Hemelvaartsdag

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Ik mocht deze preek beluisteren.

Een zeer indringende, onderwijzende, Hemelvaartspreek, over Handelingen 1:9.
Ah, ds. B. van Leeuwen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

Vanmorgen kondigde de ouderling van dienst af: op deze Hemelsvaartdag....
Er is maar één Hemel.
We zaten slechts met een handjevol mensen in een hele grote kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Terri »

Mara schreef:Vanmorgen kondigde de ouderling van dienst af: op deze Hemelsvaartdag....
Er is maar één Hemel.
We zaten slechts met een handjevol mensen in een hele grote kerk.
Wellicht een verspreking, een s en/of st in een woord geeft nog wel eens een knoop in de tong :)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mannetje »

Dat vroeg ik mij ook af, was het een bewuste uitspraak of een verspreking.

Wij hebben in het vakantiehuis een preek geluisterd. Zondag viel de kerk die als nog enigszins behoudend was aangeprezen dusdanig tegen dat we maar een preek van prekenweb hebben aangezet vandaag.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef:Vanmorgen kondigde de ouderling van dienst af: op deze Hemelsvaartdag....
Er is maar één Hemel.
We zaten slechts met een handjevol mensen in een hele grote kerk.
Wellicht een verspreking, een s en/of st in een woord geeft nog wel eens een knoop in de tong :)
Nee het was geen verspreking. Ik was met iemand meegegaan en zij zei, dat meer mensen het zo zeggen.
Ook ouderlingen.
Ik denk dat het onbewust was, of misschien plaatselijk dialect of zo?
Mannetje schreef: Zondag viel de kerk die als nog enigszins behoudend was aangeprezen dusdanig tegen
Jammer is dat, dat was vanmorgen ook. De predikant die voor zou gaan, had zich ziekgemeld en ze hadden snel naar een vervanger gezocht.
Het bleek opeens geen behoudende bondsgemeente meer, maar een moderne PKN.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door emigrant »

ik hoor, zie en lees van verschillende christenen (evangelisch maar ook reformatorisch) enkele dingen vandaag die ik niet begrijp.

Zij zingen het lied Kroon Hem met de gouden kroon, en vieren de troonsbestijging en kroning van Jezus.

Ik kan hier geen bijbelse beschrijving van vinden. Wat ik wel vind:

-Jacobus 1:12 heeft het over kroning, maar in een ander verband, namelijk voor alle gelovigen.
- idem bij Openbaring 4:10, meerderen met een kroon
- psalm 24 ziet men wel eens profetisch maar dat vind ik niet duidelijk.

De roomsen kenden een legende van de kroning van Maria.
Is de kroning (de ceremonie of feitelijke gebeurtenis bedoel ik!) iets apocriefs of uit kerkpolitieke redenen voortgekomen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Delftenaar »

Daarnaast is er de tekst dat Jezus met eer en heerlijkheid gekroond is.

Verder zal het lied wat dichterlijke vrijheid genomen hebben.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Desiree »

In die oude tijden was men gewoon dat als je erop uitgestuurd bent en positief terugkomt, dus de overwinnaar bent, je een triomfboog kreeg en mocht zitten op de troon etc.

Voor Joden zou dit een herkenbaar iets moeten zijn. Juist daarom is dit zo beschreven.. zie de paar verzen in Lukas.

Dit is wat in de Bijbel staat. Een beetje achtergrond qua cultuur erbij maakt het wat makkelijker om het te begrijpen.

Het is een eenvoudige illustratie van wat de Heere Jezus deed. Hij was klaar en werd onthaald... in de hemel.

Lukas 24 begint met een priester en eindigt met een Hogepriester en Koning.

Overwinnaar...

Maar ik heb het lied er niet bij gepakt. Dat zou ik nog eens moeten doen. Wellicht helpt dit al?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door FlyingEagle »

Onze dominee preekte over Daniël 7:13-14

13. ‘Verder zag ik in de nachtgezichten, en ziet, er kwam Een met de wolken des hemels, als eens mensen zoon, en Hij kwam tot den Oude van dagen, en zij deden Hem voor Denzelven naderen.’

14. ‘En Hem werd gegeven heerschappij, en eer, en het Koninkrijk, dat Hem alle volken, natien en tongen eren zouden; Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet vergaan zal, en Zijn Koninkrijk zal niet verdorven worden.’
‭‭
Daniël ziet hier eeuwen ervoor wat de discipelen niet konden zien ‘want een wolk nam Hem weg’
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Ah, ds. B. van Leeuwen!
De voormalige leraar Duits op het Van Lodenstein College?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Ah, ds. B. van Leeuwen!
De voormalige leraar Duits op het Van Lodenstein College?
Ja.
-
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door Harry65 »

Onze dominee combineerde het verhaal van de hemelvaart (Hand 1) met het slot van Mattheüs, waar Jezus afsloot met:
Zie, Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

Omdat ik er geen nieuw topic voor wilde openen lijkt me dit het beste,
Ik beluisterde vandaag een ernstige preek van ds. P.J. Dorsman
Blijkbaar is de preek kort na Hemelvaartsdag uitgesproken.

Er was een bijzondere boodschap.
Ds. sprak nadat hij de slotpsalm had opgegeven:
Na het uitspreken van de zegen verzoek ik u te blijven staan, waar mij nog iets van het hart moet, wat ik nochtans buiten de dienst wil houden.

Na de zegen op de gemeente heb hebben gelegd sprak hij:

"Het is een zaak, waarom u mij misschien zult kunnen gaan haten. U moet het doen.
Het is zaak van ernst waarbij ik een ernstig beroep wil doen op ouderen en jongeren. Om niet voort te gaan met het uitwerken van plannen die op bepaalde plaatsen worden uitgebroed. Maar waar u en ik niet thuishoren. Waarin ik zeer droevige gevolgen zie in de naaste toekomst. En ik wil u als laatste waarschuwing doen horen. Maar als er in Tholen zijn die zeggen: Is dít Staphorst op een Hemelvaartsdag? Waar kranten gaan bellen: wat is er aan de hand? Mag het voor u en mij dit het zwaarte wegen dat we geen aanleiding geven dat Gods Naam om onzentwil gelasterd wordt.
Overdenk en overweeg het eens. Ik zeg het in uw aller belang. Ik heb gezegd."


Ik geloof dat we thans zo'n waarschuwing niet meer op prijs stellen. Ook toen al blijkbaar niet getuige de eerste zin van ds. Dorsman.

Ik niet wat er toen speelde maar het was wel een zeer ernstvolle boodschap.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Omdat ik er geen nieuw topic voor wilde openen lijkt me dit het beste,
Ik beluisterde vandaag een ernstige preek van ds. P.J. Dorsman
Blijkbaar is de preek kort na Hemelvaartsdag uitgesproken.

Er was een bijzondere boodschap.
Ds. sprak nadat hij de slotpsalm had opgegeven:
Na het uitspreken van de zegen verzoek ik u te blijven staan, waar mij nog iets van het hart moet, wat ik nochtans buiten de dienst wil houden.

Na de zegen op de gemeente heb hebben gelegd sprak hij:

"Het is een zaak, waarom u mij misschien zult kunnen gaan haten. U moet het doen.
Het is zaak van ernst waarbij ik een ernstig beroep wil doen op ouderen en jongeren. Om niet voort te gaan met het uitwerken van plannen die op bepaalde plaatsen worden uitgebroed. Maar waar u en ik niet thuishoren. Waarin ik zeer droevige gevolgen zie in de naaste toekomst. En ik wil u als laatste waarschuwing doen horen. Maar als er in Tholen zijn die zeggen: Is dít Staphorst op een Hemelvaartsdag? Waar kranten gaan bellen: wat is er aan de hand? Mag het voor u en mij dit het zwaarte wegen dat we geen aanleiding geven dat Gods Naam om onzentwil gelasterd wordt.
Overdenk en overweeg het eens. Ik zeg het in uw aller belang. Ik heb gezegd."


Ik geloof dat we thans zo'n waarschuwing niet meer op prijs stellen. Ook toen al blijkbaar niet getuige de eerste zin van ds. Dorsman.

Ik niet wat er toen speelde maar het was wel een zeer ernstvolle boodschap.
Toch weet ik zeker dat als hij die eerste zin weggelaten had het veel beter overgekomen was, het is een negatieve benadering die niet nodig is, de boodschap was welgemeend, ik zie dat terug in het dorp waar ik vandaan kom, daar was met pinksteren kermis als de dominee daar tegen waarschuwde, denk ik niet dat ik dat als negatief had ervaren, maar wel als zorg.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemelvaartsdag

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:Omdat ik er geen nieuw topic voor wilde openen lijkt me dit het beste,
Ik beluisterde vandaag een ernstige preek van ds. P.J. Dorsman
Blijkbaar is de preek kort na Hemelvaartsdag uitgesproken.

Er was een bijzondere boodschap.
Ds. sprak nadat hij de slotpsalm had opgegeven:
Na het uitspreken van de zegen verzoek ik u te blijven staan, waar mij nog iets van het hart moet, wat ik nochtans buiten de dienst wil houden.

Na de zegen op de gemeente heb hebben gelegd sprak hij:

"Het is een zaak, waarom u mij misschien zult kunnen gaan haten. U moet het doen.
Het is zaak van ernst waarbij ik een ernstig beroep wil doen op ouderen en jongeren. Om niet voort te gaan met het uitwerken van plannen die op bepaalde plaatsen worden uitgebroed. Maar waar u en ik niet thuishoren. Waarin ik zeer droevige gevolgen zie in de naaste toekomst. En ik wil u als laatste waarschuwing doen horen. Maar als er in Tholen zijn die zeggen: Is dít Staphorst op een Hemelvaartsdag? Waar kranten gaan bellen: wat is er aan de hand? Mag het voor u en mij dit het zwaarte wegen dat we geen aanleiding geven dat Gods Naam om onzentwil gelasterd wordt.
Overdenk en overweeg het eens. Ik zeg het in uw aller belang. Ik heb gezegd."


Ik geloof dat we thans zo'n waarschuwing niet meer op prijs stellen. Ook toen al blijkbaar niet getuige de eerste zin van ds. Dorsman.

Ik niet wat er toen speelde maar het was wel een zeer ernstvolle boodschap.
Toch weet ik zeker dat als hij die eerste zin weggelaten had het veel beter overgekomen was, het is een negatieve benadering die niet nodig is, de boodschap was welgemeend, ik zie dat terug in het dorp waar ik vandaan kom, daat was met pinksteren kermis als de dominee daar tegen waarschuwd, denk ik niet dat ik dat als negatief had ervaren, maar wel als zorg.
U zou gelijk kunnen hebben. Hij legde ook de nadruk op kunnen. Er zullen toch zeker ook gemeenteleden zijn geweest die de verontrusting deelden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie