bijbel kunnen aantonen?
Je bedoelt het ambt aller gelovigen?
Ja. 1. Aller is toch ouderwets voor 'van alle'? 2. En dat dus ter onderscheid van de hoogleraren, predikanten, ouderlingen en diakenen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef:Zijn er hier op Refoforum die een roeping voelen tot het ambtelijk werk?
Het zou wel iets voor mij zijn, maar helaas, ik ben vrouw.
Maar ik doe wel een soort diaconaal werk, ik bezoek de ouderen en de zieken uit de gemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Junia »

Mara schreef:
Piet Puk schreef:Zijn er hier op Refoforum die een roeping voelen tot het ambtelijk werk?
Het zou wel iets voor mij zijn, maar helaas, ik ben vrouw.
Maar ik doe wel een soort diaconaal werk, ik bezoek de ouderen en de zieken uit de gemeente.
Onderschat dat niet Mara. Dat is belangrijk werk.
En als ik eerlijk ben, ik praat liever met een vrouw over pastorale zaken, dan met een man. Ik heb het één maal in mijn leven pastorale gesprekken nodig gehad, en vond het erg fijn dat de voorganger kwam samen met zijn vrouw. Ze vulden elkaar erg goed aan. Ik was zo dankbaar voor deze gesprekken!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Wandelende »

Zouden er ook mensen geroepen worden tot een ambt maar daar door bijv. een te klein geloof nooit tot het ambt komen? Dat ze niet durven te vertrouwen dat het werkelijk een roeping van God is, om welke reden dan ook?
(~)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:Zouden er ook mensen geroepen worden tot een ambt maar daar door bijv. een te klein geloof nooit tot het ambt komen? Dat ze niet durven te vertrouwen dat het werkelijk een roeping van God is, om welke reden dan ook?
Tja.
God is toch sterker en zal Zijn plan niet laten dwarsbomen door on- of kleingeloof. Als ik dat niet meer durf te belijden en geloven zou ik in wanhoop verzinken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Adagio »

Joh. 13 `Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig elkanders voeten te wassen. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant (gezondene) meerder dan die hem gezonden heeft.´
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:
Wandelende schreef:Zouden er ook mensen geroepen worden tot een ambt maar daar door bijv. een te klein geloof nooit tot het ambt komen? Dat ze niet durven te vertrouwen dat het werkelijk een roeping van God is, om welke reden dan ook?
Tja.
God is toch sterker en zal Zijn plan niet laten dwarsbomen door on- of kleingeloof. Als ik dat niet meer durf te belijden en geloven zou ik in wanhoop verzinken.
Dat geloof ik zeker. God zal Zijn werk nooit laten gaan.
Toch ben ik benieuwd of er meerdere Bijbelse gedachten en invalshoeken zijn op mijn vragen.
Ook bijv. hoe je in dit kader de afwijkende keuzes van mensen moet lezen. En door onze wil ook de Heilige Geest kunnen bedroeven. De mens kan wat dat betreft ook een sta-in-de-weg zijn.

Ik stel daarom bewust niet de vraag of er mensen een ambt hebben zonder dat ze een goddelijke roeping hebben, maar juist of het andersom ook zou kunnen.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door refo »

Wandelende schreef:Zouden er ook mensen geroepen worden tot een ambt maar daar door bijv. een te klein geloof nooit tot het ambt komen? Dat ze niet durven te vertrouwen dat het werkelijk een roeping van God is, om welke reden dan ook?
Het werkt wel een beetje anders. De kerkenraad zal je dan eerst op de groslijst moeten plaatsen. Vervolgens moeten ze je als kandidaat in een dubbeltal stellen. Tenslotte moet je de meerderheid van stemmen in de ledenvergadering hebben. Door roeping alleen kom je er niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Wandelende »

refo schreef:
Wandelende schreef:Zouden er ook mensen geroepen worden tot een ambt maar daar door bijv. een te klein geloof nooit tot het ambt komen? Dat ze niet durven te vertrouwen dat het werkelijk een roeping van God is, om welke reden dan ook?
Het werkt wel een beetje anders. De kerkenraad zal je dan eerst op de groslijst moeten plaatsen. Vervolgens moeten ze je als kandidaat in een dubbeltal stellen. Tenslotte moet je de meerderheid van stemmen in de ledenvergadering hebben. Door roeping alleen kom je er niet.
Het woordje ambt beperkt zich bij jou blijkbaar tot ‘kerkenraad’.
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Roeping tot het ambt?

Bericht door Bezorgd »

De terughoudendheid in het spreken over een begeerte of roeping tot het ambt heeft oa te maken met de grote mystiek die er om heen hangt, en in stand wordt gehouden, zeker in een bepaalde flank van onze gezindte.
In sommige kerkverbanden weet je gewoon wie zich aanmeldt bij het curatorium, en is de drempel dus veel minder hoog om je met een begeerte - roeping tot het ambt aan te melden maar ook om er met anderen over te spreken.
Plaats reactie