Posthoorn schreef:De olijfboom was er al. Door geboorte kwam je in de olijfboom als Jood.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Zie jij Israel als de edele Olijfboom? Of het Abrahamitisch verbond?
Posthoorn schreef:De olijfboom was er al. Door geboorte kwam je in de olijfboom als Jood.
Weet ik niet precies. Wel weet ik dat Israël deel had aan de olijfboom en dat in het NT de gelovige heidenen ook deel hebben aan de olijfboom en het ONGELOVIGE Israël NIET meer. Het is dus niet zo dat God gewoon verder gaat met 'een' verbond met Israël, nee, de ongelovige Israëlieten zijn afgebroken takken.Isala schreef:Posthoorn schreef:De olijfboom was er al. Door geboorte kwam je in de olijfboom als Jood.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Zie jij Israel als de edele Olijfboom? Of het Abrahamitisch verbond?
Dit is verwarrend. Je prijst Calvijn en de Reformatoren en juist deze mannen vinden allemaal!! de kinderdoop in de Schrift terug.4kinderen schreef:Wat goed is goed hè? Ik heb ook nergens beweerd dat wat hij geschreven is allemaal leugens zijn. Maar ik verwerp wel wat ik niet terug kan vinden in het Woord. Wie het dan ook geschreven heeft, dat is wat GOd van ons vraagt. Alles te toetsen. Dat is ook het principe geweest van de Reformatoren. De Sola's. En dat kan prima op de doop toegepast worden.eilander schreef:1. Dat heeft hier niets mee te maken. Van beide zijden wordt gezegd dat er wel degelijk iets over gezegd wordt in de Bijbel.4kinderen schreef:Laten we het calvinistische regulerende principe eens toepassen op alles in ons leven:
Wat niet in de Schrift geboden of verboden is, wordt als buiten-bijbels geacht. Hiervan mogen geen wetten of instellingen gemaakt worden, dit mag een ander niet opgelegd worden en daarmee moet je heel voorzichtig omgaan, omdat het gevaar groot is dat het zondig is.
Dat is wat Calvijn leerde.
2. Goed dat je Calvijn tóch gezag toekent... Ik ben benieuwd waar dat nog toe kan leiden bij dit onderwerp.
Paulus spreekt over takken en een wortel. Maar niet over een stam. Dat vind ik nog moeilijk te begrijpen.Posthoorn schreef:Weet ik niet precies. Wel weet ik dat Israël deel had aan de olijfboom en dat in het NT de gelovige heidenen ook deel hebben aan de olijfboom en het ONGELOVIGE Israël NIET meer. Het is dus niet zo dat God gewoon verder gaat met 'een' verbond met Israël, nee, de ongelovige Israëlieten zijn afgebroken takken.
Ik denk dat een Israeliet in het OT door geboorte een tak is van de boom, maar dat er deel aan de Wortel en de vettigheid van de vrucht komt door geloof in de belofte van de komende Messias.Posthoorn schreef:En nog iets: in het OT was men dus door geboorte in de olijfboom, maar men moest uiteindelijk door GELOOF in de olijfboom komen.
Ik weet niet of dat zo is. Want Abraham's geloof in de belofte (van de komst van de Messias) werd hem tot gerechtigheid gerekend. Zou dat niet gelden voor alle Israelieten? Zonder geloof kan men immers niet gerechtvaardigd worden.Posthoorn schreef:Maar het is wel opvallend dat het oude Israël door GEBOORTE deel had aan een GEESTELIJK heil.
Het is gebruikelijk dat de Heere voorschriften geeft hoe iets moet gebeuren, je krijgt daar doorgaans geen heel rijtje opsommingen bij hoe het niet moet. De Heere heeft voorschriften gegeven hoe en wanneer er geofferd moest worden, hoe feesten moesten worden gevierd, hoe en wanneer welke reinheidswetten toe te passen etc.Kun jij een verbodstekst noemen die duidelijk zegt dat je geen kinderen mag/moet dopen?
Ik heb deze link al een keer gegeven:Isala schreef:Maar ik vind dit ook allemaal nog lastig te begrijpen. Als je een goede studie hierover weet houd ik me aanbevolen!
Precies wat ik zeg.Junia schreef:Posthoorn schreef:
Maar het is wel opvallend dat het oude Israël door GEBOORTE deel had aan een GEESTELIJK heil.
Waar staat dat? Ik lees dat namelijk nergens. Ik lees dat God zegt hun God te willen zijn, maar als men niet het hart laat besnijden (tot geloof komen) dan baat die besnijdenis hen niks, en gaan ze verloren!
Door geboorte maken ze deel uit van de edele olijf, maar als er geen geloof is worden ze weggebroken.
Hij had daar UITWENDIG deel aan, precies zoals een kind dat uit christenouders is geboren. Door het geloof moet men er WAARLIJK deel aan krijgen.Junia schreef:Volgens mij zeg jij toch echt wat anders: door geboorte had een Israëliet deel aan het geestelijk heil. Ik zeg dat ik uit de Bijbel begrijp dat dat alleen het geval is wanneer die Israëliet tot geloof is gekomen, en anders niet.
Dat laatste is de zendingssituatie waar ik over sprak. Een pasgeboren baby had in het O.T. ook geen weet van de zaken rond de besnijdenis toch gebood God het. God handelt in de Schrift steeds verbondsmatig en gezinnen worden als eenheid gezien. Zie bv het tweede en het vierde gebod. Je ziet het ook in de oordelen ( denk aan Korach, Dathan en Abiram) Je ziet het in Hand 2:39 , Je ziet het heel duidelijk in 1 Korinthe 7:14 , de kinderen zijn heilig in het geloof van één van de ouders.Heilig is hier verbondsheiliging (zie kanttekening 24).Junia schreef:Het is gebruikelijk dat de Heere voorschriften geeft hoe iets moet gebeuren, je krijgt daar doorgaans geen heel rijtje opsommingen bij hoe het niet moet. De Heere heeft voorschriften gegeven hoe en wanneer er geofferd moest worden, hoe feesten moesten worden gevierd, hoe en wanneer welke reinheidswetten toe te passen etc.Kun jij een verbodstekst noemen die duidelijk zegt dat je geen kinderen mag/moet dopen?
Ik weet dat ik hiermee in herhaling val, maar dit wordt gewoon genegeerd:
Als je de Bijbel dan naslaat op wat de Heere zegt over de doop, kan je tot duidelijke conclusies komen.
De doop is een bede om een goed geweten. Je moet dus een geweten hebben; dit is bij een pasgeboren baby nog niet ontwikkeld.
De doop is een begraven worden in de dood met de Heere Jezus en opstaan in een nieuw leven. Dit is niet van toepassing op een pasgeboren baby, want die heeft nog geen weet van deze zaken.
De doop symboliseert de afwassing van zonden. Een pasgeboren baby heeft nog geen weet van zonden. Het is dus duidelijk dat een pasgeboren baby niet tot de doelgroep behoort van mensen die gedoopt kunnen worden.
Zoals Filippus het zei: Als er geloof is, is er niets wat je (in dit geval de kamerling uit Ethiopië) tegenhoudt om gedoopt te worden.
Je hebt er deel of je hebt er geen deel aan. Ik kan niks met een 'uitwendig deel aan hebben.'Posthoorn schreef:Hij had daar UITWENDIG deel aan, precies zoals een kind dat uit christenouders is geboren. Door het geloof moet men er WAARLIJK deel aan krijgen.Junia schreef:Volgens mij zeg jij toch echt wat anders: door geboorte had een Israëliet deel aan het geestelijk heil. Ik zeg dat ik uit de Bijbel begrijp dat dat alleen het geval is wanneer die Israëliet tot geloof is gekomen, en anders niet.
Feit is dat iemand deel kan hebben aan het heil en toch later uitgeworpen wordt. Dat kun je alleen verklaren door een 'uitwendig' deel hebben aan het heil/het heil van Israël/het heil van de gemeente. Wie namelijk WAARLIJK door het geloof deel heeft aan het heil, kan niet uitgeworpen c.q. afgebroken worden.Junia schreef:Je hebt er deel of je hebt er geen deel aan. Ik kan niks met een 'uitwendig deel aan hebben.'Posthoorn schreef:Hij had daar UITWENDIG deel aan, precies zoals een kind dat uit christenouders is geboren. Door het geloof moet men er WAARLIJK deel aan krijgen.Junia schreef:Volgens mij zeg jij toch echt wat anders: door geboorte had een Israëliet deel aan het geestelijk heil. Ik zeg dat ik uit de Bijbel begrijp dat dat alleen het geval is wanneer die Israëliet tot geloof is gekomen, en anders niet.
Als het allemaal hetzelfde zou zijn, waarom dan een ander teken?huisman schreef:Dat laatste is de zendingssituatie waar ik over sprak. Een pasgeboren baby had in het O.T. ook geen weet van de zaken rond de besnijdenis toch gebood God het. God handelt in de Schrift steeds verbondsmatig en gezinnen worden als eenheid gezien. Zie bv het tweede en het vierde gebod. Je ziet het ook in de oordelen ( denk aan Korach, Dathan en Abiram) Je ziet het in Hand 2:39 , Je ziet het heel duidelijk in 1 Korinthe 7:14 , de kinderen zijn heilig in het geloof van één van de ouders.Heilig is hier verbondsheiliging (zie kanttekening 24).Junia schreef:Het is gebruikelijk dat de Heere voorschriften geeft hoe iets moet gebeuren, je krijgt daar doorgaans geen heel rijtje opsommingen bij hoe het niet moet. De Heere heeft voorschriften gegeven hoe en wanneer er geofferd moest worden, hoe feesten moesten worden gevierd, hoe en wanneer welke reinheidswetten toe te passen etc.Kun jij een verbodstekst noemen die duidelijk zegt dat je geen kinderen mag/moet dopen?
Ik weet dat ik hiermee in herhaling val, maar dit wordt gewoon genegeerd:
Als je de Bijbel dan naslaat op wat de Heere zegt over de doop, kan je tot duidelijke conclusies komen.
De doop is een bede om een goed geweten. Je moet dus een geweten hebben; dit is bij een pasgeboren baby nog niet ontwikkeld.
De doop is een begraven worden in de dood met de Heere Jezus en opstaan in een nieuw leven. Dit is niet van toepassing op een pasgeboren baby, want die heeft nog geen weet van deze zaken.
De doop symboliseert de afwassing van zonden. Een pasgeboren baby heeft nog geen weet van zonden. Het is dus duidelijk dat een pasgeboren baby niet tot de doelgroep behoort van mensen die gedoopt kunnen worden.
Zoals Filippus het zei: Als er geloof is, is er niets wat je (in dit geval de kamerling uit Ethiopië) tegenhoudt om gedoopt te worden.
Geloofsdopers maken de fout om in Gods handelen met de mens een kloof te maken tussen O.T en N.T. De rijkdom van de Schrift is nu juist zijn eenheid.
Zouden onze erfzonden ook niet moeten worden afgewassen?Junia schreef:Het is gebruikelijk dat de Heere voorschriften geeft hoe iets moet gebeuren, je krijgt daar doorgaans geen heel rijtje opsommingen bij hoe het niet moet. De Heere heeft voorschriften gegeven hoe en wanneer er geofferd moest worden, hoe feesten moesten worden gevierd, hoe en wanneer welke reinheidswetten toe te passen etc.Kun jij een verbodstekst noemen die duidelijk zegt dat je geen kinderen mag/moet dopen?
De doop symboliseert de afwassing van zonden. Een pasgeboren baby heeft nog geen weet van zonden. Het is dus duidelijk dat een pasgeboren baby niet tot de doelgroep behoort van mensen die gedoopt kunnen worden.
Zoals Filippus het zei: Als er geloof is, is er niets wat je (in dit geval de kamerling uit Ethiopië) tegenhoudt om gedoopt te worden.