Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wandelende »

Inmiddels heeft @heusden-op de mogelijkheid tot PB afgesloten.

Kan dit topic weer terug naar het onderwerp, namelijk GGiN.
(~)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marion »

Orchidee schreef:Wat ik al eerder zei:
Vrome, nederige hoogmoedAfbeelding
Jammer dat je dit herhalen moet. Het zou je sieren deze dominees te benaderen en hen te vragen of het klopt wat jij vermoed dat ze vol vrome, nederige hoogmoed het interview zijn ingegaan. Doe je dat niet, dan zit je dicht bij de zonde tegen het negende gebod. Als je dergelijke verwijten maakt zonder de personen te hebben bevraagd op hun diepste motieven, dan ben je verre van christelijk bezig.
Wat zou God er van vinden als je Zijn knechten op deze manier iets in de schoenen schuift waar ze mogelijk verwonderd van opkijken als ze het zouden horen of lezen? Ik vind het erg triest. Zeker als je bij beide predikanten iets proeft van verwondering over de geestelijke herkenning die ze ervaren hebben over de kerkmuren heen, en hun verlangen proeft naar eenheid.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Wat ik al eerder zei:
Vrome, nederige hoogmoedAfbeelding
Jammer dat je telkens met die niet onderbouwde kreten komt. Waarom doe je dat?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Andersom word alles afgebrand!
Dat mag wel!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wet en Evangelie »

Orchidee schreef:Andersom word alles afgebrand!Afbeelding
Dat mag wel!?


Ik mis denk ik deze brand,
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marion »

Orchidee schreef:Andersom word alles afgebrand!Afbeelding
Dat mag wel!?
Wat je hiermee bedoelt is me niet duidelijk. Maar dan nog...zou het je sieren een ander voorbeeld te geven. En als je bovenstaande posting overeind wilt houden, ga dan in gesprek met beide dominees, en bevestigd het jouw beeld dan mag je dat van mij wereldkundig maken via Refoforum. En dan is het te triest voor woorden. Kun je dit alles niet opbrengen, ga dan op z'n minst voor die dominees op je knieën. Dat kan in ieder geval geen kwaad.
Ik ben niet boos, maar wel teleurgesteld over je opstelling.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Zie topic: ontwikkelingen in de hhk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Andersom word alles afgebrand!Afbeelding
Dat mag wel!?
Dat is niet zo sterk, Orchidee en inderdaad niet zoals een christen betaamt. Een soort koekje van eigen deeg. Niet doen joh.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jongere »

Marion schreef:
Orchidee schreef:Andersom word alles afgebrand!Afbeelding
Dat mag wel!?
Wat je hiermee bedoelt is me niet duidelijk.
Misschien begrijp je Orchidee wel beter dan je denkt.
Marion schreef:Ik moet leren om eerst tot tien te tellen voordat ik weer ga reageren als ik merk dat bepaalde predikanten altijd meteen worden afgeschreven, als zouden ze te rechts zijn, te uitgesproken enz.. Ik kan deze discussie niet zonder emotie voeren.
:)

In zekere zin beschrijven jullie in beide posts hierboven een vergelijkbaar gevoel. We zitten hier op het forum nu eenmaal met vrij uiteenlopende richtingen bij elkaar. En bij beide richtingen horen ook 'extreme' verwoorders, die vaak de grenzen opzoeken in hun kritiek.
Juist als het daarbij gaat om predikanten of kerkverbanden die je zelf lief zijn, doet dat pijn. En kan het wel eens een tegenreactie uitlokken die evenzeer 'over the top' is.

Ik herken me daar ook wel in. Het is een reden waarom ik de laatste tijd steeds vaker, terwijl ik al een post getikt had, mijn RF-scherm afsluit (wat niet altijd lukt). Jezelf een aantal keren afvragen wie je dient met een posting en op welke manier die bijdraagt aan het grote gebod waarmee de Heere Jezus de wet van Zijn vader samenvat - de liefde - kan een rem zetten op heel wat discussies die anders ongeremd kunnen escaleren.

Uitgangspunt is voor mij wel om het goede van de ander te denken en te spreken (wat me helaas vaker niet dan wel lukt). In dat opzicht vind ik de manier waarop jij of bijv. Ad Anker het interview lezen (wat ik zelf niet heb gezien) mooi en een verwijt van hoogmoed erg misplaatst.
Tegelijk: de kunst is nu juist om het goede van de ander te denken, als het gaat om degenen die niet aansluiten bij je eigen mening of ligging.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:Het gaat wel degelijk over de zuiverheid van de prediking van de kerk waar je belijdenis doet.
Maar dan gaat het wel over de plaatselijke kerk waar je belijdenis doet. De kerk alhier.
Dus dit zou praktisch kunnen betekenen dat je in de ene plaats wel en in de andere plaats geen belijdenis zou kunnen doen? Ik opteer toch dat dit voor het gehele kerkverband is.
Ik heb de discussie te scherp neergezet door de woorden 'het meest zuivere'. En toch voelt dat wel zo voor mij een beetje van binnen, maar ik ga nog eens goed overdenken wat dat 'gevoel' nu precies is.
Ik ben me op het moment van schrijven er te weinig bewust van geweest dat mijn uitspraken beschouwd zouden kunnen worden als diskwalificatie van de leer in andere kerkverbanden, terwijl ik dat wel had kunnen bedenken. Er zijn tientallen dominees buiten de GG (waarschijnlijk meer, maar die ken ik dan niet) die Gods Woord ook zuiver preken. De zuivere bediening van Gods Woord laat zich niet beperken door de muren van een kerkverband.
Daarentegen blijf ik erbij dat je bij je belijdenis ook bewust te kennen geeft voor een kerk(verband) te hebben gekozen waar de leer zuiver verkondigd wordt. De vraag die uiteindelijk bij de belijdenis overblijft en het eeuwigheidsverschil zal uitmaken is of we dit met ons mond of met ons hart doen.
Daarnaast blijft mijn zorgpunt dat de zuiverheid en authenticiteit van de prediking in het geding zou kunnen komen als de GG met andere kerken zouden samengaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

Terri schreef:
heusden-op schreef:pfffff, zo spreken christenen dan over anderen. Allemaal kouwe godsdienst. En maar liedjes plaatsen. En een tekstje op je profiel. :nonnon
Ongelooflijk wat een speciale peren-bomen-kweker ben je, ik kan je echt niet meer serieus nemen, sterker nog, ik kreeg net de slappe lach van je reactie......
Herkenbaar, ik moet er ook wel om grinniken. Al die hoogopgeleide juristen, theologen en andere hooggeleerden ten spijt op RF:). heusden-op zegt misschien wel meer in een zin dan anderen in 5 kantjes met hoogdravende taal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:Wat ik al eerder zei:
Vrome, nederige hoogmoedAfbeelding

Valt best mee, net welke bril je op hebt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:Het gaat wel degelijk over de zuiverheid van de prediking van de kerk waar je belijdenis doet.
Maar dan gaat het wel over de plaatselijke kerk waar je belijdenis doet. De kerk alhier.
Dus dit zou praktisch kunnen betekenen dat je in de ene plaats wel en in de andere plaats geen belijdenis zou kunnen doen? Ik opteer toch dat dit voor het gehele kerkverband is.
Ik heb de discussie te scherp neergezet door de woorden 'het meest zuivere'. En toch voelt dat wel zo voor mij een beetje van binnen, maar ik ga nog eens goed overdenken wat dat 'gevoel' nu precies is.
Ik ben me op het moment van schrijven er te weinig bewust van geweest dat mijn uitspraken beschouwd zouden kunnen worden als diskwalificatie van de leer in andere kerkverbanden, terwijl ik dat wel had kunnen bedenken. Er zijn tientallen dominees buiten de GG (waarschijnlijk meer, maar die ken ik dan niet) die Gods Woord ook zuiver preken. De zuivere bediening van Gods Woord laat zich niet beperken door de muren van een kerkverband.
Daarentegen blijf ik erbij dat je bij je belijdenis ook bewust te kennen geeft voor een kerk(verband) te hebben gekozen waar de leer zuiver verkondigd wordt. De vraag die uiteindelijk bij de belijdenis overblijft en het eeuwigheidsverschil zal uitmaken is of we dit met ons mond of met ons hart doen.
Daarnaast blijft mijn zorgpunt dat de zuiverheid en authenticiteit van de prediking in het geding zou kunnen komen als de GG met andere kerken zouden samengaan.
Over het woordje alhier is in dit verband al heel vaak gediscussieerd in de kerk. Mij blijft altijd de gedachte bijstaan dat het woordje alhier niet uitsluit dat het aldaar ook geleerd wordt. Maar je zegt "Ja" tegen het feit dat de kerk waar je belijdenis doet ("alhier") de zuivere leer heeft.

Ik ben het met @GGotK eens dat je daarmee niet alleen "Ja" zegt tegen de plaatselijke gemeente, maar tegen het hele kerkverband. (Wel met achtergrond de redenen uit mijn eerdere post)
Daarom vind ik ook dat er geen bijzondere redenen genoemd hoeven worden als je van de ene GG naar de andere GG gaat. Het kerkverband én de plaatselijke gemeente horen namelijk bij elkaar.
Door je belijdenis leg je wel een verbinding met het kerkverband, de plaats waar God je heeft gezet. Echter is dat geen wet van Meden en Perzen. God kan andere wegen wijzen, ook buiten het GG-kerkverband om. Dat kan echter naar mijn mening zeker niet lichtzinnig, overhaast of oppervlakkig. Net als dat een ander kerkverband niet gelijk met de armen wijd hoeft te staan om iedereen te ontvangen.
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:Het gaat wel degelijk over de zuiverheid van de prediking van de kerk waar je belijdenis doet.
Maar dan gaat het wel over de plaatselijke kerk waar je belijdenis doet. De kerk alhier.
Dus dit zou praktisch kunnen betekenen dat je in de ene plaats wel en in de andere plaats geen belijdenis zou kunnen doen? Ik opteer toch dat dit voor het gehele kerkverband is.
.
De beantwoording betreffende de vragen die gesteld worden bij het afleggen van je belijdenis des geloofs, gaan wat het 'alhier' betreft echt over de plaatselijke gemeente. Het antwoord is dus plaatsgebonden.
De vraag is echter, wat als de leer in de plaatselijke gemeente wijzigt, is de beantwoording dan ook tijdgebonden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:Bedankt voor dit compliment. Maar blijf erbij dat ik dit dubbelinterview erg teleurstellend vond. De GG dominee doet alles om tegen de GGiN aan te schurken . Zelfs tot schamens toe en hij wordt ruw afgewezen door zijn beoogd liefdespartner. Dat heet een blauwtje lopen.
Ik vind het wel wonderlijk hoe verschillend zo'n interview wordt gelezen en geïnterpreteerd. Ik lees niet wat jij erin leest.
Idd wonderlijk. Maar mij past bescheidenheid omdat ik geen lid ben van één van deze kerkverbanden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie