Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Van Ewijk »

Twee jaar geleden een verkeersongeval gehad, Ik kwam met mijn fiets onder een auto.
Gode zij dank dat ik het er zelf goed van af heb gebracht.
Hierbij is al het andere natuurlijk volledig onbelangrijk, laten we wel zijn.

Dit gezegd hebbende, ik ben vanaf die tijd niet echt tevreden over de kwaliteit van de fietsen die ik daarna heb aangeschaft.
Mijn gesneuvelde fiets was een Gazelle herenfiets (met terugtraprem) uit de jaren 50.
Stevig, betrouwbaar en simpel in de techniek.

Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gebreken gaan vertonen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk vervangbare onderdelen, en wil men met de fiets veilig kinderen of kleinkinderen vervoeren moet met diep in de buidel tasten.

vroeger toen men een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Tiberius »

Geen probleem toch? Dan kan je na een paar jaar leuk weer wat nieuws kopen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Desiree »

Ik kan er niet over meepraten.

Ik heb mijn fiets jaren geleden uitgeleend aan een onbekende maar die bracht hem niet terug. Die fiets fietst nu ergens... in de wereld :) .

Toen heb ik bij de Gamma een andere gehaald.. met de gedachte.. die is sneller afgeschreven, mocht tie weer uitgeleend worden.

En daar fiets ik nu nog op. Degelijk kan ik niet zeggen, wel degelijk zwart :haha .

Ik drink altijd een glas melk van te voren... want melk is de witte motor. Zo kan ik ook hard.. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Gritje »

Een degelijke fiets, tja wat is dat? Wij hebben een aantal jaar geleden nieuwe fietsen gekocht, tweedehands gazelle. Ze doen het prima, blijven goed, hebben weinig onderhoud nodig. Wat willen we nog meer. En onze zoon heeft enkele maanden dagelijks 60 km erop gefietst, ging prima
Ik heb als stelling: liever een tweedehands gazelle of batavus dan een nieuwe van een goedkoper merk
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:Geen probleem toch? Dan kan je na een paar jaar leuk weer wat nieuws kopen.
Als je als christen geen spaargeld mag hebben dan wordt dat wat lastig Afbeelding
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door parsifal »

Het merk Azor schijnt oerdegelijk te zijn (en zwaar).

Het gebied rond Stockholm is heuvelachtig genoeg om een lichtere fiets te waarderen. Daarom heb ik een Sensa (ook Nederlands merk ) gekocht, al heb ik hard nagedacht over een Cube (Duits merk), die staan als nog beter bekend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door aggieoudje »

Ik weet niet beter dan op een Gazelle te rijden. Van jongs af aan kreeg ik thuis een Gazellefiets! En dat zijn in mijn ogen topfietsen waar wij altijd vele jaren mee doen.
Mijn ouders rijden nu op een ebike en zijn weer dik tevreden. Zelf heb ik een twee de hands e bike van Gazelle aangeschaft bijna 2 jaar geleden.
Dus voor ons niets anders dan Gazelle!!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door DDD »

Van Moof heeft degelijke fietsen, en ook mooi.

Ik heb zelf een Idworks, dat is ook een degelijk merk, al fiets ik er niet veel meer op sinds ik een elektrische fiets heb.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Mara »

Vroeger hadden wij Batavus fietsen, maar die hebben niet meer die kwaliteit van toen.
De fiets van mijn zoon moest tweemaal een nieuw stuur, omdat het roestte.
Nu rijden we allemaal op een Gazelle.
Dochter kreeg een nieuwe toen ze naar de middelbare ging en ze rijdt er nog steeds op. Ziet er nog prachtig uit. (na zo'n 12 jaar)
Geen e bikes hier. Veel te duur, vooral die accu's.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Geen probleem toch? Dan kan je na een paar jaar leuk weer wat nieuws kopen.
Als je als christen geen spaargeld mag hebben dan wordt dat wat lastig Afbeelding
Elk jaar een nieuwe fiets, dat slaat een aardige bres in je spaargeld: snijdt het mes van twee kanten. ;)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Geen probleem toch? Dan kan je na een paar jaar leuk weer wat nieuws kopen.
Als je als christen geen spaargeld mag hebben dan wordt dat wat lastig Afbeelding
Elk jaar een nieuwe fiets, dat slaat een aardige bres in je spaargeld: snijdt het mes van twee kanten. ;)
Haha
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Twee jaar geleden een verkeersongeval gehad, Ik kwam met mijn fiets onder een auto.
Gode zij dank dat ik het er zelf goed van af heb gebracht.
Hierbij is al het andere natuurlijk volledig onbelangrijk, laten we wel zijn.

Dit gezegd hebbende, ik ben vanaf die tijd niet echt tevreden over de kwaliteit van de fietsen die ik daarna heb aangeschaft.
Mijn gesneuvelde fiets was een Gazelle herenfiets (met terugtraprem) uit de jaren 50.
Stevig, betrouwbaar en simpel in de techniek.

Tegenwoordig zien de fietsen er hip en modern uit, met een mooie vorm, een flitsend kleurtje en een wirwar van kabels.
Helaas is mijn ondervinding dat deze na geruime tijd al gebreken gaan vertonen.
kennissen van me zeggen ook dat een nieuwe fiets gemiddeld maar 10 jaar mee gaat.
Zwengelen bij zware gewichten, moeilijk vervangbare onderdelen, en wil men met de fiets veilig kinderen of kleinkinderen vervoeren moet met diep in de buidel tasten.

vroeger toen men een fiets kocht kon men er gerust van uit gaan dat deze dertig jaar mee ging, deze dagen lijken voorgoed vervlogen. ook de moderne E-bikes lijken na drie jaar met accu-problemen te kampen.
ben ik alleen in deze ervaring? of speelt het ook mee hoe men tegenwoordig met zijn/haar spullen om gaat?
Eigenlijk geldt hetzelfde voor een auto. Mijn eerste auto was een Volkswagen Beetle (Kever 1300) in 1972 nieuw gekocht. Het voorGolfse tijdperk dus!
Deze auto was gespeend van alle elektronica en andere erg gevoelige technieken. Bij wijze van spreken (ik overdrijf wat, oké) had je aan een schroevendraaier en wat sleutels genoeg om de techniek te repareren als dat nodig was.
De Kever kende geen stuurbekrachtiging, geen elektrisch verwarmde spiegels, stoelen of airconditioning, enz. Hij was oerdegelijk, en had dan ook een bijzonder lange bouwtijd. De eerste Kevers kwamen in 1938 al uit de fabriek. Toch nog onder de naam KdF-wagen. In de oorlogstijd werd er oorlogstuig gemaakt, en heel weinig Kevers, en die er werden gemaakt waren voor de Hoge heren van de Nazi´s.
Toen Deutschland capituleerde lag de fabriek in de Britse bezettingszone. Maar de Britten waren eerst van plan deze fabriek af te schrijven: De Volkswagen was in hun ogen een 'ouderwets, lelijke auto, die geen kans maakte in het nieuwe Europa'. Hoe Hoge Heren zich ook kunnen vergissen: Het werd een auto die meer is gebouwd en verkocht dan welke andere ook.
Maar goed, de Kever deed wat hij moest. Geen gevoelige techniek, maar gewoon een pure rijmachine. Het enige minpuntje was zijn wegligging. Maar dat kon makkelijk verholpen worden, door een zware zak cement in de kofferruimte (voorin!) te plaatsen.
De huidige generatie Automobielen zijn, evenals de Rijwielen, niet meer de vergelijken met de oudvaders onder de vervoersmiddelen. Puur en degelijk! Minpuntjes: Roest en minder goede afwerking, en zoals gezegd geen al te goede wegligging. Maar wie lette daar nu op!?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 mei 2018, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Roos2017 »

Die oude auto´s waren wel leuk (voor mijn tijd trouwens), maar waren zeker niet duurzaam.
Als er zo´n 200.000 km mee gereden was, was de motor wel een eind op. Dat is tegenwoordig met nieuwe auto´s wel heel anders.
Maar voor de rest leven we wel in een wegwerp maatschappij.
Wasmachines bijvoorbeeld, die gingen vroeger makkelijk 30 jaar mee.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:Die oude auto´s waren wel leuk (voor mijn tijd trouwens), maar waren zeker niet duurzaam.
Als er zo´n 200.000 km mee gereden was, was de motor wel een eind op. Dat is tegenwoordig met nieuwe auto´s wel heel anders.
Maar voor de rest leven we wel in een wegwerp maatschappij.
Wasmachines bijvoorbeeld, die gingen vroeger makkelijk 30 jaar mee.
Dat was niet het grootste probleem. De auto's waren bepaald niet zuinig met benzine, en de uitlaatgassen waren puur en ongezoet! Wat dat betreft waren ze dus niet echt wat we nu met een mooi woord 'duurzaam' noemen. Maar met goed onderhoud konden ze wel een hele tijd verduren! Er lopen nu nog heel wat Kevers in Europa en de Wereld rond.
En hij doet nog wat hij moest doen. Hij loopt, en loopt, en loopt, en loopt... (naar eine Anzeige der Volkswagen AG uit de jaren 60)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat acht u tegenwoordig nog een degelijke fiets?

Bericht door Dodo »

Ik had vroeger een geschiedenisleraar die tirades kon houden over de fabrikanten die dingen maakten zodat ze maar een x periode meegingen. Gloeilampen bijvoorbeeld. Als je in een kroon zes lampjes draait, gaan die uiteindelijk in dezelfde week kapot. Ze kunnen ze best veel beter maken maar dat willen ze niet want ze willen verkopen.
Meneer Verheij, als ik het me goed herinner, in de Guido te Rotterdam.
Plaats reactie