Ger Gem in Ned B.V.

Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Piet Puk »

JCRyle schreef:
Ds. A. van den Berg schreef:"Wij houden ons aan Schrift en belijdenis", zegt ds. Van den Berg over de theologische kant van de zaak. "Het inwendig werk van de wedergeboorte en de vrucht ervan, de kennis en omhelzing van de Middelaar, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We houden ons aan de wedergeboorte door het geloof, omschreven in de Dordtse Leerregels, hoofdstukken 3 en 4 paragraaf 11, 12 en 13 en de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 24."
Bron: Digibron.nl
Ergens las ik ook nog het zinnetje "de wedergeboorte pas plaatsvindt bij de geloofskennis van Christus". Dus het heeft zeker raakvlakken, zo niet hetzelfde onderwerp.
Ik zou het respectloos vinden als iemand schrijft onder de naam van wijlen ds. A. Van den Berg. Ik denk dat dit een foutje is. Ik kan het niet terugvinden in dit topic
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door JCRyle »

Piet Puk schreef:
JCRyle schreef:
Ds. A. van den Berg schreef:"Wij houden ons aan Schrift en belijdenis", zegt ds. Van den Berg over de theologische kant van de zaak. "Het inwendig werk van de wedergeboorte en de vrucht ervan, de kennis en omhelzing van de Middelaar, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We houden ons aan de wedergeboorte door het geloof, omschreven in de Dordtse Leerregels, hoofdstukken 3 en 4 paragraaf 11, 12 en 13 en de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 24."
Bron: Digibron.nl
Ergens las ik ook nog het zinnetje "de wedergeboorte pas plaatsvindt bij de geloofskennis van Christus". Dus het heeft zeker raakvlakken, zo niet hetzelfde onderwerp.
Ik zou het respectloos vinden als iemand schrijft onder de naam van wijlen ds. A. Van den Berg. Ik denk dat dit een foutje is. Ik kan het niet terugvinden in dit topic
Het zijn woorden van wijlen ds. A. van den Berg zelf, zie mijn bron. Met het gebruik van de naam geef ik aan dat dit een citaat is van hem.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Dat er geen sacramenten bedient worden betekend niet dat de ware leer weg is en de kerk geen kerkverband meer is. Er zijn de laatste jaren geen kinderen geboren en er is helaas geen nood waardoor het H.A. Bedient zou moeten worden.
Het gaat er niet om of het nog een verband is maar of God (nog) van de kerk af weet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Herman »

Geeske_1991 schreef:Dat er geen sacramenten bedient worden betekend niet dat de ware leer weg is en de kerk geen kerkverband meer is. Er zijn de laatste jaren geen kinderen geboren en er is helaas geen nood waardoor het H.A. Bedient zou moeten worden.
Het gaat er niet om of het nog een verband is maar of God (nog) van de kerk af weet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen nood om bediening van het HA betekent dat er ook geen kinderen van God meer zijn. Dan houdt de kerk op te bestaan. Het is een harde realiteit, maar ik kan het niet voorzichtiger formuleren.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Ditbenik »

Geeske_1991 schreef:Dat er geen sacramenten bedient worden betekend niet dat de ware leer weg is en de kerk geen kerkverband meer is. Er zijn de laatste jaren geen kinderen geboren en er is helaas geen nood waardoor het H.A. Bedient zou moeten worden.
Het gaat er niet om of het nog een verband is maar of God (nog) van de kerk af weet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het kan zijn dat er geen nood is, maar de opdracht ligt er wel: "Doe dit tot Mijn gedachtenis".
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat er geen sacramenten bedient worden betekend niet dat de ware leer weg is en de kerk geen kerkverband meer is. Er zijn de laatste jaren geen kinderen geboren en er is helaas geen nood waardoor het H.A. Bedient zou moeten worden.
Het gaat er niet om of het nog een verband is maar of God (nog) van de kerk af weet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen nood om bediening van het HA betekent dat er ook geen kinderen van God meer zijn. Dan houdt de kerk op te bestaan. Het is een harde realiteit, maar ik kan het niet voorzichtiger formuleren.
Oei Herman. De kerk bestaat niet omdat er kinderen van God zijn. De kerk bestaat omdat God Zijn Woord gegeven heeft.
En als dat Woord nog mag opengaan en er nog twee of drie bijeenvergaderd zijn onder het aanroepen van 's Heeren Naam, dan mogen de gemeenten van Dinteloord, Veenendaal en Rijssen hun verwachting op de Heere stellen. Dan mag men vragen of de Heere nog kennelijk in hun midden wilt zijn; in het bijzonder in het zenden van dienaren des Woords. Want ook in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband zijn naar het Schriftwoord de velden wit om te oogsten; Wie bidt dan de Heere of Hij arbeiders wilt uitstoten?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door GGotK »

Herman schreef:
Geeske_1991 schreef:Dat er geen sacramenten bedient worden betekend niet dat de ware leer weg is en de kerk geen kerkverband meer is. Er zijn de laatste jaren geen kinderen geboren en er is helaas geen nood waardoor het H.A. Bedient zou moeten worden.
Het gaat er niet om of het nog een verband is maar of God (nog) van de kerk af weet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen nood om bediening van het HA betekent dat er ook geen kinderen van God meer zijn. Dan houdt de kerk op te bestaan. Het is een harde realiteit, maar ik kan het niet voorzichtiger formuleren.
Zoiets moet je voorzichtiger formuleren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Orchidee »

Geen nood?!
Hoe weet je dat en hoe zie je dat?!
Idd in Zijn opdracht: "doe het tot mijn gedachtenis"
"" Want zo DIKWIJLS ( dus niet af en toe en alleen als er naar ons eigen idee 'nood' is) als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt""

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Ik heb een tijd ergens anders gekerkt waar wel gedoopt wordt en wel H.A wordt gehouden. Dit betekend dus dat zij dan wel een kerk zijn. Ook al jagen ze een ingebeelde hemel na en proberen ze met goede werken Gode te behagen. Ze preken een halve waarheid en dus een hele leugen. Dan kan je beter naar een kerk gaan waar de waarheid wel wordt gelezen maar geen sacramenten worden gehouden.

Elke zondag worden er preken gelezen en als er gedoopt moet worden of als er avondmaal gehouden moet worden is er wel een dominee beschikbaar.

Die breuk in de kerk is al eerder geprobeerd te verhelpen. Alle mensen bij elkaar in 1 kerk, maar dit was door Kinderen van God en het is niet bijeengebracht. Dat zal niet voor niets geweest zijn.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk.
(~)
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Wandelende schreef:Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk.
Wat bedoel je hiermee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Wandelende »

Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk.
Wat bedoel je hiermee?
Dat het ontbreken van de nood wel als heel geestelijk argument kan overkomen, alleen het dat niet is. Want alleen het uitspreken van die zin is al een grote nood, dus is die nood er. Dat het niet zo beleefd, gevoeld of gedacht wordt door mensen, ligt natuurlijk niet aan Gods kant maar aan menselijke zijde.
(~)
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Geeske_1991 »

Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk.
Wat bedoel je hiermee?
Dat het ontbreken van de nood wel als heel geestelijk argument kan overkomen, alleen het dat niet is. Want alleen het uitspreken van die zin is al een grote nood, dus is die nood er. Dat het niet zo beleefd, gevoeld of gedacht wordt door mensen, ligt natuurlijk niet aan Gods kant maar aan menselijke zijde.
Natuurlijk ligt dat aan de menselijke kant, we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen blindheid.
Verstandelijk kent iedereen die nood wel dat er geen levend woord is maar de geest maakt levend en de letter doodt. Of er nou preken gelezen worden of gepreekt wordt, God heeft de mens niet nodig om een ander te bekeren.
En echte geestelijke uitspraken kan ik niet maken want ik ken er zelf niets van.
Maar geen sacramenten betekend absoluut niet dat de kerk onwaar is. En dat mag m.i. ook geen reden zijn om de kerk te verlaten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Ditbenik »

Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:
Geeske_1991 schreef:
Wandelende schreef:Niet alles wat geestelijk lijkt is ook geestelijk.
Wat bedoel je hiermee?
Dat het ontbreken van de nood wel als heel geestelijk argument kan overkomen, alleen het dat niet is. Want alleen het uitspreken van die zin is al een grote nood, dus is die nood er. Dat het niet zo beleefd, gevoeld of gedacht wordt door mensen, ligt natuurlijk niet aan Gods kant maar aan menselijke zijde.
Natuurlijk ligt dat aan de menselijke kant, we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze eigen blindheid.
Verstandelijk kent iedereen die nood wel dat er geen levend woord is maar de geest maakt levend en de letter doodt. Of er nou preken gelezen worden of gepreekt wordt, God heeft de mens niet nodig om een ander te bekeren.
En echte geestelijke uitspraken kan ik niet maken want ik ken er zelf niets van.
Maar geen sacramenten betekend absoluut niet dat de kerk onwaar is. En dat mag m.i. ook geen reden zijn om de kerk te verlaten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
God eist dat jij je bekeert. Jouw grootste nood is dat je Christus niet kent en dat je het daar blijkbaar prima mee uit kunt houden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door eilander »

Wél sacramenten bedienen is uiteraard geen waarborg voor een zuivere prediking. T.a.v. de nood die er nodig zou zijn voor de bediening van het Heilig Avondmaal: ik begrijp nooit zo goed waarom het dan tóch niet bediend wordt. Dan wordt de nood zichtbaar en wordt duidelijk dat het een werkelijke aanklacht tegen de gemeente is.
Ik wil niet vergelijken maar moet wel terugdenken in een gemeente waar ik gezeten heb en waar al twintig jaar geen Avondmaal bediend werd. Ik heb nooit gehoord dat iemand er een probleem van maakte. Dat is een uitermate slecht teken, om het voorzichtig te zeggen.
Plaats reactie