Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Zita schreef:Laten we dit topic maar reserveren voor theologische zaken.
Theologie staat niet in de topictitel, hier werden wel vaker wat gedeeld wat niets met theologie te maken heeft. Titel aanpassen misschien?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
Zita schreef:Laten we dit topic maar reserveren voor theologische zaken.
Theologie staat niet in de topictitel, hier werden wel vaker wat gedeeld wat niets met theologie te maken heeft. Titel aanpassen misschien?
Het staat niet voor niet in het subforum Theologie - Bezinning.
TITEL: copyright © -DIA-
:)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Veel mensen reageren via actieve onderwerpen, misschien? Dan valt de categorie niet zo op.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Veel mensen reageren via actieve onderwerpen, misschien? Dan valt de categorie niet zo op.
Idd en ik gebruik tapatalk. Erg handig maar heb heb je geen idee in welke categorie een topic staat
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Veel mensen reageren via actieve onderwerpen, misschien? Dan valt de categorie niet zo op.
Of ongelezen berichten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
Het wordt ons duidelijk dat de grens van de wedergeboorte gepasseerd is als de vernieuwing van de wil heeft plaatsgevonden. Dat loopt dan uit op het omhelzen van de belofte van het evangelie. Naar gelang van de situatie zit daartussen kortere of langere tijd. De nadruk valt echter op de logische verbinding tussen de vernieuwing van de wil en gelovige overgave aan de Zaligmaker.
Ah, nu snap ik het verschil tussen de enge poort en het kruis in de Christenreis. Ik heb het nu niet paraat, maar is Bunyan ook schatplichtig aan Owen?
Ik heb dit overigens bij Owen zelf proberen terug te vinden (zijn boeken over de Heilige Geest staan op theologienet.nl), maar ik kon het niet terugvinden. Nu moet ik zeggen dat ik die vijf boeken ook niet doorgespit heb.
Misschien weet iemand waar Owen dit expliciet of impliciet aan de orde stelt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Het wordt ons duidelijk dat de grens van de wedergeboorte gepasseerd is als de vernieuwing van de wil heeft plaatsgevonden. Dat loopt dan uit op het omhelzen van de belofte van het evangelie. Naar gelang van de situatie zit daartussen kortere of langere tijd. De nadruk valt echter op de logische verbinding tussen de vernieuwing van de wil en gelovige overgave aan de Zaligmaker.
Ah, nu snap ik het verschil tussen de enge poort en het kruis in de Christenreis. Ik heb het nu niet paraat, maar is Bunyan ook schatplichtig aan Owen?
Ik heb dit overigens bij Owen zelf proberen terug te vinden (zijn boeken over de Heilige Geest staan op theologienet.nl), maar ik kon het niet terugvinden. Nu moet ik zeggen dat ik die vijf boeken ook niet doorgespit heb.
Misschien weet iemand waar Owen dit expliciet of impliciet aan de orde stelt?
De stelling dat er een onderscheid is tussen de vernieuwing van de wil en het aannemen van Christus is door R.W. de Koeijer geponeerd en wordt o.a. door P. de Vries weersproken op pagina 130 van zijn proefschrift over John Owen. De Koeijer baseert zijn uitspraak op de weergave van de bekering van Augustinus in 'Pneumatologie, of, A discours concerning the Holy Spirit met bronvermelding 3:337ff (waar ik zo snel even niet van weet waar dat naar verwijst).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:De stelling dat er een onderscheid is tussen de vernieuwing van de wil en het aannemen van Christus is door R.W. de Koeijer geponeerd en wordt o.a. door P. de Vries weersproken op pagina 130 van zijn proefschrift over John Owen. De Koeijer baseert zijn uitspraak op de weergave van de bekering van Augustinus in 'Pneumatologie, of, A discours concerning the Holy Spirit met bronvermelding 3:337ff (waar ik zo snel even niet van weet waar dat naar verwijst).
Ik heb in die buurt zitten snuffelen bij Owen.
Kun je mij een citaat van De Vries geven waarin hij dit weerlegt? Of is dat te lang?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 07 aug 2018, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:De stelling dat er een onderscheid is tussen de vernieuwing van de wil en het aannemen van Christus is door R.W. de Koeijer geponeerd en wordt o.a. door P. de Vries weersproken op pagina 130 van zijn proefschrift over John Owen. De Koeijer baseert zijn uitspraak op de weergave van de bekering van Augustinus in 'Pneumatologie, of, A discours concerning the Holy Spirit met bronvermelding 3:337ff (waar ik zo snel even niet van weet waar dat naar verwijst).
Boek 3, H. 6, par. 28 en 29.
Owen schreef: Deze pogingen klimmen op tot grote angsten en radeloosheden. Want mettertijd wordt van de zondaar ziel verscheurd en verdeeld tussen de macht van de verdorvenheid en de schrik van de overtuiging. Dit geschiedt uit tweeërlei hoofde.
(1) Op enige toevallige aanscherping van vorige overtuigingen, wanneer het gevoel ervan reeds versleet.
(2) Door het heimelijke inboezemen van een grondbeginsel van geestelijk leven en sterkte in de wil, welker natuur en kracht de ziel nog niet kent.
Owen poneert hier een beginsel van geestelijk leven op een moment tijdens de overtuiging, vlak vóór dat de zondaar tot rust komt door het geloof in Christus. Men leze de genoemde paragrafen.

+Dit zou inderdaad de afstand tussen de 'enge poort' en het 'kruis' in de Christenreis kunnen verklaren.
+Ook zou dit wellicht Brakels standpunt over de wedergeboorte kunnen verklaren: niet bij de eerste overtuiging, maar ook niet pas bij de eerste bewuste geloofsdaad ten aanzien van Christus.
Kende Brakel Owen? Het lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Als iemand mij beter of nader kan onderrichten, houd ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Uit de verhalen vanuit deze serie in het RD blijkt dat vooral contacten belangrijk zijn.
Dat onderstreept hoe belangrijk het is om in onze eigen omgeving iets over God te vertellen.

Hoe het met jullie zit weet ik niet; maar aangezien ik zelf erg gesloten ben vind ik dit erg moeilijk. Tegelijk zie ik wel de noodzaak ervan in en dat geeft een spagaat.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Voor spontane mensen is dat dan weer heel makkelijk. Maar ik geloof dat God voor gesloten mensen een eigen roeping heeft, en dat het niet zo nuttig is om je schuldig te voelen over dat soort dingen.

Het zou zomaar kunnen dat je ook niet zo vaak spijt hoeft te hebben van een domme opmerking.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Piet Puk »

Gehoord: er zijn groepen in Nederland die de huidige prediking niet goed vinden en verwijzen naar de (Nadere) Reformatoren. En zelfs die worden niet altijd gewaardeerd. In dat licht zei een predikant: je hebt mensen die willen terug, terug en nog eens terug naar oudere schrijvers. Maar zei hij: straks kom je nog in de Roomse kerk uit!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

"Ga je gebukt onder de redeneer-ziekte: ik heb dit beleefd en dat, maar dat allemaal nog niet? Ach kom, het bloed van Christus reinigt van alle zonden!"
Ds J.A. Weststrate
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:"Ga je gebukt onder de redeneer-ziekte: ik heb dit beleefd en dat, maar dat allemaal nog niet? Ach kom, het bloed van Christus reinigt van alle zonden!"
Ds J.A. Weststrate
... uit Elspeet?
Mooi! Zou ook passen in menig ander draadje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie