Weekdiensten

Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Goudleus »

Wat hier duidelijk wordt:

-dat recht(s)zinnig in geen geval hetzelfde is als zinnig.
-dat ieder mens, elke denominatie wel ergens dwaalt.
-dat eenheid helemaal geen diep verlangen is, maar iedereen vooral een eenheid zoekt om eigen accenten te benadrukken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Opheusden schreef:Samengaan is een illusie. Daar komen alleen maar nieuwe kerken van.
Samenwerken zoveel als mogelijk is lijkt me voorlopig beter.
Ja en kansels open voor elkaar ook in zondagse diensten
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Pianoman »

liz boer schreef: Ja en kansels open voor elkaar ook in zondagse diensten
Maar het gaat hier toch over weekdiensten? ;-)
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
Opheusden schreef:Samengaan is een illusie. Daar komen alleen maar nieuwe kerken van.
Samenwerken zoveel als mogelijk is lijkt me voorlopig beter.
Ja en kansels open voor elkaar ook in zondagse diensten
Helemaal niet. En zeker niet op zondag. Er zijn binnen de GG predikanten (uiterst links) waar men binnen de GGiN niet op zit te wachten. Zoals Opheusden al zei, daar komen alleen maar nieuwe kerken van.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Goudleus schreef:Wat hier duidelijk wordt:

-dat recht(s)zinnig in geen geval hetzelfde is als zinnig.
-dat ieder mens, elke denominatie wel ergens dwaalt.
-dat eenheid helemaal geen diep verlangen is, maar iedereen vooral een eenheid zoekt om eigen accenten te benadrukken.
Het gaat hier om het evenwicht. Het is prima als er een fusie komt met de GGiN, maar niet als daardoor het evenwicht binnen het kerkverband verstoord wordt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Pianoman schreef:
liz boer schreef: Ja en kansels open voor elkaar ook in zondagse diensten
Maar het gaat hier toch over weekdiensten? ;-)
Ach ik breidde het iets uit. :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Goudleus »

DDD schreef:
Goudleus schreef:Wat hier duidelijk wordt:

-dat recht(s)zinnig in geen geval hetzelfde is als zinnig.
-dat ieder mens, elke denominatie wel ergens dwaalt.
-dat eenheid helemaal geen diep verlangen is, maar iedereen vooral een eenheid zoekt om eigen accenten te benadrukken.
Het gaat hier om het evenwicht. Het is prima als er een fusie komt met de GGiN, maar niet als daardoor het evenwicht binnen het kerkverband verstoord wordt.
Over welk evenwicht heb je het? Dat er gemeenten als Houten en Rijssen bij 1 kerkgenootschap horen? Is nogal subjectief, aangezien ze feitelijk exact dezelfde dingen belijden en doen. Net als in de GGIN overigens. Met de GKV ligt dat toch anders. Voor een GKV'er zal voor de beleving de GG veel verder verwijderd zijn dan de GGIN voor een GG'er.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik vind het wat lastig te beoordelen hoe het vanuit het perspectief van een GKv-er is, maar toen ik jong was vond ik de GKv echt dichterbij staan dan de GGiN. De eerste waren iets minder conservatief en (dacht ik) niet bevindelijk, maar dwaalden niet op kernpunten van het Evangelie. In mijn beleving (dat zal ik nu niet meer zeggen) dwaalden de GGiN op hoofdpunten, zodat het nog maar de vraag was of dat nog een christelijke kerk genoemd kon worden, ook al leek het er in veel gevallen sprekend op.

Het is fijn dat de scheidslijnen nu wat minder scherp aangezet zijn, en dat de GGiN in de praktijk ook niet echt expliciet blijken te dwalen, terwijl in de GG ook hypercalvinisme voorkomt tegenwoordig, maar voor mij staat toch nog steeds de GGiN niet dichterbij dan de GKv.

In de GKv is vanouds erg gewaarschuwd tegen bevindelijkheid, en daarin is de GG misschien nog wel erger dan de GGiN. Dus vanuit de GKv zal het niet zoveel uitmaken. Al zie je toch van oudsher dat in de GKv wel preken vanuit de GG gerecenseerd en (beperkt) gelezen werden. Ik herinner me zelfs een recensie van preken van ds. Moerkerken.

Ik zie ook meer GKv-ers in de GG dan GGiN-ers, maar dat zal vast komen omdat er geen GGiN in de buurt is. Kortom, ik denk dat je jouw standpunten niet zo moet veralgemenen. Dat is sowieso een gevaarlijke zaak.

Wel zie je in de GKv een doorgaande ontwikkeling, terwijl de GG hooguit terugwandelen in de tijd. Maar dat is weer een heel ander probleem.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind het wat lastig te beoordelen hoe het vanuit het perspectief van een GKv-er is, maar toen ik jong was vond ik de GKv echt dichterbij staan dan de GGiN. De eerste waren iets minder conservatief en (dacht ik) niet bevindelijk, maar dwaalden niet op kernpunten van het Evangelie. In mijn beleving (dat zal ik nu niet meer zeggen) dwaalden de GGiN op hoofdpunten, zodat het nog maar de vraag was of dat nog een christelijke kerk genoemd kon worden, ook al leek het er in veel gevallen sprekend op.

Het is fijn dat de scheidslijnen nu wat minder scherp aangezet zijn, en dat de GGiN in de praktijk ook niet echt expliciet blijken te dwalen, terwijl in de GG ook hypercalvinisme voorkomt tegenwoordig, maar voor mij staat toch nog steeds de GGiN niet dichterbij dan de GKv.

In de GKv is vanouds erg gewaarschuwd tegen bevindelijkheid, en daarin is de GG misschien nog wel erger dan de GGiN. Dus vanuit de GKv zal het niet zoveel uitmaken. Al zie je toch van oudsher dat in de GKv wel preken vanuit de GG gerecenseerd en (beperkt) gelezen werden. Ik herinner me zelfs een recensie van preken van ds. Moerkerken.

Ik zie ook meer GKv-ers in de GG dan GGiN-ers, maar dat zal vast komen omdat er geen GGiN in de buurt is. Kortom, ik denk dat je jouw standpunten niet zo moet veralgemenen. Dat is sowieso een gevaarlijke zaak.

Wel zie je in de GKv een doorgaande ontwikkeling, terwijl de GG hooguit terugwandelen in de tijd. Maar dat is weer een heel ander probleem.
Dat geldt andersom ook voor jouw...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Ik vind het wat lastig te beoordelen hoe het vanuit het perspectief van een GKv-er is, maar toen ik jong was vond ik de GKv echt dichterbij staan dan de GGiN. De eerste waren iets minder conservatief en (dacht ik) niet bevindelijk, maar dwaalden niet op kernpunten van het Evangelie. In mijn beleving (dat zal ik nu niet meer zeggen) dwaalden de GGiN op hoofdpunten, zodat het nog maar de vraag was of dat nog een christelijke kerk genoemd kon worden, ook al leek het er in veel gevallen sprekend op.

Het is fijn dat de scheidslijnen nu wat minder scherp aangezet zijn, en dat de GGiN in de praktijk ook niet echt expliciet blijken te dwalen, terwijl in de GG ook hypercalvinisme voorkomt tegenwoordig, maar voor mij staat toch nog steeds de GGiN niet dichterbij dan de GKv.

In de GKv is vanouds erg gewaarschuwd tegen bevindelijkheid, en daarin is de GG misschien nog wel erger dan de GGiN. Dus vanuit de GKv zal het niet zoveel uitmaken. Al zie je toch van oudsher dat in de GKv wel preken vanuit de GG gerecenseerd en (beperkt) gelezen werden. Ik herinner me zelfs een recensie van preken van ds. Moerkerken.

Ik zie ook meer GKv-ers in de GG dan GGiN-ers, maar dat zal vast komen omdat er geen GGiN in de buurt is. Kortom, ik denk dat je jouw standpunten niet zo moet veralgemenen. Dat is sowieso een gevaarlijke zaak.

Wel zie je in de GKv een doorgaande ontwikkeling, terwijl de GG hooguit terugwandelen in de tijd. Maar dat is weer een heel ander probleem.
Ik zou wel eens willen weten welk deel van de GG jouw meningen deelt.
Ik lees het met verbazing. Het zal aan de ene kant komen doordat ik GGiN ben. Verder ken ik de GKV totaaal niet.
Ik meen wel enigszins de GG te kennen omdat driekwart van mijn (schoon)familie daar kerkt.
Je geeft aan dat toen je jong was je van mening was dat de GGiN heel ver van de GG afstond, hoe praatten je ouders over de GGiN en hoe kijk je dan tegen zo’n boek als dat van ds Golverdingen aan waaruit blijft dat er niet zoveel verschil is (als ik dat mag vragen?j
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Geen idee. Wij kwamen daar nooit maar ook niet vaak in de GKv. Ik kan me één bruiloft in de GGiN herinneren, en ik geloof niet dat daar negatief over gesproken is. Maar goed, het was toen misschien al een gevoelig thema omdat de GG waar ik opgroeide echt wel anders was dan mijn ouders gewend waren. De ene kant van de familie kwam uit links GG en de andere oorspronkelijk uit de GGiN, maar wel met een brede blik, want wel oecumenisch ingesteld.

Overigens geloof ik niet dat ds. Golverdingen beweert dat de verschillen er niet toe doen. Ik heb eerder het tegendeel gehoord. Hij heeft niet voor niets gezegd dat al die mensen die uit de GG vertrekken er zelf voor zorgen dat de GG van karakter veranderen.

@Jantje:
Ik heb niet het idee dat ik dat ooit doe.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Soms denk ik dat we Samenbinders en Liefelijkheid nodig hebben. Ik heb oude preken uit Opheusden van ds. W.C. Lamain, waar hij voorgaat voor beide gemeenten. In de preek benoemt hij ook dat hij het nog als één gemeente ziet.

Ook in onze stad waren vanouds twee Gereformeerde Gemeenten, wat vanzelf niet wenselijk was. Toen ds. Lamain het beroep aannam naar Rijssen beschouwde hij beide gemeenten ook als één gemeente en preekte hij ´s zondags 3 maal in de Walkerk en 1 maal in de Eskerk. Zijn intrede tekst was over "de stok Liefelijkheid en Samenbinders". Uit het verband is te merken dat hij in de veronderstelling was dat hij beide gemeenten tot één hoopte gemeente hoopte te kunnen brengen. Helaas is hem dat niet gelukt (en niet omdat er leerverschillen waren, maar botsende karakters).

Toch was er in die tijd buiten de kerkdiensten om ook een hartelijke eenheid en verbondenheid. Er waren in die tijd nogal eens gezelschappen. Daar kwamen de kinderen Gods samen van beide gemeenten. Daar smolten de harten ineen. Er was een geestelijke eenheid, maar geen organisatorische.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Goudleus »

-DIA- schreef:Soms denk ik dat we Samenbinders en Liefelijkheid nodig hebben. Ik heb oude preken uit Opheusden van ds. W.C. Lamain, waar hij voorgaat voor beide gemeenten. In de preek benoemt hij ook dat hij het nog als één gemeente ziet.

Ook in onze stad waren vanouds twee Gereformeerde Gemeenten, wat vanzelf niet wenselijk was. Toen ds. Lamain het beroep aannam naar Rijssen beschouwde hij beide gemeenten ook als één gemeente en preekte hij ´s zondags 3 maal in de Walkerk en 1 maal in de Eskerk. Zijn intrede tekst was over "de stok Liefelijkheid en Samenbinders". Uit het verband is te merken dat hij in de veronderstelling was dat hij beide gemeenten tot één hoopte gemeente hoopte te kunnen brengen. Helaas is hem dat niet gelukt (en niet omdat er leerverschillen waren, maar botsende karakters).

Toch was er in die tijd buiten de kerkdiensten om ook een hartelijke eenheid en verbondenheid. Er waren in die tijd nogal eens gezelschappen. Daar kwamen de kinderen Gods samen van beide gemeenten. Daar smolten de harten ineen. Er was een geestelijke eenheid, maar geen organisatorische.
Dat er meerdere gemeenten zijn van hetzelfde kerkverband is toch vooral logisch, gezien het aantal leden? Ik snap de wens om er 1 grote gemeente van te maken niet.

Als er geestelijke eenheid is, kan er ook organisatorische eenheid zijn. Dat is van ondergeschikt belang. Het wordt vooral gebruikt als een vroom argument, ben ik bang. Echte eenheid is zelfverloochening, de ander groter achten dan jezelf, en in hem/haar iets van God (willen) herkennen.

Als christenen zouden we vooral eenheid moeten vormgeven als een beginsel, in woord en daad. Maar als ik op dit forum het een en ander volg, lijkt het me dat we niet in staat zijn om over onze eigen schaduw heen te stappen. uiterlijkheden, dogmatiek, we vinden het belangrijker dan eenvoudig erkennen dat we in Christus ons hoofd weten en elkaar van harte liefhebben. Liefhebben is altijd ondanks!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mister »

We gaan hier weer on-topic. Het gaat dus over weekdiensten hier.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Gijs Diederik »

---knip--- On-topic aub
Plaats reactie