Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: Dat lijkt me tamelijk vergezocht... :fi
Mij ook. In de eerste plaats moet de jaartelling dan kloppen en bovendien is de nummering van bijbelverzen pas veel later toegevoegd.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Hendrien »

Ambtenaar schreef:
ZWP schreef: Dat lijkt me tamelijk vergezocht... :fi
Mij ook. In de eerste plaats moet de jaartelling dan kloppen en bovendien is de nummering van bijbelverzen pas veel later toegevoegd.
Ik heb ook niets met zulke berekeningen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Delftenaar »

Een oud-predikant hier zei: let op Israël, maar ook op de omringende volken. De oude Bijbelse volken zie je in een modern jasje terugkomen. Egypte en (As-) Syrië spreekt voor zich, maar ook Ammon (Amman), Tyrus en Sidon (Libanon) etc.

De Bijbel zegt dat Israël in vrede met de buurvolken zal leven. De recente opmerking van de Saudische kroonprins dat Joden het recht hebben om veilig in hun eigen land te leven zie ik wel in dat kader.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Roos2017 »

De Chumash (de 5 boeken van Mozes, chamesh betekent: 5) telt inderdaad 5708 verzen t/m Deuteronomium 30:5. De oude teksten hadden inderdaad geen verzen telling, maar eindigden aan het eind van elk vers met een : , dus daaraan is net zozeer te tellen.
Ik durf de voorzienigheid van de Heere hierin niet te ontkennen.
Verder ben ik wars van kabalische "berekeningen".

We moeten maar niet zo klein denken over Gods voorzienigheid.

Ik kan me nog goed herinneren (ongeveer 10 jaar geleden) dat een legerpeloton een deel van de Negev woestijn moest oversteken n.a.v. een oefening.
Vlak voordat de tanks voorwaarts gingen stak er plotseling een hevige woestijnwind op.
Die woestijnwind legde binnen enkele seconden een mijnenveld bloot.
Het overwegend seculiere peloton zag hierin zo Gods hand dat zij voor dat moment niet verder konden, zonder eerst in dankgebed te gaan om de Heere te danken voor deze bewaring. De eeuwigheid zal openbaren wat de vrucht hiervan is geweest.
Denk maar niet te klein over wat de Heere werken kan en werken wil in mensenharten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door eilander »

Ik vind het wel opmerkelijk, té opmerkelijk om zomaar in de prullenbak te gooien. Getallen zijn wel interessant, en zo ook dit gegeven.
Maar verder kijk ik liever naar de inhoud van de profetie als het over Israël gaat.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Vorst »

Ik krijg er altijd een beetje een wie-is-de-mol-gevoel bij: na de finale worden de hints van alle afleveringen bekend gemaakt. Nu heb ik niet het idee dat het in de bijbel om spelletjes gaat dus hecht ik er nooit zoveel waarde aan.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:Ik vind het wel opmerkelijk, té opmerkelijk om zomaar in de prullenbak te gooien. Getallen zijn wel interessant, en zo ook dit gegeven.
Maar verder kijk ik liever naar de inhoud van de profetie als het over Israël gaat.
Mee eens.

En wie kan ontkennen dat de Bijbel ook zelf soms profetieën in getallen uitdrukt of getallen gebruikt met een specifieke bedoeling. Mattheüs 1 is er ook zo een: 3 x 14 om te benadrukken dat Christus de Zoon van David is (de naam DWD heeft 3 letters en getalswaarde 14). En het getal 666 is er ook nog. We mogen ons hierin niet verliezen, maar het feit dat God alle dingen bestuurt, sluit in dat ook de getallen in relatie tot de Bijbel niet als 'toevallig' mogen worden beschouwd. Wanneer iemand in het jaartal 1948 Gods leiding opmerkt, wie ben ik om dit te weerspreken?

Waarbij tegelijk geldt dat dit voor ons bijzaken zijn en veelal ook verborgenheden, die we niet in de eerste plaats hebben te onderzoeken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef: En wie kan ontkennen dat de Bijbel ook zelf soms profetieën in getallen uitdrukt of getallen gebruikt met een specifieke bedoeling. Mattheüs 1 is er ook zo een: 3 x 14 om te benadrukken dat Christus de Zoon van David is (de naam DWD heeft 3 letters en getalswaarde 14).
Dat is een spitsvondigheid van de schrijver. Hij slaat namelijk personen over in de geslachtslijn van Jezus om te komen tot 3 maal 14.
Wanneer iemand in het jaartal 1948 Gods leiding opmerkt, wie ben ik om dit te weerspreken?
Omdat er nogal wat haken en ogen zitten aan de symboliek die men denkt te zien. En waar leg je de grens? Ik weet niet of we ons nu moeten verdiepen in gematria.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Zonderling »

Ambtenaar schreef:
Zonderling schreef: En wie kan ontkennen dat de Bijbel ook zelf soms profetieën in getallen uitdrukt of getallen gebruikt met een specifieke bedoeling. Mattheüs 1 is er ook zo een: 3 x 14 om te benadrukken dat Christus de Zoon van David is (de naam DWD heeft 3 letters en getalswaarde 14).
Dat is een spitsvondigheid van de schrijver. Hij slaat namelijk personen over in de geslachtslijn van Jezus om te komen tot 3 maal 14.
Ik bewees slechts dat Gods Woord - door de Heilige Geest geïnspireerd - zich soms ook van getalsymboliek bedient. Dat in Matth. 1 sommige generaties zijn overgeslagen, doet daar niets aan af.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Mannetje »

Toch zie ik een verschil tussen de symboliek in Mattheüs, waarbij staat dat er symboliek is in het aantal geslachten en tussen symboliek in het aantal verzen gekoppeld aan het exacte getal van de ouderdom van de aarde, omdat de Bijbel nergens ook maar een aanwijzing bevat dat verzentellerij een sleutel is voor het Schriftonderzoek.

Daarbij komt dat ik grote twijfels heb over de vraag of de Joodse jaartelling echt exact klopt, wat voor de in het artikel genoemde symboliek mijns inziens ook nog nodig is.
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef: Ik bewees slechts dat Gods Woord - door de Heilige Geest geïnspireerd - zich soms ook van getalsymboliek bedient. Dat in Matth. 1 sommige generaties zijn overgeslagen, doet daar niets aan af.
We zijn het helemaal met elkaar eens. De symboliek is in Mattheus 1 van hoger belang dan de historische juistheid van de opsomming van geslachten.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Jongere »

Mannetje schreef:Toch zie ik een verschil tussen de symboliek in Mattheüs, waarbij staat dat er symboliek is in het aantal geslachten en tussen symboliek in het aantal verzen gekoppeld aan het exacte getal van de ouderdom van de aarde, omdat de Bijbel nergens ook maar een aanwijzing bevat dat verzentellerij een sleutel is voor het Schriftonderzoek.

Daarbij komt dat ik grote twijfels heb over de vraag of de Joodse jaartelling echt exact klopt, wat voor de in het artikel genoemde symboliek mijns inziens ook nog nodig is.
Helemaal mee eens. Ik moet eerlijk bekennen vaak erg weinig te kunnen met dit soort artikelen. De versindeling van onze Bijbel zie ik niet als iets geïnspireerds, en evenmin als uitgangspunt voor berekeningen. Ik vraag me wel eens af hoe mensen dit soort ontdekkingen eigenlijk doen. :?

Ergens denk ik: waarom zou ik me er druk over maken, als dit anderen bemoedigt? Anderzijds heb ik er wel mijn vragen bij. Ten eerste hebben we voldoende vastheid in het profetische Woord zelf, dat "zeer vast" is. Ten tweede valt me wel op dat dit soort berekeningen vaak veel meer aandacht krijgen van veel mensen, dan de nuchtere uitleg van de Bijbel. Er is (volgens mij) soms bovenmatige belangstelling voor dit soort 'bewijzen'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Herman »

Meeuw schreef:Ik mis in de discussie dat de Joden in Oekraïne naar hun thuisland teruggaan, die staat ook in Bijbel moeten we daar niet meer opletten dat we richting het einde van deze wereld gaan?
Dit is in het topic Oekraine geplaatst, maar daar is weinig reactie op gekomen.

Ik vind de vraag wel enige aandacht waard.

Misschien kan je zelf uitleggen, wat je hier van vind, @Meeuw?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
Meeuw schreef:Ik mis in de discussie dat de Joden in Oekraïne naar hun thuisland teruggaan, die staat ook in Bijbel moeten we daar niet meer opletten dat we richting het einde van deze wereld gaan?
Dit is in het topic Oekraine geplaatst, maar daar is weinig reactie op gekomen.

Ik vind de vraag wel enige aandacht waard.

Misschien kan je zelf uitleggen, wat je hier van vind, @Meeuw?
Ik ben blij dat er hier aandacht aan besteed wordt. De eerste Joodse Oekraïense vluchtelingen arriveerden zondag al. Er wordt een toestroom van 100.000 Joodse vluchtelingen verwacht. Ik las: "Veel van de nieuwkomers waren nog nooit in Israël geweest en hadden niet gedacht dat ze onder deze omstandigheden alijah zouden maken. Bron: Guardian.

Ik zie Gods hand hierin.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door J.C. Philpot »

Het is inderdaad een interessante gedachte. In 2014 waren er zo'n 360,000–400,000 Joden woonachtig in (de) Oekraine.

Jeremia 16
14 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd!
15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Ziet, Ik zal zenden tot veel vissers, spreekt de HEERE, die zullen hen vissen; en daarna zal Ik zenden tot veel jagers, die zullen hen jagen, van op allen berg, en van op allen heuvel, ja, uit de kloven der steenrotsen.


Zou nu de tijd van de jagers gekomen zijn, om hen uit Oekraine te jagen naar het beloofde land?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie