Stilte voor het eigen gebed

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Mara »

Vanmorgen zei de predikant dat hij een korte stilte zou inlassen - dus na zijn laatste dankgebed, waarin voorbede gedaan werd - voor een stil persoonlijk gebed.
Daarin kon je dan zelf bidden.
Ik heb dit één keer eerder meegemaakt, in een andere kerk.
Ik vind het een beetje lastig, omdat je niet weet hoe lang die stilte duurt. Het overviel mij ook en ik wist eigenlijk niet wat ik dan moest bidden.
Waar komt dit vandaan, is het gebruikelijk of gewoonte in sommige kerken?
Ik weet er niet goed raad mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door helma »

Ik heb het in de kerk nooit gehoord (behalve dan dat er voor de dienst door velen een kort persoonlijk gebed gedaan wordt)
Bij andere gelegenheden gebeurt dat wel. Kan me vaag iets herinneren van Heartcry of Jijdaar. Heb het in elk geval buiten de kerk wel eens meegemaakt.

Er is altijd wel wat te bidden toch? Ook onder het gebed van de predikant haak je in je hart wel aan.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Vanmorgen zei de predikant dat hij een korte stilte zou inlassen - dus na zijn laatste dankgebed, waarin voorbede gedaan werd - voor een stil persoonlijk gebed.
Daarin kon je dan zelf bidden.
Ik heb dit één keer eerder meegemaakt, in een andere kerk.
Ik vind het een beetje lastig, omdat je niet weet hoe lang die stilte duurt. Het overviel mij ook en ik wist eigenlijk niet wat ik dan moest bidden.
Waar komt dit vandaan, is het gebruikelijk of gewoonte in sommige kerken?
Ik weet er niet goed raad mee.
Dat is bij ons altijd, afsluitend met het gezamenlijke opzeggen van het Onze Vader.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Dat is bij ons altijd, afsluitend met het gezamenlijke opzeggen van het Onze Vader.
Ja klopt, daarna werd het Onze Vader hardop met elkaar gebeden.
Het is niet iets wat gebruikelijk is in "onze" kerken.
En in die kerk waar ik vanmorgen was, ook niet. Ook daar werd enigszins verbaasd gereageerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Gritje »

Bij ons in de kerk kennen wij het ook niet maar ik vind het wel een mooi iets.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Nasrani »

Henk Binnendijk sluit zijn lezingen altijd af met een moment stilte. Ik vindt dat altijd een indrukwekkend moment. Wat mij betreft mooi om de preek mee af te sluiten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Delftenaar »

Zulke stilte geeft voor jezelf de gelegenheid om nog eens rustig de preek te verwerken, of in stilte te bidden. Dat maakt zo'n moment waardevol.
Anders is er direct weer afleiding.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door merel »

In de kerk waar ik officieel nog lid ben, gebeurde dit sinds een paar jarenook wel eens.. In de kerk waar ik nu heenga, is dit bijna elke zondag. om het ingewikkeld te maken
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Desiree »

Nou, Mr. Merel Blauwendraad... :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door DDD »

In sommige kerken is dat standaard. Ik maak het wel regelmatig mee, maar ik heb eigenlijk geen idee waar wel en niet. Ik vind het wel een heel goede gewoonte, en het verbaast me ook dat dit in de Gereformeerde Gemeenten bij mijn weten niet of weinig voorkomt.

Als je in volgorde van belangrijkheid bidt, lijkt het me niet zo erg als je niet precies weet wanneer het eindigt. Ik heb daar in ieder geval nooit last van.

Maar hoe is het mogelijk dat je niet weet wat je dan moet bidden? Dat is misschien een onnozele vraag, maar ik vind mijzelf bepaald geen lichtend voorbeeld als het gaat om bidden, maar een minuut bidden is toch geen opgave?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar hoe is het mogelijk dat je niet weet wat je dan moet bidden? Dat is misschien een onnozele vraag, maar ik vind mijzelf bepaald geen lichtend voorbeeld als het gaat om bidden, maar een minuut bidden is toch geen opgave?
Paulus zegt: Wij weten niet wat wij bidden zullen…

De Heilige Geest zucht ín en vóór de gelovigen, omdat zij het soms zo moeilijk hebben, omdat ze niet altijd weten wat ze moeten bidden.
DDD schreef:en het verbaast me ook dat dit in de Gereformeerde Gemeenten bij mijn weten niet of weinig voorkomt.
Verbaast dat je echt of vind je dat het daar ook zo behoort te zijn?

Eerst bidt de dominee, doet voorbede voor allerlei mensen en gebeurtenissen, vervolgens moet jij er in stilte achteraan en dan met zn allen hardop.
Wat is de meerwaarde?
Zou een interactieve kerkdienst ook iets voor je zijn, dat je kunt interrumperen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door eilander »

Dit zijn typisch de discussies waarin het 'dat zijn we niet gewend' een rol speelt. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar principieel kun je hier mijns inziens niet op tegen zijn.
Om dit gelijk te schakelen met 'interactieve kerkdiensten' gaat mij veel te ver. Dat zou inderdaad haaks staan op wat verkondiging eigenlijk is. Maar een stil gebed, wat nu vóór de kerkdienst gebeurt, ook tijdens de kerkdienst te laten plaatsvinden, kan toch geen probleem zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door Herman »

Hoewel ik snap dat niet alle gebeden openbaar kunnen worden uitgesproken, vind ik deze manier wel erg van het individu uitgaan. Dat is mijn eerste commentaar.

Het tweede is, waarom moet dat dan in de eredienst plaatshebben? Doe het persoonlijke gebed in je binnenkamer, zegt de Heere Jezus.
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door DDD »

Jezus zegt nergens dat je niet in de kerk moet bidden. Maar het hoeft niet op de hoek van de straat met daarbij nog mensen die jouw rechtzinnigheid aan alle voorbijgangers aanprijzen. Dat staat mijns inziens volkomen los van elkaar.

@Mara:
Ik beweer niet dat het altijd mogelijk is om te bidden. Ik beweer ook niet dat wij altijd bidden zoals het hoort. Maar dat alles neemt niet weg dat een minuut bidden voor de meeste christenen toch mogelijk is, denk ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stilte voor het eigen gebed

Bericht door eilander »

Herman schreef:Hoewel ik snap dat niet alle gebeden openbaar kunnen worden uitgesproken, vind ik deze manier wel erg van het individu uitgaan. Dat is mijn eerste commentaar.

Het tweede is, waarom moet dat dan in de eredienst plaatshebben? Doe het persoonlijke gebed in je binnenkamer, zegt de Heere Jezus.
En het stille gebed voor de dienst dan?
Plaats reactie