Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Bruna »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Piet Puk schreef:Als het om GGiN Barneveld gaat heb ik echt met verbazing kennis genomen dat ze een nieuwe kerk in Kootwijkerbroek willen neerzetten. Die gemeente zou dan ca. 700 leden hebben. In grootte gewoon net zo groot als bijvoorbeeld GGiN Ochten. Als GGiN-er onbegrijpelijk!
Wat begrijp je niet?
Dat je als GGiN Barneveld blijkbaar 700 mensen in je gemeente hebt uit die plaats en dan toch naar Barneveld komen. Kan iemand mij vertellen hoeveel Barnevelders daar nu uiteindelijk zitten? Of kunnen ze in Lunteren ook een gemeente van 400 starten?
Tja, sommigen hebben er een hele rit voor over om ds R. te horen.. Ook vanuit Lunteren zal er wel een klein kerkje elke zondag afreizen..


Is er een andere gemeente dichterbij dan?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: Is er een andere gemeente dichterbij dan?
Nee, maar als het aantal uit die kern zo groot is, dat ze als afzonderlijke gemeente kunnen functioneren, vind ik dat je dat als kerkenraad moet doen. In Opheusden heb je die scheiding wel.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Laag »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Piet Puk schreef:Als het om GGiN Barneveld gaat heb ik echt met verbazing kennis genomen dat ze een nieuwe kerk in Kootwijkerbroek willen neerzetten. Die gemeente zou dan ca. 700 leden hebben. In grootte gewoon net zo groot als bijvoorbeeld GGiN Ochten. Als GGiN-er onbegrijpelijk!
Wat begrijp je niet?
Dat je als GGiN Barneveld blijkbaar 700 mensen in je gemeente hebt uit die plaats en dan toch naar Barneveld komen. Kan iemand mij vertellen hoeveel Barnevelders daar nu uiteindelijk zitten? Of kunnen ze in Lunteren ook een gemeente van 400 starten?
Tja, sommigen hebben er een hele rit voor over om ds R. te horen.. Ook vanuit Lunteren zal er wel een klein kerkje elke zondag afreizen..
Ja, in Lunteren kan ook een kerk gebouwd worden, en in Kootwijkerbroek.
De meerderheid van de gemeente heeft toentertijd besloten een nieuw kerkgebouw te bouwen, het huidige gebouw. En nu komt er dan misschien een gemeente in Kootwijkerbroek.
En sommigen hebben er een hele reis voor over, dat valt best mee, in de zomermaanden bij mooi weer, is de halve parkeerplaats leeg. Overdrijven is ook een vak.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Bruna schreef: Is er een andere gemeente dichterbij dan?
Nee, maar als het aantal uit die kern zo groot is, dat ze als afzonderlijke gemeente kunnen functioneren, vind ik dat je dat als kerkenraad moet doen. In Opheusden heb je die scheiding wel.
Zullen de HHK´ers die in Staphorst kerken ook allemaal uit staphorst komen ? Die gemeente is ook wel erg groot
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:
Bruna schreef: Is er een andere gemeente dichterbij dan?
Nee, maar als het aantal uit die kern zo groot is, dat ze als afzonderlijke gemeente kunnen functioneren, vind ik dat je dat als kerkenraad moet doen. In Opheusden heb je die scheiding wel.
Zullen de HHK´ers die in Staphorst kerken ook allemaal uit staphorst komen ? Die gemeente is ook wel erg groot
Je begrijpt inmiddels vast wel dat ik adviseer om gemeenten te beginnen, wanneer er uit plaatsen een behoorlijk aantal personen komen, dat er dan een gemeente gesticht dient te worden. Je kan toch niet uitleggen aan een gemeente van ca. 300 dat je in je gemeente zoveel mensen uit één plaats hebt zitten?
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:
Bruna schreef: Is er een andere gemeente dichterbij dan?
Nee, maar als het aantal uit die kern zo groot is, dat ze als afzonderlijke gemeente kunnen functioneren, vind ik dat je dat als kerkenraad moet doen. In Opheusden heb je die scheiding wel.
Zullen de HHK´ers die in Staphorst kerken ook allemaal uit staphorst komen ? Die gemeente is ook wel erg groot
Je begrijpt inmiddels vast wel dat ik adviseer om gemeenten te beginnen, wanneer er uit plaatsen een behoorlijk aantal personen komen, dat er dan een gemeente gesticht dient te worden. Je kan toch niet uitleggen aan een gemeente van ca. 300 dat je in je gemeente zoveel mensen uit één plaats hebt zitten?
Dat zal heel cynisch zijn als je dat zegt.. Toch lijkt het me wel enigszins apart om lid te zijn van een kerk met nog ruim 4000 anderen, De kerk is groot genoeg anders had je net als in Rijssen 2 a 3 kerken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Praktische ondersteuning omdat er financiële en pastorale nood is, juich ik toe. Verder heb ik niet zoveel met dit soort sentiment. Het lijkt wel alsof je je ervoor moet schamen om op een refodorp te wonen. Alleen al terminologie 'bij elkaar kruipen' duidt al op het negatief benaderen daarvan. Moet ik mijn kinderen straks wegsturen als ze het huis uit gaan?
Het kan inderdaad heel gezond zijn als kinderen, direct nadat zij het huis hebben verlaten, niet in hetzelfde dorp gaan wonen als hun ouders.
Heel regelmatig leunen thuisverlaters zowel qua verantwoordelijkheid als zelfstandigheid nog op het ouderlijk huis. Dat uit zich zelfs weleens in geestelijke onvolwassenheid.

Daarnaast vind ik, wanneer dat van toepassing is, het opvoedkundig aspect heel belangrijk. Door het gebrek aan een stuk zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, is er ook sneller sprake van een meesturen van grootouders in de opvoeding van de kleinkinderen. Zowel in praktische zaken als in geestelijk opzicht. Naar mijn mening funest voor de opvoedkundige opbouw van onze kinderen.

Daarnaast vind ik het treffend om te lezen in het NT dat gemeenten steeds verstrooid werden. Steeds lees je van een opbouw van de gemeente, van woordverkondiging, van geloof en bekering. Totdat er weer een tijd kwam van verstrooiing. Veelal met het gevolg dat het Evangelie verder verspreid werd in andere steden en dorpen.
Zou onze Biblebelt en haar inwoners dat ook aan kunnen? Is het besef van oa. de noodzaak van Evangelieverspreiding ook nog aanwezig?
Of blijven we vooral uit 'veiligheid' bij elkaar? Maakt het onbekende bij veel christenen ook onbemind?
(~)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door emigrant »

wat mij verbaasd heeft bij een gemeente hier vlakbij.
Had een aantal jaren een geliefd predikant: kerk te klein, geen zitplaats meer te vinden, verkeerschaos.

hij was overleden en gelijk: zes keer zo weinig volk. De trouwen blijven. Die er voor de dominee ook al waren.

dan denk ik wel eens: waar komen ze nou voor? is een (lees)dienst elders niet spectaculair genoeg? Het gaat veel om de show die wordt opgevoerd.

een leespreek heeft net zoveel de potentie om tot zegen te zijn hoe klein de gemeente ook is, zonder hoogmoed, show en ijdelheid.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/kleine-gemeent ... -1.1509634

Ik vond dit een heel mooi artikel en vind het een goed plan om hier nader naar te kijken. Het zou een onderwerp moeten worden op de Generale Synode van de kerkverbanden in onze gezindten.
Het idee van het financieel adopteren van een kleine gemeente door een grote is het overwegen waard. Als het gaat om mensen te 'verplaatsen' vanuit de Biijbelbelt naar onkerkelijke gebieden ben ik toch wat huiverig. Dat zal al snel betekenen dat we de cultuur uit de Bijbelbelt daar gaan kopieren. Lees bijvoorbeeld de discussie op de dit forum over het nette pak. Van de zomer was ik ergens waar een klein groepje mensen uit een plaats bijeenkwam en waar enkele honderden toeristen uit de Bijbelbelt bij kwamen. Na afloop werd een dame uit de plaatselijke groep (tatoo's enz) aangesproken door een dame uit de toeristengroep. 'Ja, u ziet er heel anders uit dan wij maar toch fijn dat u er bent hoor.....' Hoe goed ze het ook heeft bedoeld, maar volgens mij gaat er dan toch iets drastisch mis. Dan toch liever geen kopieer gedrag maar liever mensen die bereid zijn zich aan te passen aan de plaatselijke cultuur en de refokenmerken durven los te laten en ter plaatse het Evangelie durven uit te dragen en voor te leven door tussen en naast de mensen te gaan staan.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Laag »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/opinie/kleine-gemeent ... -1.1509634

Ik vond dit een heel mooi artikel en vind het een goed plan om hier nader naar te kijken. Het zou een onderwerp moeten worden op de Generale Synode van de kerkverbanden in onze gezindten.
Het idee van het financieel adopteren van een kleine gemeente door een grote is het overwegen waard. Als het gaat om mensen te 'verplaatsen' vanuit de Biijbelbelt naar onkerkelijke gebieden ben ik toch wat huiverig. Dat zal al snel betekenen dat we de cultuur uit de Bijbelbelt daar gaan kopieren. Lees bijvoorbeeld de discussie op de dit forum over het nette pak. Van de zomer was ik ergens waar een klein groepje mensen uit een plaats bijeenkwam en waar enkele honderden toeristen uit de Bijbelbelt bij kwamen. Na afloop werd een dame uit de plaatselijke groep (tatoo's enz) aangesproken door een dame uit de toeristengroep. 'Ja, u ziet er heel anders uit dan wij maar toch fijn dat u er bent hoor.....' Hoe goed ze het ook heeft bedoeld, maar volgens mij gaat er dan toch iets drastisch mis. Dan toch liever geen kopieer gedrag maar liever mensen die bereid zijn zich aan te passen aan de plaatselijke cultuur en de refokenmerken durven los te laten en ter plaatse het Evangelie durven uit te dragen en voor te leven door tussen en naast de mensen te gaan staan.
Ik denk ook niet dat elke kleine gemeente op een 'invasie' zitten te wachten. Stel dat een er in een 'vrije' brabantse gemeente, links van het midden, ineens een stel 'stugge' veluwenaren komen, rechts van het midden, grote kans, dat er twee groepen ontstaan. En de basis voor leegloop en scheuring is alweer gelegd. Groei moet uit de gemeente zelf komen, en uit de plaatselijke bevolking, of omringende dorpen. Financieel steunen is goed, en eventueel ouderlingen om te lezen en/of andere bijstand.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Praktische ondersteuning omdat er financiële en pastorale nood is, juich ik toe. Verder heb ik niet zoveel met dit soort sentiment. Het lijkt wel alsof je je ervoor moet schamen om op een refodorp te wonen. Alleen al terminologie 'bij elkaar kruipen' duidt al op het negatief benaderen daarvan. Moet ik mijn kinderen straks wegsturen als ze het huis uit gaan?
Het kan inderdaad heel gezond zijn als kinderen, direct nadat zij het huis hebben verlaten, niet in hetzelfde dorp gaan wonen als hun ouders.
Heel regelmatig leunen thuisverlaters zowel qua verantwoordelijkheid als zelfstandigheid nog op het ouderlijk huis. Dat uit zich zelfs weleens in geestelijke onvolwassenheid.

Daarnaast vind ik, wanneer dat van toepassing is, het opvoedkundig aspect heel belangrijk. Door het gebrek aan een stuk zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, is er ook sneller sprake van een meesturen van grootouders in de opvoeding van de kleinkinderen. Zowel in praktische zaken als in geestelijk opzicht. Naar mijn mening funest voor de opvoedkundige opbouw van onze kinderen.
Ik herken hier helemaal niets van. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat het hier over méér gaat dan (hoge) uitzonderingen. En dan heb ik het over de 'geestelijke onvolwassenheid'. De rest vind ik in dit kader niet zo van belang.
Kun je eens uitleggen wat je precies bedoelt met de geestelijke onvolwassenheid?

Ik vind het ook altijd heel opmerkelijk om dit soort argumenten te lezen. Ze worden namelijk altijd omgekeerd gebruikt als het gaat om jonge gezinnen die de stad verlaten waar ze opgegroeid zijn. Dat zou dan juist niet goed zijn.
Wandelende schreef:Daarnaast vind ik het treffend om te lezen in het NT dat gemeenten steeds verstrooid werden. Steeds lees je van een opbouw van de gemeente, van woordverkondiging, van geloof en bekering. Totdat er weer een tijd kwam van verstrooiing. Veelal met het gevolg dat het Evangelie verder verspreid werd in andere steden en dorpen.
Zou onze Biblebelt en haar inwoners dat ook aan kunnen? Is het besef van oa. de noodzaak van Evangelieverspreiding ook nog aanwezig?
Of blijven we vooral uit 'veiligheid' bij elkaar? Maakt het onbekende bij veel christenen ook onbemind?
Terechte punten, maar ook hier doe je net alsof mensen de biblebelt niet uitkomen, terwijl er ook van daaruit gestudeerd wordt, gewerkt wordt enzovoorts in heel andere gebieden.
Je vindt het treffend om te lezen en dat mag best. Maar ik lees ook dat deze verstrooiing onder druk van de vervolging gebeurde. Ik weet wel dat ze de opdracht om het evangelie over de hele wereld te brengen, in eerste instantie niet in de praktijk brachten en dat de vervolging hiervoor wel een middel was. Ik kan er echter niet uithalen dat iedere christen daarom een plek moet zoeken in een gebied waar weinig tot geen christenen wonen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Ik herken hier helemaal niets van. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat het hier over méér gaat dan (hoge) uitzonderingen.


Dan hebben jij en ik een totaal verschillend beeld op dit punt.
Ik spreek in ieder geval vanuit ervaringen niet over slechts een klein deel van de Biblebelt. In mijn (vrijwilligers)werk vormt dit beeld zich van Zeeland tot Overijssel en van Texel tot Opheusden. In en met steden en dorpen.
En dan heb ik het over de 'geestelijke onvolwassenheid'. De rest vind ik in dit kader niet zo van belang.
Kun je eens uitleggen wat je precies bedoelt met de geestelijke onvolwassenheid?


Het zijn naar mijn mening twee aspecten die in relatie tot elkaar staan. Opvoeding en zelfstandigheid, zowel in geestelijk opzicht als het alledaagse.
Met geestelijke onvolwassenheid doel ik op het (nagenoeg) klakkeloos overnemen van ouderlijke keuzes door thuisverlaters. Dit geldt op kerkelijk, theologisch en geestelijk gebied. En dan bedoel ik niet de juistheid van die keuzes, maar de onnadenkendheid of de vanzelfsprekendheid waarmee het gedrag en kader van ouders wordt gekopieerd door thuisverlaters.
Ik vind het ook altijd heel opmerkelijk om dit soort argumenten te lezen. Ze worden namelijk altijd omgekeerd gebruikt als het gaat om jonge gezinnen die de stad verlaten waar ze opgegroeid zijn. Dat zou dan juist niet goed zijn.


Dat zal ongetwijfeld. Ik heb daar niet zo'n zicht op. Wellicht omdat zowel de periferie als de stad jarenlang zijn leeggelopen ten gunste van uitdijende dorpen in de Biblebelt?
Wandelende schreef:Daarnaast vind ik het treffend om te lezen in het NT dat gemeenten steeds verstrooid werden. Steeds lees je van een opbouw van de gemeente, van woordverkondiging, van geloof en bekering. Totdat er weer een tijd kwam van verstrooiing. Veelal met het gevolg dat het Evangelie verder verspreid werd in andere steden en dorpen.
Zou onze Biblebelt en haar inwoners dat ook aan kunnen? Is het besef van oa. de noodzaak van Evangelieverspreiding ook nog aanwezig?
Of blijven we vooral uit 'veiligheid' bij elkaar? Maakt het onbekende bij veel christenen ook onbemind?
Terechte punten, maar ook hier doe je net alsof mensen de biblebelt niet uitkomen, terwijl er ook van daaruit gestudeerd wordt, gewerkt wordt enzovoorts in heel andere gebieden.
Je vindt het treffend om te lezen en dat mag best. Maar ik lees ook dat deze verstrooiing onder druk van de vervolging gebeurde. Ik weet wel dat ze de opdracht om het evangelie over de hele wereld te brengen, in eerste instantie niet in de praktijk brachten en dat de vervolging hiervoor wel een middel was. Ik kan er echter niet uithalen dat iedere christen daarom een plek moet zoeken in een gebied waar weinig tot geen christenen wonen.
Dat is ook de reden dat ik het niet als argument gebruikte dat het een verplichting is. Helaas wordt de redenering die jij noemt ook gebruikt als verkapt excuus om vooral bij het bekende te blijven. Ik stelde het als vraag: "Maakt het onbekende bij veel christenen ook onbemind?"

Iedere christen dient zijn/haar taak daar op te pakken waar God dat van hem/haar vraagt. Binnen en buiten de Biblebelt. Ik maak mij best zorgen, ook over mijn eigen keuzes, in hoeverre die in onze kringen nog in afhankelijkheid van God worden gemaakt. Ook wat betreft woonplaats en werkgebied.
Ik weet wel dat het een slechte graadmeter is, maar als ik vanuit mijn eigen blikveld kijk, dan komt de Biblebelt wat betreft die taakverdeling er toch verdraaid goed van af. Maar misschien mag ik dat niet zeggen.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

@Wandelende, laten we het er maar op houden dat we een verschillend beeld hebben. Het lijkt erop dat je het overnemen van standpunten van ouders eerder negatief duidt dan positief. Het zal vast niet altijd klakkeloos gebeuren.
Maar goed, ik herken er zo weinig van dat een gesprek best lastig is.
Wandelende schreef:Iedere christen dient zijn/haar taak daar op te pakken waar God dat van hem/haar vraagt. Binnen en buiten de Biblebelt. Ik maak mij best zorgen, ook over mijn eigen keuzes, in hoeverre die in onze kringen nog in afhankelijkheid van God worden gemaakt. Ook wat betreft woonplaats en werkgebied.
Ik weet wel dat het een slechte graadmeter is, maar als ik vanuit mijn eigen blikveld kijk, dan komt de Biblebelt wat betreft die taakverdeling er toch verdraaid goed van af. Maar misschien mag ik dat niet zeggen.
Wat je overigens met dit laatste bedoelt, begrijp ik niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook altijd heel opmerkelijk om dit soort argumenten te lezen. Ze worden namelijk altijd omgekeerd gebruikt als het gaat om jonge gezinnen die de stad verlaten waar ze opgegroeid zijn. Dat zou dan juist niet goed zijn.

Dat zal ongetwijfeld. Ik heb daar niet zo'n zicht op. Wellicht omdat zowel de periferie als de stad jarenlang zijn leeggelopen ten gunste van uitdijende dorpen in de Biblebelt?
Vast wel, maar het is een ondeugdelijke argumentatie. Je kunt ze namelijk niet gebruiken om de uit de stad vertrekkende jongeren om de oren te slaan, en tegelijkertijd de in het dorp blijvende jongelui eveneens te berispen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:@Wandelende, laten we het er maar op houden dat we een verschillend beeld hebben. Het lijkt erop dat je het overnemen van standpunten van ouders eerder negatief duidt dan positief. Het zal vast niet altijd klakkeloos gebeuren.
Maar goed, ik herken er zo weinig van dat een gesprek best lastig is.


Nee hoor, ik duidt het overnemen van standpunten van ouders verre van negatief. Dat heb ik ook aangegeven. Het gaat mij om de onnadenkendheid en de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebeurd. Het vertaalde zich in mijn zin in het woordje "klakkeloos". Wanneer daar sprake van is dan duid ik dat helaas heel erg negatief.
Wandelende schreef:Iedere christen dient zijn/haar taak daar op te pakken waar God dat van hem/haar vraagt. Binnen en buiten de Biblebelt. Ik maak mij best zorgen, ook over mijn eigen keuzes, in hoeverre die in onze kringen nog in afhankelijkheid van God worden gemaakt. Ook wat betreft woonplaats en werkgebied.
Ik weet wel dat het een slechte graadmeter is, maar als ik vanuit mijn eigen blikveld kijk, dan komt de Biblebelt wat betreft die taakverdeling er toch verdraaid goed van af. Maar misschien mag ik dat niet zeggen.
Wat je overigens met dit laatste bedoelt, begrijp ik niet.
Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar daarmee bedoel ik het volgende. Als ik naar de geografische ligging van de reformatorische populatie kijk en dat zet in relatie tot het aanbevelenswaardige leven in afhankelijkheid van God (ook met vestiging voor woon- en werkgebied), dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt. Zou het echt zo zijn?
Omdat ik huiverig ben voor een doorgeschoten geestelijk activisme, voegde ik daarom de zin toe: "Maar misschien mag ik dat niet zeggen."
(~)
Plaats reactie