Weekdiensten

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Erskinees »

Wet en Evangelie schreef:
Erskinees schreef:
Bezorgd schreef:Opzich een prima reactie. Maar je merkt door heel het kerkelijke leven heen dat de GG top voorsorteerd op een samengaan met de GGiN.
Natuurlijk een goed streven, alleen heel jammer, en ook heel verdrietig dat het ten koste moet gaan van de tot nu toe altijd aanwezige pluriformiteit binnen de Gereformeerde Gemeenten. Er worden grote offers gebracht. Daar ben ik bezorgd over.
Denk je echt dat men zich daar op voorbereid? Dat mag ik toch niet hopen.
Waarom zou je niet hopen op een voorbereiding om tot een samengaan met de GGIN te komen?
Kortgezegd: van beide zijden zal niet iedere gemeente of predikant meegaan, dus meer verdeeldheid. Vervolgens ontstaat er een kerkverband dat nog verdeelder is vergeleken met de huidige GG. Dus 2x meer verdeeldheid, daar kan geen zegen op rusten. Lijkt mij zeer kwalijk als achter de schermen zoiets wordt voorbereid.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Precies. Zo'n samengaan zou wellicht goed zijn, als ook de CGK en de HHK en de GKV daarbij betrokken waren. Maar een fusie met de GGiN alleen lijkt me een wat ongelukkige stap. Ook al omdat de GGiN natuurlijk altijd weer een rechtszinnige voortzetting zal krijgen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Precies. Zo'n samengaan zou wellicht goed zijn, als ook de CGK en de HHK en de GKV daarbij betrokken waren. Maar een fusie met de GGiN alleen lijkt me een wat ongelukkige stap. Ook al omdat de GGiN natuurlijk altijd weer een rechtszinnige voortzetting zal krijgen.
GKV ja? Meen je dat?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Auto »

DDD schreef:Precies. Zo'n samengaan zou wellicht goed zijn, als ook de CGK en de HHK en de GKV daarbij betrokken waren. Maar een fusie met de GGiN alleen lijkt me een wat ongelukkige stap. Ook al omdat de GGiN natuurlijk altijd weer een rechtszinnige voortzetting zal krijgen.
Hou alsjeblieft de GKV erbuiten. Het slaat werkelijk nergens op om die hier te noemen. Wereldwijd verbreken de zusterkerken van de GKV de contacten vanwege de koers die ze gaan varen. Ze hebben zichzelf naast het gereformeerde pad gezet.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door coco »

Ten eerste vind ik het echt te triest voor woorden hoe sommigen hier hun uiterste best zitten te doen om predikanten in het verdachtenbankje te zetten, op basis van, wat achteraf blijkt, niks!
En helemaal triest dat men ook niet bereid blijkt te zijn dat toe te geven en stug blijven volhouden hoe ongepast iets zou zijn, waar dus geen grond voor is.

Vervolgens zijn er dan weer mensen die er toch iets van willen maken en menen opgemerkt te hebben dat er sprake is van een hoorbare toenadering van de GG tot de GGiN! En vooral over hoe zorgelijk dit wel zou zijn..

Als je werkelijk meent dat op te kunnen maken uit een toespraakje en een bedank woordje is dat niet anders dan muggenzifterij! Dan ZOEK je naar een stok om mee te slaan, want je slaat nu eenmaal zo graag.. Het veranderd hier steeds meer in een leuterforum!


Ten tweede was dat maar mijn mening.
:hi
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Wat heeft dit te maken met weekdiensten? Misschien nieuw topic aanmaken
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:Precies. Zo'n samengaan zou wellicht goed zijn, als ook de CGK en de HHK en de GKV daarbij betrokken waren. Maar een fusie met de GGiN alleen lijkt me een wat ongelukkige stap. Ook al omdat de GGiN natuurlijk altijd weer een rechtszinnige voortzetting zal krijgen.
GKV ja? Meen je dat?
Natuurlijk meen ik dat. Dat lijkt mij een heel goede beslissing. Het lijkt me vooralsnog een betere stap dan samengaan met de GGiN, maar daarin klinkt natuurlijk ook enige standplaatsgebondenheid door.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door olfie »

Erasmiaan schreef:Hoewel ik ook met verbazing kijk naar wat men allemaal weet klaar te maken over de toespraak van ds. Van der Tang, is denk ik het ergste nog dat er geen moment meer wordt gesproken over de preek...
Terechte beschuldiging inderdaad, de verleiding is groot om allerlei duitjes in het zakje te doen over deze ruim besproken zaak.

Ik vond de preek 'mooi' maar, ds. vd. Poel zei ooit: "De herkauwing van de predikatie, is niet: "wat een mooie preek".
Ik zal proberen er een paar lijnen uit te halen. Er zat heel veel in vond ik, het is ook niet even samen te vatten.

"Niets onder u te willen brengen dan Jezus Christus en Dien gekruisigd" stond centraal en daarbij een verantwoording wat die boodschap niet inhoud, wat die boodschap wél inhoud en ook dat ds. Sonnevelt zelf tot niets bekwaam is en in alles en altijd weer bediend moet worden door de grote Voorganger en gezegend moet worden met de opening van het Woord door de Heilige Geest.
Het is niet: alleen Christus Jezus, en niet de Vader of de Geest, niet enkel Evangelie en geen Wet, dat is immers de tuchtmeester tót Christus.
Het is wel: de volle raad van God, oa. verkiezing, roeping en de Weg ten leven en hoe dit in het hart gestalte krijgt en dat alleen door Jezus Christus.
Bevinding preken is ook niet christen prediking maar de wegen Gods in het hart zijn onderdeel van de leerschool van de christen tot Christus en zijn een zeker onderdeel van 'niets te weten dan Jezus Christus'. Ze strekken allemaal tot vernedering van de mens en tot volkomen eer van een drie-enig God in Christus verzoend met zondaren. Maar daarbij komt het wel aan op de toepassing op het persoonlijk hart en leven.

Hij trok ook de lijn naar het publiek van Paulus, de 'wijze' Grieken. Hen was een gekruiste Zaligmaker dwaasheid; had hij dan niet beter de boodschap wat aan kunnen passen om meer toegang te vinden onder de Grieken zoals tegenwoordig nog wel eens gehoord wordt: "NEE". Dat kunnen we hier ook leren van Paulus, hij bracht hier een boodschap waarvan hij wist dat het voor de Grieken dwaasheid was. De preek van Paulus bekeert geen mensen, dat is Gods werk, Paulus moest de gekruiste Christus prediken, dwaasheid of niet, God zal die 'dwaasheid' naar Zijn toezegging zegenen en zondaren tot Hem trekken.

Hij benoemde een vroeger predikant: "Zullen jullie mij vol bidden", ds. Sonnevelt voegde daar aan toe: "maar dan moeten we wel eerst ontledigd worden".

De lijn naar de bevestigingsdienst van ds. B. van der Heiden over de roeping van de in zich zelf zo verdorven broers van Jozef die geroepen werden vader Jakob te vertellen van de heerlijkheid die zij gezien en gehoord hadden werd daarin ook teruggezien en benoemd.
Jozef, als type van Christus, zijn broers deugden nergens toe gezien hun schuldregisters en haat teven Jozef maar toch moesten en mochten zijn van hem getuigen bij de diep bedroefde vader Jakob. Dat ds. Sonnevelt zo maar als onwaardige en schuldige een diep bedroefd volk mag onderwijzen en als middel gebruikt mag worden om zondaren te ontdekken aan zonden en schuld en van daaruit de weg naar de grote Borg en Middelaar Jezus Christus gewezen mag worden. En dat door datgene wat hij gezien en gehoord mag hebben van zijn Zender.

In alles mocht hij toch wijzen naar het 'God alleen de eer' en het onmisbare werk van en drie-enig God vanuit soeverein welbehagen maar een ruimte voor de allergrootste en verdorven zondaar, omdat het is, uit Hem, door Hem en tot Hem. En het grote wonder dat Hij Zich daarin wel wil laten prediken door in zich zelf onbekwame zondige mensen. En dat wonder wordt alleen groter, Hem tot eer.

Zomaar wat herinneringen, corrigeer me waar ik het verkeerd weergeef maar het mocht een rijke Gode verheerlijkende en mensen vernederende preek zijn in mijn ogen en een samenvatting en verantwoording van de boodschap die hij de gemeente Alblasserdam hoopt te brengen én zijn zwakte daarin als mens zijnde en afhankelijkheid van het gebed maar vooral van God Zelf.
Wetende dat ook zijn hart tot alle kwaad en dwaling genegen is vroeg hij de gemeente en de kinderen in het bijzonder voor hem te bidden opdat de Geest hem in de waarheid zal leiden en zal geven zoals hij naar Alblasserdam mocht komen: "En zie Ik zal met uw mond zijn en u leren wat gij spreken zult".
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:@Wandelende:

Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Er zijn genoeg dominees in de GKV en de GGiN geweest die helemaal niet vonden dat de kerkscheuring het gevolg van de zonde was.

Ik denk dat een groot deel van hen het tot ver in de jaren negentig eerder als een paradijsbloem beschouwde.
Ik ken geen dominees uit de gereformeerde gezindte die ontkennen dat al ons handelen staat in het licht van Genesis 3.
(~)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

coco schreef:Ten eerste vind ik het echt te triest voor woorden hoe sommigen hier hun uiterste best zitten te doen om predikanten in het verdachtenbankje te zetten, op basis van, wat achteraf blijkt, niks!
En helemaal triest dat men ook niet bereid blijkt te zijn dat toe te geven en stug blijven volhouden hoe ongepast iets zou zijn, waar dus geen grond voor is.

Vervolgens zijn er dan weer mensen die er toch iets van willen maken en menen opgemerkt te hebben dat er sprake is van een hoorbare toenadering van de GG tot de GGiN! En vooral over hoe zorgelijk dit wel zou zijn..

Als je werkelijk meent dat op te kunnen maken uit een toespraakje en een bedank woordje is dat niet anders dan muggenzifterij! Dan ZOEK je naar een stok om mee te slaan, want je slaat nu eenmaal zo graag.. Het veranderd hier steeds meer in een leuterforum!


Ten tweede was dat maar mijn mening.
Beste coco, (by the way wat een grappige naam) je slaat de spijker op de bekende kop. Ik denk dat jongelui eerder een nare smaak in hun mond krijgen wat ze links en rechts lezen dan van wat ze dinsdagavond hebben gehoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Zo is dat. Sterker nog, ik behoor toch niet tot de rechterflank van het Refoforum, maar ik vind het een mooie, opbouwende toespraak. Ik mis er wel iets in, namelijk uitdrukkelijk Christus, die toch in de prediking centraal moet staan, maar ik vind er werkelijk niets onaardigs aan. Integendeel. Het is een bescheiden toespraak, die helder aanduidt dat het de gevallen mens is die de oorzaak is van alle scheuringen.

Ik vind dat op geen enkele manier onstichtelijk. Ik begrijp de hele storm in een glas water hierover niet.

Mooie reactie DDD, 100% met je eens!

Behalve dan toch dat je toch zeker wel tot de rechterflank van het Refoforum behoort :haha

Maar dank. Ik meen het ook echt. We moeten ons oefenen in welwillend luisteren (en lezen natuurlijk ook). Dat is een kernvaardigheid van een christen. Ik las deze week nog 30 afleveringen van DWS. Ik moet zeggen dat het niet alleen het lettertype is dat me beter aanstaat dan de Saambinder, maar ook de toon.

Al zijn er natuurlijk ook heel conservatieve elementen in, waar ik me totaal niet in kan vinden. Maar de kern van de zaak herken ik erin.
Als je me zou kennen kwam je tot de ontdekking dat ik net zo min rechts als links ben. :humhihi .Alleen ik hou van puurheid en dat kwam ik ook in jouw reactie tegen. En dat uiterste gedrijf ter linker en rechterzijde is totaal niet aan mij besteedt. Ik ben een type die de onbevangen naar Ds. Blok, wijlen Ds. Klok kon luisteren en aan de andere kant ook onbevangen naar Ds. Vergunst en Ds. Tichelaar...uitersten raken elkaar ergens. Zolang mensen maar hun echte verhaal hebben en zelf weten waar ze over spreken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

olfie schreef:
Erasmiaan schreef:Hoewel ik ook met verbazing kijk naar wat men allemaal weet klaar te maken over de toespraak van ds. Van der Tang, is denk ik het ergste nog dat er geen moment meer wordt gesproken over de preek...
Terechte beschuldiging inderdaad, de verleiding is groot om allerlei duitjes in het zakje te doen over deze ruim besproken zaak.

Ik vond de preek 'mooi' maar, ds. vd. Poel zei ooit: "De herkauwing van de predikatie, is niet: "wat een mooie preek".
Ik zal proberen er een paar lijnen uit te halen. Er zat heel veel in vond ik, het is ook niet even samen te vatten.

"Niets onder u te willen brengen dan Jezus Christus en Dien gekruisigd" stond centraal en daarbij een verantwoording wat die boodschap niet inhoud, wat die boodschap wél inhoud en ook dat ds. Sonnevelt zelf tot niets bekwaam is en in alles en altijd weer bediend moet worden door de grote Voorganger en gezegend moet worden met de opening van het Woord door de Heilige Geest.
Het is niet: alleen Christus Jezus, en niet de Vader of de Geest, niet enkel Evangelie en geen Wet, dat is immers de tuchtmeester tót Christus.
Het is wel: de volle raad van God, oa. verkiezing, roeping en de Weg ten leven en hoe dit in het hart gestalte krijgt en dat alleen door Jezus Christus.
Bevinding preken is ook niet christen prediking maar de wegen Gods in het hart zijn onderdeel van de leerschool van de christen tot Christus en zijn een zeker onderdeel van 'niets te weten dan Jezus Christus'. Ze strekken allemaal tot vernedering van de mens en tot volkomen eer van een drie-enig God in Christus verzoend met zondaren. Maar daarbij komt het wel aan op de toepassing op het persoonlijk hart en leven.

Hij trok ook de lijn naar het publiek van Paulus, de 'wijze' Grieken. Hen was een gekruiste Zaligmaker dwaasheid; had hij dan niet beter de boodschap wat aan kunnen passen om meer toegang te vinden onder de Grieken zoals tegenwoordig nog wel eens gehoord wordt: "NEE". Dat kunnen we hier ook leren van Paulus, hij bracht hier een boodschap waarvan hij wist dat het voor de Grieken dwaasheid was. De preek van Paulus bekeert geen mensen, dat is Gods werk, Paulus moest de gekruiste Christus prediken, dwaasheid of niet, God zal die 'dwaasheid' naar Zijn toezegging zegenen en zondaren tot Hem trekken.

Hij benoemde een vroeger predikant: "Zullen jullie mij vol bidden", ds. Sonnevelt voegde daar aan toe: "maar dan moeten we wel eerst ontledigd worden".

De lijn naar de bevestigingsdienst van ds. B. van der Heiden over de roeping van de in zich zelf zo verdorven broers van Jozef die geroepen werden vader Jakob te vertellen van de heerlijkheid die zij gezien en gehoord hadden werd daarin ook teruggezien en benoemd.
Jozef, als type van Christus, zijn broers deugden nergens toe gezien hun schuldregisters en haat teven Jozef maar toch moesten en mochten zijn van hem getuigen bij de diep bedroefde vader Jakob. Dat ds. Sonnevelt zo maar als onwaardige en schuldige een diep bedroefd volk mag onderwijzen en als middel gebruikt mag worden om zondaren te ontdekken aan zonden en schuld en van daaruit de weg naar de grote Borg en Middelaar Jezus Christus gewezen mag worden. En dat door datgene wat hij gezien en gehoord mag hebben van zijn Zender.

In alles mocht hij toch wijzen naar het 'God alleen de eer' en het onmisbare werk van en drie-enig God vanuit soeverein welbehagen maar een ruimte voor de allergrootste en verdorven zondaar, omdat het is, uit Hem, door Hem en tot Hem. En het grote wonder dat Hij Zich daarin wel wil laten prediken door in zich zelf onbekwame zondige mensen. En dat wonder wordt alleen groter, Hem tot eer.

Zomaar wat herinneringen, corrigeer me waar ik het verkeerd weergeef maar het mocht een rijke Gode verheerlijkende en mensen vernederende preek zijn in mijn ogen en een samenvatting en verantwoording van de boodschap die hij de gemeente Alblasserdam hoopt te brengen én zijn zwakte daarin als mens zijnde en afhankelijkheid van het gebed maar vooral van God Zelf.
Wetende dat ook zijn hart tot alle kwaad en dwaling genegen is vroeg hij de gemeente en de kinderen in het bijzonder voor hem te bidden opdat de Geest hem in de waarheid zal leiden en zal geven zoals hij naar Alblasserdam mocht komen: "En zie Ik zal met uw mond zijn en u leren wat gij spreken zult".
Amen, wat een volheid. Is de preek ergens te beluisteren of kan iemand mij die in een PB sturen. Alvast hartelijk dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Als je me zou kennen kwam je tot de ontdekking dat ik net zo min rechts als links ben. :humhihi ..
:haha
Maar waar :yahoo :modo
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
HHKtE schreef:
Jantje schreef:De intrededienst van ds. Sonnevelt was een indrukwekkende dienst, waarin de breuk van '53 helaas pijnlijk werd gevoeld.
Leg dat eens uit ….
Daar moet je de toespraken zelf voor gehoord hebben om dat te kunnen snappen, mijns inziens. Ik vond de toespraak van ds. Van der Tang erg droevig, tijdens zo'n blijde dag. En hoe ds. Sonnevelt op de toepspraken van achtereenvolgens ds. M.H. Schot, ds. O.M. van der Tang en de ouderling van Alblasserdam reageerde zegt ook genoeg. Het is niet echt tactvol om een toespraak te beginnen met het benadrukken van de verschillen die er niet zijn. De duivel lacht weer.
Dat zijn hele grote woorden om dat van ds. vd Tang te zeggen. Wellicht ben jij hier meer de oorzaak van.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Pianoman schreef:Ik vond de toespraak van ds. Van der Tang eigenlijk niet heel vriendelijk bij zulk een "welkom". Inderdaad ging het al heel snel over de verschillen. De naam "Mallan" werd niet genoemd, maar ik voelde hem wel opkomen.
Ds. Sonnevelt reageerde uiterst professioneel en pastoraal (en zelfs meer dan dat).
Ongetwijfeld zullen ze collegiaal met elkaar omgaan, maar deze woorden van ds. Van der Tang op deze plaats en op dit moment waren - naar mijn bescheiden mening - niet helemaal gepast. Jammer.
Heb de toespraak inmiddels 2x geluisterd en met de beste wil voelde ik de naam "Mallan" nergens opkomen.
En misschien kun je dit laten rusten, hij is weer al verschillende jaren geleden overleden.
Plaats reactie