Gereformeerde Gemeenten

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Jongere schreef:In ieder geval zou ik de aanbeveling voor het lezen/luisteren van de preken van beide Kerstens willen onderstrepen. Ik denk ook dat hun werk een betere aanbeveling verdient dan dat 'velen het niet kunnen pruimen'. Ik ben bang dat zo'n aanbeveling ervoor zorgt dat de liefhebbers meer gaan lezen maar de genoemde 'tegenstanders' alleen maar minder. Dat is nou net het tegenovergestelde van wat we moeten bereiken. :)
Zoals terecht opgemerkt ligt er veel geestelijk onderwijs in. Met een verrassende frisheid zoals je die vandaag niet zo vaak meer tegenkomt.
Wijze woorden die ik van harte onderstreep.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Er zijn er ook die geen separerende prediking willen horen en alle predikanten die te veel separende zaken aan de orde stellen in de preken en lessen trekken uit de schriftverklaring als rechts beschouwen. Men wil tegenwoordig alleen maar meer de tekstverklaring zelf horen. Maar als er ook maar één keer een geestelijke les uit wordt getrokken (@DIA noemt dat altijd bevinding.), wordt men gepikeerd.

Het erge is dat juist ook vanuit bevindelijke hoek er heel scherp gereageerd wordt op sterk separerende predikers.
Predikanten als ds Harinck of ds Kattenberg die heel sterk de nadruk leggen op de kennis van Christus en juist niets van de mens meenemen worden vaak veracht en verguist.
Tsja, wat is separerend preken... Ik zie in gemeenten met zulke prediking toch een behoorlijke tendens van zwaar leunen op de beloften, het doop-belijdenis-avondmaal automatisme etc.
Laatst gewijzigd door GGotK op 30 mei 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:
Jongere schreef:In ieder geval zou ik de aanbeveling voor het lezen/luisteren van de preken van beide Kerstens willen onderstrepen. Ik denk ook dat hun werk een betere aanbeveling verdient dan dat 'velen het niet kunnen pruimen'. Ik ben bang dat zo'n aanbeveling ervoor zorgt dat de liefhebbers meer gaan lezen maar de genoemde 'tegenstanders' alleen maar minder. Dat is nou net het tegenovergestelde van wat we moeten bereiken. :)
Zoals terecht opgemerkt ligt er veel geestelijk onderwijs in. Met een verrassende frisheid zoals je die vandaag niet zo vaak meer tegenkomt.
Wijze woorden die ik van harte onderstreep.
Onlangs heb ik voor het eerst een preek van ds. Kersten gelezen en deze verraste mij aangenaam. Schriftuurlijk met de juiste plaats voor de uitverkiezing en Christus. Niet benauwend, maar opwekkend. Althans dat vond ik. Het taalgebruik was voor mij geen probleem overigens.
En dat als kritische 'opponent' t.o.v. de GG. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Marion schreef:
Jongere schreef:In ieder geval zou ik de aanbeveling voor het lezen/luisteren van de preken van beide Kerstens willen onderstrepen. Ik denk ook dat hun werk een betere aanbeveling verdient dan dat 'velen het niet kunnen pruimen'. Ik ben bang dat zo'n aanbeveling ervoor zorgt dat de liefhebbers meer gaan lezen maar de genoemde 'tegenstanders' alleen maar minder. Dat is nou net het tegenovergestelde van wat we moeten bereiken. :)
Zoals terecht opgemerkt ligt er veel geestelijk onderwijs in. Met een verrassende frisheid zoals je die vandaag niet zo vaak meer tegenkomt.
Wijze woorden die ik van harte onderstreep.
Onlangs heb ik voor het eerst een preek van ds. Kersten gelezen en deze verraste mij aangenaam. Schriftuurlijk met de juiste plaats voor de uitverkiezing en Christus. Niet benauwend, maar opwekkend. Althans dat vond ik. Het taalgebruik was voor mij geen probleem overigens.
En dat als kritische 'opponent' t.o.v. de GG. :)
Mag ik weten van welk kerkverband je bent?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28742
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

En over welke ds. Kersten je spreekt?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

@ Jantje; doet er niet toe.
@ DDD; G.H.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roos2017 »

JCRyle schreef:@ Jantje; doet er niet toe.
@ DDD; G.H.
Zo is dat. Er wordt op dit forum al genoeg geclassificeerd.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Roos2017 schreef:
JCRyle schreef:@ Jantje; doet er niet toe.
@ DDD; G.H.
Zo is dat. Er wordt op dit forum al genoeg geclassificeerd.
JCRyle classificeert zichzelf toch al : kritische 'opponent' t.o.v. de GG. Ik heb trouwens het idee dat bijna iedereen dat is op dit forum.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Roos2017 schreef:
JCRyle schreef:@ Jantje; doet er niet toe.
@ DDD; G.H.
Zo is dat. Er wordt op dit forum al genoeg geclassificeerd.
JCRyle classificeert zichzelf toch al : kritische 'opponent' t.o.v. de GG. Ik heb trouwens het idee dat bijna iedereen dat is op dit forum.
Inderdaad. Er werd gezegd dat je ds. Bredeweg zou zijn. Maar ik vermoed desondanks dat je gewoon een kritische GG-er bent en anders Oud Gereformeerd of uitgetreden; óf VGG...
Trouwend @GGotk, ik ben dat niet hoor. Integendeel...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ik heb wel het gevoel soms dat onze predikant wel eens wat meeleest op dit forum. Hij blijkt in ieder geval geen vreemdeling van de discussies die hier plaatsvinden. Dan merk je wel dat hij toch niet wereldvreemd is. Hij blijkt vaak dat hij heel goed wat er speelt in en buiten 'ons kerkverband'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Roos2017 schreef:
JCRyle schreef:@ Jantje; doet er niet toe.
@ DDD; G.H.
Zo is dat. Er wordt op dit forum al genoeg geclassificeerd.
JCRyle classificeert zichzelf toch al : kritische 'opponent' t.o.v. de GG. Ik heb trouwens het idee dat bijna iedereen dat is op dit forum.
Inderdaad. Er werd gezegd dat je ds. Bredeweg zou zijn. Maar ik vermoed desondanks dat je gewoon een kritische GG-er bent en anders Oud Gereformeerd of uitgetreden; óf VGG...
Trouwend @GGotk, ik ben dat niet hoor. Integendeel...
Er staat wel 'opponent' en de GG moet open staan voor kritiek. Er is genoeg op aan te merken, net zoals op mij trouwens.
Maar in de GG is het wat kritiek betreft altijd benauwd: het kan van rechts en links komen en nog erger, van binnenuit.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5406
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:
Roos2017 schreef:
JCRyle schreef:@ Jantje; doet er niet toe.
@ DDD; G.H.
Zo is dat. Er wordt op dit forum al genoeg geclassificeerd.
JCRyle classificeert zichzelf toch al : kritische 'opponent' t.o.v. de GG. Ik heb trouwens het idee dat bijna iedereen dat is op dit forum.
Haha, nou niet iedereen idd, maar er zijn er wel wat. Het grappige is dat het gros van de gematigde forumleden juist niet tot de GG behoren. Degenen met de meeste kritiek op de GG behoren in elk geval tot de GG, ik schat Gouda en ergens in de buurt van Utrecht.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 30 mei 2018, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:Ik heb wel het gevoel soms dat onze predikant wel eens wat meeleest op dit forum. Hij blijkt in ieder geval geen vreemdeling van de discussies die hier plaatsvinden. Dan merk je wel dat hij toch niet wereldvreemd is. Hij blijkt vaak dat hij heel goed wat er speelt in en buiten 'ons kerkverband'.
Maar DIA, daarvoor hoeft hij toch niet mee te lezen op het forum. In Rijssen ligt er al toch genoeg stof, om te weten wat er speelt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5406
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Ik heb wel het gevoel soms dat onze predikant wel eens wat meeleest op dit forum. Hij blijkt in ieder geval geen vreemdeling van de discussies die hier plaatsvinden. Dan merk je wel dat hij toch niet wereldvreemd is. Hij blijkt vaak dat hij heel goed wat er speelt in en buiten 'ons kerkverband'.
Dat doen er wel meer hoor, in de gesprekken die ik met een aantal heb merk ik dat. Het leuke is dat ze soms ook (denken) te weten wie er achter de nicknamen schuil gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:Ik heb wel het gevoel soms dat onze predikant wel eens wat meeleest op dit forum. Hij blijkt in ieder geval geen vreemdeling van de discussies die hier plaatsvinden. Dan merk je wel dat hij toch niet wereldvreemd is. Hij blijkt vaak dat hij heel goed wat er speelt in en buiten 'ons kerkverband'.
Maar DIA, daarvoor hoeft hij toch niet mee te lezen op het forum. In Rijssen ligt er al toch genoeg stof, om te weten wat er speelt.
Dat weet ik ook wel, maar ik vind het soms opvallend dat hij punten aansnijdt die dan juist op dit forum spelen. Wellicht weet hij ook wel wie er achter de drie letters DIA schuilgaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie