Lekkere vegetarische recepten

Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Gritje »

Die 1500 liter water voor 1 kilo rundvlees is gewoon onzin. Een koe drinkt water en eet gras dat groeit met water. Klopt allemaal. Maar een koe plast ook weer veel uit, geeft vaak veel melk en ondertussen leeft het dier ook nog gewoon veel jaren.
Hoeveel water is nodig voor 1 brood, graan is ook veel water nodig om te groeien en voor het een brood is wordt er ook veel water gebruikt.
En hoeveel water gebruiken wij in een heel mensenleven?

Hoeveel water kost 1 vlieguur, hebben ze dat weleens uitgerekend?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Mara »

Gritje schreef:Die 1500 liter water voor 1 kilo rundvlees is gewoon onzin. Een koe drinkt water en eet gras dat groeit met water. Klopt allemaal. Maar een koe plast ook weer veel uit, geeft vaak veel melk en ondertussen leeft het dier ook nog gewoon veel jaren.
Hoeveel water is nodig voor 1 brood, graan is ook veel water nodig om te groeien en voor het een brood is wordt er ook veel water gebruikt.
En hoeveel water gebruiken wij in een heel mensenleven?

Hoeveel water kost 1 vlieguur, hebben ze dat weleens uitgerekend?
Ik las eens ergens dat je een vliegreis Amsterdam-Rome kunt compenseren door 7 maanden geen vlees te eten.
Maar als je naar Bangkok vliegt, is dat 3.5 jaar!
Ja, tahoe en tofu en gewone kaas moeten toch ook geproduceerd worden met gebruik van water.

Maar goed, ik vlieg helemaal nooit en mag dus vanavond een biefstukje op mn bordje. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Gritje »

Wij vliegen ook nooit maar eten best wel eens vleesloos. Nu pannenkoeken, zelfs zonder spek dus echt vegetarisch :yahoo
Gebruikersavatar
LianneT
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2018, 15:19

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door LianneT »

Niet een complete maaltijd, maar wel erg lekker en vega: spinazie roerbakken met knoflook en er groene pesto, geroosterde pijnboompitjes en zongedroogde tomaat aan toevoegen. Heerlijk naast aardappeltjes en persoonlijk mis ik dan echt niet vlees of een vervanger ervan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door helma »

Pioenroosje schreef:Pasta met spinazie

Bakje champignons roerbakken. Daarna groot pak diepvriesspinazie eraan toevoegen. Als dat warm is, een bakje roomkaas met kruiden (bijvoorbeeld paturain) erbij doen en een zakje cashewnootjes. Daarna de gekookte pasta erdoor roeren.
(Voor vier volwassenen is dit ruim voldoende)

Makkelijk, voedzaam, vegetarisch én lekker!
Ook lekker met zongedroogde tomaatjes!
En evt met kipfilet als je het niet vegetarisch wil...
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Pioenroosje »

Goed idee! Ga ik eens proberen.

Ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken, dus als er nog tips zijn: graag!

Eentje die wij wel eens eten: hier zijn we allemaal gek op orzo of risotto :)

https://familieoverdekook.nl/vegetarisc ... enstoelen/
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

Gisteren hadden we weer eens pindasoep. Deze soep wordt erg gewaardeerd door de gezinsleden, ik maak 'm zeker eens per maand. En vegetarisch!
Soep van ui, aardappels, prei, veel pindakaas, sambal, knoflook, een flinke scheut ketjap, eventueel een bouillonblokje er bij, taugeh op het laatst nog toevoegen. Je krijgt een dikke soep die goed vult, en erg lekker.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door helma »

Dodo schreef:Gisteren hadden we weer eens pindasoep. Deze soep wordt erg gewaardeerd door de gezinsleden, ik maak 'm zeker eens per maand. En vegetarisch!
Soep van ui, aardappels, prei, veel pindakaas, sambal, knoflook, een flinke scheut ketjap, eventueel een bouillonblokje er bij, taugeh op het laatst nog toevoegen. Je krijgt een dikke soep die goed vult, en erg lekker.
Hoe zijn de verhoudingen? Wil je even wat gespecificeerde maten erbij zetten :huhu
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

3 eieren, 3 sjalotjes (ik gebruik gewone ui), 1 teen knoflook, 3 aardappels, 300 gram prei in ringetjes, 0.75 liter groentebouillon van tabletten, 6 à 7 eetlepels pindakaas, 1.5 eetlepel ketjap manis, 1 theelepel sambal oelek of een halve verse peper zonder zaadjes, zout en peper uit de molen, 100 gram taugé, olie, selderijblad.

Kook de eiereren hard, pel ze , hak ze in kleine stukjes. Pel en snipper de sjalotjes en fruit ze aan in de olie, samen met de fijngesnipperde knoflook. Voeg de helft van de prei toe en smoor deze even mee. Als u een verse Spaanse peper gebruikt, is dit het moment om deze mee te smoren. Voeg de groente bouillon toe, evenals de geschilde en in blokjes gesneden aardappels. Breng het geheel aan de kook; zachtjes laten koken tot de aardappels gaar zijn. Even pureren met de staafmixer, daarna de andere helft van de prei toevoegen en een paar minuten onder zacht roeren doorkoken. Roer de pindakaas door de soep en voeg de ketjap toe. Breng de soep op smaak me de sambal, zout en verse peper. Roer één minuut voor opdienen de gewassen taugé door de soep, samen met wat gesneden selderij en strooi op ieder bord pindasoep wat stukjes hardgekookt ei.

Op internet vond ik ook nog tips over kokosmelk en/of gember. Lijkt me ook lekker in dit recept.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Mara »

Dodo schreef:3 eieren, 3 sjalotjes (ik gebruik gewone ui), 1 teen knoflook, 3 aardappels, 300 gram prei in ringetjes, 0.75 liter groentebouillon van tabletten, 6 à 7 eetlepels pindakaas, 1.5 eetlepel ketjap manis, 1 theelepel sambal oelek of een halve verse peper zonder zaadjes, zout en peper uit de molen, 100 gram taugé, olie, selderijblad.

Kook de eiereren hard, pel ze , hak ze in kleine stukjes. Pel en snipper de sjalotjes en fruit ze aan in de olie, samen met de fijngesnipperde knoflook. Voeg de helft van de prei toe en smoor deze even mee. Als u een verse Spaanse peper gebruikt, is dit het moment om deze mee te smoren. Voeg de groente bouillon toe, evenals de geschilde en in blokjes gesneden aardappels. Breng het geheel aan de kook; zachtjes laten koken tot de aardappels gaar zijn. Even pureren met de staafmixer, daarna de andere helft van de prei toevoegen en een paar minuten onder zacht roeren doorkoken. Roer de pindakaas door de soep en voeg de ketjap toe. Breng de soep op smaak me de sambal, zout en verse peper. Roer één minuut voor opdienen de gewassen taugé door de soep, samen met wat gesneden selderij en strooi op ieder bord pindasoep wat stukjes hardgekookt ei.

Op internet vond ik ook nog tips over kokosmelk en/of gember. Lijkt me ook lekker in dit recept.
Ik kan me herinneren dat een vrouw ooit een soepwedstrijd gewonnen heeft. Ze had pindasoep gekookt en die zou in de produktielijn van U.nox worden opgenomen. Het waren 1 persoonsblikjes, ik heb het helaas nooit geproefd en inmiddels uit de schappen verdwenen.
Misschien weet DIA het zich ook nog te herinneren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Trui
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2018, 09:50

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Trui »

Och ja, ik houd zo van vega eten, leuk om dit topic hier te zien! We doen bij ons thuis ook graag ons best voor het milieu en vegetarisch eten is zeker geen straf wat dat betreft. Mijn man en kinderen kunnen het meestal gelukkig erg waarderen.

Een favoriet van mij is tempeh: dus strikt genomen wél een vleesvervanger, maar wat mij betreft helemaal niet met vlees te vergelijken, maar eerder een ingredient dat op zichzelf staat. Je moet er wel net van houden, heeft een aparte smaak. Maar het is niet erg zout of verwerkt: je kunt het met marinade of kruidjes kopen, maar de naturel variant kun je geheel zelf op smaak brengen. Ik gebruik het graag als extra eiwit en smaak door de roerbak, in pasta en ook wel eens naast groente en aardappelen - dan opgebakt met champignons, uitjes, knoflook, peper en tamari, hmmm... :love
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door liz boer »

Bepaalde soorten soep kunnen heel goed vegetarisch, pompoen soep, erwtensoep, bruine bonensoep e.d.
heerlijk... :langue

Ik zal de recepten even bij elkaar zoeken, ik doe het uit mijn hoofd, wordt vervolgd...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door liz boer »

helma schreef:
Dodo schreef:Gisteren hadden we weer eens pindasoep. Deze soep wordt erg gewaardeerd door de gezinsleden, ik maak 'm zeker eens per maand. En vegetarisch!
Soep van ui, aardappels, prei, veel pindakaas, sambal, knoflook, een flinke scheut ketjap, eventueel een bouillonblokje er bij, taugeh op het laatst nog toevoegen. Je krijgt een dikke soep die goed vult, en erg lekker.
Hoe zijn de verhoudingen? Wil je even wat gespecificeerde maten erbij zetten :huhu
Jaaa graag wil ik ook proberen!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
helma schreef:
Dodo schreef:Gisteren hadden we weer eens pindasoep. Deze soep wordt erg gewaardeerd door de gezinsleden, ik maak 'm zeker eens per maand. En vegetarisch!
Soep van ui, aardappels, prei, veel pindakaas, sambal, knoflook, een flinke scheut ketjap, eventueel een bouillonblokje er bij, taugeh op het laatst nog toevoegen. Je krijgt een dikke soep die goed vult, en erg lekker.
Hoe zijn de verhoudingen? Wil je even wat gespecificeerde maten erbij zetten :huhu
Jaaa graag wil ik ook proberen!
sorry bedankt voor het recept!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Lekkere vegetarische recepten

Bericht door Dodo »

In de zaterdagbijlage van het RD stond een recept voor kerriesoep. We hebben dat gisteren gegeten. Erg lekker! En vegetarisch.
Ik vroeg me af of je niet dat gedoe met het maken van een roux kon overslaan en er gewoon wat room door roeren. Met die roux moet je toch altijd oppassen dat je geen klontjes krijgt.
Plaats reactie