Kwestie Opheusden

Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Misschien beter een hele nieuwe kerkenraad te kiezen? Stel de huidige kerkenraad leden niet meer herkiesbaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

De huidige kerkenraad heeft zichzelf weer herkiesbaar gesteld. Als ze zich niet meer herkiesbaar stelde, kunnen ze dan wel nieuwe kandidaten noemen die zij geschikt vinden?
Of zou een vrije verkiezing dan beter zijn?
Hoeveel namen zouden er dan niet op de stembriefjes komen te staan![/quote]
De kerkenraad kan nieuwe kandidaten stellen en zichzelf niet meer herkiesbaar stellen.




Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Dat lijkt mij de beste optie[/quote]

Inderdaad maar nu lijkt dit station gepasseerd te zijn.
Gebruikersavatar
Hermanus
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 apr 2018, 17:27
Locatie: Van Verre

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Hermanus »

Wet en Evangelie schreef:Misschien beter een hele nieuwe kerkenraad te kiezen? Stel de huidige kerkenraad leden niet meer herkiesbaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
De huidige kerkenraad heeft zichzelf weer herkiesbaar gesteld. Als ze zich niet meer herkiesbaar stelde, kunnen ze dan wel nieuwe kandidaten noemen die zij geschikt vinden?
Of zou een vrije verkiezing dan beter zijn?
Hoeveel namen zouden er dan niet op de stembriefjes komen te staan![/quote]
De kerkenraad kan nieuwe kandidaten stellen en zichzelf niet meer herkiesbaar stellen.




Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Dat lijkt mij de beste optie[/quote]

Inderdaad maar nu lijkt dit station gepasseerd te zijn.[/quote]
Waarom?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Laag »

SecorDabar schreef:
Stemmingmakerij en partijvorming zijn m.i. maar geesteloze zaken.
(...)
Ik wens de stemmende gemeenteleden veel in het verborgene bidden om uitkomst. (Psalm 122)
Dat wens ik ook. Wij zien meestal maar horizontaal...

Dit wens ik de gemeente van Opheusden:

1 Een lied Hammaaloth. Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.
2 Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.
3 Hij zal uw voet niet laten wankelen; uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4 Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren, noch slapen.
5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand.
6 De zon zal u des daags niet steken, noch de maan des nachts.
7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren.
8 De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Vorst »

Hermanus, kan je die nutteloze info onder je berichten uitzetten?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Stemmingmakerij, oncontroleerbare berichten heb ik hier weggehaald. Graag hiermee stoppen. En let ook een beetje op bij het quoten, aub.
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

Refoforum2017 schreef:
Herman schreef:
Piet Puk schreef: Zijn er trouwens kandidaten geplaatst bij de afgetreden kerkenraadsleden of is er een vrije stemming? Of is dit nog niet bekend?
Er zijn kandidaten gesteld. Zoals gebruikelijk in die gemeente zit iedereen in een bak. Dus op een lijst van 20 kandidaten moet je er tien aankruisen. Voor elk zittend kerkenraadslid is één kandidaat gesteld.
Heeft deze gemeente maar 10 kerkenraadsleden?
Nee, totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die vorige zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Hieruit moet elk aanwezig. 5 of 6 nieuwe namen naast de namen van de zojuist afgetreden 5 of 6 ouderlingen en 15 of 14 nieuwe namen naast de zojuist afgetreden 15 of 14 ouderlingen. Elke manslidmaat op de ledenvergadering moet uit deze lijst 5 + 15 namen kiezen voor het ambt van ouderling resp. diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 + 15 kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: RE: Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

Toeschouwer314 schreef:
Refoforum2017 schreef:
Herman schreef:
Piet Puk schreef: Zijn er trouwens kandidaten geplaatst bij de afgetreden kerkenraadsleden of is er een vrije stemming? Of is dit nog niet bekend?
Er zijn kandidaten gesteld. Zoals gebruikelijk in die gemeente zit iedereen in een bak. Dus op een lijst van 20 kandidaten moet je er tien aankruisen. Voor elk zittend kerkenraadslid is één kandidaat gesteld.
Heeft deze gemeente maar 10 kerkenraadsleden?
Nee, totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die vorige zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Hieruit moet elk aanwezig. 5 of 6 nieuwe namen naast de namen van de zojuist afgetreden 5 of 6 ouderlingen en 15 of 14 nieuwe namen naast de zojuist afgetreden 15 of 14 ouderlingen. Elke manslidmaat op de ledenvergadering moet uit deze lijst 5 + 15 namen kiezen voor het ambt van ouderling resp. diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 + 15 kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
15 of 14 diakenen, bedoel ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
DDD
Berichten: 28738
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door DDD »

Zijn er eigenlijk grote kerken die stemmen per smartphone? Dat is wel zo praktisch, zolang het anoniem is.
Toeschouwer314
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2018, 12:53

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Toeschouwer314 »

Op de ledenvergadering a.s. maandagavond totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die op 30 maart j.l. zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Totaal 10 of 12 namen (w.o. die van de afgetreden 5 of 6 ouderlingen) voor het ambt voor ouderling en 30 of 28 namen (w.o. die van de zojuist afgetreden 15 of 14 diakenen) voor het ambt van diaken. Hieruit kiest elke aanwezige 5 of 6 personen voor het ambt van ouderling en 15 of 14 personen voor het ambt van diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden er in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 (6) + 15 (14) kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Hoe te handelen overigens als er zowel bij de 1ste, alsook bij de 2e (en mogelijke de 3e en 4e) stemronde bijv. 50% of meer blanco stemmen worden uitgebracht....? Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....
ejvl
Berichten: 5749
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kwestie Opheusden

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Zijn er eigenlijk grote kerken die stemmen per smartphone? Dat is wel zo praktisch, zolang het anoniem is.
Zeker in de wat rechtsere kerken, heeft lang niet iedereen een smartphone. Ik denk zeker de helft niet. Dan zou je met stemkastjes moeten gaan werken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door refo »

Toeschouwer314 schreef:Op de ledenvergadering a.s. maandagavond totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die op 30 maart j.l. zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Totaal 10 of 12 namen (w.o. die van de afgetreden 5 of 6 ouderlingen) voor het ambt voor ouderling en 30 of 28 namen (w.o. die van de zojuist afgetreden 15 of 14 diakenen) voor het ambt van diaken. Hieruit kiest elke aanwezige 5 of 6 personen voor het ambt van ouderling en 15 of 14 personen voor het ambt van diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden er in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 (6) + 15 (14) kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Hoe te handelen overigens als er zowel bij de 1ste, alsook bij de 2e (en mogelijke de 3e en 4e) stemronde bijv. 50% of meer blanco stemmen worden uitgebracht....? Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....
500 leden brengen 500 stemmen uit, geen 20000. En een uur is niet lang.
Komen er echt zoveel mensen? En zijn er zoveel armen in Opheusden dat er 15 diakenen nodig zijn? Of zijn ze een soort ouderling-light? Niet aan het avondmaal, maar toch wel acceptabel?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Toeschouwer314 schreef:Op de ledenvergadering a.s. maandagavond totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die op 30 maart j.l. zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Totaal 10 of 12 namen (w.o. die van de afgetreden 5 of 6 ouderlingen) voor het ambt voor ouderling en 30 of 28 namen (w.o. die van de zojuist afgetreden 15 of 14 diakenen) voor het ambt van diaken. Hieruit kiest elke aanwezige 5 of 6 personen voor het ambt van ouderling en 15 of 14 personen voor het ambt van diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden er in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 (6) + 15 (14) kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Hoe te handelen overigens als er zowel bij de 1ste, alsook bij de 2e (en mogelijke de 3e en 4e) stemronde bijv. 50% of meer blanco stemmen worden uitgebracht....? Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....
500 leden brengen 500 stemmen uit, geen 20000. En een uur is niet lang.
Komen er echt zoveel mensen? En zijn er zoveel armen in Opheusden dat er 15 diakenen nodig zijn? Of zijn ze een soort ouderling-light? Niet aan het avondmaal, maar toch wel acceptabel?
Als elke persoon 20 kerkenraadsleden moet kiezen is het 500 x 20 = 10.000 stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

refo schreef:
Toeschouwer314 schreef:Op de ledenvergadering a.s. maandagavond totaal 40 kandidaten op de lijst. Naast de namen van de kerkenraadsleden die op 30 maart j.l. zijn afgetreden nog 20 nieuwe namen. Totaal 10 of 12 namen (w.o. die van de afgetreden 5 of 6 ouderlingen) voor het ambt voor ouderling en 30 of 28 namen (w.o. die van de zojuist afgetreden 15 of 14 diakenen) voor het ambt van diaken. Hieruit kiest elke aanwezige 5 of 6 personen voor het ambt van ouderling en 15 of 14 personen voor het ambt van diaken.
Stel dat er 500 leden aanwezig zijn. Dan worden er in totaal dus 10000 ( ! ) stemmen uitgebracht. Het tellen van de stemmen zal dus zeker een uur in beslag nemen. Hebben dan 5 (6) + 15 (14) kandidaten inderdaad de meerderheid, dus minstens 251 stemmen ?? Zo niet dan volgt een 2e stemronde. Hoe te handelen overigens als er zowel bij de 1ste, alsook bij de 2e (en mogelijke de 3e en 4e) stemronde bijv. 50% of meer blanco stemmen worden uitgebracht....? Ik hoop dat de aanwezigen weer thuis zijn voor dat het licht wordt.....
500 leden brengen 500 stemmen uit, geen 20000. En een uur is niet lang.
Komen er echt zoveel mensen? En zijn er zoveel armen in Opheusden dat er 15 diakenen nodig zijn? Of zijn ze een soort ouderling-light? Niet aan het avondmaal, maar toch wel acceptabel?
Ik zie het zo: als er 500 leden aanwezig zijn dienen zij een stembiljet in met daarop aangekruist 20 namen dus 500 x 20 = 10.000
uitgebrachte stemmen. Als er veel leden blanco stemmen dan gaat het tellen uiteraard sneller.

Of er in Opheusden veel armen zijn weet ik niet maar in Barneveld hebben ze nog meer diakenen.
Mannetje
Berichten: 7773
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Mannetje »

Het scheelt een beetje dat je de stemmen van de ouderlingen en de diakenen apart kunt tellen.
Verder zou ik een grote telploeg instellen, die ieder 100 briefjes voor zijn rekening neemt.

Hoe gaat dat eigenlijk in de GGiN? Bij ons is het zo dat een aantal leden, onder leiding van een kerkenraadslid, de stemmen telt.
Hierbij geldt dat je nooit stemmen die op jezelf kunnen worden uitgebracht helpt tellen.
In geval van Opheusden kunnen de ouderlingen dus niet helpen bij het tellen van de ouderlingstemmen en hetzelfde voor de diakenen.
-
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Luther »

Het gaat vanavond om 6 ouderlingen en 14 diakenen.
Er zijn 12 kandidaten voor ouderling gesteld, waaronder de 6 huidige ouderlingen. Er zijn 28 kandidaten voor diaken gesteld, waaronder de 14 huidige.
Als er 500 kiesgerechtigde leden zijn, dan zijn er inderdaad 6000 stemmen voor ouderlingen, en 14.000 stemmen voor diakenen.
(Dat is dan nog maar de eerste ronde.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten