Berichten rondom 100 jaar SGP

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Mara »

Wie de afgelopen tijd alle berichten over de SGP heeft gelezen, kon merken dat er positief over hen wordt gesproken.
Nu bijvoorbeeld te lezen op RTL nieuws:

De streng gereformeerde partij SGP bestaat vandaag honderd jaar. Met felle standpunten over abortus en euthanasie staat de partij ver weg bij de opvattingen van veel mensen. Toch oefent de partij meer invloed uit op ons leven dan vaak wordt gedacht. En die invloed blijft groeien.

Vandaag viert de SGP, de oudste politieke partij van Nederland, het eeuwfeest in Nieuwegein. Mannen in donkere pakken die met volle borst psalmen op hele noten meezingen, zullen de feestzaal domineren. Daartussen een enkele vrouw, meestal gekleed in een lange rok. De 30.000 leden thuis kunnen de feestelijkheden live volgen via Facebook.

De Staatkundig Gereformeerden zijn al een eeuw lang met twee of drie zetels een stabiele factor in de politiek. Opmerkelijk, gezien de ontkerkelijking van de afgelopen decennia. In dat versnipperde politieke landschap weet de SGP haar positie nog steeds te handhaven.

De partij is daardoor ook een ijkpunt voor opiniepeiler Maurice de Hond, zegt politiek commentator Frits Wester. "Staat de SGP in zijn peiling ineens op zes zetels of op eentje, dan weet hij dat er iets niet klopt en dat er gecorrigeerd moet worden."

De SGP baseert haar grondslag op het woord van God. Zo is de partij fel tegen abortus en euthanasie. "Voor veel Nederlanders is de wereld van de gereformeerden een ver-van-hun-bedshow", zegt Wester. "De SGP wordt al snel gelinkt aan de zwartekousenkerk. Aan streng gelovige mensen die wonen in de Biblebelt en vrijwel niets mogen wat het leven leuk maakt."

Het beeld van mannen aan het werk en vrouwen achter het fornuis klopt volgens Wester nog deels. "Maar ook in die wereld voltrekt zich een langzame en gestage modernisering. Zoals vrouwen die hun plek aan het opeisen zijn in de partij. Neem bijvoorbeeld hun jonge vrouwelijke lijsttrekker in Amsterdam."

De SGP is nog altijd het sterkst vertegenwoordigd in de Biblebelt. In twaalf gemeenten is de partij op dit moment de grootste. In Urk stemt meer dan de helft van de inwoners op de SGP. Maar ook steeds meer mensen van andere christelijke stromingen én conservatieven stemmen op de partij, blijkt uit recente cijfers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Wim Anker »

Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen wie gij zijt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef:Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen wie gij zijt.
:bobo ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Wim Anker schreef:Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen wie gij zijt.
:bobo ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.....
Maar o wee als je dit van Trump zegt. :huhu
Tjonge jonge, dat dit gezegd mag worden op een reformatorisch forum. Ik vind het niet te geloven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen wie gij zijt.
Ik weet niet of dit gezegde zo Bijbels is. Wat als Judas een vriend genoemd wordt? Of wat als Achab je vriend is?
Het zegt wel iets natuurlijk, maar ik denk dat als je "een goede reuk verspreidt" dit ook opgemerkt wordt door niet-Christenen en ik geloof dat er genoeg niet-Christenen zijn die door algemene genade ook waardering hebben voor die reuk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Mara »

https://www.ad.nl/politiek/niet-alleen- ... t~ac593c2f

100 JAAR SGPVroeger wilden ze terug naar de zeventiende eeuw, inmiddels is het een wereldse partij die overal zichtbaar is. De SGP, de oudste partij van Nederland, wordt dinsdag - deo volente - 100 jaar.

Opvallend, zegt Vollaard. De dominees die de SGP aan het begin van de twintigste eeuw leidden, zagen een zeventiende-eeuws Nederland nog als ideaal. Zij hadden hun blik naar boven gericht - naar het Hemelse Vaderland - en waren juist wars van politieke spelletjes, stelt Vollaard. ,,De SGP legt zich nu steeds meer toe op een praktische politiek, terwijl Nederland steeds verder afdrijft van hun ideaal."

Van der Staaij erkent dat. ,,De secularisatie is groter dan ooit. Maar de verkerstening ligt vooral bij de kerken. Wij zijn nu eenmaal een minderheid in een seculiere cultuur." Maar het werk van zijn partij noemt hij desondanks 'betekenisvol'.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door -DIA- »

Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
En door dit bericht zeg je aardig wat.

Ik denk dat de SGP inderdaad meer tracht zijn politieke boodschap over te brengen, ook buiten de Tweede Kamer. Verder is bij andere partijen het aantal integere vakmensen behoorlijk afgenomen. De SGP is nog steeds voorspelbaar vanuit de beginselen en niet populistisch. Iets wat je verder eigenlijk alleen redelijk bij de CU en PvdD ziet. De tijd van een Jan Pronk bij de PvdA is voorbij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
En door dit bericht zeg je aardig wat.

Ik denk dat de SGP inderdaad meer tracht zijn politieke boodschap over te brengen, ook buiten de Tweede Kamer. Verder is bij andere partijen het aantal integere vakmensen behoorlijk afgenomen. De SGP is nog steeds voorspelbaar vanuit de beginselen en niet populistisch. Iets wat je verder eigenlijk alleen redelijk bij de CU en PvdD ziet. De tijd van een Jan Pronk bij de PvdA is voorbij.
Dat is duidelijk, maar verklaart nog niet goed wat de publieke opinie t.a.v. de SGP zoveel positiever en 'verdraaglijker' maakt. Een omslag in het denken bij de massa? Gaan we de SGP beginselen meer waarderen? Ik merk daar in de praktijk nog niet zo heel veel van. Er moet iets zijn wat de SGP meer aanvaardbaar maakt. En zo het mijn toeschijnt, lijkt de reden te zijn dat men meer een 'gewone' partij is geworden, en die de Bijbel meer en meer dicht laat. Ook de waarschuwingen met een beroep op het Woord worden, zo het mij toeschijnt, steeds minder aanvaard. Hoe kan dan de omslag zo positief zijn? Ik zeg dan nogmaals: Of de publieke opinie is veranderd, of de partij is veranderd. Wat dunkt u?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Dat is duidelijk, maar verklaart nog niet goed wat de publieke opinie t.a.v. de SGP zoveel positiever en 'verdraaglijker' maakt. Een omslag in het denken bij de massa? Gaan we de SGP beginselen meer waarderen? Ik merk daar in de praktijk nog niet zo heel veel van. Er moet iets zijn wat de SGP meer aanvaardbaar maakt. En zo het mijn toeschijnt, lijkt de reden te zijn dat men meer een 'gewone' partij is geworden, en die de Bijbel meer en meer dicht laat. Ook de waarschuwingen met een beroep op het Woord worden, zo het mij toeschijnt, steeds minder aanvaard. Hoe kan dan de omslag zo positief zijn? Ik zeg dan nogmaals: Of de publieke opinie is veranderd, of de partij is veranderd. Wat dunkt u?
Deze keuze lijkt eenvoudig, maar is het niet helemaal. In een tijd waarin iedereen vooral mag vinden wat hij vindt, is ook voor de SGP ruimte. In die zin neemt de ideologisch gedreven vijandschap wat af, wat overigens niet direct positief is; dat zei Groen van Prinsterer al.
Daarnaast is er waardering voor de inhoudelijke bijdrage die de SGP doet. De politici moeten zich maximaal inzetten om ook in de praktische politiek uitermate goede dossierkennis te hebben, enzovoorts.
En vervolgens: voor het resterende deel ben ik het met je eens. Onlangs hoorde ik inderdaad Van der Staaij vooral benadrukken dat ieder zelf moet weten wat hij vindt, zonder dat hij op dat moment (en ik besef: er is niet altijd tijd en gelegenheid voor!) heeft gezegd dat een ieder zich gebonden moet weten aan Gods Woord, en dat het ook vooral een grote zegen met zich meebrengt. Dus de SGP is zeker ook veranderd!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Dat is duidelijk, maar verklaart nog niet goed wat de publieke opinie t.a.v. de SGP zoveel positiever en 'verdraaglijker' maakt. Een omslag in het denken bij de massa? Gaan we de SGP beginselen meer waarderen? Ik merk daar in de praktijk nog niet zo heel veel van. Er moet iets zijn wat de SGP meer aanvaardbaar maakt. En zo het mijn toeschijnt, lijkt de reden te zijn dat men meer een 'gewone' partij is geworden, en die de Bijbel meer en meer dicht laat. Ook de waarschuwingen met een beroep op het Woord worden, zo het mij toeschijnt, steeds minder aanvaard. Hoe kan dan de omslag zo positief zijn? Ik zeg dan nogmaals: Of de publieke opinie is veranderd, of de partij is veranderd. Wat dunkt u?
Deze keuze lijkt eenvoudig, maar is het niet helemaal. In een tijd waarin iedereen vooral mag vinden wat hij vindt, is ook voor de SGP ruimte. In die zin neemt de ideologisch gedreven vijandschap wat af, wat overigens niet direct positief is; dat zei Groen van Prinsterer al.
Daarnaast is er waardering voor de inhoudelijke bijdrage die de SGP doet. De politici moeten zich maximaal inzetten om ook in de praktische politiek uitermate goede dossierkennis te hebben, enzovoorts.
En vervolgens: voor het resterende deel ben ik het met je eens. Onlangs hoorde ik inderdaad Van der Staaij vooral benadrukken dat ieder zelf moet weten wat hij vindt, zonder dat hij op dat moment (en ik besef: er is niet altijd tijd en gelegenheid voor!) heeft gezegd dat een ieder zich gebonden moet weten aan Gods Woord, en dat het ook vooral een grote zegen met zich meebrengt. Dus de SGP is zeker ook veranderd!
Oké dat zijn we met elkaar eens. Maar een beroep op het Woord wordt mijns inziens minder gewaardeerd, en men kan op veel onbegrip en 'nare reacties' rekenen. Dat lijkt me, naar mijn visie dan, een teken aan de wand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
Zoek op Youtube maar eens op "staaij pechtold abortus"; dan ziet u een fragment van een discussie tussen de voormannen van SGP en D66 over abortus, en dan is de SGP toch echt wel een struikelblok(je).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
Zoek op Youtube maar eens op "staaij pechtold abortus"; dan ziet u een fragment van een discussie tussen de voormannen van SGP en D66 over abortus, en dan is de SGP toch echt wel een struikelblok(je).
Dat begrijp ik wel, maar dat is op ethisch gebied. Als het dieper gaat weet D66 van geen toeten noch blazen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door Sven »

-DIA- schreef:
Floppy schreef:
-DIA- schreef:Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
Zoek op Youtube maar eens op "staaij pechtold abortus"; dan ziet u een fragment van een discussie tussen de voormannen van SGP en D66 over abortus, en dan is de SGP toch echt wel een struikelblok(je).
Dat begrijp ik wel, maar dat is op ethisch gebied. Als het dieper gaat weet D66 van geen toeten noch blazen.
wat bedoel je DIA? met het volgende:
met d66 weet eigenlijk niet van toeten en blazen? dat kun je niet zeggen, je bent het alleen niet met die partij eens. Maar Alexander Pechtold en zijn club zijn ontwikkelde mensen tezamen hoor, reken d'r maar op. Geen doodgewone Kamerleden van de straat geplukt die je soms in PVV of SP ziet.
De waarheid is hard
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Berichten rondom 100 jaar SGP

Bericht door -DIA- »

Sven schreef:
-DIA- schreef:
Floppy schreef:
-DIA- schreef:Is het niet opvallend dat voor veel, zowel 'oppervlakkige christenen' als seculieren, de SGP nu veel minder een struikelblok is dan vroeger? Er zal dus wel iets veranderd zijn. Of de publieke opinie, of de partij, zou ik denken. Maar ja, wie ben ik, om daar wat van te zeggen.
Zoek op Youtube maar eens op "staaij pechtold abortus"; dan ziet u een fragment van een discussie tussen de voormannen van SGP en D66 over abortus, en dan is de SGP toch echt wel een struikelblok(je).
Dat begrijp ik wel, maar dat is op ethisch gebied. Als het dieper gaat weet D66 van geen toeten noch blazen.
wat bedoel je DIA? met het volgende:
met d66 weet eigenlijk niet van toeten en blazen? dat kun je niet zeggen, je bent het alleen niet met die partij eens. Maar Alexander Pechtold en zijn club zijn ontwikkelde mensen tezamen hoor, reken d'r maar op. Geen doodgewone Kamerleden van de straat geplukt die je soms in PVV of SP ziet.
Als ik zo vrij mag zijn, het lijkt me duidelijk genoeg. Moet ik echt weer examen doen? D66 toont zich een vijand van de ware religie, misschien hebt u dat nooit gemerkt? Ze zullen intellectueel genoeg weten, maar daar gaat het hier niet over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie