Kwestie Opheusden

Homework
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2018, 12:32

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Homework »

Toeschouwer314 schreef: Onbegrijpelijk dat u zoveel vertrouwen heeft in de kerkenraad van O. Sommige KKR-leden zitten qua aantal stemmen nauwelijks boven de kiesdrempel. Maar men heeft het ambt wel direct weer aanvaard. Een duidelijk signaal dat men het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt niet gevoelt. Men is echter zeer gehecht aan het pluche van de kerkenraadszetel. Men dient niet de gemeente, maar zichzelf.
Helaas. Mocht de Heere genoemde kerkenraadsleden en ons eens werkelijk in de schuld brengen voor zijn aangezicht. Het verbaast mij steeds weer dat de kerkenraad zich totaal niet schuldig voelt over het een en ander. Wat moet dat worden....?
Onbegrijpelijk dat je zo reageert. Gevoel jij als toeschouwer het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt wel. Hoe kun je dan die ambtsdragers die hun ambt aannemen wegzetten als zelfzuchtig. Een ambt uitvoeren vraagt heel veel zelfopoffering. Het is zeker geen ere baan maar een onbegrepen, en lichamelijk zware weg.

Daarnaast heeft de voorzienigheid Gods bestuurd dat ze een meerderheid van stemmen hadden en dat ze het ambt aanvaard hebben. Oordelen over zowel het aantal stemmen als de beslissing van de betreffende persoon zie ik dus eigenlijk als opstand tegen Gods voorzienigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Gerson schreef: Ging naar Huize Winterdijk in Gouda, werd lid aan de Gerbrandyweg en gezien zijn leeftijd daar geen ouderling meer.
Ik weet dat er gemeenten zijn waar een ouderling, ook al kan hij niet meer dienen, toch ouderling blijft. Het komt tegenwoordig niet veel meer voor, maar vroeger meer algemener. Ik heb persoonlijk nog een ouderling gekend op hoge leeftijd, die ook begrafenissen leidde en zelf eens (door onverwacht uitvallen van een predikant) een huwelijk bevestigde. Hij was min of meer een lerend ouderling. Detail: Hij heeft mijn opa nog begraven, in de vacante periode toen ds. P. Honkoop hier weg was, en net voordat ds. M. Blok hier werd bevestigd.
Dat kan zo gebeurd zijn. Maar in het geval wat ik noemde werdt een gemeente opgeheven en de ouderlingen en diakenen zijn in zo'n geval van af dat moment geen ambtsdrager meer.
Dat kan zo gebeurd zijn. Maar ik herinner me de opheffing van de Gereformeerde Gemeente van Axel, begin deze eeuw, waarbij de enige ouderling overging naar de kerkenraad van Terneuzen en daar, meen ik, nu nog onderling is. Ik meen dat er ook een diaken overging, maar dat weet ik niet zeker. Dus het is niet zo dat je bij de opheffing automatisch geen ambtsdrager meer bent. Je staat immers als afdeling onder verantwoordelijkheid van de zustergemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:
Gerson schreef: Ging naar Huize Winterdijk in Gouda, werd lid aan de Gerbrandyweg en gezien zijn leeftijd daar geen ouderling meer.
Ik weet dat er gemeenten zijn waar een ouderling, ook al kan hij niet meer dienen, toch ouderling blijft. Het komt tegenwoordig niet veel meer voor, maar vroeger meer algemener. Ik heb persoonlijk nog een ouderling gekend op hoge leeftijd, die ook begrafenissen leidde en zelf eens (door onverwacht uitvallen van een predikant) een huwelijk bevestigde. Hij was min of meer een lerend ouderling. Detail: Hij heeft mijn opa nog begraven, in de vacante periode toen ds. P. Honkoop hier weg was, en net voordat ds. M. Blok hier werd bevestigd.
Dat kan zo gebeurd zijn. Maar in het geval wat ik noemde werdt een gemeente opgeheven en de ouderlingen en diakenen zijn in zo'n geval van af dat moment geen ambtsdrager meer.
Dat kan zo gebeurd zijn. Maar ik herinner me de opheffing van de Gereformeerde Gemeente van Axel, begin deze eeuw, waarbij de enige ouderling overging naar de kerkenraad van Terneuzen en daar, meen ik, nu nog onderling is. Ik meen dat er ook een diaken overging, maar dat weet ik niet zeker. Dus het is niet zo dat je bij de opheffing automatisch geen ambtsdrager meer bent. Je staat immers als afdeling onder verantwoordelijkheid van de zustergemeente.
J. Paardekoper is nog ouderling.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Homework schreef:
Toeschouwer314 schreef: Onbegrijpelijk dat u zoveel vertrouwen heeft in de kerkenraad van O. Sommige KKR-leden zitten qua aantal stemmen nauwelijks boven de kiesdrempel. Maar men heeft het ambt wel direct weer aanvaard. Een duidelijk signaal dat men het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt niet gevoelt. Men is echter zeer gehecht aan het pluche van de kerkenraadszetel. Men dient niet de gemeente, maar zichzelf.
Helaas. Mocht de Heere genoemde kerkenraadsleden en ons eens werkelijk in de schuld brengen voor zijn aangezicht. Het verbaast mij steeds weer dat de kerkenraad zich totaal niet schuldig voelt over het een en ander. Wat moet dat worden....?
Onbegrijpelijk dat je zo reageert. Gevoel jij als toeschouwer het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt wel. Hoe kun je dan die ambtsdragers die hun ambt aannemen wegzetten als zelfzuchtig. Een ambt uitvoeren vraagt heel veel zelfopoffering. Het is zeker geen ere baan maar een onbegrepen, en lichamelijk zware weg.

Daarnaast heeft de voorzienigheid Gods bestuurd dat ze een meerderheid van stemmen hadden en dat ze het ambt aanvaard hebben. Oordelen over zowel het aantal stemmen als de beslissing van de betreffende persoon zie ik dus eigenlijk als opstand tegen Gods voorzienigheid.
Als je aftredend bent, is er geen 'gevoel van verantwoordelijkheid' nodig. Jezelf weer op de kieslijst laten plaatsen wil in dit verband alleen maar zeggen: om een bepaalde verantwoordingen te kunnen dragen is er geen man beter dan ik.
De voorzienigheid Gods komt pas tot zijn recht als ze bij loting mannen hadden aangewezen. Veel mensen denken dat een ambtsdrager door God aangesteld is, als de OT-ische profeten. De ambtsdragers gaan dat dan zelf ook denken of leren dat zelfs. Daarom stemmen veel leden uit voorzichtigheid maar de zittenden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Luther »

Homework schreef:
Toeschouwer314 schreef: Onbegrijpelijk dat u zoveel vertrouwen heeft in de kerkenraad van O. Sommige KKR-leden zitten qua aantal stemmen nauwelijks boven de kiesdrempel. Maar men heeft het ambt wel direct weer aanvaard. Een duidelijk signaal dat men het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt niet gevoelt. Men is echter zeer gehecht aan het pluche van de kerkenraadszetel. Men dient niet de gemeente, maar zichzelf.
Helaas. Mocht de Heere genoemde kerkenraadsleden en ons eens werkelijk in de schuld brengen voor zijn aangezicht. Het verbaast mij steeds weer dat de kerkenraad zich totaal niet schuldig voelt over het een en ander. Wat moet dat worden....?
Onbegrijpelijk dat je zo reageert. Gevoel jij als toeschouwer het gewicht en de verantwoordelijkheid van het ambt wel. Hoe kun je dan die ambtsdragers die hun ambt aannemen wegzetten als zelfzuchtig. Een ambt uitvoeren vraagt heel veel zelfopoffering. Het is zeker geen ere baan maar een onbegrepen, en lichamelijk zware weg.

Daarnaast heeft de voorzienigheid Gods bestuurd dat ze een meerderheid van stemmen hadden en dat ze het ambt aanvaard hebben. Oordelen over zowel het aantal stemmen als de beslissing van de betreffende persoon zie ik dus eigenlijk als opstand tegen Gods voorzienigheid.
Is dat dezelfde voorzienigheid waardoor twee diakenen de vorige keer via gerommel met stemmen wel gekozen waren, het ook aanvaard hebben, maar dat die stemming gelukkig ongeldig is verklaard?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zegge
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 mar 2018, 17:34

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Zegge »

Luther schreef: Is dat dezelfde voorzienigheid waardoor twee diakenen de vorige keer via gerommel met stemmen wel gekozen waren, het ook aanvaard hebben, maar dat die stemming gelukkig ongeldig is verklaard?
Gerommel met stemmen? Leg uit, Luther
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Zegge schreef:
Luther schreef: Is dat dezelfde voorzienigheid waardoor twee diakenen de vorige keer via gerommel met stemmen wel gekozen waren, het ook aanvaard hebben, maar dat die stemming gelukkig ongeldig is verklaard?
Gerommel met stemmen? Leg uit, Luther
Het feit dat de stemming opnieuw heeft moeten plaatsvinden, zegt genoeg over het laakbaar uitvoeren van de eerste stemming. Er wordt niet per definitie gesproken over opzet. Wel over het nalaten van de nodige zorgvuldigheid.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Framboos »

Ik vind het een lastig punt, dat onder de noemer van Gods voorzienigheid tweemaal een stemming plaatsvindt, waarbij tweemaal een andere uitkomst. Hoe valt dit te begrijpen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Herman »

Daarom past in deze casus ook niet om over de voorzienigheid te spreken. Daar legt Luther de vinger bij.
Homework
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2018, 12:32

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Homework »

Herman schreef:
Zegge schreef:
Luther schreef: Is dat dezelfde voorzienigheid waardoor twee diakenen de vorige keer via gerommel met stemmen wel gekozen waren, het ook aanvaard hebben, maar dat die stemming gelukkig ongeldig is verklaard?
Gerommel met stemmen? Leg uit, Luther
Het feit dat de stemming opnieuw heeft moeten plaatsvinden, zegt genoeg over het laakbaar uitvoeren van de eerste stemming. Er wordt niet per definitie gesproken over opzet. Wel over het nalaten van de nodige zorgvuldigheid.
Dat is inderdaad ook zo bestuurd onder Gods voorzienigheid. Luther noemt dat "gerommel met stemmen" maar dat is een insinuatie en daarmee eigenlijk gewoon laster. In dat kader kunnen we hooguit spreken over een onzorgvuldigheid.

Wat ook bestuurd, of beter gezegd toegelaten is, is de lastercampagne waardoor de twee niet meer herkozen ambtsdragers minder stemmen hadden. Of dat een zegen of een vloek is zal ik maar in het midden laten.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Ambtenaar »

Geheel naar de Bijbel is om het lot te werpen.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Framboos »

De insinuatie van laster campagne valt niet onder laster dan?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wandelende »

Framboos schreef:Ik vind het een lastig punt, dat onder de noemer van Gods voorzienigheid tweemaal een stemming plaatsvindt, waarbij tweemaal een andere uitkomst. Hoe valt dit te begrijpen?
Alles dat op deze aarde plaats heeft valt onder Gods voorzienigheid. Niet alles in Gods gunst.
Net als "de uitverkiezing" is "Gods voorzienigheid" een verkeerd vertrekpunt. Wij kunnen en hoeven Gods wil, Gods besluiten en Gods wegen niet in alles te bevatten.
"Leer mij, HEERE! Uw weg; .(...)"
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Geheel naar de Bijbel is om het lot te werpen.
Zeker, met dan net ervóór nog: "en zij stelden er twee..." Oei.
Gebruikersavatar
Hermanus
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 apr 2018, 17:27
Locatie: Van Verre

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Hermanus »

Lees Handelingen 1 vers 26.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gesloten