Erdee

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Erdee

Bericht door Wandelende »

Bemoedigend en vertroostend om te lezen dat er nog zoveel kennis en inzicht aanwezig is om zaligmakend geloof van ongeloof te onderscheiden.
We hebben maar een interview nodig van enkele vragen en antwoorden en de theologische zin en onzin komt op gang. (Uitzonderingen daargelaten)

Arme jongens. Ik hoop dat ze deze discussie niet lezen. Het zou ze zomaar van de kerk af kunnen brengen. Gelukkig waakt een Ander daarover. Dat is dan wel weer echt bemoedigend en vertroostend voor hen.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 14 mei 2018, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erdee

Bericht door Adagio »

Mara schreef:Ik denk dat het moeilijker is om goed te luisteren naar wat er precies gezegd wordt omdat bepaalde uitdrukkingen niet meer gebezigd worden. En daar moet je in bepaalde kringen wel aan voldoen.
Welke uitdrukkingen zijn dat dan? Welke vertaling naar jongeren wort dat dan?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik lees helemaal niets van een zorg???
Ik ken Mara al wat langer. Dan hoeft dat niet moeilijk te zijn.
:hi
In dit geval is het niet helemaal mijn zorg. Ik constateer eigenlijk alleen een verschil met vroeger en nu.
Er is over het algemeen meer openheid om over geestelijke dingen te spreken. Ook persoonlijke.
En daarmee vel ik geen oordeel of iets echt is of niet.
Ik denk dat het moeilijker is om goed te luisteren naar wat er precies gezegd wordt omdat bepaalde uitdrukkingen niet meer gebezigd worden. En daar moet je in bepaalde kringen wel aan voldoen.
Oké sorry dan. Dan herken ik alleen m'n eigen zorgen :langue
Niet alleen die van jezelf...

Het spreken over deze zorgen vraagt wel heel veel voorzichtigheid.
Waar is het een verschil in woordkeuze, en waar is het een inhoudelijk verschil en is er werkelijk sprake van oppervlakkigheid?
Enerzijds is het heel verheugend dat menselijke drempels om aan het Heilig Avondmaal deel te nemen lager worden, anderzijds vrees ik soms dat de ernst rondom het Avondmaal mee verdwijnt.
Maar goed, dat dwaalt ook weer af van het onderwerp.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Adagio schreef:
Mara schreef:Ik denk dat het moeilijker is om goed te luisteren naar wat er precies gezegd wordt omdat bepaalde uitdrukkingen niet meer gebezigd worden. En daar moet je in bepaalde kringen wel aan voldoen.
Welke uitdrukkingen zijn dat dan? Welke vertaling naar jongeren wort dat dan?
Hier heb je een oud topic:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=837

Praat je weleens met oudere mensen die in de (uiterst) rechterflank kerken?
Dan weet je ongetwijfeld wat de spreektrant is. Predikanten gebruiken ook wel dat jargon.
Wandelende schreef:Arme jongens. Ik hoop dat ze deze discussie niet lezen.
Het gaat allang niet meer over deze jongens!
En als je mij op het oog hebt met deze kritiek, ik zei om 10.03:
Die jongens maken zich kwetsbaar. Ik vond het ontroerend om te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Als ik het goed begrijp, maar wellicht zit ik er helemaal naast, zijn er jongeren uit de ger gem in Woerden die een interview gegeven hebben in het RD waarin zij een getuigenis geven van hun geloof. Dat mag niet, omdat zij te makkelijk over het geloof en bekering denken.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

merel schreef:Als ik het goed begrijp, maar wellicht zit ik er helemaal naast, zijn er jongeren uit de ger gem in Woerden die een interview gegeven hebben in het RD waarin zij een getuigenis geven van hun geloof. Dat mag niet, omdat zij te makkelijk over het geloof en bekering denken.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
In dit geval wel, want dat was niet het bezwaar van de predikant.
Een paar bladzijden geleden begon het met een Punt Uit artikel en een predikant heeft daar een brief over geschreven.
Het is goed om die beide eerst te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

merel schreef:Als ik het goed begrijp, maar wellicht zit ik er helemaal naast, zijn er jongeren uit de ger gem in Woerden die een interview gegeven hebben in het RD waarin zij een getuigenis geven van hun geloof. Dat mag niet, omdat zij te makkelijk over het geloof en bekering denken.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
We waren nu al een tijdje niet meer over deze jongeren aan het praten. Houd er a.u.b. over op.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Erdee

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:Arme jongens. Ik hoop dat ze deze discussie niet lezen.
Het gaat allang niet meer over deze jongens!
En als je mij op het oog hebt met deze kritiek, ik zei om 10.03:
Die jongens maken zich kwetsbaar. Ik vond het ontroerend om te lezen.
"Allang" is wel heel groot uitgedrukt. Enkele postings van de laatste twee uren.
Verder schreef ik niet voor niets: "Uitzonderingen daargelaten".

Voor de rest sluit ik mij van harte aan bij de post van @Jongere.
(~)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

eilander schreef:
merel schreef:Als ik het goed begrijp, maar wellicht zit ik er helemaal naast, zijn er jongeren uit de ger gem in Woerden die een interview gegeven hebben in het RD waarin zij een getuigenis geven van hun geloof. Dat mag niet, omdat zij te makkelijk over het geloof en bekering denken.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
We waren nu al een tijdje niet meer over deze jongeren aan het praten. Houd er a.u.b. over op.
Volgens mij gaat het hier over de onaardige brief van een dominee over het interview, en niet over het interview, maar dat neemt niet weg dat Heusden-op het ook over het interview heeft.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Als ik het goed begrijp, maar wellicht zit ik er helemaal naast, zijn er jongeren uit de ger gem in Woerden die een interview gegeven hebben in het RD waarin zij een getuigenis geven van hun geloof. Dat mag niet, omdat zij te makkelijk over het geloof en bekering denken.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
We waren nu al een tijdje niet meer over deze jongeren aan het praten. Houd er a.u.b. over op.
Ik zag vandaag alleen nog maar postings over hen en probeerde te begrijpen wat het probleem nu eigenlijk was.

Dat heeft er ws mee te maken dat er regelmatig links naar artikelen geplaatst worden die ik, als niet lid zijnde, niet kan lezen. Ik probeer dan adhv de discussie te achterhalen waar het om gaat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Als ik het goed begrijp, maar wellicht zit ik er helemaal naast, zijn er jongeren uit de ger gem in Woerden die een interview gegeven hebben in het RD waarin zij een getuigenis geven van hun geloof. Dat mag niet, omdat zij te makkelijk over het geloof en bekering denken.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
We waren nu al een tijdje niet meer over deze jongeren aan het praten. Houd er a.u.b. over op.
Ik zag vandaag alleen nog maar postings over hen en probeerde te begrijpen wat het probleem nu eigenlijk was.

Dat heeft er ws mee te maken dat er regelmatig links naar artikelen geplaatst worden die ik, als niet lid zijnde, niet kan lezen. Ik probeer dan adhv de discussie te achterhalen waar het om gaat.
Voor de duidelijkheid en ten overvloede. Mijn reacties gingen niet over het RD artikel maar waren een reactie op mijn vriend DDD. Het RD artikel was mij onbekend.
Ik sta nog steeds achter mijn reacties omdat ik in het algemeen wel een eenzijdig Bijbel lezen bespeur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Erdee

Bericht door Jo-Ann »

Eerlijk gezegd vind ik deze discussie ergerlijker dan die over de kwestie Opheusden.
Ik vind sommige postings te persoonlijk en kwetsend voor betrokkenen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Erdee

Bericht door Mister »

En daarom gaat hier ook een slotje op.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

Zaterdag stond een flink stuk in de krant over Action, en een mevrouw die er een blog over bijhoudt. Aardige mevrouw, absoluut, maar ik heb er grote moeite mee om een winkel als Action zo positief af te beelden. Naar mijn idee worden er daar zoveel overbodige spullen verkocht, die zowel in het maken als in het kwijtraken een grote aanslag op het milieu doen. Ik durf rustig de stelling aan dat de helft van wat de Action verkoopt na een half jaar of in de kringloop staat of weggegooid is.
Ik vind dat echt jammer.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Erdee

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Dodo schreef:Zaterdag stond een flink stuk in de krant over Action, en een mevrouw die er een blog over bijhoudt. Aardige mevrouw, absoluut, maar ik heb er grote moeite mee om een winkel als Action zo positief af te beelden. Naar mijn idee worden er daar zoveel overbodige spullen verkocht, die zowel in het maken als in het kwijtraken een grote aanslag op het milieu doen. Ik durf rustig de stelling aan dat de helft van wat de Action verkoopt na een half jaar of in de kringloop staat of weggegooid is.
Ik vind dat echt jammer.
Je hebt wel een goed punt. Action is leuk voor onze portemonnee, maar er is zeker een keerzijde!
Plaats reactie