GerGem Kruiningen

rots
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 mar 2018, 18:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door rots »

Is er sprake van echte schuldbelijdenis dan? Dat zou een sprake zijn!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Ik denk dat Wandelende ds Bredeweg zelf is, die immers is gaan wandelen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:
Wandelende schreef:
CvdW schreef:Hij mag van u, na schuldbelijdenis, weer predikant zijn binnen de GG?
Dus je trekt eerst een voorbarige conclusie en zet daarbij ook een negatief waardeoordeel, om vervolgens d.m.v. een suggestieve vraag na te gaan of jouw eigen conclusie wel waar is?
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag! Een ieder kan zelf zijn conclusie trekken.
Ik wil de vraag best beantwoorden, alleen welk nut heeft het? Ben je oprecht geïnteresseerd naar wat ik daarover schrijf? Zal het Gods Kerk in Kruiningen positief bevorderen?

Mijn vermoeden is dat je mij tot een antwoord wil lokken en daarna een instemming of afkeuring te kunnen geven. Voor mij blijkt dat uit jouw woordje "triest!". Of is dat vermoeden onjuist?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

refo schreef:Ik denk dat Wandelende ds Bredeweg zelf is, die immers is gaan wandelen.
:love
(~)
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Ik verbaas me echt over wat sommigen durven neer te schrijven in dit topic. Ik ben een buitenstaander, dus zal niets inhoudelijks zeggen over deze kwestie, maar wat mij wel getroffen heeft in deze geschiedenis is dat op het moment dat de eerste dienst afgescheiden gehouden werd, er op het moment dat er in alle kerken in Kruiningen een dienst verzorgd werd( dus ook in de VGG) er een krachtige regenboog te zien was boven Kruiningen. Zo trouw is nu onze God! laten we het dan ook van Hem verwachten!
rots
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 mar 2018, 18:48

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door rots »

Dat klopt, maar de regenboog is geen teken dat alles in de gunst is. De zon schijnt ook over bozen en goeden. Zo kan je ook iedere Bijbeltekst gebruiken in je eigen voordeel, dat wordt in Kruiningen ook gedaan om mensen dr keuze kracht bij te zetten.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ALv »

GerGem schreef:Ds. Bredeweg mist de GG kansels!
Hij ging gisteren voor in een zendingsdienst in de GG op Urk!
Of het voor de zgg was weet ik niet.
Of GG kansels missen Ds Bredeweg! Je wordt toch altijd gevraagd.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ALv »

Jantje schreef:
GerGem schreef:
Zwaluw2 schreef:zullen we even een paar stapjes terug doen?

Bredeweg heeft in Kruiningen vanaf het begin af aan tientallen mensen ernstig beschadigd door zijn pastorale wangedrag.
Daar is geprobeerd een einde aan te maken.

Hoeveel moet er nog bijkomen voordat de rest van Nederland gaat snappen dat er misschien toch wel iets aan de hand was met deze man?
Ergens in Kruiningen gaat de telefoon bij een gezin:

Ja, u spreekt met Bredeweg.
Zou u er op willen letten dat uw kinderen stil zitten in kerk.
Keurig gedaan.

Dat is nog 'netjes' uitgedrukt..., het kan ook anders, als u begrijpt wat ik bedoel.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

rots schreef:Dat klopt, maar de regenboog is geen teken dat alles in de gunst is. De zon schijnt ook over bozen en goeden. Zo kan je ook iedere Bijbeltekst gebruiken in je eigen voordeel, dat wordt in Kruiningen ook gedaan om mensen dr keuze kracht bij te zetten.
Het klopt dat je zegt dat de regenboog geen teken is dat alles in de gunst is. Maar als je kijkt naar de opdracht vanuit psalm 133 over de onderlinge liefde dan is de oproep om dit te doen; opdat de wereld zal geloven dat U( God de Vader) Mij( dat is Christus) gezonden hebt. Veel is er gezegd en geschreven over deze kwestie, tot in het landelijke nieuws aan toe. Als je dan deze oproep vanuit psalm 133 lees en het landelijke nieuws en de uitwerking in de wereld erover hoort, deed mij dit veel. Daarom verbaasde me ik zo over de trouw van de Heere door het tonen van de regenboog, juist op die morgen! Juist op dat tijdstip! niet alleen over de vgg, maar over heel Kruiningen.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door RotterS »

Dit is waar GG Kruiningen nu mee te maken krijgt: een jubileum! Ik vermoed dat men daar heel dubbel in staat (of het zelfs niet of nauwlijks viert), maar misschien ook dat ze in ootmoedige verwondering opzien naar hun Koning en dankbaar zijn voor de rust die er in de gemeente is.

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/kruini ... ig-bestaan
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:
Auto schreef:Hij is niet ordelijk bevestigd als predikant van deze VGG. Hij gaat voor in het kerkverband, waar hij zelf afstand van heeft genomen. Daarnaast heeft deze voorganger zich niet gehouden aan zijn eigen belofte toen hij predikant werd van GG Kruiningen. Dit onkerkordelijk denken kan niet goedgepraat worden.
Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe. Maar wat maakt het nu uit of ds. Bredeweg de Christus aan de harten van de hoorder legt of dat het door een ander is. Als dat Woord maar klinkt door iemand die van Godswege daartoe geroepen is, want dat geloof ik zeker dat hij dat is. En maakt het dan uit of iemand recht in het ambt staat? Voor sommigen hier wel. Maar maakt dat de Evangelieprediking niet rechtsgeldig? Nee toch?!
Ik begrijp niet zo goed, waarom je zo makkelijk heenstapt over de grote schuld die er ligt. Het lijkt alsof je die eenzijdig neerlegt bij de kerkenraad en de classis. Ik zeg het voorzichtig: maar dat is echt bezijden de waarheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
rots schreef:Dat klopt, maar de regenboog is geen teken dat alles in de gunst is. De zon schijnt ook over bozen en goeden. Zo kan je ook iedere Bijbeltekst gebruiken in je eigen voordeel, dat wordt in Kruiningen ook gedaan om mensen dr keuze kracht bij te zetten.
Het klopt dat je zegt dat de regenboog geen teken is dat alles in de gunst is. Maar als je kijkt naar de opdracht vanuit psalm 133 over de onderlinge liefde dan is de oproep om dit te doen; opdat de wereld zal geloven dat U( God de Vader) Mij( dat is Christus) gezonden hebt. Veel is er gezegd en geschreven over deze kwestie, tot in het landelijke nieuws aan toe. Als je dan deze oproep vanuit psalm 133 lees en het landelijke nieuws en de uitwerking in de wereld erover hoort, deed mij dit veel. Daarom verbaasde me ik zo over de trouw van de Heere door het tonen van de regenboog, juist op die morgen! Juist op dat tijdstip! niet alleen over de vgg, maar over heel Kruiningen.
Klopt wat je zegt. God gaat door ondanks (niet dankzij). Wij verbondsbrekers, maar Hij denkt altijd aan Zijn Verbond.
Dus langs de puinhopen die mensen ervan maken, tot oneer van God, ZAL Hij Zijn werk voleindigen. De Geest kan echter niet oneindig getard worden. Dat is tegelijkertijd dus ook een liefdevolle waarschuwing dat God wel Zijn licht kan bedekken of zelfs voor een groot deel kan laten vertrekken. Dat doet niets af van Zijn Verbond (teken: de regenboog), maar kan wel het gevolg zijn van ons handelen.
(~)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Bona Fide »

GJdeBruijn schreef:
Wandelende schreef:Dat is zeker niet in alle gevallen zo. Er zijn GBS diensten (en vanuit andere organisaties) die door het GBS comité worden georganiseerd en niet vallen onder de verantwoordelijkheid van een plaatselijke kerkenraad.
Dan is dat kerkrechtelijk gezien geen dienst! Gewoon een bijeenkomst met een stichtelijk karakter. Meer niet.
Klopt. Daarom wordt -als goed is- geen groet gebracht (wel votum) aan begin van de dienst en geen zegen uitgesproken aan eind van de dienst (vaak zegenbede). Verder heeft natuurlijk wel volledig karakter van 'gewone' kerkdienst en niet van een bijeenkomst of zo.
Op deze manier heb ik er eerlijk gezegd ook niet veel moeite mee.

(ik val overigens wat later in, dus weet nog niet of en wat er na voorgaande post nog over geschreven was)
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 18 mei 2018, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ejvl »

Bona Fide schreef:
GJdeBruijn schreef:
Wandelende schreef:Dat is zeker niet in alle gevallen zo. Er zijn GBS diensten (en vanuit andere organisaties) die door het GBS comité worden georganiseerd en niet vallen onder de verantwoordelijkheid van een plaatselijke kerkenraad.
Dan is dat kerkrechtelijk gezien geen dienst! Gewoon een bijeenkomst met een stichtelijk karakter. Meer niet.
Klopt. Daarom wordt -als goed is- geen groet gebracht (wel votum) aan begin van de dienst en geen zegenbede uitgesproken aan eind van de dienst (vaak zegenbede). Verder heeft natuurlijk wel volledig karakter van 'gewone' kerkdienst en niet van een bijeenkomst of zo.
Op deze manier heb ik er eerlijk gezegd ook niet veel moeite mee.

(ik val overigens wat later in, dus weet nog niet of en wat er na voorgaande post nog over geschreven was)
De GBS diensten die ik heb meegemaakt werd wel gewoon de groet en de zegen uitgesproken. Dat dit niet zo zou zijn hoor ik voor het eerst.
ALv
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mei 2018, 08:11

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ALv »

Luther schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:Hij is niet ordelijk bevestigd als predikant van deze VGG. Hij gaat voor in het kerkverband, waar hij zelf afstand van heeft genomen. Daarnaast heeft deze voorganger zich niet gehouden aan zijn eigen belofte toen hij predikant werd van GG Kruiningen. Dit onkerkordelijk denken kan niet goedgepraat worden.
Als het over onkerkordelijk handelen gaat zijn we nog niet klaar wat Kruiningen betreft. Lees maar eens wat Voetius, de grootmeester van het Gereformeerde kerkrecht uit den bloeitijd der Reformatie, schrijft over besluiten die een meerdere vergadering (o.a. classis) neemt. Citaat Voetius: "Gaat een meerdere vergadering (in dit geval de classis) naar het oordeel ener plaatselijke kerk haar bevoegdheid te buiten en worden besluiten bevonden in strijd met Gods Woord en gaat de meerdere vergadering disciplinair eisen dat haar besluiten worden uitgevoerd, dan moet zulk een kerk liever uit het kerkverband treden, dan tegen Gods Woord en het geweten handelen of ook is uitsluiting uit hun gemeenschap met een vrij gemoed liever te verkiezen..." Dan rest er geen andere keus om af te scheiden zoals ds Bredeweg heeft gedaan. Er lijkt soms meer liefde te zijn voor een kerkverband dan voor Gods Woord.

Misschien denk ik kerkordelijk fout of denk ik geheel niet kerkelijk, dat geef ik graag toe. Maar wat maakt het nu uit of ds. Bredeweg de Christus aan de harten van de hoorder legt of dat het door een ander is. Als dat Woord maar klinkt door iemand die van Godswege daartoe geroepen is, want dat geloof ik zeker dat hij dat is. En maakt het dan uit of iemand recht in het ambt staat? Voor sommigen hier wel. Maar maakt dat de Evangelieprediking niet rechtsgeldig? Nee toch?!
Ik begrijp niet zo goed, waarom je zo makkelijk heenstapt over de grote schuld die er ligt. Het lijkt alsof je die eenzijdig neerlegt bij de kerkenraad en de classis. Ik zeg het voorzichtig: maar dat is echt bezijden de waarheid.
Plaats reactie