Extreem weer

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

refo schreef:Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
Het KNMI onderbouwt dit ook:
https://knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/droogte
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
refo schreef:Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
Het KNMI onderbouwt dit ook:
https://knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/droogte
Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Er zitten meer kanten aan die ook de KNMI serieus neemt. 1975 en vooral 1976 waren uitschieters, die hebben altijd gekend. Denk aan 1944, 1947, 1959. We kunnen nu niet meer spreken van 'normale uitschieters'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

OP dit moment trekt een enorme regenbui over onze stad...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Er zitten meer kanten aan die ook de KNMI serieus neemt. 1975 en vooral 1976 waren uitschieters, die hebben altijd gekend. Denk aan 1944, 1947, 1959. We kunnen nu niet meer spreken van 'normale uitschieters'
Als je zo´n antwoord geeft, @Dia, lijkt het me beter dat je dat goed onderbouwd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Er zitten meer kanten aan die ook de KNMI serieus neemt. 1975 en vooral 1976 waren uitschieters, die hebben altijd gekend. Denk aan 1944, 1947, 1959. We kunnen nu niet meer spreken van 'normale uitschieters'
Als je zo´n antwoord geeft, @Dia, lijkt het me beter dat je dat goed onderbouwd.
Dat een heel gezoek worden. Ik zou adviseren alle achtergrond van het KNMI en andere meteorologische instituten na lezen. Ook het bericht dat gisteren in de krant werd gepubliceerd, ik meen van Australische wetenschappers. Er zijn ook zaken die duidelijk waarneembaar zijn die niet altijd zo duidelijk onderbouwd hoeven te worden als dat al vele malen gebeurt is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:OP dit moment trekt een enorme regenbui over onze stad...
Intussen kan ik melden dat de meeste regen ten noorden en ten zuiden van de stad viel, met name meer in Oost-Twente. Het is hier tot nu toe erg meegevallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Extreem weer

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
refo schreef:Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
Het KNMI onderbouwt dit ook:
https://knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/droogte
Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Ik ga er maar van uit dat het KNMI gewoon wetenschappelijk bezig is, zonder bijbedoelingen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Er zitten meer kanten aan die ook de KNMI serieus neemt. 1975 en vooral 1976 waren uitschieters, die hebben altijd gekend. Denk aan 1944, 1947, 1959. We kunnen nu niet meer spreken van 'normale uitschieters'
Als je zo´n antwoord geeft, @Dia, lijkt het me beter dat je dat goed onderbouwd.
Dat een heel gezoek worden. Ik zou adviseren alle achtergrond van het KNMI en andere meteorologische instituten na lezen. Ook het bericht dat gisteren in de krant werd gepubliceerd, ik meen van Australische wetenschappers. Er zijn ook duidelijke dingen die niet altijd zo duidelijk onderbouwd hoeven te worden als dat al vele malen gebeurt is.
Het KNMI beschouwd deze zomer als een uitschieter zolang ze niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen om het tegendeel kunnen aantonen. Daar is veel meer voor nodig.
Ga er maar vanuit dat het KNMI niet zomaar wat naar buiten brengt. Lees maar eens op de site wat ze over de weermodellen schrijven.
Voor een goede prognose hebben ze nog jaren nodig om tot een weermodel voor de komende tijd te komen.
Ik ga daarom ook geen uitspraak doen wat ik zelf niet kan onderbouwen, en wat dat betreft ben ik dan ook heel voorzichtig. Er zijn al zoveel van die ´wetenschappelijke´ studies (die overigens goed in het gehoor liggen) gesneuveld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
refo schreef:Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
Het KNMI onderbouwt dit ook:
https://knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/droogte
Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Ik ga er maar van uit dat het KNMI gewoon wetenschappelijk bezig is, zonder bijbedoelingen.
IK ook, en ik geloof niet dat ik er blijk van heb gegeven dat ik daar anders over zou denken,

Meteen nog maar een linkje over het buiencomplex dat nu over Oost-Nederland trekt:
https://www.google.nl/search?q=noodweer ... 88&dpr=1.5
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

En het erge (voor veel mensen) is dat het weer roet in het eten gooit:
Zomaar vers van de pers:

Opening dorpsfeest Luttenberg in gevaar door noodweer
In het jaar dat Luttenberg het 700-jarig bestaan viert, is voor het Luttenbergsfeest een extra feestelijk programma in elkaar gedraaid. Maar het noodweer vormt een serieuze bedreiging voor de opening van het festijn.
De organisatie houdt aan het begin van de middag crisisberaad of de optocht, die voor 19.00 uur op het programma staat, wel kan doorgaan. Een woordvoerder van het Luttenbergsfeest meldt dat daarover rond 15.00 uur uitsluitsel volgt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Extreem weer

Bericht door Delftenaar »

Luttenberg zij een mooie herdenking gegund, dat in de eerste plaats.

Maar zoek er niet teveel achter. Zoiets kan gebeuren gezien de grillen van ons weer.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
refo schreef:Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
Het KNMI onderbouwt dit ook:
https://knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/droogte
Nu wordt weer één kant belicht, waarschijnlijk omdat dat ons meer geruststelt.
Er zitten meer kanten aan die ook de KNMI serieus neemt. 1975 en vooral 1976 waren uitschieters, die hebben altijd gekend. Denk aan 1944, 1947, 1959. We kunnen nu niet meer spreken van 'normale uitschieters'
Over één kant kan ik niet oordelen; ik ga af op wat een gezaghebbend instituut als het KNMI poneert.
Als christen behoor je rentmeester te zijn van de schepping, maar ook aan de Heere te vragen om in afhankelijkheid bij de dag te mogen leven. Het is beter om in het verborgen de aardse en geestelijke noden aan de Heere kenbaar te maken en te vragen om Zijn bewarende en leidende hand, want dat is de enige factor die geruststelling geven kan.
Daar wil de Heere om gevraagd zijn, niet om van alles ongeleid te roeptoeteren op internet, waar overigens niks van uitgaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

Het is droog in ons land. Droog én warm. Mens en dier zucht eronder en zien al wekenlang reikhalzend uit naar een verfrissende regenbui en enige verkoeling.
Ook de bomen, bloemen en planten hebben het zwaar. De bomen laten hun bladeren vallen en de bloemen en planten zijn op vele plaatsen verdord. Of de hete en droge zomer met een verandering van het klimaat te maken heeft, valt niet met zekerheid te zeggen.

Wetenschappers verschillen daarover van mening. Wel klinkt de waarschuwing uit hun mond, dat we in de toekomst waarschijnlijk vaker met periodes van grote droogte te maken gaan krijgen. Daarnaast zullen we ook steeds vaker worden geconfronteerd met extreme stortbuien, die voor veel overlast en schade kunnen zorgen.

Hoe verschillend we ook over het weer denken, het is altijd weer van belang om Gods Woord te laten spreken. Genesis 8 vers 22 is daar duidelijk over: ‘Voortaan, al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht niet ophouden’. Die gedachte vinden we ook terug in Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus.
Daarin wordt immers geleerd, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen. Of de huidige weersomstandigheden als een oordeel van God moeten worden gezien? Laten we maar voorzichtig zijn om die conclusie te trekken. Ons past bescheidenheid en we moeten ons niet willen indringen in het alwijze Godsbestuur. Wat de droogte en hitte ons wel leren is, dat we in alles van de Heere afhankelijk zijn, of we dat nu geloven of niet.

In het verleden vormden periodes van grote droogte wel eens aanleiding om daar in speciale preken bij stil te staan.
Zo hield ds. B. Smijtegelt op zondag 24 september 1719 in Middelburg een preek over Jakobus 5 : 16b-18: ‘Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. Elia was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed, dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden. En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar vrucht voort’.

In deze preek wijst hij erop, dat de Heere in het rijk der natuur al vaker heeft gesproken, zoals in de jaren 1695 en 1696, toen we vanwege het water haast geen ‘gezonde bete broods’ was. En hij vervolgt: ‘En wat doet God nu in ’t jaar 1719? Hij heeft het in zes maanden haast niet laten regenen. Denkt gij dat God daar niets mee voor heeft?’ Het is opmerkelijk dat de Middelburgse predikant even later verwijst naar ‘een vlammig vuur aan de lucht’, dat in ’t voorjaar door velen is gezien. ‘Wat heeft God daar op doen volgen?’ zo vraagt hij zijn hoorders af. ‘Een grote droogte. Vraag het de stokouden, of zij het wel ooit gezien hebben: zo’n langdurige droogte, de lucht zo vlammend, dat elk moet uitroepen: Wie kan voor Uw hitte bestaan? Zodat elk versmacht: een werkman op zijn werk, een akkerman op de akker, de leraars in hun dienst, ja zelfs de toehoorders in het horen. God heeft de hemel als koper gemaakt, de aarde als ijzer, zodat de weiden verbrand zijn, zodat de stromen en poelen uitgedroogd zijn, zodat het altemaal erbarmelijk is in het land’.

In dezelfde preek zoekt hij ook naar oorzaken van de grote droogte. Daarbij wijst hij onder meer op de ontheiliging van de zondag: ‘Het is in waarheid alsof deze warme en hete zomer nergens toe gediend heeft dan om de rustdag te schenden onder groot en klein, knechten en
meiden, om met jachten te varen, met wagens te rijden, te spelen en te lopen. Het is alsof Nederland begon te zeggen: Wij willen de regen van het Woord niet hebben. Het is goed, zegt God, dan zal Ik u om de natuurlijke regen doen zuchten’.

Aan het slot van zijn preek legt hij een klemmende vraag aan de gemeente voor: ‘Wie is er die de Naam van God eens aanroept? Die er het meest van praten hoe heet en hoe droog het is, die bidden niet. Waar is de taal in het bidden: Ach, Heere, open toch de hemel? Ik denk dat de nood ons opgelegd is om te zeggen: Heere, wij weten dat Gij de wolken gebieden kunt en zij zullen regen geven, maar Gij kunt ons ook doden door dorst. Zo één worstelt en zegt: Heere, hoor, o Heere, verhoor, o Heere merk erop! Ach, dat Gij de hemel eens ontsloot. Gij hebt regen genoeg om ’t harde aardrijk week te maken, opdat de landman het zaad in de aarde mag werpen en zeggen: Er is nog over om te leven’.

Als ds. Smijtegelt veertien dagen later vanwege de sterfte onder het vee opnieuw een gelegenheidspreek houdt, nu over Joël 1 : 18-20, merkt hij op: ‘Over veertien dagen zagen wij de zuchtende aarde en dat een krachtig gebed des rechtvaardigen veel bij God vermag. Het heeft de Heere beliefd van dat tijdstip af milde regen te geven. Wij willen ons zoveel niet verheffen dat God ons verhoord heeft, maar denken liever dat er wellicht ergens enige arme vromen bij God iets vermocht hebben. Het zij hoe het zij, de tekst is de waarheid, dat een krachtig gebed des rechtvaardigen veel bij God vermag en wij danken God, dat het Hem heeft beliefd de hemel te openen en milde regen te geven.

J.P. Sinke, kerkblad Gereformeerde Gemeenten, Krabbendijke
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

Mooi en evenwichtig stuk @Mara, bedankt voor het delen.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Extreem weer

Bericht door elbert »

gallio schreef:Ik ga er maar van uit dat het KNMI gewoon wetenschappelijk bezig is, zonder bijbedoelingen.
Ik niet. Het KNMI zit aantoonbaar op het spoor van extreme voorspellingen die niet altijd wetenschappelijk te onderbouwen zijn.
Zo stelt het KNMI bijvoorbeeld dat er in de toekomst meer weersextremen te verwachten zijn, in weerwil van het rapport van het IPCC dat erkent dat dit helemaal niet te onderbouwen valt.
4 jaar geleden, toen we een natte zomer hadden, zei het KNMI dat dit de nieuwe normaal was: in de toekomst zouden zomers nat (en warm) zijn. Dit jaar hebben we een droge zomer en raad eens: nu zegt het KNMI dat droogte in de toekomst normaal zal zijn.
Nu kun je veel zeggen over de toekomst, maar niet dat deze 2 voorspellingen van het KNMI allebei uit gaan komen.

Ook het feit dat het KNMI hittegolven uit het verleden heeft weggepoetst (via zgn. homogenisaties) doet de wenkbrouwen fronsen. Zo waren er volgens de oorspronkelijke metingen 4 hittegolven in de (record)warme zomer van 1947. Nu is daar (volgens het KNMI) nog maar eentje van over. Wetenschapsjournalist Marcel Crok heeft daarom een onderzoeksproject gestart om na te gaan of deze aanpassingen van de temperatuur uit het verleden, wel terecht zijn. Want deze homogenisaties volgen steeds hetzelfde patroon: het verleden wordt er koeler mee voorgesteld, en het heden warmer.

Om nog maar te zwijgen van het verhaal van prof. Henk Tennekes (oud-onderzoeksdirecteur van het KNMI) die naar eigen zeggen daar weggewerkt is, omdat hij kritisch was over de broeikashypothese: http://www.klimaatnieuws.nl/200602/knmi ... _kyoto.php
In zijn woorden over het KNMI: "het zijn ambtenaren en geen wetenschappers".

Klimaatdebatten zijn tegenwoordig minstens zo fel als debatten over geloof. Misschien wel omdat er bij "klimaat" tegenwoordig ook een hoop religie komt kijken.
Plaats reactie