Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:Ds G. Kater is een voluit gereformeerd prediker. Hopelijk besluit mijn kerkenraad (CGK) ook tot kanselruil met deze HHK predikant.
Daar is geen kanselruil voor nodig. Ze kunnen hem gewoon voorlaten gaan want de voorgangers van beide kerken zijn binnen beide kerken bevoegd.
Dan zal de kerkenraad altijd nog moeten besluiten om die mogelijkheid te effectueren. :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:Ds G. Kater is een voluit gereformeerd prediker. Hopelijk besluit mijn kerkenraad (CGK) ook tot kanselruil met deze HHK predikant.
Daar is geen kanselruil voor nodig. Ze kunnen hem gewoon voorlaten gaan want de voorgangers van beide kerken zijn binnen beide kerken bevoegd.
Dan zal de kerkenraad altijd nog moeten besluiten om die mogelijkheid te effectueren. :)
De kerkenraad bepaalt wie als voorganger worden uitgenodigd. Dat geldt ook voor voorgangers uit het eigen kerkgenootschap. Er is dan geen sprake van effectueren, want het is opgenomen in de kerkorde. Waar het mij om gaat is dat er geen sprake is van kanselruil. Ze zijn gewoon bevoegd. Er wordt niet van kansel geruild, maar de kansels zijn opengesteld.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Dodo »

Kanselruil betekent toch gewoon dat kerken de kansel openstellen voor predikanten uit een ander kerkverband?
Dus een afspraak tussen kerk A en kerk B dat predikanten uit de ene kerk ook voor mogen gaan in de andere kerk.
Misschien denk jij dat er echt geruild moet worden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

In het kerkblad van de Hervormde gemeente Scherpenisse wordt een dienst in de HHK Sint Maartensdijk aangekondigd, waarin ds. Lohuis samen met een HHK-predikant voorgaat.
Ook een dienst in Scherpenisse samen met ds. Weststrate, voor de GBS.
Verder staat er een lang stuk in van ds. Lohuis, waarin hij schrijft over 'het blijde nieuws' voor ons dorp, dat kand. Blok het beroep naar de GG heeft aangenomen. Het stuk gaat over diens opa, ds. M. Blok. En tot slot nog over ds. P. Blok en ouderling Van der Stouw uit Rijssen.

"Mijn vriend ouderling Van der Stouw zuchtte dikwijls: 'Al mijn vrienden zijn al boven en ik zit hier nog. Maar ik moet mijn raad uitdienen.' Uit die tijd heb ik nog één geestelijke vriend in Rijssen. De anderen zijn mij reeds voorgegaan. Ik zie daar met heimwee op terug. Toen kon ik nog aan hun voeten zitten om onderwijs te ontvangen. Inmiddels ben ik een generatie opgeschoven en geroepen om anderen te onderwijzen. De Heere geve mij daartoe van Zijn Geest, zoals Elisa dat van Elia begeerde.
Het is een lang stuk geworden. Maar het leek me wel een keer goed om dit te schrijven. Ik hoop dat het tot zelfonderzoek leidt of tot jaloersmaking. "

Ik word wel blij van zo'n kerkblaadje. En DIA ook wel denk ik...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Auto »

eilander schreef:In het kerkblad van de Hervormde gemeente Scherpenisse wordt een dienst in de HHK Sint Maartensdijk aangekondigd, waarin ds. Lohuis samen met een HHK-predikant voorgaat.
Ook een dienst in Scherpenisse samen met ds. Weststrate, voor de GBS.
Verder staat er een lang stuk in van ds. Lohuis, waarin hij schrijft over 'het blijde nieuws' voor ons dorp, dat kand. Blok het beroep naar de GG heeft aangenomen. Het stuk gaat over diens opa, ds. M. Blok. En tot slot nog over ds. P. Blok en ouderling Van der Stouw uit Rijssen.

"Mijn vriend ouderling Van der Stouw zuchtte dikwijls: 'Al mijn vrienden zijn al boven en ik zit hier nog. Maar ik moet mijn raad uitdienen.' Uit die tijd heb ik nog één geestelijke vriend in Rijssen. De anderen zijn mij reeds voorgegaan. Ik zie daar met heimwee op terug. Toen kon ik nog aan hun voeten zitten om onderwijs te ontvangen. Inmiddels ben ik een generatie opgeschoven en geroepen om anderen te onderwijzen. De Heere geve mij daartoe van Zijn Geest, zoals Elisa dat van Elia begeerde.
Het is een lang stuk geworden. Maar het leek me wel een keer goed om dit te schrijven. Ik hoop dat het tot zelfonderzoek leidt of tot jaloersmaking. "

Ik word wel blij van zo'n kerkblaadje. En DIA ook wel denk ik...
Ik word hier ook wel blij van ;)
GJH
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:32

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GJH »

[quote="eilander"]In het kerkblad van de Hervormde gemeente Scherpenisse wordt een dienst in de HHK Sint Maartensdijk aangekondigd, waarin ds. Lohuis samen met een HHK-predikant voorgaat.
Ook een dienst in Scherpenisse samen met ds. Weststrate, voor de GBS.
Verder staat er een lang stuk in van ds. Lohuis, waarin hij schrijft over 'het blijde nieuws' voor ons dorp, dat kand. Blok het beroep naar de GG heeft aangenomen. Het stuk gaat over diens opa, ds. M. Blok. En tot slot nog over ds. P. Blok en ouderling Van der Stouw uit Rijssen.

"Mijn vriend ouderling Van der Stouw zuchtte dikwijls: 'Al mijn vrienden zijn al boven en ik zit hier nog. Maar ik moet mijn raad uitdienen.' Uit die tijd heb ik nog één geestelijke vriend in Rijssen. De anderen zijn mij reeds voorgegaan. Ik zie daar met heimwee op terug. Toen kon ik nog aan hun voeten zitten om onderwijs te ontvangen. Inmiddels ben ik een generatie opgeschoven en geroepen om anderen te onderwijzen. De Heere geve mij daartoe van Zijn Geest, zoals Elisa dat van Elia begeerde.
Het is een lang stuk geworden. Maar het leek me wel een keer goed om dit te schrijven. Ik hoop dat het tot zelfonderzoek leidt of tot jaloersmaking. "

Ik word wel blij van zo'n kerkblaadje. En DIA ook wel denk ik...



Wat heeft een HHK dominee te maken met de aanname van een beroep in eigen dorp van een ander kerkgenootschap?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

GJH schreef:Wat heeft een HHK dominee te maken met de aanname van een beroep in eigen dorp van een ander kerkgenootschap?
Net zo veel of zo weinig als hij zelf vindt. Je krijgt er een collega bij.

Gelukkig hoef je als predikant niet bang te zijn voor broodroof.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

GJH schreef:Wat heeft een HHK dominee te maken met de aanname van een beroep in eigen dorp van een ander kerkgenootschap?
Los van het feit dat je niet goed de quote hebt weergegeven, is ds. Lohuis Hervormd (en dus niet Hersteld Hervormd). Bovendien is het heel logisch dat je als predikanten zijnde in een dorp op sommige vlakken samenwerkt, bijvoorbeeld bij de plaatselijke school.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
GJH schreef:Wat heeft een HHK dominee te maken met de aanname van een beroep in eigen dorp van een ander kerkgenootschap?
Los van het feit dat je niet goed de quote hebt weergegeven, is ds. Lohuis Hervormd (en dus niet Hersteld Hervormd). Bovendien is het heel logisch dat je als predikanten zijnde in een dorp op sommige vlakken samenwerkt, bijvoorbeeld bij de plaatselijke school.
Ds. Lohuis is een PKN-er, voor alle duidelijkheid. En op zo'n klein dorpje heb je heel veel met elkaar te maken, zelfs als je - zoals in het verleden helaa soms ook het geval was - niet zoveel met elkaar te maken wílt hebben.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ditbenik »

Wat heeft een HHK dominee te maken met de aanname van een beroep in eigen dorp van een ander kerkgenootschap?
Waarom zou een predikant niets mogen vinden van de aanname van een beroep in eigen dorp van een andere kerkverband? Ook predikanten hebben in Nederland vrijheid van meningsuiting.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door s1051952 »

Zondag 11 november hoopt ds. K. van Staveren (protestantse gemeente Dedemsvaart) voor te gaan in de CGK van Dedemsvaart. 

Bron: http://www.cgkdedemsvaart.nl/index.php/ ... oster-2013
KNed
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door KNed »

Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Was dit in Oostenrijk? Ds. A. H. (GG) en ds. K. B. (PKN)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Ik vind dat niet zo bijzonder, behalve dan als een deel van de mensen naar een dienst in de plaatselijke kerk gaat. Het lijkt me zoals het hoort.

Maar soms is dat ook wel ingewikkeld. Ik maakte in Oostenrijk een HHK-dominee mee en dat was een hele belevenis. Ik begrijp best dat mensen uit een gewone PKN-gemeente of de GKV wel tamelijk verbaasd zullen zijn geweest. Er werd nauwelijks iets gezongen, de man had het steeds over een ogenblik terwijl het uren leek te duren, om maar een paar details te noemen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
KNed schreef:Niet helemaal kanselruil maar wel gerelateerd: ik ben afgelopen weken in het buitenland geweest en 2x op zondag een Nederlandse dienst bezocht. Op beide zondagen ging er 1x een GG en 1x een PKN dominee voor. Bijzonder om te zien dat een deel van het publiek dan beide diensten bezoekt. Als dat in de vakantie geen probleem is moet het de rest van het jaar ook geen probleem zijn om op elkaars kansels te staan.

Al was het gezien de hoeveelheid bezoekers ook wel duidelijk dat een deel van het publiek voorkeur had voor 1 van de predikanten.
Ik vind dat niet zo bijzonder, behalve dan als een deel van de mensen naar een dienst in de plaatselijke kerk gaat. Het lijkt me zoals het hoort.

Maar soms is dat ook wel ingewikkeld. Ik maakte in Oostenrijk een HHK-dominee mee en dat was een hele belevenis. Ik begrijp best dat mensen uit een gewone PKN-gemeente of de GKV wel tamelijk verbaasd zullen zijn geweest. Er werd nauwelijks iets gezongen, de man had het steeds over een ogenblik terwijl het uren leek te duren, om maar een paar details te noemen.
Wanneer het thema o.a. over de eeuwigheid ging dan klopt dat "een ogenblik" wel. Dan is het leven werkelijk een ogenblik. Verder, als het werkelijk Ds. A. H. van de GG was dan zullen de meeste bezoekers het best vinden dat het maar voor een enkele keer was. Zo nuchter mag je wel zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie