Votum en groet

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:Apart om te stellen dat het per se zo moet. Er is geen moeten, laat het lekker aan de plaatselijke gemeenten over om een vorm te kiezen die bij de gemeente past.

En @Jantje, het klopt dat in die gemeenten die je noemt de dominee begint met het votum en groet maar daarna wordt de gemeente echt niet door de ouderling van dienst nog eens welkom geheten, die begint dan gewoon de eerste psalm op te lezen.
Ik ben wel eens in Barneveld geweest, maar toen was het votum pas na de schriftlezing. Dus ik vraag me af of dit wel klopt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Votum en groet

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Eerst stil gebed dan de mededelingen dan votum en groet?
Er zijn gemeente die eerst alles doen schriftlezeing wet zingen en dan pas gaat de predikant het votum en groet uitspreken.
Zoals het laatst genoemd wordt in de OGGiN hier ter plaatse gedaan.

Bij ons (GG) wordt zolang ik me herinner na het stil gebed eerst votum en groet uitgesproken,
Ook in Vrije Oud Gereformeerde Gemeente (Bevervoorde) is dit gebruikelijk.

Wat ik boven zie van Barneveld, zo is het dus ook hier.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Votum en groet

Bericht door Mannetje »

Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Ik heb wat humoristische inslag, kan er ook niets aan doen. Volgens mij is dit met name gebruikelijke in de hervormde gemeenten. Ik ben nog nooit welkom geheten in de gemeente met goedemorgen. Misschien toch wel eens goed dat de kerkenraad dit doet
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Ik vind het wel zo aardig. En bovendien is het mijns inziens het meest geschikte moment voor mededelingen. En in sommige kerken speelt ook nog een rol dat de kerkenraad op die manier een paar extra psalmcoupletten kan voorschrijven en de toonzetting van de dienst in lijn kan houden.

In de Gereformeerde Gemeenten heb je gastpredikanten die best normaal kunnen spreken, maar alleen als ze tenminste een minuut aan het woord zijn. In zo'n geval is het stichtelijker om de korte aankondigingen en mededelingen door de ouderling van dienst te laten verlopen, dan hoeft niemand zich daar over onnodig op te winden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Wat ik trouwens ernstiger vind is dat de groet word uit gesproken door personen die als eerwaarde heer door het leven gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Apart om te stellen dat het per se zo moet. Er is geen moeten, laat het lekker aan de plaatselijke gemeenten over om een vorm te kiezen die bij de gemeente past.

En @Jantje, het klopt dat in die gemeenten die je noemt de dominee begint met het votum en groet maar daarna wordt de gemeente echt niet door de ouderling van dienst nog eens welkom geheten, die begint dan gewoon de eerste psalm op te lezen.
Ik ben wel eens in Barneveld geweest, maar toen was het votum pas na de schriftlezing. Dus ik vraag me af of dit wel klopt.
Ik ben er ook meerdere malen geweest (in beide Ger. Gem.). En er werd toen toch echt eerst votum en groet gedaan. Vervolgens heet de ouderling welkom en worden er mededelingen gedaan. En daarna geeft de ouderling het Psalmvers op (wat hij helemaal voorleest overigens) waarna er wordt gezongen. Daarna wordt door de ouderling zelf gezegd wat het schriftgedeelte is. De dominee hoeft dus na het votum en de groet niks meer te doen, tot het schriftgedeelte is voorgelezen en het gemeenschappelijk gebed is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Dat is dan een hele verbetering. Ik heb het ook over 25 jaar geleden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Nee inderdaad. Ik snap er ook niks van. En de onkerkelijken gaan de dienst daar echt niet beter door begrijpen.
We zijn tenslotte wel in de eredienst onder het gehoor van Gods Woord. En dan moet er toch een eerbiedige gepastheid zijn, vind ik althans.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is dan een hele verbetering. Ik heb het ook over 25 jaar geleden.
Juist, ja, dat vermoedde ik al.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Nee inderdaad. Ik snap er ook niks van. En de onkerkelijken gaan de dienst daar echt niet beter door begrijpen.
We zijn tenslotte wel in de eredienst onder het gehoor van Gods Woord. En dan moet er toch een eerbiedige gepastheid zijn, vind ik althans.
Wat is er volgens jou precies ongepast aan een vriendelijk welkom?

Ik vind het eerder onbeleefd (wat ik ook wel eens heb meegemaakt) dat een ouderling plompverloren begon met drie mededelingen. Het is fatsoenlijk mensen eerst behoorlijk te adresseren als je tegen ze praat. Niet met He, en nog minder zonder enige aanspreekvorm.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Nee inderdaad. Ik snap er ook niks van. En de onkerkelijken gaan de dienst daar echt niet beter door begrijpen.
We zijn tenslotte wel in de eredienst onder het gehoor van Gods Woord. En dan moet er toch een eerbiedige gepastheid zijn, vind ik althans.
Eerbiedige gepastheid is een abstract begrip...
Wat de een eerbiedig vindt, vindt de ander oneerbiedig...
Natuurlijk begrijpen we wel een beetje wat bedoeld wordt... maar toch...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Votum en groet

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Het welkomstwoord mag van mij ook achterwege blijven. Alleen als je een 'bijzondere' gast of dienst hebt, vooruit, maar anders zie ik het nut er niet van in.
Een 'welkomswoord' is volgens mij ook echt iets PKN-achtig (en misschien wel CGK/GKv etc.)
Dat wil niet zeggen dat mensen in de kerk niet hartelijk welkom zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Het komt gelukkig ook in de GG regelmatig voor. Maar inderdaad is het in de PKN algemener in gebruik om de aanwezigen hartelijk welkom te heten. In kerken waar men een, twee schaapjes niet mist, komt het minder voor, al weet ik niet of daar een verband tussen zit.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Votum en groet

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
DDD schreef:
FlyingEagle schreef:Apart om te stellen dat het per se zo moet. Er is geen moeten, laat het lekker aan de plaatselijke gemeenten over om een vorm te kiezen die bij de gemeente past.

En @Jantje, het klopt dat in die gemeenten die je noemt de dominee begint met het votum en groet maar daarna wordt de gemeente echt niet door de ouderling van dienst nog eens welkom geheten, die begint dan gewoon de eerste psalm op te lezen.
Ik ben wel eens in Barneveld geweest, maar toen was het votum pas na de schriftlezing. Dus ik vraag me af of dit wel klopt.
Ik ben er ook meerdere malen geweest (in beide Ger. Gem.). En er werd toen toch echt eerst votum en groet gedaan. Vervolgens heet de ouderling welkom en worden er mededelingen gedaan. En daarna geeft de ouderling het Psalmvers op (wat hij helemaal voorleest overigens) waarna er wordt gezongen. Daarna wordt door de ouderling zelf gezegd wat het schriftgedeelte is. De dominee hoeft dus na het votum en de groet niks meer te doen, tot het schriftgedeelte is voorgelezen en het gemeenschappelijk gebed is.
En de ouderling zegt dan: welkom gemeente, gasten en luisteraars thuis? Nou, niet in Barneveld, Genemuiden en aanverwante gemeenten
Plaats reactie