We sparen teveel

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: We sparen teveel

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Mogen wij sparen voor onze kinderen?
M.a.w. wij hebben gepot opdat wij onze kinderen iets kunnen nalaten.
Je moet een verantwoord financieel beleid voeren, en daar maakt sparen onderdeel van uit.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: We sparen teveel

Bericht door Desiree »

Het gaat niet om sparen maar teveel sparen. Tja.. wat is teveel.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: We sparen teveel

Bericht door huisman »

Desiree schreef:Het gaat niet om sparen maar teveel sparen. Tja.. wat is teveel.
Nibud heeft een budgettool kun je zo uitrekenen of je teveel spaargeld hebt. :huhu
Advies is om iig 10% van je netto inkomen per maand te sparen.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: We sparen teveel

Bericht door Mannetje »

Is het meteen teveel als je meer hebt dan de buffer van het Nibud?
-
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: We sparen teveel

Bericht door Desiree »

huisman schreef:
Desiree schreef:Het gaat niet om sparen maar teveel sparen. Tja.. wat is teveel.
Nibud heeft een budgettool kun je zo uitrekenen of je teveel spaargeld hebt. :huhu
Advies is om iig 10% van je netto inkomen per maand te sparen.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/
Leuk ding, dank je.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: We sparen teveel

Bericht door Orchidee »

Mooi advies!
Adviezen zijn niet altijd op te volgen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: We sparen teveel

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:Is het meteen teveel als je meer hebt dan de buffer van het Nibud?
Je zou dan altijd eens aan de zinsnede uit het huwelijksformulier kunnen denken: werken "opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden, en ook daarenboven iets hebt om den nooddruftigen mede te delen."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: We sparen teveel

Bericht door Orchidee »

Vreselijk off-topic natuurlijk!
Maar na deze opmerking moet het me toch een keer van het hart:
Wat word er toch veel aan uitspraken/meningen uit formulieren en geschriften gehangen en niet alleen getoetst aan de bijbel.
Ik blijf dat toch merkwaardig vinden.
In de Bijbel is ook voor iedere levensvraag een antwoord te vinden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: We sparen teveel

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Vreselijk off-topic natuurlijk!
Maar na deze opmerking moet het me toch een keer van het hart:
Wat word er toch veel aan uitspraken/meningen uit formulieren en geschriften gehangen en niet alleen getoetst aan de bijbel.
Ik blijf dat toch merkwaardig vinden.
In de Bijbel is ook voor iedere levensvraag een antwoord te vinden!
Gelukkig geven die formulieren en geschriften zo prachtig weer wat er in de Bijbel staat. Samengevat, geordend op thema, met kernachtige conclusies.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: We sparen teveel

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Je zou dan altijd eens aan de zinsnede uit het huwelijksformulier kunnen denken: werken "opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden, en ook daarenboven iets hebt om den nooddruftigen mede te delen."
Nu is dat laatste grotendeels collectief geregeld, we betalen belasting en de overheid herverdeelt. We dragen bij aan de diaconie en die deelt uit aan de armen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: We sparen teveel

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Je zou dan altijd eens aan de zinsnede uit het huwelijksformulier kunnen denken: werken "opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden, en ook daarenboven iets hebt om den nooddruftigen mede te delen."
Nu is dat laatste grotendeels collectief geregeld, we betalen belasting en de overheid herverdeelt. We dragen bij aan de diaconie en die deelt uit aan de armen.
O, maar er zijn nog genoeg goede doelen over hoor. Al dan niet officieel, het kan ook iemand in je omgeving zijn die hulp nodig heeft.
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: We sparen teveel

Bericht door Leon »

eilander heeft een goed punt. We zitten inderdaad veel te vast gezogen in de slik van het materialisme zonder dat we het door hebben.
Hebben nog wat over voor een ander?

Je ziet het verschil al bij starters vandaag de dag en starters van zo'n 30 jaar geleden.
Voorbeeld: een keuken is niet meer goed, omdat hij niet meer mooi/ uit de tijd is. Toen ik nog klein was pakweg 25 jaar geleden zag je vaker de maatstaf: 'een keuken is niet meer goed, omdat hij niet meer functioneel is'.

En mag ik daarbij voegen. Heb je niet veel geld? Dan nog kun je genoeg betekenen met je handen en voeten voor andere mensen of voor de plaatselijke kerkelijke gemeente. Daadwerkelijke fysieke hulp is vaak meer waard, dan een zak met geld aan je naaste geven. Maar een veelgehoord argument is dan helaas: ik heb het te druk voor dat soort dingen. Of is dit ook het gevolg van die hogere maatstaf?

Het argument: 'daar hebben we een diaconie voor' gaat m.i. niet op. Ieder heeft zijn taak/plicht om de naaste te helpen en die plicht reikt verder dan het, als gemeente, kiezen van een diaken en hem een zak geld meegeven.
Laatst gewijzigd door Leon op 04 mei 2018, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: We sparen teveel

Bericht door Jeremiah »

Orchidee schreef:Vreselijk off-topic natuurlijk!
Maar na deze opmerking moet het me toch een keer van het hart:
Wat word er toch veel aan uitspraken/meningen uit formulieren en geschriften gehangen en niet alleen getoetst aan de bijbel.
Ik blijf dat toch merkwaardig vinden.
In de Bijbel is ook voor iedere levensvraag een antwoord te vinden!
Het zou van een stuitende (geestelijke) hoogmoed, arrogantie en een ontzettend dwaalziek hart getuigen om de oudvaders -Gods knechten uit het verleden, met heel veel Geestelijk licht- die de formulieren en geschriften hebben samengesteld er van te betichten dat zijn niet 100% de Schrift naspreken. Laten we dat daarom niet doen. Dat moest me toch een keer van het hart na deze opmerking.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: We sparen teveel

Bericht door Orchidee »

Natuurlijk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: We sparen teveel

Bericht door helma »

Ik heb een keer iets gelezen van ds Pieters die schreef dat je als christen geen spaargeld zou moeten hebben...
Plaats reactie