Anekdotes kerkelijk leven

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Waren er maar meer dominees die andermans preken hielden, inderdaad.
Ja en naar elkaars preken luisteren, vroeger deed ik zondagsschoolwerk en hadden we met de regio studievergaderingen, de gemeente waar de vergadering was deed de vertelling over het verhaal wat op het rooster aan de beurt was, en die bespraken we met elkaar. Dat was heel leerzaam.
Je werd kritisch onder de loep gelegd en kreeg heel veel feedback.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waren er maar meer dominees die andermans preken hielden, inderdaad.
AFSCHEIDING IN TWENTE
In het Twentse stadje Rijssen vond, evenals elders in Nederland, rond 1934/35 de Afscheiding plaats.
De plaatselijke vertontruste broeders en zusters hadden niet meteen een dominee. Nee, er kwamen verschillende Afgescheiden predikers preken. Niet in een kerk, maar in een woonhuis.

EERSTE VOORGANGERS
De eerste voorgangers waren rondreizende predikers: Ene Otto Voortman staat bekend als de eerste voorganger van de Afgescheidenen in dit stedeke.
Later zouden er meer volgen, en zou de sekte der Afgescheidenen de grootste kerkelijke denominatie van het stadje worden. Dit heeft geduurd tot de jaren 70 van de vorige eeuw, toen veel mensen die de Afgescheiden kerken te eng vonden naar de toenmalige Ned. Herv. Kerk vertrokken.
Maar goed, er kwamen veel predikers in het stadje in het Twentse land. Men beriep predikers en ook de Afgescheidenen kregen zo een eigen dominee.

NIET AL ISRAËL WAT ISRAËL GENAAMD WERD...
Niet alle dominees bleken ook te zijn wat het op het eerste gezicht leek. Nu was het zo, dat de oude Rijssenaren goed onderscheiden konden luisteren. De kerkenraad hoorde dan ook al spoedig dat de mooie preken van een der eerste voorgangers kopieën waren van de oude ds. Smijtegelt! Nou, die 'prediker' had zo op een voor hem onverkwikkelijke manier kennis gemaakt met de kennis van een eenvoudig arbeidersvolkje in een klein stadje in Twente. Hij had de geestelijke kennis van het eenvoudige volkje te laag ingeschat, iets wat veel meer mensen in latere jaren zouden ondervinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Waren er maar meer dominees die andermans preken hielden, inderdaad.
AFSCHEIDING IN TWENTE
In het Twentse stadje Rijssen vond, evenals elders in Nederland, rond 1934/35 de Afscheiding plaats.
De plaatselijke vertontruste broeders en zusters hadden niet meteen een dominee. Nee, er kwamen verschillende Afgescheiden predikers preken. Niet in een kerk, maar in een woonhuis.

EERSTE VOORGANGERS
De eerste voorgangers waren rondreizende predikers: Ene Otto Voortman staat bekend als de eerste voorganger van de Afgescheidenen in dit stedeke.
Later zouden er meer volgen, en zou de sekte der Afgescheidenen de grootste kerkelijke denominatie van het stadje worden. Dit heeft geduurd tot de jaren 70 van de vorige eeuw, toen veel mensen die de Afgescheiden kerken te eng vonden naar de toenmalige Ned. Herv. Kerk vertrokken.
Maar goed, er kwamen veel predikers in het stadje in het Twentse land. Men beriep predikers en ook de Afgescheidenen kregen zo een eigen dominee.

NIET AL ISRAËL WAT ISRAËL GENAAMD WERD...
Niet alle dominees bleken ook te zijn wat het op het eerste gezicht leek. Nu was het zo, dat de oude Rijssenaren goed onderscheiden konden luisteren. De kerkenraad hoorde dan ook al spoedig dat de mooie preken van een der eerste voorgangers kopieën waren van de oude ds. Smijtegelt! Nou, die 'prediker' had zo op een voor hem onverkwikkelijke manier kennis gemaakt met de kennis van een eenvoudig arbeidersvolkje in een klein stadje in Twente. Hij had de geestelijke kennis van het eenvoudige volkje te laag ingeschat, iets wat veel meer mensen in latere jaren zouden ondervinden.
Volgens mij zit je er 100 jaar naast.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Waren er maar meer dominees die andermans preken hielden, inderdaad.
AFSCHEIDING IN TWENTE
In het Twentse stadje Rijssen vond, evenals elders in Nederland, rond 1834/35 de Afscheiding plaats.
De plaatselijke vertontruste broeders en zusters hadden niet meteen een dominee. Nee, er kwamen verschillende Afgescheiden predikers preken. Niet in een kerk, maar in een woonhuis.

EERSTE VOORGANGERS
De eerste voorgangers waren rondreizende predikers: Ene Otto Voortman staat bekend als de eerste voorganger van de Afgescheidenen in dit stedeke.
Later zouden er meer volgen, en zou de sekte der Afgescheidenen de grootste kerkelijke denominatie van het stadje worden. Dit heeft geduurd tot de jaren 70 van de vorige eeuw, toen veel mensen die de Afgescheiden kerken te eng vonden naar de toenmalige Ned. Herv. Kerk vertrokken.
Maar goed, er kwamen veel predikers in het stadje in het Twentse land. Men beriep predikers en ook de Afgescheidenen kregen zo een eigen dominee.

NIET AL ISRAËL WAT ISRAËL GENAAMD WERD...
Niet alle dominees bleken ook te zijn wat het op het eerste gezicht leek. Nu was het zo, dat de oude Rijssenaren goed onderscheiden konden luisteren. De kerkenraad hoorde dan ook al spoedig dat de mooie preken van een der eerste voorgangers kopieën waren van de oude ds. Smijtegelt! Nou, die 'prediker' had zo op een voor hem onverkwikkelijke manier kennis gemaakt met de kennis van een eenvoudig arbeidersvolkje in een klein stadje in Twente. Hij had de geestelijke kennis van het eenvoudige volkje te laag ingeschat, iets wat veel meer mensen in latere jaren zouden ondervinden.
Volgens mij zit je er 100 jaar naast.
Het moet volgens mij eind 19e eeuw zijn geweest, anders zoek ik het wel na.

PS De typefout (ofwel misslag) is intussen gecorrigeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

Over de droogte
Vroeger vertelde (toen) onze dominee eens over een periode van droogte, een jongetje logeerde bij oma, er was een bidstond voor de droogte, toen ze het huisuitstape om naar de bidstond te gaan zei het jongetje: Oma je vergeet je paraplu!
Dat jongetje had verwachting van het gebed!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mistig »

Er is een nieuw boekje uitgekomen deze week van de vereniging Zondagsrust.
Hier staan ook leuke anekdotes in, vergelijkbaar met de laatste post van @lizboer
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mara »

Toen ik op een gegeven moment van de cardioloog een medicijn tegen hartritmestoornissen kreeg voorgeschreven, waarschuwde hij mij ernstig dat ik mijn huid niet aan de zon mocht blootstellen. Binnen tien minuten zou mijn huid verbranden en zou ik grote kans op huidkanker hebben. In verband hiermee raadde hij mij aan om de beste zonnebrandolie die er is te gebruiken en adviseerde hij dat ik een pet zou gaan dragen. Ik ben zo wijs geweest om dat advies op te volgen, met als gevolg dat ik in de zomer een pet op heb. Dus niet slechts bij begrafenissen en bijzondere universitaire gelegenheden een hoofddeksel, maar ook bij zomerweer. Men zou bijna denken dat ik steeds meer op een dominee ga lijken….

Ik had deze bijdrage tot hiertoe al klaarliggen, toen er onverwachts een vervolg aan het verhaal kwam. Mijn vrouw wilde altijd al eens één van de noordelijke eilanden van ons land bezoeken. Tot heel recent was daar nog nooit van gekomen. Plots deed zich de gelegenheid voor om een dag op Texel door te brengen. Wij hebben de fietsen meegenomen. Dan kon ik gelijk uitproberen of en in hoeverre ik na mijn operatie een afstand zou kunnen peddelen op de pedalen. Dit laatste viel niet tegen. De dag die we uitgekozen hadden, begon bewolkt, zodat het fris was. Maar in de loop van de middag brak de zon door. Dat voelde ik gelijk al aan mijn huid. Zonnebrandolie hadden we bij ons, maar ik was mijn pet vergeten. In Den Burg hebben we uitgekeken naar een winkel waar ze petten verkochten. Na lang zoeken vonden we zo’n winkel. Het probleem was echter dat er alleen van die sjappiespetjes te koop waren. Mevrouw de directrice heeft daar een gruwelijke hekel aan, dus dat feest ging niet door. Er werden echter ook zonnehoeden verkocht. Het eind van het liedje was dat ik de tocht vervolgde met een zwarte hoed op! Uiteraard niet zo’n cowboyhoed met een brede rand, maar een bescheidener en deftiger gleufhoed. De eerste de beste middag woei dat ding al door de flinke wind die er stond, van mijn hoofd af tegen een achter mij fietsende vrouw aan! Toch bevalt zo’n hoed mij beter dan mijn pet. Die pet is van goede kwaliteit en zorgt voor warmte. Die hoed is dun en luchtig. Daar gaat de wind doorheen. Dat bevalt mij beter. Voor € 5,95 ben ik nu als de zon schijnt net een dominee!
ds. W.J. op 't Hof in de Veluwse kerkbode
Ik zie het helemaal voor me. :mdr
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door eilander »

Ds. Minderman tobde op het laatst van z'n leven met zijn gezondheid, onder andere doordat hij blind werd.
Hij werd bezocht door ds. Lamain (nog geen 30 toen) en ds. Van Reenen (ruim 60 jaar). Ds. Minderman was nogal aan het klagen dat hij maar moest liggen en niet meer kon preken, niet meer kon dopen, enzovoorts.
Toen ze afscheid zouden nemen, zou ds. Van Reenen een gebed doen. Die zei: "Ik ben niet onwillig om een zegen te vragen, maar ik wil vooruit zeggen dat ik niet aan de Heere ga vragen of u nog kinderen mag dopen en andere werkzaamheden mag verrichten, dat hebt u jarenlang mogen doen. Dat werk zal wel doorgaan, daar zal de Koning van Zijn Kerk wel voor zorgen.
Maar ik ga nu aan de Heere vragen of Hij u kapitein àf wil maken en wil verenigen met Gods wijs en heilig beleid, dat goed is."

Ds. Lamain schrijft dan: 'Ik hoorde dit alles bevende aan. Maar daar gebeurde iets Goddelijks. De Heere gaf een wonderlijke opening tot Gods troon. Zelden heb ik zulk een kinderlijk, ootmoedig en gelovig gebed gehoord. Onder dat gebed heb ik voor mezelf mogen gevoelen wat wij lezen in Psalm 18:7 Als mij bange was, riep ik den Heere aan en riep tot mijn God. Hij hoorde mijn stem uit Zijn paleis en mijn geroep voor Zijn aangezicht kwam in Zijn oren."
(...) Onder dat gebed veranderde de rechterhand des Heeren, voor Zijn zieke knecht.'

Bron: "Wachters op de muren van Jeruzalem" door ds. W.C. Lamain.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

WRe: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Er is een nieuw boekje uitgekomen deze week van de vereniging Zondagsrust.
Hier staan ook leuke anekdotes in, vergelijkbaar met de laatste post van @lizboer
Krijgen de abonnees dat boekje ook? Of weet je dat niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: WRe: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Mistig schreef:Er is een nieuw boekje uitgekomen deze week van de vereniging Zondagsrust.
Hier staan ook leuke anekdotes in, vergelijkbaar met de laatste post van @lizboer
Krijgen de abonnees dat boekje ook? Of weet je dat niet?
Alle leden/donateurs(geen abonnees) krijgen dit boekje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: WRe: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:Er is een nieuw boekje uitgekomen deze week van de vereniging Zondagsrust.
Hier staan ook leuke anekdotes in, vergelijkbaar met de laatste post van @lizboer
Krijgen de abonnees dat boekje ook? Of weet je dat niet?
Alle leden/donateurs(geen abonnees) krijgen dit boekje
Ow, ik heb het nog niet ontvangen... :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: WRe: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:Er is een nieuw boekje uitgekomen deze week van de vereniging Zondagsrust.
Hier staan ook leuke anekdotes in, vergelijkbaar met de laatste post van @lizboer
Krijgen de abonnees dat boekje ook? Of weet je dat niet?
Alle leden/donateurs(geen abonnees) krijgen dit boekje
Ow, ik heb het nog niet ontvangen... :fi
Vreemd, je moet natuurlijk wel je contributie betalen :haha
claus
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door claus »

Jantje, heus...een erg aantrekkelijk boekje met waar gebeurde zaken die er in vermeld worden. Wij als abonnees hebben die boekje midden vorige week ontvangen van de Vereniging 'Zondagsrust', waar ik al jaren lang lid/abonnee van ben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door refo »

Nou ja, waar gebeurd, dat is nog maar de vraag. De verhaallijn is erg eentonig: iemand moet werken op zondag, heeft daar moeite mee en dan opeens hoeft het niet.
Wanneer komt er eens een boekje over mensen die niet verlost konden worden van verplichte zondagsarbeid?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door eilander »

refo schreef:Nou ja, waar gebeurd, dat is nog maar de vraag. De verhaallijn is erg eentonig: iemand moet werken op zondag, heeft daar moeite mee en dan opeens hoeft het niet.
Wanneer komt er eens een boekje over mensen die niet verlost konden worden van verplichte zondagsarbeid?
Dat kunnen per definitie geen waar gebeurde verhalen zijn.
Plaats reactie