Presidentsverkiezingen USA 2016

elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door elbert »

ZWP schreef:Wat is nu de uitkomst van de top:
1. China kan de handel met NK weer hervatten. Winst voor China en NK.
Nee, want de sancties blijven vooralsnog van kracht. Elke vooruitgang hangt af in hoeverre Noord-Korea stappen zet in de richting van ontwapening.
ZWP schreef:2. Geen militaire oefeningen meer en een terugtrekking van troepen van de VS. Winst voor NK, verlies voor Zuid-Korea.
De militaire oefeningen zijn inderdaad tijdelijk opgeschort. Maar die kunnen zo weer hervat worden indien nodig. Terugtrekking van troepen van de VS is vooralsnog niet aan de orde.
ZWP schreef:3. Zuid Korea voelt zich in de steek gelaten door de VS, China vult dat gat wel. Winst voor China en NK.
Dat lijkt me niet het geval te zijn. Ik denk ook dat Zuid Korea wel oppast om in de armen van China gedreven te worden.
Mara schreef:Als Trump zo christelijk is als hij zich af en toe voordoet, zou hij Kim naar de positie van de christenen hebben gevraagd in zijn land?
In de persconferentie die Trump gisteren gaf, werd hiernaar gevraagd. Hij bevestigde dat hij de positie van christenen in Noord-Korea aan de orde had gesteld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: RE: Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
parsifal schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:Wat een tenenkrommend mediaspektakel.
Als Trump zo christelijk is als hij zich af en toe voordoet, zou hij Kim naar de positie van de christenen hebben gevraagd in zijn land?
Er werden nl. geen notulen gemaakt, dus is er alleen gesproken over schitterende stranden?
Er is niet zoveel veranderd sinds de 16e eeuw. Shakespeare schreef er al stukken over.
Het doel is om in gesprek te raken. In één meeting kan niet alles gezegd worden, dat zal direct uit elkaar drijven en is een gesprek wellicht nooit meer mogelijk.
Dit is een eerste meeting. Ik hoop dat er nog velen mogen volgen, waar wel zaken als mensenrechten besproken kunnen worden.
Met stroop vang je nu eenmaal meer. Voorzichtig beginnen met als doel meer bereiken.
Kritiek niet uiten en beleefd zijn is nog wat anders dan complimenten geven. Het is wat vreemd dat Trump Kim beschrijft als iemand die van zijn volk houdt. Obama was bijvoorbeeld minder complimenteus in de onderhandelingen met Iran en daar kwam ook een akkoord uit de onderhandelingen.
Zeker, maar ik denk dat er maar 3 mogelijkheden zijn.
1. Niets doen, er veranderd niets.
2. Escaleren, met grote kans op oorlog.
3. Stroop smeren en hopen op een redelijke verstandhouding en verbeteringen.

Ik kies voor het laatste.

Overigens denk ik wel dat Kim van zijn volk houdt. Alleen op een totaal andere manier dan wij zullen begrijpen. En ik denk ook dat hij dat volledig fout doet.
Ik denk dat je ook door zakelijk te blijven en de azijn te vermijden je zonder stroop een heel eind kunt komen. Met de lovende woorden nu wordt mi een morele fout gemaakt. Reagan speelde het anders met de Sovjet-Unie of Obama met Iran en die kregen ook wat voor elkaar.

En ja er is een mogelijkheid dat Kim als een soort Hiroito aan de macht blijft en Noord-Korea zich ontwikkelt tot een land met meer vrijheid. Dat zou heel wat zijn en misschien kunnen Noord-Korea en Zuid-Korea dan weer wat dichter naar elkaar groeien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Jongere »

Herman schreef:Uit de Noord Koreaanse krant:"De hele toon van de berichtgeving is: kijk wat onze grote leider voor elkaar heeft gekregen in zijn contact met Amerika", zegt Van Pinxteren. "Er zat in de berichten al langer iets dat Amerika niet meer de grote vijand is, maar door het verstandige optreden van de grote leider Kim is dat land nu een partner geworden waarmee valt te dealen."

Waarschijnlijk stond een jaar terug op de uitspraak 'Amerika is een partner geworden waarmee valt te dealen' de kogel. Dat is mijn gedachte bij een totalitair regime. Nu staat het in de krant.
Misschien goed om mee te nemen: in 1992 werd al een akkoord gesloten door N-Korea over een nucleaire stop, in 1995 gebeurde dat (na schending) opnieuw en in 2000 eveneens. Die eerste akkoorden waren veel concreter ingevuld dan het huidige akkoord met de VS, maar zijn allemaal geschonden.
Terughoudendheid lijkt me daarom op dit moment gepaster dan euforie. En refo's redenatie kan ik ook niet helemaal meemaken. Iedereen kiest voor een gesprek boven een raket, maar wat heb je eraan als de verandering niet structureel blijkt te zijn? De geschiedenis leert dat de tijd na een nieuwe schending van een akkoord vaak nog meer problemen opleverde dan de tijd ervoor.

Tegelijk vond ik het wel bijzonder om de beide mannen elkaar te zien ontmoeten. De keerzijde van het bovenstaande is dat het eveneens voorbarig is nu al te concluderen dat de top een verlies betekent. We kunnen het m.i. nu eenvoudig niet zeggen. En dat de ontmoeting er sowieso was heeft ook veel te maken met het onconventionele karakter van Trump. Ik ben daarom evenmin bij voorbaat negatief. Ik denk alleen dat er nu nog geen enkele grond is voor grote woorden.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ZWP »

Jongere schreef: Misschien goed om mee te nemen: in 1992 werd al een akkoord gesloten door N-Korea over een nucleaire stop, in 1995 gebeurde dat (na schending) opnieuw en in 2000 eveneens. Die eerste akkoorden waren veel concreter ingevuld dan het huidige akkoord met de VS, maar zijn allemaal geschonden.
Terughoudendheid lijkt me daarom op dit moment gepaster dan euforie. En refo's redenatie kan ik ook niet helemaal meemaken. Iedereen kiest voor een gesprek boven een raket, maar wat heb je eraan als de verandering niet structureel blijkt te zijn? De geschiedenis leert dat de tijd na een nieuwe schending van een akkoord vaak nog meer problemen opleverde dan de tijd ervoor.

Tegelijk vond ik het wel bijzonder om de beide mannen elkaar te zien ontmoeten. De keerzijde van het bovenstaande is dat het eveneens voorbarig is nu al te concluderen dat de top een verlies betekent. We kunnen het m.i. nu eenvoudig niet zeggen. En dat de ontmoeting er sowieso was heeft ook veel te maken met het onconventionele karakter van Trump. Ik ben daarom evenmin bij voorbaat negatief. Ik denk alleen dat er nu nog geen enkele grond is voor grote woorden.
Ik heb op zich sympathie voor je afwachtende en genuanceerde standpunt, toch het volgende:

Ik heb bijzonder veel moeite met de verdediging door Trump van deze moordenaar van oa christenen.
Een quote die ik tegen kwam:
BAIER: Kim Jong Un is "clearly executing people."

TRUMP: "He's a tough guy. Hey, when you take over a country, tough country, tough people, and you take it over from your father ... if you could do that at 27-years old, I mean, that's 1 in 10,000 that could do that."
:bobo

Van volop beledigingen over en weer nog maar een paar maanden geleden, naar regelrechte verdediging van hem. Hoe bestaat het?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Wederom een faux pas van Trimp.

In een door Noord-Korea vrijgegeven video is te zien hoe Trump afgelopen dinsdag zijn hand uitstak naar de generaal. Die beantwoordde die toenadering met een saluut, waarop Trump besloot om ook te salueren. Direct erna schudden de twee mannen elkaar de hand.

Met name legerexperts zijn geschokt door de geste van de Amerikaanse president. Een saluut is volgens militair protocol namelijk een teken van respect en wederzijdse bewondering. Een signaal van de Amerikaanse president richting Noord-Korea dus, dat op z'n zachtst gezegd wat ongemakkelijk is gezien het huidige Noord-Koreaanse regime.

,,Het is totaal ongepast voor de baas van onze strijdkrachten om het leger van een tegenstander te salueren, zeker als die verantwoordelijk is voor een regime van terreur, moord en gruweldaden jegens zijn eigen volk", aldus de inmiddels gepensioneerde Amerikaanse generaal-majoor Paul Eaton tegen persbureau AP.

James Stavridis, een gepensioneerde marineadmiraal die voor de NATO werkte, vertelt op zijn beurt: ,,Ik heb een Amerikaanse president nog nooit een officier van een ander leger zien salueren, laat staan een leger dat zich gedraagt als een wrede handhaver van slavernij en vreselijke gevangenenkampen in een goelag aan de overkant van hun land. Dit was een fout."
bron: AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Wederom een faux pas van Trimp.

In een door Noord-Korea vrijgegeven video is te zien hoe Trump afgelopen dinsdag zijn hand uitstak naar de generaal. Die beantwoordde die toenadering met een saluut, waarop Trump besloot om ook te salueren. Direct erna schudden de twee mannen elkaar de hand.

Met name legerexperts zijn geschokt door de geste van de Amerikaanse president. Een saluut is volgens militair protocol namelijk een teken van respect en wederzijdse bewondering. Een signaal van de Amerikaanse president richting Noord-Korea dus, dat op z'n zachtst gezegd wat ongemakkelijk is gezien het huidige Noord-Koreaanse regime.

,,Het is totaal ongepast voor de baas van onze strijdkrachten om het leger van een tegenstander te salueren, zeker als die verantwoordelijk is voor een regime van terreur, moord en gruweldaden jegens zijn eigen volk", aldus de inmiddels gepensioneerde Amerikaanse generaal-majoor Paul Eaton tegen persbureau AP.

James Stavridis, een gepensioneerde marineadmiraal die voor de NATO werkte, vertelt op zijn beurt: ,,Ik heb een Amerikaanse president nog nooit een officier van een ander leger zien salueren, laat staan een leger dat zich gedraagt als een wrede handhaver van slavernij en vreselijke gevangenenkampen in een goelag aan de overkant van hun land. Dit was een fout."
bron: AD.nl
Naar mijn weten salueert men de rang, niet de persoon.
Ten tijde van de tweede wereldoorlog werd er ook gesalueerd tussen de geallieerden en hoge Nazi officieren zoals Goring, behalve met de overgave, toen werd dat geweigerd.
Men salueert de militaire rang. Niet perse eer en respect voor de persoon.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
Mara schreef:Wederom een faux pas van Trimp.

In een door Noord-Korea vrijgegeven video is te zien hoe Trump afgelopen dinsdag zijn hand uitstak naar de generaal. Die beantwoordde die toenadering met een saluut, waarop Trump besloot om ook te salueren. Direct erna schudden de twee mannen elkaar de hand.

Met name legerexperts zijn geschokt door de geste van de Amerikaanse president. Een saluut is volgens militair protocol namelijk een teken van respect en wederzijdse bewondering. Een signaal van de Amerikaanse president richting Noord-Korea dus, dat op z'n zachtst gezegd wat ongemakkelijk is gezien het huidige Noord-Koreaanse regime.

,,Het is totaal ongepast voor de baas van onze strijdkrachten om het leger van een tegenstander te salueren, zeker als die verantwoordelijk is voor een regime van terreur, moord en gruweldaden jegens zijn eigen volk", aldus de inmiddels gepensioneerde Amerikaanse generaal-majoor Paul Eaton tegen persbureau AP.

James Stavridis, een gepensioneerde marineadmiraal die voor de NATO werkte, vertelt op zijn beurt: ,,Ik heb een Amerikaanse president nog nooit een officier van een ander leger zien salueren, laat staan een leger dat zich gedraagt als een wrede handhaver van slavernij en vreselijke gevangenenkampen in een goelag aan de overkant van hun land. Dit was een fout."
bron: AD.nl
Naar mijn weten salueert men de rang, niet de persoon.
Ten tijde van de tweede wereldoorlog werd er ook gesalueerd tussen de geallieerden en hoge Nazi officieren zoals Goring, behalve met de overgave, toen werd dat geweigerd.
Men salueert de militaire rang. Niet perse eer en respect voor de persoon.
Maar een staatshoofd salueert toch normaal gesproken niet?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ejvl »

parsifal schreef: Maar een staatshoofd salueert toch normaal gesproken niet?
In Amerika wel volgens mij, omdat de president het hoofd van de krijgsmacht is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door eilander »

Voorop staat dat Trump dingen fout doet, en geen goede dingen kan doen.
Dan is het verder iedere dag even zoeken wat het precies is.
Vervolgens publiceer je dat. En zeker in Nederland krijg je dan heel veel likes.
(ik zet nu m'n cynische modus weer uit. Stop toch met deze ongein en kijk naar de grotere dingen...)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Van ieder ander mag het gerust onder een vergrootglas, ook hier.
Alles wordt nu eenmaal gepubliceerd, van iedereen. Ook als onze koning een struikeling maakt.
Ik snap nog steeds die bijna-verering van sommige christenen niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door eilander »

Mara schreef:Van ieder ander mag het gerust onder een vergrootglas, ook hier.
Alles wordt nu eenmaal gepubliceerd, van iedereen. Ook als onze koning een struikeling maakt.
Ik snap nog steeds die bijna-verering van sommige christenen niet.
Ik ga ervan uit dat je dit tegen mij zegt. Prima, ik zeg alleen: kijk naar de grotere dingen.
En doe niet mee aan het denken in twee soorten: Trump-bijna-verering óf Trumpverguizing. Er bestaat een behoorlijke middengroep.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Van ieder ander mag het gerust onder een vergrootglas, ook hier.
Alles wordt nu eenmaal gepubliceerd, van iedereen. Ook als onze koning een struikeling maakt.
Ik snap nog steeds die bijna-verering van sommige christenen niet.
Ik ga ervan uit dat je dit tegen mij zegt.
Neehee. Ik heb jou toch niet gequoot?
Ik zeg dit in het algemeen! De eerste tijd was het RD onverdeeld positief, een soort juichstemming. Nu worden ze daar ook kritischer.
eilander schreef:kijk naar de grotere dingen.
Als die er zijn wil ik daar best naar kijken. Maar ze worden overschaduwd door vreemde akties, opzienbarende uitspraken, bizarre filmpjes,
en een gebrek aan charisma van de man.
Als ik iemand echt goed vind, kijk ik daar heus doorheen.
Of soms duurt het even en is er een groeiende bewondering of zo.
Ik volg verschillende Amerika-deskundigen en diplomatie experts en lees allerlei kranten. Dus ik krijg echt geen eenzijdig beeld van de man.
Maar krijg ik vertrouwen? O nee. Hij komt op mij onecht over.
Ik wilde dat ik het anders kon zeggen en hoop dat die dag nog komt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:kijk naar de grotere dingen.
Als die er zijn wil ik daar best naar kijken. Maar ze worden overschaduwd door vreemde akties, opzienbarende uitspraken, bizarre filmpjes,
en een gebrek aan charisma van de man.
Natuurlijk zijn er wel grotere dingen; maar of die positief zijn, mag je zelf zeggen.
De hele ontwikkeling rond Noord-Korea is natuurlijk wel 'groot'. De opstelling richting Iran en Israël. De G7. En zo zijn er natuurlijk nog meer dingen.
Dat soort dingen bedoel ik. En hoe hij zijn handen schudt en welke conclusies je daaruit kunt trekken... dat vind ik in dit geval niet interessant omdat ik dit soort dingen alleen lees vanuit de negatieve hoek. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat objectief is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Mara schreef:Van ieder ander mag het gerust onder een vergrootglas, ook hier.
Alles wordt nu eenmaal gepubliceerd, van iedereen. Ook als onze koning een struikeling maakt.
Ik snap nog steeds die bijna-verering van sommige christenen niet.
Ik ga ervan uit dat je dit tegen mij zegt. Prima, ik zeg alleen: kijk naar de grotere dingen.
En doe niet mee aan het denken in twee soorten: Trump-bijna-verering óf Trumpverguizing. Er bestaat een behoorlijke middengroep.
Juist, dat geldt ook voor mij.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

Ik vind het ook positief dat Trump Gorush heeft benoemd en zijn houding tov Israël kan ik ook waarderen. Echter een paar jaar geleden werd heel kritisch gesproken over de oplopende staatsschuld van de VS en dat was in een tijd waarin de economie moest herstellen na een crisis. Nu worden maatregelen genomen die de staatsschuld doen oplopen terwijl de economie al goed draait.

Erger is dat Trump onderzoek naar misstanden bij verkiezingen en buitenlandse inmenging tegenwerkt en daarbij wantrouwen blijft voeden. De tweedracht in de samenleving groeit niet alleen, maar Trump voedt dit onder andere door creatief omgaan met de waarheid, en het in diskrediet brengen van een organisatie als de FBI. Dit zorgt voor een situatie die ook moeilijk te herstellen is. En gezien het aantal schuldbekentenissen dat er al is naar aanleiding van het onderzoek door Mueller is Trump's beschuldiging van een heksenjacht volledig onterecht.

Verder is het terecht dat Trump kritiek krijgt als hij zelf zegt niet al te veel voorbereiding nodig te hebben voor een top met Kim. Misschien is het effect van de top uiteindelijk goed (en ik hoop dat), maar ik denk ook dat bij goede voorbereidingen, Trump Zuid-Korea niet had verrast met zijn suggestie dat gezamelijke oefeningen afgeblazen zouden worden. Hij had ook de acties van zijn eigen leger waarschijnlijk geen provocaties genoemd en inderdaad de protocollen voor sallueren gekend. Hier op het forum werd Trudeau veroordeeld voor zijn lovende woorden over Fidel Castro (en terecht), maar Kim in zijn leger zijn wel een maatje erger dan Castro en kritiek op Trumps gedrag nu lijkt dan ook terecht

Verder kreeg 20 jaar terug Clinton veel kritiek vanwege zijn ontrouw tov zijn vrouw. Het is vreemd dat dezelfde groep die Clinton toen (terecht) hard wilde aanpakken, het gedrag van Trump lijkt af te doen als niet belangrijk.

Neem daarbij de vele diplomatieke vacatures die er nog steeds zijn en de manier waarop hij nog wat trappen nageeft aan mensen die hij de laan heeft uitgestuurd, dan is het reden voor grote zorg en veel kritiek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie