Votum en groet

GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Votum en groet

Bericht door GZB »

Jantje schreef:
DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Apart om te stellen dat het per se zo moet. Er is geen moeten, laat het lekker aan de plaatselijke gemeenten over om een vorm te kiezen die bij de gemeente past.

En @Jantje, het klopt dat in die gemeenten die je noemt de dominee begint met het votum en groet maar daarna wordt de gemeente echt niet door de ouderling van dienst nog eens welkom geheten, die begint dan gewoon de eerste psalm op te lezen.
Ik ben wel eens in Barneveld geweest, maar toen was het votum pas na de schriftlezing. Dus ik vraag me af of dit wel klopt.
Ik ben er ook meerdere malen geweest (in beide Ger. Gem.). En er werd toen toch echt eerst votum en groet gedaan. Vervolgens heet de ouderling welkom en worden er mededelingen gedaan. En daarna geeft de ouderling het Psalmvers op (wat hij helemaal voorleest overigens) waarna er wordt gezongen. Daarna wordt door de ouderling zelf gezegd wat het schriftgedeelte is. De dominee hoeft dus na het votum en de groet niks meer te doen, tot het schriftgedeelte is voorgelezen en het gemeenschappelijk gebed is.
Nou Jantje, ga nog maar eens naar Barneveld. De ouderling heet daar absoluut niet de gemeente welkom. Wat wordt er volgens jou gezegd dan: we heten u allen hartelijk welkom?
De volgorde die je verder schetst klopt wel.

Ook wordt dit "welkom heten" niet in Rijssen, Ijsselmonde en Uddel gedaan zoals jij noemt.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Votum en groet

Bericht door Roos2018 »

Wat ik belangrijker vind is dat in een gemeente Gods Woord zuiver wordt gepreekt dan dat er zo strak met de orderegels wordt omgegaan. Als je alleen al ziet wat voor discussie dat op dit forum veroorzaakt ... dan krijg ik heimwee naar die kleine buitenlandse kerken.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Votum en groet

Bericht door FlyingEagle »

Dit is een vrij onbelangrijk onderwerp om over te discussiëren. Ik snap de stelligheid hierover gewoon niet
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Votum en groet

Bericht door Roos2018 »

FlyingEagle schreef:Dit is een vrij onbelangrijk onderwerp om over te discussiëren. Ik snap de stelligheid hierover gewoon niet
Bedenk wel dat de kerk door de loop van de tijd z´n eigen cultuur heeft gevormd, waar dit topic onderwerp ook onder valt. En cultuurbeleving gaat nou eenmaal gepaard met emoties. De (volg)orde van de dienst is bij velen ook een emotionele beleving.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Votum en groet

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Apart om te stellen dat het per se zo moet. Er is geen moeten, laat het lekker aan de plaatselijke gemeenten over om een vorm te kiezen die bij de gemeente past.

En @Jantje, het klopt dat in die gemeenten die je noemt de dominee begint met het votum en groet maar daarna wordt de gemeente echt niet door de ouderling van dienst nog eens welkom geheten, die begint dan gewoon de eerste psalm op te lezen.
Ik ben wel eens in Barneveld geweest, maar toen was het votum pas na de schriftlezing. Dus ik vraag me af of dit wel klopt.
Ik ben er ook meerdere malen geweest (in beide Ger. Gem.). En er werd toen toch echt eerst votum en groet gedaan. Vervolgens heet de ouderling welkom en worden er mededelingen gedaan. En daarna geeft de ouderling het Psalmvers op (wat hij helemaal voorleest overigens) waarna er wordt gezongen. Daarna wordt door de ouderling zelf gezegd wat het schriftgedeelte is. De dominee hoeft dus na het votum en de groet niks meer te doen, tot het schriftgedeelte is voorgelezen en het gemeenschappelijk gebed is.
En de ouderling zegt dan: welkom gemeente, gasten en luisteraars thuis? Nou, niet in Barneveld, Genemuiden en aanverwante gemeenten
Het wordt wel eens gezegd (niet hoorbaar in de kerk) voor de luisteraars van de kerktelefoon, bij het begin van het aflezen van de orde van dienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Een 'welkomswoord' is volgens mij ook echt iets PKN-achtig (en misschien wel CGK/GKv etc.)
Dat wil niet zeggen dat mensen in de kerk niet hartelijk welkom zijn.
Dat klopt wel, ja. Bij ons in de PKN wordt iedereen ook welkom geheten, met een handdruk erbij nog wel. Door de koster, bij de deur wel te verstaan.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Votum en groet

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Een 'welkomswoord' is volgens mij ook echt iets PKN-achtig (en misschien wel CGK/GKv etc.)
Dat wil niet zeggen dat mensen in de kerk niet hartelijk welkom zijn.
Dat klopt wel, ja. Bij ons in de PKN wordt iedereen ook welkom geheten, met een handdruk erbij nog wel. Door de koster, bij de deur wel te verstaan.
Bij ons krijg je geen handdruk (meestal) maar je wordt wel bij de deur welkom geheten.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Votum en groet

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:Vreemd dat ds Heijkamp Psalm 121 noemt voor het votum. Het votum komt uit Psalm 124 vers 8: "Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft."
Jawel. Maar ik lees in Psalm 121 vers 2: Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
Dat staat er inderdaad, maar het votum spreekt niet van 'Mijn' maar van 'onze' en dat is toch echt Psalm 124.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Votum en groet

Bericht door Roos2018 »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:
Ditbenik schreef:Vreemd dat ds Heijkamp Psalm 121 noemt voor het votum. Het votum komt uit Psalm 124 vers 8: "Onze hulp is in den Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft."
Jawel. Maar ik lees in Psalm 121 vers 2: Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
Dat staat er inderdaad, maar het votum spreekt niet van 'Mijn' maar van 'onze' en dat is toch echt Psalm 124.
Psalm 121: ezrie me´im adonaj (mijn hulp is van de Heere)
Psalm 124: ezrenoe bsjem adonaj (onze hulp is in de naam van de Heere)
Spreekt voor zich.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Votum en groet

Bericht door Roos2018 »

Mannetje schreef: Bij ons krijg je geen handdruk (meestal) maar je wordt wel bij de deur welkom geheten.
In de Engelse kerk (Strict Baptist) krijg je na de dienst ook een handdruk van de voorganger, en vraagt hij - als je buitenlander bent - of je wat van de dienst verstaan hebt. Vonden wij erg persoonlijk overkomen.
In Zuid-Amerika (Quitto, Equador) mochten we na de dienst een kijkje nemen in het kantoortje van de dominee. Hij zat daar in z´n eenvoud het collectegeld te tellen. Amerikaanse dollars. Wij zullen nooit zijn blije gezicht vergeten. Hij had aan de gemeenteleden gevraagd om nog niet naar huis te gaan, voordat we met z´n allen op de foto konden voor die mensen uit Nederland die ze helemaal niet kenden. Waar liefde woont ...
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Votum en groet

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Een 'welkomswoord' is volgens mij ook echt iets PKN-achtig (en misschien wel CGK/GKv etc.)
Dat wil niet zeggen dat mensen in de kerk niet hartelijk welkom zijn.
Dat klopt wel, ja. Bij ons in de PKN wordt iedereen ook welkom geheten, met een handdruk erbij nog wel. Door de koster, bij de deur wel te verstaan.
Welnee, dat gebeurt buiten de PKN ook. Ik ken PKN, CGK, GVK en HHG waar het gebeurt. Dat is echt niet iets van alleen PKN. In vorige (niet-PKN gemeente) waar ik woonde is het altijd de gewoonte geweest dat de ouderling van dienst de gemeente, de gasten en de luisteraars thuis hartelijk welkom heette en vervolgens werden de afkondigingen gedaan. Daarna werd een Psalmvers gezongen, dan stil gebed en daarna begon de voorganger de dienst.
In de gemeente waar ik nu zit is nog geen vaste liturgie. Mensen worden welkom geheten en vrijwel alles wordt uitgelegd in de hoop dat buitenstaanders ook kunnen begrijpen wat er allemaal gebeurt en zich snel op hun gemak voelen. En iedereen krijgt een hand bij binnenkomst en vertrek.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Votum en groet

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Bij ons krijg je geen handdruk (meestal) maar je wordt wel bij de deur welkom geheten.
En mag je zitten waar je wilt?
Wij zijn ook eens verwelkomd bij de deur, maar vervolgens moesten we blijven wachten in de hal tot 5 minuten voor aanvang van de dienst. De plekjes die over waren mochten we gaan innemen, zodat ons gezin verspreid door de kerk zat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Vraag: wie zijn bevoegd om de groet uit te spreken? Dus niet het forum.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Vraag: wie zijn bevoegd om de groet uit te spreken? Dus niet het forum.
Nou, het forum zeker niet. Maar waarschijnlijk bedoel je 'niet het votum'. :slurp
Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar wat ik zie is in elk geval dat alleen predikanten dit doen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Vraag: wie zijn bevoegd om de groet uit te spreken? Dus niet het forum.
Nou, het forum zeker niet. Maar waarschijnlijk bedoel je 'niet het votum'. :slurp
Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar wat ik zie is in elk geval dat alleen predikanten dit doen.
Ik was er al bang voor dat het forum dit niet mocht :slurp

Wat mij altijd is gezegd dat dit vanuit hun zending van Godswege dit enkel door predikanten mag gebeuren, omdat dit een taak is vanuit hun Zender.

Ik vind het dan ook vreemd dat eerwaarde heren dit doen. En zelfs ouderlingen uit PKN-gemeenten heb ik dit horen doen. Ik heb daar altijd een naar gevoel bij.
Plaats reactie