Kwestie Opheusden

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
Er zijn 12 kandidaten voor ouderling gesteld, waaronder de 6 huidige ouderlingen. Er zijn 28 kandidaten voor diaken gesteld, waaronder de 14 huidige.
Als er 500 kiesgerechtigde leden zijn, dan zijn er inderdaad 6000 stemmen voor ouderlingen, en 14.000 stemmen voor diakenen.
(Dat is dan nog maar de eerste ronde.)
Klopt dit nou wel?
Elke persoon mag 6 ouderlingen en 14 diakenen aankruisen. In totaal kiezen alle 500 leden dus 20 namen.
Voor de ouderlingen geldt dan dat er 500 mensen zijn die allen 6 namen kiezen. Volgens mij kom je dan op 3000 stemmen. 6 x 500 is bij mij toch 3000 stemmen.
Voor de diakenen geldt dit ook: 14 x 500 is 7000 stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mannetje »

Fiene schreef:goedemorgen,
nu wordt me pas duidelijk wat de grote gemene deler is oo dit forum..
ik heb me blijkbaar vergist, dacht dat het werkelijk ergens over ging..
spelregels en uitslagen bij verkiezingswedstrijden, dat telt blijkbaar.. lijkt wel de boze (o.a. voetbal) wereld waar de meeste forumleden een afkeer van zouden moeten hebben; is er ook kans op “matchfixing??”, kan er ergens geloot worden om de uitslagen?
niets werelds is ook de “kerk”- wereld vreemd. Ook vreemd als ik de toch wel zeer beschamende voorgeschiedenis van deze “verkiezings-arena-avond” in acht neem, dit voelt (weer) niet goed.
al op de knieën geweest om wijsheid? Jezus’ eer steeds op het oog? bereid om schuldbelijdenis in het openbaar ( bijv. op 27 april voorafgaand aan de aubade bij het gemeentehuis) te doen?
Of gezellig kneuteren om hoe spannend het vanavond wel kan gaan worden?
Opheusden moet waarschijnlijk eerst Onderheusden worden...
Waar ligt mijn schuld ten opzichte van Opheusden?
Mijn enige betrokkenheid is dat ik jongeren uit Opheusden spreek, met al hun zorgen en vragen en gedachten.
Inhoudelijk weet ik niets over de zaak te zeggen, dus dat ga ik ook niet doen.
De "technische" kant van stemmen tellen etc., daar valt wel iets over te zeggen.
-
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Luther schreef:Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
Er zijn 12 kandidaten voor ouderling gesteld, waaronder de 6 huidige ouderlingen. Er zijn 28 kandidaten voor diaken gesteld, waaronder de 14 huidige.
Als er 500 kiesgerechtigde leden zijn, dan zijn er inderdaad 6000 stemmen voor ouderlingen, en 14.000 stemmen voor diakenen.
(Dat is dan nog maar de eerste ronde.)
Klopt dit nou wel?
Elke persoon mag 6 ouderlingen en 14 diakenen aankruisen. In totaal kiezen alle 500 leden dus 20 namen.
Voor de ouderlingen geldt dan dat er 500 mensen zijn die allen 6 namen kiezen. Volgens mij kom je dan op 3000 stemmen. 6 x 500 is bij mij toch 3000 stemmen.
Voor de diakenen geldt dit ook: 14 x 500 is 7000 stemmen.
Je bent de 3e die dit opmerkt...
-
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:
De diaconie is bijbels, een verzekering niet.
Maw is de diaconie een instelling van God, en verzekeren niet.
In de tijd van de Bijbel kenden ze geen verzekeringen, niet onlogisch dat de Bijbel zich niet uitspreekt hierover. Daarom kun je niet stellen dat een verzekering onbijbels is in de zin van tegen bijbelse principes in.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Hendrien »

Laag schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Uiteraard niet, hoe kom je bij deze conclusie?
Overigens off-topic.
Een verzekering werkt zo dat een hele grote groep mensen geld in een pot stopt. Bij een calamiteit of ziekte worden de onkosten uit die pot betaald. Ik zie geen verschil met de diaconie, behalve dan dat er minder mensen bijdragen.

Overigens betalen gemoedsbezwaarden extra belasting die door de overheid op een aparte rekening wordt gestort om eventuele ziektekosten te kunnen dekken of een uitkering te financieren in geval van werkloosheid of bij pensionering.
De diaconie is bijbels, een verzekering niet.
Maw is de diaconie een instelling van God, en verzekeren niet.
Dus u neemt ook geen kinderbijslag en AOW? Zijn ook geen instellingen van God.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

In dit topic geen discussie over verzekeringen svp.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
Er zijn 12 kandidaten voor ouderling gesteld, waaronder de 6 huidige ouderlingen. Er zijn 28 kandidaten voor diaken gesteld, waaronder de 14 huidige.
Als er 500 kiesgerechtigde leden zijn, dan zijn er inderdaad 6000 stemmen voor ouderlingen, en 14.000 stemmen voor diakenen.
(Dat is dan nog maar de eerste ronde.)
Klopt dit nou wel?
Elke persoon mag 6 ouderlingen en 14 diakenen aankruisen. In totaal kiezen alle 500 leden dus 20 namen.
Voor de ouderlingen geldt dan dat er 500 mensen zijn die allen 6 namen kiezen. Volgens mij kom je dan op 3000 stemmen. 6 x 500 is bij mij toch 3000 stemmen.
Voor de diakenen geldt dit ook: 14 x 500 is 7000 stemmen.
Je bent de 3e die dit opmerkt...
En uiteraard hebben jullie gelijk. Het moet zijn: 500 x 6 = 3000 stemmen voor ouderling en 500 x 14 = 7000 stemmen voor diaken.
Rekenkundig is het overigens mogelijk dat er meer kandidaten verkozen worden dan er vacatures zijn.
Het omgekeerde komt echter vaker voor. Ik vermoed dat er nogal wat herstemmingen zullen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Info-feitenkenner »

Toeschouwer314 schreef:
Piet Puk schreef: Zijn er trouwens kandidaten geplaatst bij de afgetreden kerkenraadsleden of is er een vrije stemming? Of is dit nog niet bekend?


Nee, totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die vorige zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Hieruit moet elk aanwezig. 5 of 6 nieuwe namen naast de namen van de zojuist afgetreden 5 of 6 ouderlingen en 15 of 14 nieuwe namen naast de zojuist afgetreden 15 of 14 ouderlingen. Elke manslidmaat op de ledenvergadering moet uit deze lijst 5 + 15 namen kiezen voor het ambt van ouderling resp. diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 + 15 kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Vrije stemming vindt geen grond in de Dordtse Kerkenordening (D.K.O., deze wordt gebruikt door de Ger. Gem. in Ned.). De artikelen 22 en 24 handelen respectievelijk over de verkiezing der ouderlingen en de verkiezing der diakenen. Deze luiden als volgt:
Art. 22: "De verkiezing der Ouderlingen
De ouderlingen zullen door het oordeel des kerkenraads en der diakenen verkozen worden; zo dat het naar de gelegenheid van een ieder Kerk vrij zal zijn, zo veel ouderlingen als er van node zijn, aan de gemeente voor te stellen, om van die zelve — ten ware dat er enig beletsel voorviel — geapprobeerd en goedgekend zijnde, met openbare gebeden en stipulatiën bevestigd te worden; of een dubbel getal, om het halve deel bij de gemeente verkoren te worden, en op dezelfde wijze in den dienst te bevestigen, volgens het formulier daarvan zijnde."
Art. 24: "De verkiezing der Diakenen
Dezelfde wijze, die van de Ouderlingen gezegd is, zal men ook onderhouden in de verkiezing, approbatie en bevestiging der Diakenen."

In de geschiedenis van het gereformeerd kerkrecht zijn er 3 verkiezingswijzen:
-Daar was 1e de meer aristocratische manier van Wezel, 1568, en Embden, 1571, die ook in de Franse kerken gevolgd werd, waarbij de kerkenraad alleen verkiest zonder medewerking van de gemeente en daarna de gekozenen alleen aan de gemeente ter approbatie of goedkeuring voorstelt, zodat aan de gemeente alleen het recht van stilzwijgende goedkeuring of gemotiveerde afkeuring toekomt;
-2e de meer aristocratisch-democratische manier van de particuliere synode van Dordrecht, 1574, waarschijnlijk aan de Franse vluchtelingenkerk te Londen, onder leiding van Valerandus Pollanus en door haar aan Straatsburg, waar Calvijn diende, ontleend; volgens welke de kerkenraad een dubbel getal maakt, waaruit de gemeente dan de helft kan kiezen. Hier ontvangt de gemeente ook invloed op de keuze van de personen; en
-3e de meer democratische manier van de Hollandse vluchtelingenkerk te Londen, onder leiding van Johannes a Lasco, die in zijn „Forma ac ratio” etc. bepaalde, dat de gemeente, na bidden en vasten, bij vrije stemming een groslijst moest opmaken, en de kerkenraad daarna uit dat grostal de besten en meest geschikten moest kiezen.

Onze vaderen hebben afwijzend gestaan tegen de laatste wijze, zij achtten deze independentisch. De D.K.O. geeft wel grond voor de eerste twee verkiezingswijzen de laatste niet. Dr. H. Bouwman (1863-1933), de vermaarde kerkrechtdeskundige concludeert dan ook met betrekking tot de vrije stemming: "De Kerkenordening stelt den regel, dat de ouderlingen „door het oordeel des kerkeraads en der diakenen verkozen worden”. Hiermede is uitgesproken, dat een geheel vrije stemming van de leden der gemeente, geheel onafhankelijk van den kerkeraad, ongeoorloofd is. De Gereformeerden hebben volkomen terecht deze independentistische gedachte, die de volkssouvereiniteit huldigt, als in strijd met de Schrift veroordeeld. De Heere heeft zelf opzieners over zijne kerk aangesteld, die de gemeente hebben te weiden en te waken over de zielen. En aan de gemeente wordt bevolen, de leiding der opzieners te erkennen en hun gehoorzaam te zijn (Ef. 4: 11; Hand. 20: 28; 1 Petr. 5: 2 ; Hebr. 13: 17). Om die reden is ook de leiding van en de beslissing bij de verkiezing in handen van den kerkeraad. Dit is ook de bedoeling van de woorden: „De ouderlingen zullen door het oordeel des kerkeraads en der diakenen verkozen worden”."

In Opheusden is los van de vraag of het al dan niet verstandig is dat de huidige kerkenraad zich herkiesbaar stelt, hierin wel juist gehandeld. Zij volgen dus de meest gangbare wijze nl. de aristocratisch-democratische wijze van verkiezing. Hierbij geldt dat de D.k.O. niet spreekt van dubbeltallen maar van een dubbel getal. Dit betekend dus als er (bijv.) 4 vacatures zijn voor ouderlingen, dat er 8 personen aan de gemeente worden voorgesteld waaruit de helft gekozen wordt. Het is dan niet zo dat er 4 tweetallen zijn! Zijn er 8 vacatures dan worden er 16 personen aan de gemeente voorgesteld etc. etc. etc.
In Opheusden geldt dan - ik las over 6 ouderlingen- dat er dan 12 personen voorgesteld worden aan de gemeente, waaruit de helft (die de meerderheid) heeft gekozen wordt. Daarnaast is er de verkiezing der diakenen: in Opheusdens geval 28 personen worden voorgesteld aan de gemeente, hieruit wordt de helft gekozen.
De verkiezing der ouderlingen en diakenen is dus los van elkaar.
Het is overigens ook niet zo dat je aftredend/herkiesbaar bent voor het ambt van diaken ook op een verkiesbare plaats mag staan voor het ouderlingschap.
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

500 leden brengen 500 stemmen uit, geen 20000. En een uur is niet lang.
Komen er echt zoveel mensen? En zijn er zoveel armen in Opheusden dat er 15 diakenen nodig zijn? Of zijn ze een soort ouderling-light? Niet aan het avondmaal, maar toch wel acceptabel?

Niet waar. Elk lid brengt 20 stemmen uit.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Nasrani »

En waar we ons dan druk overmaken..... :bobo
Hoeveel stemmen er worden uitgebracht op een ledenvergadering........
En dan gaan we welles nietes spelletje doen wie er gelijk heeft :oO
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Vorst »

Ja het is hilarisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wandelende »

Kan je nagaan als ze ook nog hun zegeningen moeten tellen. Is de vergadering nog langer bezig.
(~)
Fiene
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2018, 09:47
Locatie: NOV

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Fiene »

goedemiddag,
nu wordt me pas duidelijk wat de grote gemene deler is op dit forum..
ik heb me blijkbaar vergist, dacht dat het werkelijk ergens over ging..
spelregels en uitslagen bij verkiezingswedstrijden, dat telt blijkbaar.. lijkt wel de boze (o.a. voetbal) wereld waar de meeste forumleden een afkeer van zouden moeten hebben; is er ook kans op “matchfixing??”, kan er ergens geloot worden om de uitslagen? is de ME al ingeschakeld?
niets werelds is ook deze “kerk”- wereld vreemd. Ook vreemd als ik de toch wel zeer beschamende voorgeschiedenis van deze “verkiezings-arena-avond” in acht neem, dit voelt (weer) niet goed.
al op de knieën geweest om wijsheid? Jezus’ eer steeds op het oog? bereid om schuldbelijdenis in het openbaar ( bijv. op 27 april voorafgaand aan de aubade bij het gemeentehuis) te doen?
Of gezellig kneuteren om hoe spannend het vanavond wel kan gaan worden?
Opheusden moet waarschijnlijk eerst Onderheusden worden...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wandelende »

Fiene schreef:goedemiddag,
nu wordt me pas duidelijk wat de grote gemene deler is op dit forum..
ik heb me blijkbaar vergist, dacht dat het werkelijk ergens over ging..
spelregels en uitslagen bij verkiezingswedstrijden, dat telt blijkbaar.. lijkt wel de boze (o.a. voetbal) wereld waar de meeste forumleden een afkeer van zouden moeten hebben; is er ook kans op “matchfixing??”, kan er ergens geloot worden om de uitslagen? is de ME al ingeschakeld?
niets werelds is ook deze “kerk”- wereld vreemd. Ook vreemd als ik de toch wel zeer beschamende voorgeschiedenis van deze “verkiezings-arena-avond” in acht neem, dit voelt (weer) niet goed.
al op de knieën geweest om wijsheid? Jezus’ eer steeds op het oog? bereid om schuldbelijdenis in het openbaar ( bijv. op 27 april voorafgaand aan de aubade bij het gemeentehuis) te doen?
Of gezellig kneuteren om hoe spannend het vanavond wel kan gaan worden?
Opheusden moet waarschijnlijk eerst Onderheusden worden...
Dat heb je al eerder gepost vanmiddag. Waarom kopieer je letterlijk een post van jezelf alsof hett een nieuwe post is?
(~)
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Fiene schreef:goedemiddag,
nu wordt me pas duidelijk wat de grote gemene deler is op dit forum..
ik heb me blijkbaar vergist, dacht dat het werkelijk ergens over ging..
spelregels en uitslagen bij verkiezingswedstrijden, dat telt blijkbaar.. lijkt wel de boze (o.a. voetbal) wereld waar de meeste forumleden een afkeer van zouden moeten hebben; is er ook kans op “matchfixing??”, kan er ergens geloot worden om de uitslagen? is de ME al ingeschakeld?
niets werelds is ook deze “kerk”- wereld vreemd. Ook vreemd als ik de toch wel zeer beschamende voorgeschiedenis van deze “verkiezings-arena-avond” in acht neem, dit voelt (weer) niet goed.
al op de knieën geweest om wijsheid? Jezus’ eer steeds op het oog? bereid om schuldbelijdenis in het openbaar ( bijv. op 27 april voorafgaand aan de aubade bij het gemeentehuis) te doen?
Of gezellig kneuteren om hoe spannend het vanavond wel kan gaan worden?
Opheusden moet waarschijnlijk eerst Onderheusden worden...
Dit heb ik vanmorgen ook al gelezen.
Herhaling is de kracht van de reclame!
Gesloten