Anekdotes kerkelijk leven

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Piet Puk »

Gelukkig bestaat het kerkelijk leven niet alleen uit droevige gebeurtenissen, maar zijn er ook mooie, humoristische gebeurtenissen te melden. Hierbij mijn aftrap:

Er was eens een predikant die tijdens zijn preken veel oudvaders citeerde. Een ouderling die doorkneed was in de oude schrijvers, riep elke keer bij het horen van een citaat: dat is van die persoon. De predikant werd het beu en zei: hou toch eens op. Waarop de ouderling zei: dat is van jezelf.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Wet en Evangelie »

Lijkt mij een draadje worden met veel "van horen zeggen" maar ja, hier alvast een die op waarheid berust:
In de tijd toen Ds. R. Kok nog in de Geref. Gemeente van Veenendaal stond, zaten op de galerij nog al wat
jongeren te klieren onder de preek ondanks de vele waarschuwingen van Ds. Kok. Op een zondag bracht hij
een baksteen mee en legde die met enig vertoon naast hem op de preekstoel. Het resultaat was dat de hele
jeugd met aandacht luisterde en benieuwd was wat er met die steen ging gebeuren. Allen bleven rustig tot
het einde van de dienst. Zo kun je ook aandacht trekken!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:Gelukkig bestaat het kerkelijk leven niet alleen uit droevige gebeurtenissen, maar zijn er ook mooie, humoristische gebeurtenissen te melden. Hierbij mijn aftrap:

Er was eens een predikant die tijdens zijn preken veel oudvaders citeerde. Een ouderling die doorkneed was in de oude schrijvers, riep elke keer bij het horen van een citaat: dat is van die persoon. De predikant werd het beu en zei: hou toch eens op. Waarop de ouderling zei: dat is van jezelf.
hahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mara »

Er is al een topic over:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=1115

Het gevaar bestaat dat diezelfde anekdotes voorbijkomen, maar dan van een andere dominee dan het oorspronkelijk was. :)
Van die steen heb ik in diverse vormen gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door DDD »

Ik ontken legendevorming niet, maar een goed idee kan in de tijd zonder internet heel goed door meerdere broeders zijn overgenomen natuurlijk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Piet Puk »

Mara schreef:Er is al een topic over:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=1115

Het gevaar bestaat dat diezelfde anekdotes voorbijkomen, maar dan van een andere dominee dan het oorspronkelijk was. :)
Van die steen heb ik in diverse vormen gehoord.
De laatste anekdote is uit 2007. Er zullen er toch nog wel zijn?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door ejvl »

Verteld door de predikant op catechisatie zo'n 20 jaar terug.

Een man, Daan, was nogal slecht tegen z'n vrouw, mishandelen, in woorden en dergelijken. Die man kwam te sterven. De vrouw was voortdurend psalm 32 aan het fluiten, de predikant vroeg, waarom fluit je nu je man net is overleden? Waarop de vrouw zei, mijn boze daan, Gij naamt hem gunstig weg.

Een predikant zag tijdens zijn preken dat een vrouw steeds aan het huilen was, dus hij dacht, dat is beet! De volgende dag ging hij daarop bezoek om eens te peilen. Predikant vroeg aan de vrouw waarom ze aan het huilen was tijdens de preek. Ze vertelde, o dominee, het is zo erg, de hond is dood.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Goudleus »

ejvl schreef:Verteld door de predikant op catechisatie zo'n 20 jaar terug.

Een man, Daan, was nogal slecht tegen z'n vrouw, mishandelen, in woorden en dergelijken. Die man kwam te sterven. De vrouw was voortdurend psalm 32 aan het fluiten, de predikant vroeg, waarom fluit je nu je man net is overleden? Waarop de vrouw zei, mijn boze daan, Gij naamt hem gunstig weg.

Een predikant zag tijdens zijn preken dat een vrouw steeds aan het huilen was, dus hij dacht, dat is beet! De volgende dag ging hij daarop bezoek om eens te peilen. Predikant vroeg aan de vrouw waarom ze aan het huilen was tijdens de preek. Ze vertelde, o dominee, het is zo erg, de hond is dood.
:haha
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Jo-Ann »

ejvl schreef:Verteld door de predikant op catechisatie zo'n 20 jaar terug.

Een man, Daan, was nogal slecht tegen z'n vrouw, mishandelen, in woorden en dergelijken. Die man kwam te sterven. De vrouw was voortdurend psalm 32 aan het fluiten, de predikant vroeg, waarom fluit je nu je man net is overleden? Waarop de vrouw zei, mijn boze daan, Gij naamt hem gunstig weg.

Een predikant zag tijdens zijn preken dat een vrouw steeds aan het huilen was, dus hij dacht, dat is beet! De volgende dag ging hij daarop bezoek om eens te peilen. Predikant vroeg aan de vrouw waarom ze aan het huilen was tijdens de preek. Ze vertelde, o dominee, het is zo erg, de hond is dood.
+1:(( +1:((
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Bezorgd »

Ds van Reenen, zelf geen hondenliefhebber, was op bezoek bij mensen die vol waren over hun nieuwe hond.
Ds van Reenen: "Sommige mensen krijgen een kruis, sommigen nemen er één"
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Brbndr »

ejvl schreef:Verteld door de predikant op catechisatie zo'n 20 jaar terug.

Een man, Daan, was nogal slecht tegen z'n vrouw, mishandelen, in woorden en dergelijken. Die man kwam te sterven. De vrouw was voortdurend psalm 32 aan het fluiten, de predikant vroeg, waarom fluit je nu je man net is overleden? Waarop de vrouw zei, mijn boze daan, Gij naamt hem gunstig weg.

Een predikant zag tijdens zijn preken dat een vrouw steeds aan het huilen was, dus hij dacht, dat is beet! De volgende dag ging hij daarop bezoek om eens te peilen. Predikant vroeg aan de vrouw waarom ze aan het huilen was tijdens de preek. Ze vertelde, o dominee, het is zo erg, de hond is dood.
:nonnon
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mistig »

Ik hoorde eens een verhaal, ik meen dat het over de oude Ds. P. Honkoop ging.

De dominee en de ouderling (zeg maar: Dirk) gingen samen op huisbezoek bij een man met een grote oprijlaan. Nadat ze met de auto het hek door waren gegaan en deze zich weer achter hen gesloten had reden ze richting het huis. Terwijl ze dichter bij het huis kwamen kwam er een grote waakhond aanrennen die rond hun auto bleef lopen en hard blafde. Beide broeders durfden eigenlijk de auto niet uit. De dominee zegt tegen de ouderling: "Dirk, ga jij maar eerst.", waarop de ouderling antwoordde: "Nee dominee, dat durf ik niet. Gaat u maar eerst, u heeft een groter geloof dan ik." Hierop antwoordde de dominee: "Dat klopt Dirk, maar dat ziet die hond niet."
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

ejvl schreef:Verteld door de predikant op catechisatie zo'n 20 jaar terug.

Een man, Daan, was nogal slecht tegen z'n vrouw, mishandelen, in woorden en dergelijken. Die man kwam te sterven. De vrouw was voortdurend psalm 32 aan het fluiten, de predikant vroeg, waarom fluit je nu je man net is overleden? Waarop de vrouw zei, mijn boze daan, Gij naamt hem gunstig weg.

Een predikant zag tijdens zijn preken dat een vrouw steeds aan het huilen was, dus hij dacht, dat is beet! De volgende dag ging hij daarop bezoek om eens te peilen. Predikant vroeg aan de vrouw waarom ze aan het huilen was tijdens de preek. Ze vertelde, o dominee, het is zo erg, de hond is dood.
Ik hou hier niet van, het is uit zijn verband getrokken en komt tegen spotten aan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mistig »

Ook hoorde ik pas een geluidsopname van de oude Ds. Verhoef, toen hij nog de gemeente van Barneveld diende.
Oorspronkelijk komt hij zelfs uit mijn huidige kerkelijke gemeente, meen ik.

Hierop zegt hij letterlijk, voordat de preek begint, op een zeer dreigende toon:
"Ik wil vooraf even wat zeggen, en wie dat niet geldt, die hoeft zich dat niet aan te trekken. Maar ik heb legio klachten gehad van de galerij, inzonderheid van enkele jongedames, als ze dan jongedames willen heten tenminste, dat ze zich meer dan treurig gedragen. Ik weet niet of ze er vanmorgen zijn, maar ik wil dit alleen maar zeggen: als dat door gaat, dan noem ik de namen openbaar van de kansel af of ik laat ze er af halen. Want dat kan niet voor de mensen. Er moet gelegenheid zijn om te luisteren. En ik waarschuw ze daarom nadrukkelijk, die zich daaraan schuldig maken. Want het moet nu eens een keer op wezen. Het zijn altijd een paar zelfde en dan moet ge niet de gelegenheid een ander ontnemen om te luisteren maar uw eigen ziel niet bezondigen voor de eeuwigheid. Daar heb 'k wel behoefte aan om dat even te zeggen. En ik hoop dat daarnaar geluisterd mag worden. Ook de jongens die zich daaraan schuldig maken."

Ach, zo ging dat in de jaren 60... :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:Ook hoorde ik pas een geluidsopname van de oude Ds. Verhoef, toen hij nog de gemeente van Barneveld diende.
Oorspronkelijk komt hij zelfs uit mijn huidige kerkelijke gemeente, meen ik.

Hierop zegt hij letterlijk, voordat de preek begint, op een zeer dreigende toon:
"Ik wil vooraf even wat zeggen, en wie dat niet geldt, die hoeft zich dat niet aan te trekken. Maar ik heb legio klachten gehad van de galerij, inzonderheid van enkele jongedames, als ze dan jongedames willen heten tenminste, dat ze zich meer dan treurig gedragen. Ik weet niet of ze er vanmorgen zijn, maar ik wil dit alleen maar zeggen: als dat door gaat, dan noem ik de namen openbaar van de kansel af of ik laat ze er af halen. Want dat kan niet voor de mensen. Er moet gelegenheid zijn om te luisteren. En ik waarschuw ze daarom nadrukkelijk, die zich daaraan schuldig maken. Want het moet nu eens een keer op wezen. Het zijn altijd een paar zelfde en dan moet ge niet de gelegenheid een ander ontnemen om te luisteren maar uw eigen ziel niet bezondigen voor de eeuwigheid. Daar heb 'k wel behoefte aan om dat even te zeggen. En ik hoop dat daarnaar geluisterd mag worden. Ook de jongens die zich daaraan schuldig maken."

Ach, zo ging dat in de jaren 60... :haha
misschien zijn dat de kerkverlaters?
Dit gebeurd nu ook nog, ik zelf spreek jongeren aan, alsik zie dat ze zitten te klieren, in liefde, ik stel vragen en veroordeelt niet.
zo in het openbaar, ieder in de kerk weet heus wel over wie het gaat, schiet je je doel mis.

Ik heb wel eens in een curses vertellen geleerd dat, als de kinderen draaien en klieren onder het vertellen je eerst naar jezelf moet kijken, je verteld niet boeiend genoeg, want dan luisteren ze zeker.
Laatst gewijzigd door liz boer op 18 jul 2018, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie