Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mara »

Er zijn predikanten die zodra hun verplichte ambtstermijn is verstreken, een beroep krijgen en vertrekken. Keer op keer. Maar er zijn er ook die heel trouw blijven aan hun gemeente. Soms krijgen ze geen of sporadisch een beroep, maar er zijn ook predikanten die ondanks de veelheid van hun beroepen toch blijven.
Nu ben ik zo benieuwd naar voorbeelden.
En wie heeft het record?
Is dat 25 jaar of misschien wel 30? Is er een predikant die jarenlang dezelfde gemeente heeft gediend en nooit ergens anders heeft gestaan?
Ds. Droger, die de CGK gemeente van Vlaardingen dient, staat daar bijna 20 jaar.
Dat vind ik dus best lang.
Maar ik weet zeker dat dit geen record is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Piet Puk »

Ds. Mondriaan(GG) en ds. Visscher(GG, Amersfoort) volgens mij bijna 40 jaar
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Er zijn predikanten die zodra hun verplichte ambtstermijn is verstreken, een beroep krijgen en vertrekken. Keer op keer. Maar er zijn er ook die heel trouw blijven aan hun gemeente. Soms krijgen ze geen of sporadisch een beroep, maar er zijn ook predikanten die ondanks de veelheid van hun beroepen toch blijven.
Nu ben ik zo benieuwd naar voorbeelden.
En wie heeft het record?
Is dat 25 jaar of misschien wel 30? Is er een predikant die jarenlang dezelfde gemeente heeft gediend en nooit ergens anders heeft gestaan?
Ds. Droger, die de CGK gemeente van Vlaardingen dient, staat daar bijna 20 jaar.
Dat vind ik dus best lang.
Maar ik weet zeker dat dit geen record is.
Ds. Tanis heeft van 1969 tot 1999 de gemeente van Sliedrecht gediend. 30 jaar(!). Denk aan Ds. M. Mondria; van 1973 tot 2016 de gemeente van Waardenburg gediend. Oftewel 43 jaar in één gemeente. Of Ds. J.J. van Eckeveld; van 1976 tot heden.
Dat zijn lange periodes! Ds. A. van Heteren staat ook al 18 jaar te Urk. Je ziet het nog wel dus.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Er zijn predikanten die zodra hun verplichte ambtstermijn is verstreken, een beroep krijgen en vertrekken. Keer op keer. Maar er zijn er ook die heel trouw blijven aan hun gemeente. Soms krijgen ze geen of sporadisch een beroep, maar er zijn ook predikanten die ondanks de veelheid van hun beroepen toch blijven.
Nu ben ik zo benieuwd naar voorbeelden.
En wie heeft het record?
Is dat 25 jaar of misschien wel 30? Is er een predikant die jarenlang dezelfde gemeente heeft gediend en nooit ergens anders heeft gestaan?
Ds. Droger, die de CGK gemeente van Vlaardingen dient, staat daar bijna 20 jaar.
Dat vind ik dus best lang.
Maar ik weet zeker dat dit geen record is.
Ds. Tanis heeft van 1969 tot 1999 de gemeente van Sliedrecht gediend. 30 jaar(!). Denk aan Ds. M. Mondria; van 1973 tot 2016 de gemeente van Waardenburg gediend. Oftewel 43 jaar in één gemeente. Of Ds. J.J. van Eckeveld; van 1976 tot heden.
Dat zijn lange periodes! Ds. A. van Heteren staat ook al 18 jaar te Urk. Je ziet het nog wel dus.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Ambtenaar »

Zou er een maximumtermijn moeten zijn?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door windorgel »

Piet Puk schreef:Ds. Mondriaan(GG) en ds. Visscher(GG, Amersfoort) volgens mij bijna 40 jaar
Ds Visscher was vorig jaar 25 jaar predikant in Amersfoort.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Ds. Mondriaan(GG) en ds. Visscher(GG, Amersfoort) volgens mij bijna 40 jaar
Ds Visscher was vorig jaar 25 jaar predikant in Amersfoort.
Dan heeft hij nog even, dank voor de correctie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Jantje »

Ds. J. Fraanje diende vanaf 1918 tot 1949 de Gereformeerde Gemeente van Barneveld.
Ds. W.C. Lamain diende vanaf 1947 tot aan zijn overlijden in 1984 de Netherlands Reformed Congregations te Grand Rapids (Beckwith Avenue (V.S.)).
Ds. Chr. van der Poel stond van 1965 tot 2001 in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke, zijn enigste gemeente.
Ds. P. Honkoop jr. diende vanaf 1965 tot aan zijn overlijden in 1994 zijn enigste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Kampen.
Ds. R. Boogaard diende zijn enigste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Leiden (later Leiderdorp), van 1969 tot 1999.
Ds. J. Karens diende (na 6 jaar in Nieuwerkerk (Zeeland)) te hebben gestaan vanaf 1970 tot 2003 de Gereformeerde Gemeente van Opheusden.
Ds. J. Spaans diende vanaf 1984 tot aan zijn overlijden in 2009 zijn enigste gemeente, de Netherlands Reformed Congregations te Norwich (Canada).
Ds. M. Karens diende vanaf 1994 tot 9 januari jl. zijn enigste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Werkendam.
Ds. W.J. Karels dient al sinds 1996 zijn eerste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Hardinxveld-Giessendam.
Ds. B.J. van Boven staat al sinds 2002 (dus 16 jaar) in de Gereformeerde Gemeente van De Valk-Wekerom, tot op heden zijn eerste gemeente.
Ds. G. Beens en ds. J.M.D. de Heer staan beiden al sinds 2004 (dus 14 jaar) in hun eerste gemeente, respectievelijk de Gereformeerde Gemeente van Kootwijkerbroek en Middelburg-Centrum.
Laatst gewijzigd door Jantje op 14 sep 2018, 11:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Ds. Mondriaan(GG) en ds. Visscher(GG, Amersfoort) volgens mij bijna 40 jaar
Ds Visscher was vorig jaar 25 jaar predikant in Amersfoort.
Dan heeft hij nog even, dank voor de correctie.
Ds. A. Bregman stond (incl. een korte periode van emeritaat) ongeveer 20 jaar in Rijssen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:Zou er een maximumtermijn moeten zijn?
Ligt denk ik aan predikant en gemeente. In sommige gevallen is een lange ambtstermijn in een gemeente geen enkel probleem. In een ander geval levert het wel problemen op. Maximumtermijn kan een oplossing zijn, alleen in hoeverre ga je dan God voor de voeten lopen? Een spanningsveld, aangezien een zekere orde niet verkeerd is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Ds. Mondriaan(GG) en ds. Visscher(GG, Amersfoort) volgens mij bijna 40 jaar
De correcte spelling is ds. Mondria.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Ouddorp »

In de Hersteld Hervormde Kerk is ds. Van Estrik wellicht de langst dienstdoende predikant in zijn gemeente: 22 jaar inmiddels.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Ouddorp »

In de GerGem van Kampen heeft ook heel lang ds. Honkoop gestaan. Ik heb pas het jubileumboek gelezen vandaar dat ik me dit zo herinner.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Ds. G. Beens en ds. J.M.D. de Heer staan beiden al sinds 2004 (dus 14 jaar) in hun eerste gemeente, respectievelijk de Gereformeerde Gemeente van Kootwijkerbroek en Middelburg-Centrum.
Jantje, 14 jaar vind ik niet zo bijzonder. Ik had een voorbeeld van 20 jaar genomen en probeer daar dan boven te blijven.
Anders krijgen we lange lijsten met een decennium als tijdvak. Dat is dus niet bijzonder op zich.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mistig »

Ambtenaar schreef:Zou er een maximumtermijn moeten zijn?
Het is denk ik goed om vast te blijven houden aan het feit dat predikanten geroepen worden. Ook naar een gemeente. Al zal voor de ene predikant zo'n roeping anders ervaren worden dan voor een andere predikant.
Wij hebben ook 15 jaar dezelfde predikant mogen hebben. Niet zonder zegen! Maar het is best lang.

Predikanten als Ds. Hage, Ds. G.J. Baan en Ds. J.J. Tanis staan (stonden) over het algemeen maar een paar jaar in een gemeente.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie