Gereformeerde Gemeenten

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Op D.V. woensdag 5 september hoopt ds. D.W. Tuinier bevestigd te worden (door consulent ds. A. Schot) en intrede te doen in de Gereformeerde Gemeente van Kampen.
Opmerkelijk genoeg wordt is op dezelfde dag de bevestiging (door ds. P. Mulder) en de intrede van kand. H.E.P. Fortuyn in Zwijndrecht.
Ik vind dit erg vreemd. Ds. Schot heeft, naar ik meen, al tijdelijk les gegeven en in het curatorium gezeten, maar kan niet in Zwijndrecht aanwezig zijn.
Waarom zou dit dan toch op dezelfde dag gepland zijn? In Zwijndrecht wist men al dat die dag ds. Tuinier bevestigd zou worden en intrede zou doen in Kampen.
Zijn bij bevestiging en intrede alle predikanten GG aanwezig dan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Op D.V. woensdag 5 september hoopt ds. D.W. Tuinier bevestigd te worden (door consulent ds. A. Schot) en intrede te doen in de Gereformeerde Gemeente van Kampen.
Opmerkelijk genoeg wordt is op dezelfde dag de bevestiging (door ds. P. Mulder) en de intrede van kand. H.E.P. Fortuyn in Zwijndrecht.
Ik vind dit erg vreemd. Ds. Schot heeft, naar ik meen, al tijdelijk les gegeven en in het curatorium gezeten, maar kan niet in Zwijndrecht aanwezig zijn.
Waarom zou dit dan toch op dezelfde dag gepland zijn? In Zwijndrecht wist men al dat die dag ds. Tuinier bevestigd zou worden en intrede zou doen in Kampen.
Zijn bij bevestiging en intrede alle predikanten GG aanwezig dan?
Bij de bevestiging en intrede van een kandidaat is er een aanzienlijk deel van de predikanten aanwezig, inderdaad. Maar predikanten uit de classis Kampen (en eventueel de PS Oost) die bij ds. Tuinier aanwezig zijn kunnen nu niet naar kand. Fortuyn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dan luisteren ze het terug. Een intrededienst wordt georganiseerd voor en door de plaatselijke gemeente.
Als alleen de directe betrokkenen (TS, curatorium, classisgemeenten) de diensten zouden bezoeken met enkele afgevaardigden in plaats van grote groepen nieuwsgierigen, dan zouden er veel meer bevestigings- en intredediensten in het kerkgebouw van de plaatselijke gemeente zelf gehouden kunnen worden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Fortuynier
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Respect aub.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Erskinees schreef:Dan luisteren ze het terug. Een intrededienst wordt georganiseerd voor en door de plaatselijke gemeente.
Als alleen de directe betrokkenen (TS, curatorium, classisgemeenten) de diensten zouden bezoeken met enkele afgevaardigden in plaats van grote groepen nieuwsgierigen, dan zouden er veel meer bevestigings- en intredediensten in het kerkgebouw van de plaatselijke gemeente zelf gehouden kunnen worden.
@Jantje heeft wel gelijk. Er waren na de zomervakantie een aantal woensdagen (6x achter elkaar) die "aangemerkt" stonden voor bevestigingen. Toen ds. Sonnevelt, ds. Baan, ds. Harinck en ds. Tuinier het aannamen in korte tijd, moest er minimaal 1 voor de zomervakantie bevestigd worden.
Dit zodat de 3 kandidaten ook elk in een afzonderlijke week bevestigd zouden kunnen worden.
Dus het is op z'n minst opmerkelijk te noemen. Maar er zullen vast goede redenen voor zijn (geweest). Zo dramatisch is het allemaal niet.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Erskinees schreef:Dan luisteren ze het terug. Een intrededienst wordt georganiseerd voor en door de plaatselijke gemeente.
Als alleen de directe betrokkenen (TS, curatorium, classisgemeenten) de diensten zouden bezoeken met enkele afgevaardigden in plaats van grote groepen nieuwsgierigen, dan zouden er veel meer bevestigings- en intredediensten in het kerkgebouw van de plaatselijke gemeente zelf gehouden kunnen worden.
@Jantje heeft wel gelijk. Er waren na de zomervakantie een aantal woensdagen (6x achter elkaar) die "aangemerkt" stonden voor bevestigingen. Toen ds. Sonnevelt, ds. Baan, ds. Harinck en ds. Tuinier het aannamen in korte tijd, moest er minimaal 1 voor de zomervakantie bevestigd worden.
Dit zodat de 3 kandidaten ook elk in een afzonderlijke week bevestigd zouden kunnen worden.
Dus het is op z'n minst opmerkelijk te noemen. Maar er zullen vast goede redenen voor zijn (geweest). Zo dramatisch is het allemaal niet.
Ik vermoed dat kand. Agteresch dan de 12de september D.V. bevestigd zal worden. Dan heb je 29 augustus de bevestiging en intrede van kand. Blok, 5 september van kand. Fortuyn en van ds. Tuinier en 19 september van ds. Baan. Wellicht vonden ze het te lang duren om te wachten tot de 26ste. Maar ik blijf het vreemd vinden.
Het zou eventueel ook op een dinsdag gekund hebben. Dat zag je bij Alblasserdam. Die hadden het ook afgestemd op Utrecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Dit soort GG hoogtij dagen worden ook veel teveel opgeblazen.
Bevestiging en intrede en afscheid is vooral voor de gemeente en misschien ook nog voor de classis.
Er zou niet zo'n happening van gemaakt moeten worden. Dat doen we bij het bevestigen van andere ambten toch ook niet?

Een en ander heeft alles te maken met de dominee cultus die onder ons gevonden wordt. Het is juist goed als daar niet aan mee gedaan wordt.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Tja. Zolang er dan maar geen onderscheid wordt gemaakt waar het niet is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Tja. Zolang er dan maar geen onderscheid wordt gemaakt waar het niet is.
Hoe bedoel je? Dat iedereen bij kand. Fortuyn zit en niemand bij ds. Tuinier?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zoiets.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dat gaat wel gebeuren, denk ik. De kans is zelfs aanwezig dat de bevestiger van ds. Tuinier 's avonds aanwezig is in Zwijndrecht, wegens zijn docentschap en het feit dat hij tot dit jaar in het curatorium zat. Ik hoop overigens niet dat bovenstaande waar is, dat zou hem dan toch doen ontsieren, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Het is alweer een jaar geleden... Ik denk er vaak aan terug, ik pieker, wat wilde U er mee zeggen Heere? Met dit grote oordeel?

1 april 2017 overleed student G.E. Bron
18 april 2017 overleed ds. P.L. Bazen
21 april 2017 overleed ds. L. Terlouw
22 april 2017 overleed ds. P. Melis
29 augustus 2017 overleed J. van Belzen

Hun strijd is voorbij. "Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen"

Wat een ontzettend grote roepstem was het toch voor de Gereformeerde Gemeente en voor heel kerkelijk Nederland, voor ons persoonlijk.

Wij zijn deze roepstem toch niet vergeten? Zijn wij stilgezet? Is er bekering gekomen? Of zijn we doorgegaan met redeneren? Discusseren? Doorgeijverd om ons gelijk te halen? Doorgezondigd?

Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls? - Ezechiel 33:11
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Jeremiah schreef:Het is alweer een jaar geleden... Ik denk er vaak aan terug, ik pieker, wat wilde U er mee zeggen Heere? Met dit grote oordeel?

1 april 2017 overleed student G.E. Bron
18 april 2017 overleed ds. P.L. Bazen
21 april 2017 overleed ds. L. Terlouw
22 april 2017 overleed ds. P. Melis
29 augustus 2017 overleed J. van Belzen

Hun strijd is voorbij. "Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen"

Wat een ontzettend grote roepstem was het toch voor de Gereformeerde Gemeente en voor heel kerkelijk Nederland, voor ons persoonlijk.

Wij zijn deze roepstem toch niet vergeten? Zijn wij stilgezet? Is er bekering gekomen? Of zijn we doorgegaan met redeneren? Discusseren? Doorgeijverd om ons gelijk te halen? Doorgezondigd?

Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls? - Ezechiel 33:11
Goed dat je dit ter sprake brengt. Een indrukwekkend rijtje namen, zo onder elkaar. En dan mevr. Neele nog. Moet bekennen dat ik allang weer vrij rustig doorleef sindsdien. Bedankt voor dit opscherpende momentje.
Bartieeee
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 dec 2017, 08:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bartieeee »

De uitbreiding van de Boazkerk (GG Sliedrecht) is uitgesteld met een maand (zie kerktijden.nl) de reden is bij mij niet bekend. Wel zijn er bij mij weten bezwaren ingediend tegen de uitbreiding.
Plaats reactie