Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Nou ja.
Is dat alles wat je hebt te zeggen op een serieuze post?
Ik vind het een beetje jammer dat je de eerste regel van mijn reactie (dat er inderdaad wel betere redenen zijn om dankbaar te zijn) praktisch negeert. En dat je nu begint over 'het fundament onder de dankbaarheid'. Dat zal waar zijn, maar dat neemt die dankbaarheid over kleinkinderen in de directe omgeving toch niet weg?
Het is niet mijn bedoeling om die eerste regel te negeren. Sterker nog, ik denk dat ik er op ben ingegaan.
En nogmaals ik denk dat het blijdschap geeft aan grootouders als kleinkinderen in directe omgeving wonen, gewoon puur in praktisch opzicht en gezinsperspectief gezien. Echter wordt dankbaarheid hier in het kader van 'afstand' geplaatst en dan zie ik inderdaad geen relatie tot dankbaarheid. Het mag naar mijn mening zelfs helemaal geen doel zijn om (klein)kinderen in de buurt te hebben. Dankbaarheid heeft, zoals ik al eerder aangaf, geheel andere gronden dan afstand en het aspect de zichtbaarheid/tastbaarheid in het opgroeien. Een kind en kleinkind mág opgroeien met het doel om de uitbreiding van Gods Koninkrijk te bewerkstelligen. Wanneer dát aspect aanwezig is dan kan er naar mijn mening alleen volmaakte dankbaarheid zijn. Christelijke (groot)ouders behoren naar mijn mening de dankbare houding van Hanna te hebben, en af te zien van de aardse 'dankbaarheid' die hier wordt verdedigd maar voor mij persoonlijk niets meer is dan een holle frase van aards geluk. Dat heeft ook alles te maken met het Bijbelse doel van het christelijk huwelijk.
Mijn reactie was nogal kort omdat ik volgens mij wel duidelijk genoeg was.
Je viel vanochtend persoonlijk over mijn argumentatie die je als 'kronkel' en 'ondeugdelijk' bestempelde.
Mag ik vragen waarom je dan wel op deze wijze (zie 2e quote) van gedachten wisselt?
Niemand is verplicht tot reageren, maar om wel te reageren en alleen te beantwoorden met de woorden "nou ja", vind ik nogal bot overkomen waarin mijn mening, die ik serieus weergeef en onderbouw, geen recht wordt gedaan.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Het is nogal wat als de ouders besluiten om de Randstad te verlaten en zich vestigen in op de Veluwe of op een Thools eiland en vice versa. Ik snap dat het voor ouders niet makkelijk is om dat te doen. Maar kun je dat dan eisen van je kinderen. Als je je hele leven in de Randstad hebt gewoond en je ouders claimen je om opeens in (bijvoorbeeld) Doetinchem, Poortvliet of Uddel te gaan wonen, dan is dat wel wennen. En wat als je schoonkinderen daar dan niet aarden? Sorry, maar dan ben je als ouders toch niet goed wijs.
En dan nog iets met 'zal zijn vader en moeder verlaten' en iets met 'zoutend zout zijn'.
Toch kan je ook in de Biblebelt vader en moeder verlaten en een zoutend zout zijn.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Het is nogal wat als de ouders besluiten om de Randstad te verlaten en zich vestigen in op de Veluwe of op een Thools eiland en vice versa. Ik snap dat het voor ouders niet makkelijk is om dat te doen. Maar kun je dat dan eisen van je kinderen. Als je je hele leven in de Randstad hebt gewoond en je ouders claimen je om opeens in (bijvoorbeeld) Doetinchem, Poortvliet of Uddel te gaan wonen, dan is dat wel wennen. En wat als je schoonkinderen daar dan niet aarden? Sorry, maar dan ben je als ouders toch niet goed wijs.
En dan nog iets met 'zal zijn vader en moeder verlaten' en iets met 'zoutend zout zijn'.
Toch kan je ook in de Biblebelt vader en moeder verlaten en een zoutend zout zijn.
Het ging nu over mensen die de Randstad verlaten en naar (met name) de Biblebelt vertrekken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Het is nogal wat als de ouders besluiten om de Randstad te verlaten en zich vestigen in op de Veluwe of op een Thools eiland en vice versa. Ik snap dat het voor ouders niet makkelijk is om dat te doen. Maar kun je dat dan eisen van je kinderen. Als je je hele leven in de Randstad hebt gewoond en je ouders claimen je om opeens in (bijvoorbeeld) Doetinchem, Poortvliet of Uddel te gaan wonen, dan is dat wel wennen. En wat als je schoonkinderen daar dan niet aarden? Sorry, maar dan ben je als ouders toch niet goed wijs.
En dan nog iets met 'zal zijn vader en moeder verlaten' en iets met 'zoutend zout zijn'.
Toch kan je ook in de Biblebelt vader en moeder verlaten en een zoutend zout zijn.
Het ging nu over mensen die de Randstad verlaten en naar (met name) de Biblebelt vertrekken.
Klopt, die mensen uit de Randstad en naar (met name) de Biblebelt vertrekken kunnen daar dus ook 'vader en moeder verlaten' en een 'zoutend zout' zijn.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Ik denk dat je in de Randstad meer een 'zoutend zout' kunt zijn...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik denk dat je in de Randstad meer een 'zoutend zout' kunt zijn...
Je bent een zoutend zout als je op die plaats waar God je heeft geplaatst in Zijn afhankelijkheid ten dienste mag staan van Zijn Koninkrijk. En dan is er veel werk binnen de Biblebelt. En dan is er veel werk binnen de Randstad. En dan is er veel werk buiten Biblebelt en Randstad.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik denk dat je in de Randstad meer een 'zoutend zout' kunt zijn...
Je bent een zoutend zout als je op die plaats waar God je heeft geplaatst in Zijn afhankelijkheid ten dienste mag staan van Zijn Koninkrijk. En dan is er veel werk binnen de Biblebelt. En dan is er veel werk binnen de Randstad. En dan is er veel werk buiten Biblebelt en Randstad.
O. Het ging er mij eigenlijk om dat ik het afkeur dat, als de ouders zich, vanuit een seculiere omgeving zoals de Randstad (of bijvoorbeeld Groningen), vestigen in een plaats zoals Barneveld, Kootwijkerbroek of Uddel, de kinderen vanuit de Randstad dan haast gedwongen worden om ook mee te verhuizen. Mijns inzien is er in de Randstad meer (evangelisatie)werk te verrichten dan in Barneveld, Kootwijkerbroek of Uddel. Bovendien kun je daar in je eentje toch niks beginnen (als je snapt wat ik bedoel).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ik denk dat je in de Randstad meer een 'zoutend zout' kunt zijn...
Je bent een zoutend zout als je op die plaats waar God je heeft geplaatst in Zijn afhankelijkheid ten dienste mag staan van Zijn Koninkrijk. En dan is er veel werk binnen de Biblebelt. En dan is er veel werk binnen de Randstad. En dan is er veel werk buiten Biblebelt en Randstad.
O. Het ging er mij eigenlijk om dat ik het afkeur dat, als de ouders zich, vanuit een seculiere omgeving zoals de Randstad (of bijvoorbeeld Groningen), vestigen in een plaats zoals Barneveld, Kootwijkerbroek of Uddel, de kinderen vanuit de Randstad dan haast gedwongen worden om ook mee te verhuizen. Mijns inzien is er in de Randstad meer (evangelisatie)werk te verrichten dan in Barneveld, Kootwijkerbroek of Uddel. Bovendien kun je daar in je eentje toch niks beginnen (als je snapt wat ik bedoel).
Ik begrijp je denk ik wel. Wat betreft werk 'buiten de kerk' is er denk ik inderdaad meer werk in een seculiere omgeving. Alleen ik geloof niet dat God christenen alleen stuurt naar seculiere of heidense plaatsen. Er wordt weleens gezegd dat God Zijn kandelaar uit Nederland weghaalt en dat de uitholling in de kerk begint. Ik weet niet of dat in volledigheid waar is, alleen in dat opzicht zou een zoutend zout ook binnen de kerk weleens heel hard nodig kunnen zijn. Misschien wel juist in de dorpen die jij noemt, zodat het licht daarna weer doorgegeven kan worden naar buiten.

Sowieso ben ik tegen iedere variant van dwang door ouders. Ook dit bizarre voorbeeld, maar helaas komt het wel voor! :(
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Ditbenik »

Ik begrijp je denk ik wel. Wat betreft werk 'buiten de kerk' is er denk ik inderdaad meer werk in een seculiere omgeving. Alleen ik geloof niet dat God christenen alleen stuurt naar seculiere of heidense plaatsen. Er wordt weleens gezegd dat God Zijn kandelaar uit Nederland weghaalt en dat de uitholling in de kerk begint. Ik weet niet of dat in volledigheid waar is, alleen in dat opzicht zou een zoutend zout ook binnen de kerk weleens heel hard nodig kunnen zijn. Misschien wel juist in de dorpen die jij noemt, zodat het licht daarna weer doorgegeven kan worden naar buiten.

Sowieso ben ik tegen iedere variant van dwang door ouders. Ook dit bizarre voorbeeld, maar helaas komt het wel voor! :(
Als je als echtpaar gaat, ben je al met z'n tweeën. Dat God de kandelaar uit Nederland weghaalt is maar zeer vraag. Het Woord wordt nog op vele plaatsen verkondigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Begrijp je mijn laatste zin ook, @Wandelende, van de reactie die je citeerde?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:
Ik begrijp je denk ik wel. Wat betreft werk 'buiten de kerk' is er denk ik inderdaad meer werk in een seculiere omgeving. Alleen ik geloof niet dat God christenen alleen stuurt naar seculiere of heidense plaatsen. Er wordt weleens gezegd dat God Zijn kandelaar uit Nederland weghaalt en dat de uitholling in de kerk begint. Ik weet niet of dat in volledigheid waar is, alleen in dat opzicht zou een zoutend zout ook binnen de kerk weleens heel hard nodig kunnen zijn. Misschien wel juist in de dorpen die jij noemt, zodat het licht daarna weer doorgegeven kan worden naar buiten.

Sowieso ben ik tegen iedere variant van dwang door ouders. Ook dit bizarre voorbeeld, maar helaas komt het wel voor! :(
Als je als echtpaar gaat, ben je al met z'n tweeën. Dat God de kandelaar uit Nederland weghaalt is maar zeer vraag. Het Woord wordt nog op vele plaatsen verkondigd.
Klopt, daarom gaf ik er ook bij aan dat ik niet weet of dat in volledigheid waar is. Wel zie je ook veel oppervlakkigheid binnen de kerken. Maar of dat nu werkelijk meer is dan vroeger, dat hoef ik niet te weten. Het Woord wordt inderdaad nog op veel plaatsen verkondigd en we hebben in ruime mate Gods Woord.
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Begrijp je mijn laatste zin ook, @Wandelende, van de reactie die je citeerde?
Jazeker. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Iets over bekeren van heidenen en christenen. Nou ja, in ieder geval zou je er moedeloos van worden als je wilt gaan evangeliseren in de plaatsen die jij noemde.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Begrijp je mijn laatste zin ook, @Wandelende, van de reactie die je citeerde?
Ik vermoed dat je bedoeld dat het lastiger is om in de genoemde dorpen een zoutend zout te zijn (door de reeds gevestigde orde?) dan die taak op te pakken in de Randstad of de periferie.
Klopt dat?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Begrijp je mijn laatste zin ook, @Wandelende, van de reactie die je citeerde?
Ik vermoed dat je bedoeld dat het lastiger is om in de genoemde dorpen een zoutend zout te zijn (door de reeds gevestigde orde?) dan die taak op te pakken in de Randstad of de periferie.
Klopt dat?
@Ditbenik zat meer in de buurt...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Begrijp je mijn laatste zin ook, @Wandelende, van de reactie die je citeerde?
Ik vermoed dat je bedoeld dat het lastiger is om in de genoemde dorpen een zoutend zout te zijn (door de reeds gevestigde orde?) dan die taak op te pakken in de Randstad of de periferie.
Klopt dat?
@Ditbenik zat meer in de buurt...
Leg eens uit, als je wilt. :)
(~)
Plaats reactie