Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Diakonos »

Vraag:
Kennen jullie een goede biografie van J.C. Philpot?[/quote]

Afbeelding

Bij verschillende boekhandels verkrijgbaar!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef:Nu aan het lezen:
Thomas Wright: Het leven van William Huntington

Vraag:
Kennen jullie een goede biografie van J.C. Philpot?
Saarberg, Der pelgrims metgezel. Zal 2e hands waarschijnlijk wel te krijgen zijn. Van harte aanbevolen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Hemelvaart, van Judith Koelemeijer. Wat een ongelooflijk triest en treurig boek.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Zita schreef:Hemelvaart, van Judith Koelemeijer. Wat een ongelooflijk triest en treurig boek.
Het is geen aanrader inderdaad. Ik weet niet waarom ze dit boek wilde schrijven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een Hollander ontdekt Vlaanderen. Godfried Bomans.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Dodo schreef:
Zita schreef:Hemelvaart, van Judith Koelemeijer. Wat een ongelooflijk triest en treurig boek.
Het is geen aanrader inderdaad. Ik weet niet waarom ze dit boek wilde schrijven.
Therapie?
Ik heb 'm uit. Een akelig boek.
Nu bezig in 'Sterrenhemel' van Ann Tatlock. Tot nu toe niet vernieuwend of verrassend, maar wel aangenaam.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Zita schreef:
Dodo schreef:
Zita schreef:Hemelvaart, van Judith Koelemeijer. Wat een ongelooflijk triest en treurig boek.
Het is geen aanrader inderdaad. Ik weet niet waarom ze dit boek wilde schrijven.
Therapie?
Ik heb 'm uit. Een akelig boek.
Nu bezig in 'Sterrenhemel' van Ann Tatlock. Tot nu toe niet vernieuwend of verrassend, maar wel aangenaam.
Sterrenhemel heb ik met veel plezier gelezen. Mijn eerste dwarsligger. Ik vond het heel interessant om iets uit die tijd en uit dat land te lezen. Bijvoorbeeld zo'n polio-epidemie, wat is dat geweest vroeger. Daar kunnen we ons nu nauwelijks meer een voorstelling van maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Zwarekousenkerk, Joke Gunter.
Na tien, over Jikke die met haar broers en zussen in een streng gelovig gezin opgroeit, volgt nu de indringende novelle Zwarekousenkerk over Jikke en haar volwassen autistische zoon Jop.

Een meeslepend verhaal over anders-zijn, elkaar en het verleden begrijpen en kunnen loslaten. Samen wandelen ze met een rugzak vol verhalen over dijken, langs rivieren en het door verleden. Een tocht die hen dichter bij elkaar brengt en waarin 'streepjesdag' en 'biddag' elkaar raken.

Indringend zou ik het niet willen noemen, de stereotyperingen komen weer in ruime mate voorbij.
Maar het is geen onprettig boek om te lezen, vind ik althans.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding
Een boek dat stof heeft doen opwaaien. Niet alleen diverse reacties zijn ontstaan, maar instanties hebben daarnaast geprobeerd dit boek tegen te houden. Dit omdat het in strijd zou zijn met de rechten van de mens of dat het de vluchteling in het algemeen in een negatief daglicht zou plaatsen. Niets is minder waar. Integer en met respect heeft Evelien Dommerholt dit boek geschreven. Haar debuutroman Verwrongen hart vertelt een prachtig verhaal dat raakt en het eigenlijke verhaal vertelt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding
Een spannende, spectaculaire roman over het voortvluchtige bestaan van nazi-kopstuk Josef Mengele



Een intrigerend spel met feit en fictie, een aanrader voor de liefhebbers van HhhH van Laurent Binet



1949. Josef Mengele, de marteldokter van Auschwitz, arriveert na zijn vlucht in Argentinië. Zich verschuilend achter pseudoniemen, beschermd door netwerken en het geld van zijn familie, en ondersteund door een gemeenschap in Buenos Aires die nog steeds droomt van het Vierde Rijk, gelooft de voormalig folteraar dat hij een nieuw leven kan beginnen. Duitsland heeft het druk met de wederopbouw, het Argentinië van Peron is welwillend. Maar al snel wordt de jacht op voortvluchtige nazi-kopstukken weer geopend. Vanaf dat moment zal Mengele geen moment rust meer hebben, maar ondanks een klopjacht van dertig jaar sterft hij in 1979 onder mysterieuze omstandigheden in Zuid-Amerika maar nog steeds in vrijheid.



Deze krachtige roman is het resultaat van Olivier Guez' diepgravend onderzoek naar wat waarschijnlijk de meest geheimzinnige man uit het Derde Rijk is geweest en reconstrueert op boeiende wijze de mythe achter de "Engel des doods'.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

huisman schreef:Boek over Mengele
Ik zou met dit boek moeite hebben met de mengeling tussen feit en fictie. Ik lees graag een roman, waar alles verzonnen is, of juist een boek over de feiten. Een boek over Mengele lijkt me heel interessant. Maar als het een mix is van echt en bedacht lees ik het liever niet. Dan heb ik later een verkeerd beeld van hoe zoiets is gegaan.
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Dodo schreef:
huisman schreef:Boek over Mengele
Ik zou met dit boek moeite hebben met de mengeling tussen feit en fictie. Ik lees graag een roman, waar alles verzonnen is, of juist een boek over de feiten. Een boek over Mengele lijkt me heel interessant. Maar als het een mix is van echt en bedacht lees ik het liever niet. Dan heb ik later een verkeerd beeld van hoe zoiets is gegaan.
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Heb je HhhH (Himmlers hersens heteh Heydrich) van Laurent Binet gelezen? Was ook volkomen feitelijk maar toch in romanvorm geschreven.
Dit boek over Mengele is ook in deze vorm. Bv de gedachtenwereld van Mengele zijn fictie maar wel binnen de historische feiten. Auteur heeft veel speurwerk gedaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
Dodo schreef:
huisman schreef:Boek over Mengele
Ik zou met dit boek moeite hebben met de mengeling tussen feit en fictie. Ik lees graag een roman, waar alles verzonnen is, of juist een boek over de feiten. Een boek over Mengele lijkt me heel interessant. Maar als het een mix is van echt en bedacht lees ik het liever niet. Dan heb ik later een verkeerd beeld van hoe zoiets is gegaan.
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Heb je HhhH (Himmlers hersens heteh Heydrich) van Laurent Binet gelezen? Was ook volkomen feitelijk maar toch in romanvorm geschreven.
Dit boek over Mengele is ook in deze vorm. Bv de gedachtenwereld van Mengele zijn fictie maar wel binnen de historische feiten. Auteur heeft veel speurwerk gedaan.
Juist, ik begrijp het. Als het verzonnen deel vooral gaat over de gesprekken en zo, is het anders dan wanneer er feiten zijn toegevoegd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
huisman schreef:Boek over Mengele
Ik zou met dit boek moeite hebben met de mengeling tussen feit en fictie. Ik lees graag een roman, waar alles verzonnen is, of juist een boek over de feiten. Een boek over Mengele lijkt me heel interessant. Maar als het een mix is van echt en bedacht lees ik het liever niet. Dan heb ik later een verkeerd beeld van hoe zoiets is gegaan.
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Ik heb laatst een Duitse film gezien die o.m. over de jacht op Mengele ging. Daarin vertelde een overlevende van Auschwitz wat hij met zijn kinderen had gedaan (tweeling). Hij zag er zo vriendelijk uit, hij is dokter, bij hem zijn mijn meisjes veilig..
Het is fascinerend hoe mensen onder bepaalde omstandigheden veranderen in monsters.
Er is altijd nog een stroming die gelooft dat de mens in wezen goed is.
Maar steeds weer blijkt dat het laagje vaak maar dun is.
Anderzijds stijgen mensen soms ook ver boven zichzelf uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie