Hertrouwen na echtscheiding?

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik vond het standpunt van @Lilian1975 al wonderlijk, maar jouw standpunt legt daar nog een schepje bovenop. Zeer wonderlijk! Vanzelfsprekend ben ik het absoluut niet met je eens. Je stelt de regels van de overheid in feite boven die van de kerk, mijns inziens.
Dat je het vanzelfsprekend niet met mij eens bent, duidt op vooringenomenheid.

In mijn ogen is de hele discussie over de morele aanvaardbaarheid of morele verwerping van echtscheiding een discussie op de vierkante micrometer. Echtscheiding is moreel aanvaardbaar indien wordt voldaan aan voorwaarden. De Bijbelse onderbouwing hiervan door @Valcke is helder. Met name de samenvatting ervan in het Engels. Klip en klaar.

Morele aanvaarding of morele verwerping van echtscheiding of een huwelijk na echtscheiding is totaal iets anders dan het aangaan van een wettelijke huwelijksverbintenis of het verbreken daarvan. Het eerste is het domein van de kerk, het tweede het domein van de overheid. Er kan dus geen sprake zijn van een huwelijk (of echtscheiding) zonder tussenkomst van de overheid. In een patriarchale nomadensamenleving was het voldoende om je vrouw weg te sturen, eventueel met een scheidbrief, maar daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Dit is een Bijbelvisie die volslagen vreemd is aan de grondslag van dit forum.
Als je zo tegen de Bijbel aankijkt, als een verslag van een patriarchale nomandensamenleving van enkele duizenden jaren geleden, staat dat haaks op het belijden dat de Bijbel het Woord van de levende God is, die ook in 2018 nog het richtsnoer is voor ons handelen.
Je geeft een duiding aan mijn reactie, die niet congruent is met de impliciete en expliciete bedoeling ervan.
Ok, misschien kan je ons dan uitleggen wat je bedoelt met je vraag "in hoeverre je zienswijzen over echtscheiding uit een patriarchale nomadensamenleving van enkele duizenden jaren geleden direct moet overnemen in de huidige tijd."
Ambtenaar schreef:In dit topic wordt vooral vanuit het verleden naar het heden geredeneerd, terwijl ik het graag wil omdraaien.
Dat denk ik niet. Ik denk dat je eerst moet afvragen wat de onderliggende tekst voor de eerste luisteraars/lezers betekende. Pas dan kan je de lijn naar hier en nu gaan trekken.
Ambtenaar schreef:In Nederland komt een huwelijk tot stand op basis van burgerlijk recht, niet op basis van kerkelijk recht.

Het huwelijk en echtscheiding behoren niet tot de jurisdictie van de kerk, maar van de overheid.
Dat is wat mij betreft een misverstand.
Volgens mij betwijfelt niemand hier aan de geldigheid van een 2e of 3e huwelijk. Het gaat erom of zo'n huwelijk binnen de Bijbelse kaders valt en daarom wel of niet bevestigd wordt door de kerk.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Ok, misschien kan je ons dan uitleggen wat je bedoelt met je vraag "in hoeverre je zienswijzen over echtscheiding uit een patriarchale nomadensamenleving van enkele duizenden jaren geleden direct moet overnemen in de huidige tijd."
Dat duidde ik al in mijn reactie op @Jantje. Verder kun je denken aan de totstandkoming van een huwelijk en eventuele straf op moreel verwerpelijke handelingen in het kader van dit onderwerp.
Tiberius schreef: Dat denk ik niet. Ik denk dat je eerst moet afvragen wat de onderliggende tekst voor de eerste luisteraars/lezers betekende. Pas dan kan je de lijn naar hier en nu gaan trekken.
Dat vind ik dus van niet. Het huwelijk komt op een totaal andere wijze tot stand en wordt op een totaal andere wijze verbroken dan in de tijd waarin de verschillende Bijbelboeken geschreven zijn.
Tiberius schreef: Dat is wat mij betreft een misverstand.
Dat kun je een misverstand vinden, maar dat is de realiteit waarin wij leven. De kerk heeft geen enkele zeggenschap in de totstandkoming van huwelijken of het verbreken ervan.
Tiberius schreef:Volgens mij betwijfelt niemand hier aan de geldigheid van een 2e of 3e huwelijk. Het gaat erom of zo'n huwelijk binnen de Bijbelse kaders valt en daarom wel of niet bevestigd wordt door de kerk.
We zijn het daarover met elkaar eens. Waarbij ik dan bevestigen interpreteer als zijnde het instemmen van de zijde van de kerk dat het huwelijk conform de kerkelijke regels is. Persoonlijk spreek ik liever of zegenen of inzegenen. Het ontvangen van de zegen van God over het huwelijk staat centraal.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:Het huwelijk en echtscheiding behoren niet tot de jurisdictie van de kerk, maar van de overheid.
Dat is wat mij betreft een misverstand.
Volgens mij betwijfelt niemand hier aan de geldigheid van een 2e of 3e huwelijk. Het gaat erom of zo'n huwelijk binnen de Bijbelse kaders valt en daarom wel of niet bevestigd wordt door de kerk.
Ik zou daar nog aan willen toevoegen:
- De overheid is ook onderworpen aan Gods Woord. Dat geldt ook voor huwelijk en echtscheiding.
- Sommige verbintenissen worden door de overheid huwelijken genoemd, maar zijn dat niet. Deze kunnen ook door de kerk niet worden erkend. (Ik bedoel het homohuwelijk en bv. huwelijk van broer en zus als de wet dat ooit zou toestaan.)
- Helaas erkent de overheid niet dat Gods Woord bepalend is voor huwelijk en echtscheiding. In specifieke gevallen kan de kerk ook dmv het toepassen van tucht, optreden.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:
Ik zou daar nog aan willen toevoegen:
- De overheid is ook onderworpen aan Gods Woord. Dat geldt ook voor huwelijk en echtscheiding.
- Sommige verbintenissen worden door de overheid huwelijken genoemd, maar zijn dat niet. Deze kunnen ook door de kerk niet worden erkend. (Ik bedoel het homohuwelijk en bv. huwelijk van broer en zus als de wet dat ooit zou toestaan.)
- Helaas erkent de overheid niet dat Gods Woord bepalend is voor huwelijk en echtscheiding. In specifieke gevallen kan de kerk ook dmv het toepassen van tucht, optreden.
Hoe waar dit ook is, het is niet relevant.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Hoe waar dit ook is, het is niet relevant.
Dat is een tegenstrijdigheid in zichzelf.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:
Ik zou daar nog aan willen toevoegen:
- De overheid is ook onderworpen aan Gods Woord. Dat geldt ook voor huwelijk en echtscheiding.
- Sommige verbintenissen worden door de overheid huwelijken genoemd, maar zijn dat niet. Deze kunnen ook door de kerk niet worden erkend. (Ik bedoel het homohuwelijk en bv. huwelijk van broer en zus als de wet dat ooit zou toestaan.)
- Helaas erkent de overheid niet dat Gods Woord bepalend is voor huwelijk en echtscheiding. In specifieke gevallen kan de kerk ook dmv het toepassen van tucht, optreden.
Hoe waar dit ook is, het is niet relevant.
Het lijkt me nogal logisch dat we hier niet praten over de juridische kant van de zaak. Dan hadden we aan twee postings genoeg: de vraag, en het antwoord. Dat is namelijk juridisch gezien geen enkel probleem.
Dus waarom het niet relevant is wat Valcke hier opmerkt, snap ik niet. Kun je dat eens uitleggen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Dat denk ik niet. Ik denk dat je eerst moet afvragen wat de onderliggende tekst voor de eerste luisteraars/lezers betekende. Pas dan kan je de lijn naar hier en nu gaan trekken.
Dat vind ik dus van niet. Het huwelijk komt op een totaal andere wijze tot stand en wordt op een totaal andere wijze verbroken dan in de tijd waarin de verschillende Bijbelboeken geschreven zijn.
Dat is niet de essentie. De essentie is wat God over het huwelijk schrijft.
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Dat is wat mij betreft een misverstand.
Dat kun je een misverstand vinden, maar dat is de realiteit waarin wij leven. De kerk heeft geen enkele zeggenschap in de totstandkoming van huwelijken of het verbreken ervan.
Ik bedoel, dat het een misverstand is dat iemand zou twijfelen aan de geldigheid van een 2e of 3e huwelijk, los van het feit of ze volgens de Bijbelse normen tot stand zijn gekomen. De volgende alinea behoorde er dus bij. :)
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij betwijfelt niemand hier aan de geldigheid van een 2e of 3e huwelijk. Het gaat erom of zo'n huwelijk binnen de Bijbelse kaders valt en daarom wel of niet bevestigd wordt door de kerk.
We zijn het daarover met elkaar eens. Waarbij ik dan bevestigen interpreteer als zijnde het instemmen van de zijde van de kerk dat het huwelijk conform de kerkelijke regels is. Persoonlijk spreek ik liever of zegenen of inzegenen. Het ontvangen van de zegen van God over het huwelijk staat centraal.
Het huwelijk wordt niet ingezegend, maar er wordt een zegen over het huwelijk gevraagd.
Als het een huwelijk is dat niet volgens de Bijbelse normen tot stand is gekomen, kan er geen huwelijk over gevraagd worden.
Dat is ook direct de relevantie van de Bijbelse noties over het huwelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Jantje »

Daarom is de uitdrukking 'huwelijksbevestiging' of 'kerkelijke bevestiging' ook verkeerd, terwijl dat in onze gezindte wel veel gebruikt wordt. Het gaat er juist om dat we in de kerk een zégen vragen over het huwelijk. Het huwelijk wordt op het stadhuis al bevestigd en niet in de kerk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 sep 2018, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Herman »

Ik pleit ook geheel voor een loskoppeling van het burgerlijke en kerkelijke huwelijk. Maar dat vind de kerk niet goed. Die wijst daarvoor zelf naar de overheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Ik pleit ook geheel voor een loskoppeling van het burgerlijke en kerkelijke huwelijk. Maar dat vind de kerk niet goed. Die wijst daarvoor zelf naar de overheid.
Waarom zou je dat loskoppelen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Ik pleit ook geheel voor een loskoppeling van het burgerlijke en kerkelijke huwelijk. Maar dat vind de kerk niet goed. Die wijst daarvoor zelf naar de overheid.
Waarom zou je dat loskoppelen?
Omdat sinds de gelijkschakeling van de homowetgeving de burgerlijke betekenis van het huwelijk is uitgehold en nog meer, dat de burgelijke overheid als sinds jaar en dag bezig is de echtscheidingswetgeving te versoepelen. Het gegeven woord bij de burgelijke overheid is volgens mij niets meer waard.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Dat is een tegenstrijdigheid in zichzelf.
Misschien. De verhouding in Nederland is echter zo dat kerkelijke regels en/of opvattingen ondergeschikt zijn aan de wet.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Dat is niet de essentie. De essentie is wat God over het huwelijk schrijft.
Helemaal eens. Vandaar ook mijn opmerking dat gewoonten uit vervlogen tijden niet relevant zijn en één-op-één toepasbaar nu.
Tiberius schreef: Het huwelijk wordt niet ingezegend, maar er wordt een zegen over het huwelijk gevraagd.
Via google vond ik snel het formulier dat in hervormd Barneveld gebruikt wordt. Volgens mij vrij algemeen gebruikt. Daar staat, ik citeer:

De Vader der barmhartigheid die u door Zijn genade tot dit heilige huwelijk geroepen heeft, verbinde u met oprechte liefde en trouw, en geve u Zijn zegen. Amen.

Middels de predikant geeft God zijn zegen over dit huwelijk.
Als het een huwelijk is dat niet volgens de Bijbelse normen tot stand is gekomen, kan er geen huwelijk over gevraagd worden. Dat is ook direct de relevantie van de Bijbelse noties over het huwelijk.
In andere bewoording zei ik dat ook.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dus waarom het niet relevant is wat Valcke hier opmerkt, snap ik niet. Kun je dat eens uitleggen?
Omdat er een kloof bestaat tussen de normatieve uitspraken van Valcke en de realiteit.

Dit nog los gezien van de praktische uitwerking van deze normen in het licht van de kerkelijke verdeeldheid.
Plaats reactie